تاریخچه ی:
رشته کارشناسی فرش
تفاوت با نگارش: 4
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=karshefar.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=qqqqqqw.jpg} | | {picture=qqqqqqw.jpg} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| وجود این رشته در دانشگاه به فرشی بر میگردد که این روزها قالبهای صنعتی و اقتصادی وسیعی را به خود اختصاص داده و خیلیها استقلال اقتصادی و کسب در آمدهای غیر متکی به نفت را در لابلای تار و پودهای آن جستجو میکنند. دهها سال است که اشتغال روستائیان و امرار معاششان به فرش وابسته بوده و هنوز هم وابسته است.قرار است کارشناسان فرش با ارزیابی و کنترل کیفیت تولید فرش جلوی سقوط رتبه جهانی(( فرش ))ایران را گرفته و فرش ایرانی را با نگاهی علمی به بازارهای جهانی معرفی نمایند. داشتن ذوق هنری و علاقه به پدیدههای هنری از جمله فرش و داشتن اطلاعات عمومی ((هنر))ی، خصوصا در زمینه شناخت رنگ، و همچنین داشتن پایه قوی در درس شیمی برای گرایش رنگرزی میتواند دانشآموزی را که این رشته را انتخاب میکند از لحاظ موفقیت مددکار باشد. ضریب درس خلاقیت تصویری 4 و درک عمومی هنر 2 میباشد. | | وجود این رشته در دانشگاه به فرشی بر میگردد که این روزها قالبهای صنعتی و اقتصادی وسیعی را به خود اختصاص داده و خیلیها استقلال اقتصادی و کسب در آمدهای غیر متکی به نفت را در لابلای تار و پودهای آن جستجو میکنند. دهها سال است که اشتغال روستائیان و امرار معاششان به فرش وابسته بوده و هنوز هم وابسته است.قرار است کارشناسان فرش با ارزیابی و کنترل کیفیت تولید فرش جلوی سقوط رتبه جهانی(( فرش ))ایران را گرفته و فرش ایرانی را با نگاهی علمی به بازارهای جهانی معرفی نمایند. داشتن ذوق هنری و علاقه به پدیدههای هنری از جمله فرش و داشتن اطلاعات عمومی ((هنر))ی، خصوصا در زمینه شناخت رنگ، و همچنین داشتن پایه قوی در درس شیمی برای گرایش رنگرزی میتواند دانشآموزی را که این رشته را انتخاب میکند از لحاظ موفقیت مددکار باشد. ضریب درس خلاقیت تصویری 4 و درک عمومی هنر 2 میباشد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1 |آزاد- بیرجند| * | | | | | 1 |آزاد- بیرجند| * | | | |
| 2 |آزاد- سبزوار | * | * | | | | 2 |آزاد- سبزوار | * | * | | |
| 3 |آزاد- طبس | * | * | * | | | 3 |آزاد- طبس | * | * | * | |
| 4 |آزاد- نجف آباد | * | | | | | 4 |آزاد- نجف آباد | * | | | |
| 5 |زاهدان | | * | | | | 5 |زاهدان | | * | | |
| 6 |صنعتی اصفهان| | * | | | | 6 |صنعتی اصفهان| | * | | |
| 7 |هنر اصفهان | | * | | | | 7 |هنر اصفهان | | * | | |
| 8 |هنر تهران | | * | | | | 8 |هنر تهران | | * | | |
| 9 |کاشان | | * | | || | | 9 |کاشان | | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف |نام درس |ردیف|نام درس | | ||ردیف |نام درس |ردیف|نام درس |
| 1 |آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی |2 |آشنایی با طراحان و اساتید بزرگ | | 1 |آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی |2 |آشنایی با طراحان و اساتید بزرگ |
| 3 |آشنایی با هنر در تاریخ 1 |4 |آشنایی با هنر در تاریخ 2 | | 3 |آشنایی با هنر در تاریخ 1 |4 |آشنایی با هنر در تاریخ 2 |
| 5 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 | 6 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 2 | | 5 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 | 6 |آشنایی با هنرهای سنتی ایران 2 |
| 7 |انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 8 |بررسی روشها و ویژگیهای بافت قالیهای | | 7 |انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 8 |بررسی روشها و ویژگیهای بافت قالیهای |
