منو
 کاربر Online
755 کاربر online
تاریخچه ی: صله رحم

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-45Lines: 1-53
-


یکی از دستورات موکد ((دین مبین اسلام ))، «صه رحِم» است که یکی از مهم ترین آداب اجتماعی است که با کل گیری صحیح آن، ریشه بسیاری از کمبودها و نیازها کید می ود.
>

>صله به معنای وصل است، کای ا احسان و اظهار عطوفت و رفق و رعایت حال.
>

>رحِم به معنی جایگاه اولاد و کنایه ادر ا باری صله رحم یعنی رسیدگی و احسان به افرادی که با انسان، یک مادرِ مشترک داشته باشند؛ مانند عمو،عمّه، دایی، خاله و فرزندان آنها.
>
البته مادر مشترک به معنای مادری است که زود به ذهن برسد و در عُرف آنها را فرزندان آن مادر بدانند والّا مادر مشترک بسیار دور، چه بسا قبیله ای را شامل گردد.


>صله رحم از دستورات عام و پرمنفعت اسلام است و کینه های خانوادگی را از بین میبرد و در رواات اسلامی به آن تأکید فراوان شده است.



1-
((امام صادق علیه السلام ))فرمود: « صله رحم کن ولو ه شربتی از آب و بهترین صله رحم بازداشت ویش است از اذیّت آنها.»

2- ((امیرالمؤمنین|امیرالمؤمنین
علیه السلام ))فرمود: « رحام خود را صه کنید ولو به سلام.»

3- ((حضرت امام حسین
علیه السلام|امام ی علیه السلام)) فرمود: « هر کس میخواهد اجلش تأخیر بیفتد و روزیش زیاد گردد، پس صله رحم کن

4- ((
حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه وآله سلم ))فرمود: « مردی صله رحم مین و فقط از عمرش ه سال مانده، خداوند آنرا سی سال میکند مردی قطع رحم میکند و از عمرش سی سال مانده خداوند آن ا ه سال میکن، بحمدالله مایشاء و یثبت وعنده ام الکتاب (سوره رعد آیه 39) (خداون هر چه را که بخواه محو میکند و هر چه را بخواهد، ثابت میگرداند و در نزد اوست حقیقت کتاب. )

5- رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: «
نیکی به پدر ومادر و صله رحم حساب را سان میگردانپس این آیه را خواندند: « و آنانکه صله میکنن آنچه را که اوند ام به صله آنها کرده و از پرورگارشان میرسند و از بدی حساب بیمناکند.» (رعد-21).



6- حضرت فرمودند: « ای میسّر! من گمان میکنم تو زیاد ب
ه اقوامت رسیدگی میکنی
+یکی از دستورات موکد ((دین مبین اسلام)) یکی از مهم ترین آداب اجتماعی «صله رحِم» است که با مل صحیح به آن، ریشه بسیاری از کمبودها و نیازها بی میود.
صله به معنای وصل است، در اصطا به احسان و اظهار عطوفت و رعایت حال دیگران گفته می‌شود.
رحِم به معنی جایگاه اولاد ا در الح ب مار گفه می‌شد. و صله رحم یعنی رسیدگی و احسان به افرادی که با انسان، مادرِ مشترک داشته باشند؛ مانند عمو، عمّه، دایی، خاله و فرزندان آنها.
صله رحم از دستورات عام و پرمنفعت اسلام است و کنیه های خانوادگی را از بین میبرد:
((حرت اما عفر اد علیه السلام|امام د علیه السلام)) فرمود:«صله رحم کن حتی اگر ا دادن یک یوان آ ه ندیکان باد. بهترین صله رحم بادان خوی ا ا آزار نها.»
-میّر گفت: « بله فدای م! من وی ا ودم در زار کر مکرد و دو رهم م یگم یک ر ا ب مه م میاد یک درمش ا له م. » +((ضرت امیمؤمنی لی عی سلا)) فمود:«صله رحم کنید ی اگر ه سلامکرد باشد
((
ضرت امام ین عیه لام|مام حسین ی لا)) فمد:«هر ک مواهد اجش ب تأخیر بیفتد و رزی‌اش یاد صله حم کند.»
-حضرت فرمود: « ه خدا سم ال و دو ار را ی ولی هر بار خیر اتا +((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه وآله سلم)) فرمود:«مردی فق از عمرش سه سال مانده ولی صله رحم می‌کند و خداند سی سال به عمرش اافه می‌کند؛ و مردی از عمرش سی سال منده اما قطع رحم می‌کند و خداوند ه سال او را زده نگه می دارد. __بحمدالله میاء و یبت وعنده ام الکتاب __ (سوره رعد آیه 39) (خداوند هر چه را که بخواهد محو می کند و هر چه بخواهد، ثابت می‌گرداند؛ و در نزد است حقیقت کتا.)»
-قطع رحم ----- قطع رحم به معنای رسیدگی نکردن و محبت نداشتن نسبت به اقربای نزدیک است و بسیار مذموم می باشد، بطوریکه فرموده اند: « اگر رحم شما با شما قطع کرد، شما وصل کنید؛ زیرا گناه قاطع رحم بسیار عظیم است.»

7- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: « صله
کنید با ارحام خود، گرچه آها با شما قطع کرده باشند.»

8-
رسول خدا صلی الله و علیه وآله و سلم فمود: « ((جبرئیل|جبرئیل )) علیه السلام به من خبر داد که بوی ((بهشت|بهشت ))، از فاصله هزار ال راه شنیده میشود ولی ((عقوق والدین|عاق والدین ))و قاطع رحم و مرد سالورده زناکار آن را نخواهند شنید- یعنی به این اندازه از بهشت دورند.



9- کنیز امام صاد
ق علیه السلام میگوید: « زمانی که حضرت در بستر بیماری و هدت افتاده بودند و گاهی مدهوش میشدند، بار که به هوش آمند، فرمودند: « به حسین بن علی بن علی - که پسر عموی پدر حضرت بود- هفتار دینار بدهید و به فلانی، فلان مقدار و به فلانی، فلان مقدار بدهید.»
+و نیز فرمود:«نیکی به در و مدر و صله رم حسا روز قیامت را ان میگرداند.»
-به حضرت عرض کردم: « آیا به مردی عطا و بخشش میکنی که اراده داشت شما را به قتل برساند؟»

حضرت
فرمود: « یا میهی من از آنها نباشم ه خاوند فرمود: « و کسانی که صله میکند آنچه را که خداوند امر به صله آنها کرده و از پروردگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکند بله خداون بشت ر آفرید و آنرا خوشبو ساخت و بوی بهشت تا هزار سال راه میرود ول عاق و قاطع رحم آن بو را نمیشنوند

10- در ر
ایت است ک« برای نیی به پر مادر ت دو سال راه را طی ک! (یعنی اگر برای آن نیکی مجبور باشی رای ه درازای دو سال را بپیمایی رو و این نیکی را انجام ده) و برای صله رحم تا یک سال راه را ط کن!»

11- شخصی خدمت
رسول خدا صلی الله و اله و سلم رسید و عرض کرد: « من اقوامی دارم که به آنها احسان و صله میکنم ولی آنها ما اذیّت میکنند، میخواهم دگر کاری ب آنها نداشته باشم

ضرت فرمود: « در ان صورت خداوند هم همه شمارا رها میکند و دور میاندازد، عرض کرد پس چه کنم؟ حضرت فرمود: به آنکس که ترا مروم ساخته عطا ک با آنکس که از ت طع کرده بپیوند و آنرا که ه تو ظلم کرده، عفو کن و چون چنین کردی خداوند پشتیبان تو خواهد بود.»

12 -
رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: « آیا دلالت نکنم شما را به هترین اخلا دنا آخرت؟»

گفتند: « چر
ا یا رسل اله!»

حضرت
فرمود: « و کسی است که له کند با آن کس که قطع کرده و عطا کند به آن کس که محروم کرده و ببخشای آرا که ر او ستم کرده و هر کس شادمان باشد از اینکه مرگش به عقب بیفتد و روزی اش واسع گردد، پس باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم نماید.»

13-
به رسول خدا عرض کردند: « بهتین ((صدقه و دفع بلا|صدقه ))کدام است؟»

حضرت فرمود: « صدقه به
خویشاوندی که در دل، دشمنی شما را داشته باشد، پس صله رحم به خویشان ،عام است و حتی شامل میشود دشمنان انسان را. »

