- | در نظام تربیتی یکی از اهرمهای موفق، شخصیت دهی است. دست کم گرفتن، تحقیر کردن، کوچک شمردن، سرزنش مداوم داشتن، شخصی را بی عرضه معرفی کردن و. . . باعث هدر رفتن نیروهای فعال در مسیر تربیت می شود و ان را به وادی بی توجهی و احیاناً تال می کشاند.
مخصوصاً در تربیت کودکان که هنوز در آغاز راه ساخته شدن قرار دارند و روحیه آنها دستخوش حوادث نشده است، باید با بزرگ ساختن روح آنها، شخصیت دهی به ایشان، واگذاری کارهایی که مستقلاً باید انجام دهند، ابراز اطمینان از موفّقیّت آنها، تشویق صحیح و بیان نکت اقص در قالبی زیبا که مخرّب شخصیت آنها نشود و استفاده از هر آنچه فرزند را شکل می دهد، آنها را به وادی صحیح تربیت نزدیک ساخت.
البته در این کار مثل سایر مسائل تربیتی باید از افراط و تفریط پرهیز نمود، و کودک را در حد کشش شخصیت داد که دچار سردرگمی و عدم تطبیق درون خود با جهان خارج و تفاوت امکانات وی با شخصیت داده شده به وی و مشکلات دیگر نشود. |
+ | یکی از ابزارهای ربیت شخصیتدهی است. دست کم گرفتن، تحقیر، سرزنش مداوم، شخصی را بیعرضه معرفی کردن و. . . باعث هدر رفتن نیروهای فعال در مسیر تربیت می شود و را به وادی بیتوجهی و احیاناً جات میکشاند. مخصوصاً در تربیت کودکان که هنوز در آغاز راه ساختهشدن قرار دارند و روحیه آنها دستخوش حوادث نشده است، باید با بزرگ ساختن روح آنها، شخصیت دهی به ایشان، واگذاری کارهایی که مستقلاً باید انجام دهند، ابراز اطمینان از موفّقیّت آنها، تشویق صحیح و بیان نقا در قالبی زیبا که مخرّب شخصیت آنها نشود و استفاده از هر آنچه فرزند را شکل میدهد، آنها را به وادی صحیح تربیت نزدیک ساخت. البته در این کار مثل سایر مسائل تربیتی باید از افراط و تفریط پرهیز نمود، و کودک را در حد شخصیت داد که دچار سردرگمی و عدم تطبیق درون خود با جهان خارج نشود. |