| 9 |بررسی طرح ها و نقوش قالی ایران |10 |بررسی نقوش و نمادها در ((گلیم)) | | 9 |بررسی طرح ها و نقوش قالی ایران |10 |بررسی نقوش و نمادها در ((گلیم)) |
| 11 |تاریخ اسلام |12 |تاریخ فرش 1 | | 11 |تاریخ اسلام |12 |تاریخ فرش 1 |
| 13 |تاریخ فرش 2 |14 |تربیت بدنی 2 | | 13 |تاریخ فرش 2 |14 |تربیت بدنی 2 |
| 15 |تکنولوژی رنگ | 16 |جامعه سیاسی فرش | | 15 |تکنولوژی رنگ | 16 |جامعه سیاسی فرش |
| 17 |((جغرافیا))ی گلیم و سایر زیراندازها | 18 |حکمت هنر اسلامی | | 17 |((جغرافیا))ی گلیم و سایر زیراندازها | 18 |حکمت هنر اسلامی |
| 19 |خوشنویسی 1 | 20 |خوشنویسی 2 | | 19 |خوشنویسی 1 | 20 |خوشنویسی 2 |
| 21 |رفع عیوب قالیهای نو | 22 |زبان خارجی | | 21 |رفع عیوب قالیهای نو | 22 |زبان خارجی |
| 23 |زیباشناسی | 24 |شناخت انواع مختلف نقوش قالی های ایرانی 1 و 2 | | 23 |زیباشناسی | 24 |شناخت انواع مختلف نقوش قالی های ایرانی 1 و 2 |
| 25 |شناخت بازارهای جهانی فرش دستباف |26 |شناخت گلیم و سیار زیراندازهای | | 25 |شناخت بازارهای جهانی فرش دستباف |26 |شناخت گلیم و سیار زیراندازهای |
| 27 |شناخت مواد ویژه مرمت قالی| 28 |شناخت و تحلیل فرشهای موزهای ایران | | 27 |شناخت مواد ویژه مرمت قالی| 28 |شناخت و تحلیل فرشهای موزهای ایران |
| 29 |شناخت و نصب چهارچوبهای مرمت |30 |شیمی تجزیه و ازمایشگاه | | 29 |شناخت و نصب چهارچوبهای مرمت |30 |شیمی تجزیه و ازمایشگاه |
| 31 |شیمی عمومی |32 |((شیمی)) عمومی آزمایشگاه | | 31 |شیمی عمومی |32 |((شیمی)) عمومی آزمایشگاه |
| 33 |شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه | 34 |((عکاسی )) | | 33 |شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه | 34 |((عکاسی )) |
| 35 |فارسی | 36 |فیزیک الیاف و آزمایشگاه | | 35 |فارسی | 36 |فیزیک الیاف و آزمایشگاه |
| 37 |قوانین و روابط و بهداشت کار |38 |مبانی هنرهای تجسمی 1 | | 37 |قوانین و روابط و بهداشت کار |38 |مبانی هنرهای تجسمی 1 |
| 39 |مبانی هنرهای تجسمی 2 |40 |مبانی کامپیوتر | | 39 |مبانی هنرهای تجسمی 2 |40 |مبانی کامپیوتر |
| 41 |متون اسلامی (آموزش زبان عربی) | 42 |مدیریت تولید فرش | | 41 |متون اسلامی (آموزش زبان عربی) | 42 |مدیریت تولید فرش |
| 43 |مدیریت فرهنگی و هنری |44 |معارف اسلامی 2 | | 43 |مدیریت فرهنگی و هنری |44 |معارف اسلامی 2 |
| 45 |هندسه نقوش در هنرهای سنتی| 46 |هندسه نقوش در هنرهای سنتی | | 45 |هندسه نقوش در هنرهای سنتی| 46 |هندسه نقوش در هنرهای سنتی |
| 47 |هنر در تمدن اسلامی 1 | 48 |هنر در تمدن اسلامی 2 | | 47 |هنر در تمدن اسلامی 1 | 48 |هنر در تمدن اسلامی 2 |
| 49 |کارگاه بافت زیلو |50 |کارگاه بافت سوماک | | 49 |کارگاه بافت زیلو |50 |کارگاه بافت سوماک |
| 51 |کارگاه بافت قالی 2 | 52 |کارگاه بافت گبه و سایر قالیهای ایلیاتی | | 51 |کارگاه بافت قالی 2 | 52 |کارگاه بافت گبه و سایر قالیهای ایلیاتی |
| 53 |کارگاه بافت گلیم 1 | 54 |کارگاه بافت گلیم 2 | | 53 |کارگاه بافت گلیم 1 | 54 |کارگاه بافت گلیم 2 |
| 55 |کارگاه بافت گلیمهای یک رو (به جز سوماک)|56 |کارگاه رنگ و نقطه 1 | | 55 |کارگاه بافت گلیمهای یک رو (به جز سوماک)|56 |کارگاه رنگ و نقطه 1 |
| 57 |کارگاه رنگ و نقطه 2 | 58 |کارگاه رنگرزی سنتی 1 | | 57 |کارگاه رنگ و نقطه 2 | 58 |کارگاه رنگرزی سنتی 1 |
| 59 |کارگاه رنگرزی سنتی 2 |60 |کارگاه رنگرزی سنتی 3 | | 59 |کارگاه رنگرزی سنتی 2 |60 |کارگاه رنگرزی سنتی 3 |
| 61 |کارگاه رنگرزی سنتی 4 |62 |کارگاه رنگرزی شیمیائی 1 | | 61 |کارگاه رنگرزی سنتی 4 |62 |کارگاه رنگرزی شیمیائی 1 |