14- امیرالمؤمنین علیه السلام
فرمود: «. . . هرکس دست خود را از صله به اقوام ببندد، پس دست همه اقوام را از نیکی به خودش بسته است
+و نی فرمود:«ی می! گمان مکنم تو زیاد به اقوت ریدگی میکنی.»
یسر گتله. ن وی در بار کار میکردم و دو درهم مد میگرتم، یک درهم آن را ه عها یدام و یک درهمش را به الا.»
اا فرمود:«ه دا قسم ا و دو بار فرا رسید ولی هر بار تخیر افتاد.»
 +قطع رحم:
 +قطع رحم به معنای رسیدگی نکردن و محبت نداشتن نسبت به نزدیکان است و امر بسیار ناپسندی به شمار می‌رود، به طوری که در روایات چنین آمده است:«اگر نزدیکان شما ارتباط خود را با شما قطع کردند، شما وصل کنید؛ زیرا گناه قاطع رحم بسیار عظیم است.»
-منابع: معرا السعاده محمد ام رای. +امیرالممنین علیه السلام فرمود:«صله کنی ارحام خود، گرچه آنها ا شم طع کرده باشد.»
-منابع: بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139. +رسول خدا فرمود:«((جبرئیل|جبرئیل)) علیه السلام به من خبر داد که بوی ((بهشت|بهشت))، از فاصله هزار سال راه شنیده می‌شود ولی ((عقوق والدین|عاق والدین)) و قاطع رحم و مرد سالخورده زناکار آن را نخواهند شنید- (یعنی به این اندازه از بهشت دورند).»

9- کنیز امام صادق علیه السلام می گوید
:«امام در بستر بیماری و شهادت افتاده بود و گاهی از هوش می‌رفت. یک بار که به هوش آمد، فرمود به حسین بن علی بن علی - که پسر عموی پدر امام بود- هفتار دینار بدهید و به فلانی، فلان مقدار و به فلانی، فلان مقدار بدهید.
به امام عرض کردم:«آیا به مردی بخشش می‌کنید که می‌خواست شما را به قتل برساند؟»
امام فرمود:«آیا می‌خواهی من از آنها نباشم که خداوند توصیف کرده است:« و کسانی که بنا به امر خدا صله می کند و از پروردگارشان میترسند و از بدی حساب بیمناکند.» بله خداوند بهشت را آفرید و آن را خوشبو ساخت و بوی بهشت تا هزار سال راه می‌رود ولی عاق والدین و قاطع رحم آن بو را نمی‌شنوند.»

در روایت است که «اگر برای نیکی به پدر و مادرت مجبور باشی راهی به درازای دو سال را بپیمایی، برو و این نیکی را انجام ده، و برای صله رحم هم تا یک سال راه را طی کن!»

شخصی به رسول خدا عرض کرد:«من اقوامی دارم که به آنها احسان می‌کنم ولی آنها مرا اذیّت می‌کنند. می خواهم دیگر کاری به آنها نداشته باشم.»
امام فرمود:«در این صورت خداوند همه شما را رها می کند.»
عرض کرد:«پس چه کنم؟»
امام فرمود:«به آن کس که تو را محروم ساخته بخشش کن و با آن کس که از تو قطع کرده بپیوند و آن را که به تو ظلم کرده، ببخش. و اگر چنین کنی خداوند پشتیبان تو خواهد بود.»

رسول خدا فرمود:«آیا می‌خواهید بگویم بهترین اخلاق دنیا و آخرت چیست؟»
گفتند:«بله یا رسول الله!»
فرمود:«اخلاق کسی است که با آن کس که از او بریده آشتی کند، و به آن کس که او را محروم کرده ببخشد، و آن را که بر او ستم کرده ببخشاید. و هر کس بخواهد مرگش به عقب بیفتد و روزی اش فراوان شود، باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم کند.»

به رسول خدا عرض کردند:« بهترین ((صدقه و دفع بلا|صدقه)) کدام است؟»
فرمود:«صدقه به خویشاوندی که دشمنی شما را در دل داشته باشد. پس صله رحم به خویشان، عام است و حتی بدخواهان را نیز شامل می‌شود.»


البته مواردی هم وجود دارد که قطع رحم اجازه داده شده است:
مواردی که ارتباط فامیلی با انسان کافر و مشرک یا منافق موجب تأثیرپذیری انسان و افتادن به وادی خطرناک کفر و شرک و انحراف می گردد.
مواردی که رفت و آمد با فامیل آلوده و گنهکار موجب تایید اعمال وی در دید دیگران و جذب سایرین به وادی گناه می‌شود.

با این حال، قطع رحم غلط است و در این موارد به حداقل رابطه باید کفایت کرد، نه قطع کلی؛ مثلاً یک احوالپرسی تلفنی سالیانه ضرری ندارد.

منابع:
معراج السعاده حاج محمد احمد نراقی. />بحارالانوار، ج 74، باب 3، از صفحه 87 تا 139.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [07:45 ]   7   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 02 شهریور 1384 [07:36 ]   6   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [11:25 ]   5   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:41 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:38 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 یکشنبه 08 آذر 1383 [04:36 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 خرداد 1383 [08:59 ]   1   ندا سعادتی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..