- | از روز اول ((ظهور اسلام ))و دعوت رسمی و لنی ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا )) (ی ل لی و له و سلم) به ((وید وک|وی )) مله ((ت ))نیز م بود و همیشه ر عالم اسلام ذر از ا هاد را لازم ا: د ا ا ا ا و هد ان مما رسول اله و من و ست مله اسمار حرکت رسول خدا و جنینی وی مطر بود رسول اکر د اوی له سمی یره ود ان بزرگان نی ام رمد: ر کسی امرو به ن یم ود و ا یاری دهد پس جانی ا . نای ک در ما ل ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|عی «لیه ام» ))ایما خود را اهر م، س گرامی اام وی ا و گرفت اترا کد و بعنوان جانشین پس ا و مرفی فر ک مر تمخر اا را گفت. |
+ | {picture=ali.jpg height=333 width=300 align=left} از روز اول ((ظهور اسلام )) و دعوت رسمی و شکار ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله)) به ((توحید ))، موضوع استمرار هدایت مردم پس از رسول خدا و اشینی وی مرح بد. رسول اکر ر اولی لسه دعوت رسمی خاندان خود، به ران و ران بی هشم فرمود:«هر کس او به من ایمن ورد و م یاری دهد از جانشین من وه بود. » و هنگامی که ((حضرت ایراممنین ی علیه السلام|علی علیه السلام )) ر همان مل، ایان د ا اظهار کرد، رسل گرامی اسلام وی ا رفت و عوان جاشی از خد عری فرمو که مورد تمسخر حاضران قرار گرفت. هممن با رشد اسلا و گرش جعیت ملمین، موو ((ایت)) رسول خدا توسط امم لی علیه السلم ارها مطرح شد و جمعی از مسلمین درجه اول که همواره تسلیم رسول خدا بون نیز این مطلب ر پذیرفته بودد. رسول خدا آنان را «شیع علی» (دوتدار و یر لی لیه لم) نمید و رها فمود:« __ی و یته هم الفائزون __» (اغدیر 351/2) بزرگانی همچون ((لمان اسی|سلمان ))، ((ابذر|ابوذر ))، ((مداد|مقداد ))، ((عار یاسر|عمار )) و ذیفه به "شیع لی" مور وند. /> از رسول خدا هم در پی ب خات، جریان سلام اصی در اب کر صحیح شیعی استار ی. گرچ دران اقتار ظاری شیعیا در صدر اسا ق در 5 سال کومت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از ((عثمان بن عفان|عثان )) تحقق یفت، ولی جامعه شیعیا ر زیر چم والاترین امتیاز تکر الهی خود، یعنی استمرار هدای الهی ر ((اامت|ام ائمه هد)) ست، ب حیات رشد خود ادامه میدا طبیعتا مغضوب حکومتهای ا ق میگرفت. بدی سان عتقاد ب وود "امام معصوم" به عنوان جانشین رسول خدا که ه نم «ولیت» ر فر اسام طر است، مهمرین اه اسام ا ست. |
- | همزمان با رشد اسلام و گسترش جمعیت مسلمین داستان ((وصایت)) رسول خدا توسط آن حضرت مکرراً مطرح میشد و جمعی از مسلمین درجه اول که همواره تسلیم رسول خدا بودند، این مطلب را نیز بطور جدی دنبال میکردند که اینان توسط رسول خدا شیعه علی (علیه السلام) نامیده شدند.
و پیامبر اکرم بارها می فرمود: __علی و شیعته هم الفائزون __(الغدیر 351/2) بزرگانی همچون ((سلمان فارسی|سلمان ))، ((ابوذر|ابوذر ))، ((مقداد|مقداد ))، ((عمار یاسر|عمار ))و حیفه نام "شیعه علی" مشهور بودند. پس از رسول خدا هم در پی غصب خلافت جریا اسلام اصیل در قالب تفکر صحیح شیعی استمرار یافت.
گرچه دوران اقتدار ظاهری شیعیان در صدر اسلام فقط 5 سال حکومت ضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) پس از ((عثمان بن عفان|عثمان ))بود ولی جامعه شیعی در زیر لوای والاترین امتیاز تفکر الهی خود که استمرار هدایت الهی در ((امامت|امامت ائمه هدی)) (علیهم السلام) میباشد به حیات و رشد خود ادامه میدارد و بطور طبعی مغضوب حکومتهای غاصبانه و در تعارض با آنها واقع شد.
بدینسان اعتقاد به وجود "امام معصوم" به عنوان جانشین رسول خدا که بنام ولایت در فرهنگ اسلام مطرح است، مهمترین شاخصه اسلام ناب که همان تشیع است میباشد.
شیعیان در هر عصری تحت تربیت امام معصوم (علیه السلام) به مسیر رشد خود ادامه میدادند و امامان نیز همواره در کنار رشد تعالیم و فرهنگ اسلام و یانت از دستاوردهای وحی و احیاء کلمه الله و سنت رسول الله ر ظ و حراست و سامان دهی امور شیعیان که همیشه محروم از مواهب زندگی جهان اسلام بودند و ر سخت ترین شکنجه های جسمی و روحی حکام غاصب قرار داشتند، توسط نمایندگان مخفی و علنی خود به فع مشکلات تربیتی معیشتی آنان میپرداختند.
ن حرکت الهی در زندگی 35 ساله امامت موسی بن جعفر (عل السلام) در جلیّات وناگون قابل مشاهده است که بخشی از آن را در بیان معارف و احکام، تربیت یاران ساخت یاران نفوذی، رفع رفتاریها و حل مشکلات و. . . . دیدیم. |
+ | شیعیان در هر زمانی تح ربیت اام معصوم ن زمان به رشد خود ادامه میدادند. امامان نیز همواره در کنار رشد تعالیم و فرهنگ اسلام و نگهانی از دستاوردهای وحی و احیاء کلمه الله و سنت رسول الله ساماندهی امور شیعیان که همیشه محروم از مواهب زندگی در جهان اسلام بودند و ه سختترین شکنجه های جسمی و روحی حکام غاصب مبلا مشدند، میرداختند. |
| ::__((شیعه و مسؤولیت))__:: | | ::__((شیعه و مسؤولیت))__:: |
| ::__((شیعه و مقتضیات زمان))__:: | | ::__((شیعه و مقتضیات زمان))__:: |