- | چون سئوال کننده با شنیدن این سخنان از حضرت شگفت زده شد، حضرت فرمود: اما این که من اول (نخست) هستم زیرا نخستین ایمان آورنده به ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله)) هستم و اما این که من آخر (پایان) هستم زیرا آخرین کسی هستم که به پیامبر در قبرش به او نگریست و اما این که من ظاهر هستم زیرا من ظاهر اسلام هستم و اما این که من باطن هستم یعنی از علم و دانش پر هستم و من به هر چیزی آگاهم زیرا من آگاهم به هر چیزی که خداوند پیامبرش را از آن آگاه کرده است و پیامبر مرا از آن آگاه کرده است و من چشم خداوند بر مؤمنان و کافران هستم و من جنت الله (ناحیه ای که خداوند امر فرموده مردم بدان توجه کنند) که فردای قیامت انسان ها می گویند وای بر ما که در حق جنب الله کوتاهی و تفریط کردیم. |
+ | ~~green:===من وصی (جانشین) بهترین بشر هستم من اول و آخر (نخست و پایان) هستم، من باطن (پنهان) و ظاهر (آشکار) هستم من به هرچیزی آگاهم، من چشم خدا هستم من آن ناحیه ای هستم که خداوند به مردم فرمود بدان سو توجه کنید.=== ~~ ~~green:===من امین خداوند بر رسولان الهی هستم به وسیله ما خداوند عبادت می شود، ما خزانه داران الهی در زمین و آسمان او هستیم، من زنده می کنم و من می میرانم و من زنده ای هستم که نمی میرم===. ~~
__چون سئوال کننده با شنیدن این سخنان از حضرت شگفت زده شد، حضرت فرمود:__ __ اما این که من اول (نخست) هستم:__ زیرا نخستین ایمان آورنده به ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله)) هستم __ اما این که من آخر (پایان) هستم__ : زیرا آخرین کسی هستم که به پیامبر در قبرش به او نگریست __ اما این که من ظاهر هستم :__ زیرا من ظاهر اسلام هستم __ اما این که من باطن هستم __: یعنی از علم و دانش پر هستم و من به هر چیزی آگاهم زیرا من آگاهم به هر چیزی که خداوند پیامبرش را از آن آگاه کرده است و پیامبر مرا از آن آگاه کرده است و من چشم خداوند بر مؤمنان و کافران هستم و من جنت الله (ناحیه ای که خداوند امر فرموده مردم بدان توجه کنند) که فردای قیامت انسان ها می گویند وای بر ما که در حق جنب الله کوتاهی و تفریط کردیم. |
| هر کس در حق من تفریط کند در حق خداوند تفریط کرده است و برای هیچ پیامبری، نبوت و پیامبری روا نیست مگر آنکه خاتم (انگشتر نبوت) از حضرت محمد صلی الله علیه و آله دریافت کند و به همین جهت به پیامبر خاتم النبیین گفته شده است. | | هر کس در حق من تفریط کند در حق خداوند تفریط کرده است و برای هیچ پیامبری، نبوت و پیامبری روا نیست مگر آنکه خاتم (انگشتر نبوت) از حضرت محمد صلی الله علیه و آله دریافت کند و به همین جهت به پیامبر خاتم النبیین گفته شده است. |
- | محمد آقا و مهتر پیامبران است و من سرور و آقای جانشینان پیامبران هستم و اما ما خزانه داران الهی در زمین او هستیم زیرا ما آنچه را رسول خدا با گفتار راست و صدق به ما آموخته ایم و من زنده می کنم زیرا من سنت رسول خدا را زنده می گردانم و من می می رانم زیرا من ((بدعت|بدعت )) (آنچه را که از دین نباشد و به اسم دین قرار داده باشند) را می میرانم و اما من زنده ام و نمی میرم زیرا خداوند متعال می فرماید: {__و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتأ بل احیاء عند ربهم یرزقون__}؛ (سوره آل عمران آیه 169) (آنانی که در راه خدا کشته گشته اند و مرده می پندارید بلکه آنان زندگانی هستند که در پیشگاه پروردگارشان از روزی بهره مند هستند) |
+ | محمد آقا و مهتر پیامبران است و من سرور و آقای جانشینان پیامبران هستم و اما ما خزانه داران الهی در زمین او هستیم زیرا ما آنچه را رسول خدا با گفتار راست و صدق به ما آموخته ایم و من زنده می کنم زیرا من سنت رسول خدا را زنده می گردانم و من میمیرانم زیرا من ((بدعت|بدعت )) (آنچه را که از دین نباشد و به اسم دین قرار داده باشند) را می میرانم و اما من زنده ام و نمی میرم زیرا خداوند متعال می فرماید: {__و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتأ بل احیاء عند ربهم یرزقون__}؛ (سوره آل عمران آیه 169) آنانی که در راه خدا کشته گشته اند و مرده می پندارید بلکه آنان زندگانی هستند که در پیشگاه پروردگارشان از روزی بهره مند هستند |
| توضیح: حضرت با آخرین جمله خویش شهادت خودش را پیشگویی کرده است. | | توضیح: حضرت با آخرین جمله خویش شهادت خودش را پیشگویی کرده است. |
| *بحارالانوار، ج 39 ، ص 347، حدیث 20-------- مناقب | | *بحارالانوار، ج 39 ، ص 347، حدیث 20-------- مناقب |
| *((فضایل امام علی علیه السلام از زبان پیامبر)) | | *((فضایل امام علی علیه السلام از زبان پیامبر)) |