| 63 |کارگاه رنگرزی شیمیائی 2 | 64 |کارگاه طراحی پایه 1 | | 63 |کارگاه رنگرزی شیمیائی 2 | 64 |کارگاه طراحی پایه 1 |
| 65 |کارگاه طراحی پایه 2 | 66 |کارگاه طراحی قالی 1 | | 65 |کارگاه طراحی پایه 2 | 66 |کارگاه طراحی قالی 1 |
| 67 |کارگاه طراحی قالی 2 | 68 |کارگاه طراحی قالی 3 | | 67 |کارگاه طراحی قالی 2 | 68 |کارگاه طراحی قالی 3 |
| 69 |کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها |70 |کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم | | 69 |کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها |70 |کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم |
| 71 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 1 | 72 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 3 | | 71 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 1 | 72 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 3 |
| 73 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 4 |74 |کارگاه مرمت و نگهداری گلیم | | 73 |کارگاه مرمت و نگهداری قالی 4 |74 |کارگاه مرمت و نگهداری گلیم |
| 75 |کارگاه نگارگری 1 | 76 |کارگاه نگارگری 2 || | | 75 |کارگاه نگارگری 1 | 76 |کارگاه نگارگری 2 || |
| | | |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| *اجرای مراحل مختلف تولید فرش، شامل مهارت در طراحی و رنگ آمیزی فرش، شناخت مواد اولیه مصرفی و آشنایی با نحوه فراهم آوردن آن (مراحل تهیه نخ و رنگرزی)، همراه با شناخت انواع بافت و رفع عیوب با بهرهگیری از روشهای مناسب. | | *اجرای مراحل مختلف تولید فرش، شامل مهارت در طراحی و رنگ آمیزی فرش، شناخت مواد اولیه مصرفی و آشنایی با نحوه فراهم آوردن آن (مراحل تهیه نخ و رنگرزی)، همراه با شناخت انواع بافت و رفع عیوب با بهرهگیری از روشهای مناسب. |
| * شناخت ابزار، وسائل، تجهیزات و توانائی بهینه سازی هرچه بیشتر آنها. | | * شناخت ابزار، وسائل، تجهیزات و توانائی بهینه سازی هرچه بیشتر آنها. |
| *شناخت هرچه بیشتر مبانی نظری و عملی این هنر در جهت حفظ و تقویت فرهنگ بومی با توجه به اصالتهای نقش، رنگ، و بافت بر منطقه. | | *شناخت هرچه بیشتر مبانی نظری و عملی این هنر در جهت حفظ و تقویت فرهنگ بومی با توجه به اصالتهای نقش، رنگ، و بافت بر منطقه. |
| * پژوهش مبانی عملی و نظری هنر فرش ملل مختلف بویژه ملل اسلامی. | | * پژوهش مبانی عملی و نظری هنر فرش ملل مختلف بویژه ملل اسلامی. |
| * ارزیابی و ارزشیابی و کارشناسی فرش. | | * ارزیابی و ارزشیابی و کارشناسی فرش. |
| * بررسی، تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ و تفکر. | | * بررسی، تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ و تفکر. |
| *کنترل کیفی فرش در هنگام بافت و رفع معایب فرش پس از خاتمه آن. | | *کنترل کیفی فرش در هنگام بافت و رفع معایب فرش پس از خاتمه آن. |
| * تدریس مبانی نظری و عملی فرش. | | * تدریس مبانی نظری و عملی فرش. |
| * همکاری با واحدهای دولتی و خصوصی نظیر سازمان ((صنایع دستی ))ایران ، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملی فرش ایران. وزارت جهاد کشاورزی، کارگاههای خصوصی و... | | * همکاری با واحدهای دولتی و خصوصی نظیر سازمان ((صنایع دستی ))ایران ، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملی فرش ایران. وزارت جهاد کشاورزی، کارگاههای خصوصی و... |
| * شناخت اقتصاد و بازار جهانی فرش همراه با توانائی تحلیل به منظور شناختن شرایط و بهینه سازی صادرات فرش. | | * شناخت اقتصاد و بازار جهانی فرش همراه با توانائی تحلیل به منظور شناختن شرایط و بهینه سازی صادرات فرش. |