تاریخچه ی:
رشته مهندسی آبیاری
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| {picture=miazi.jpg} | | {picture=miazi.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| اگر به برخی از خبرهاو آمار آب های شیرین توجه کنید و به عواقب خطرناک خشکسالی و خسارت های جبران ناپذیر آن فکر کنید آنچه از تعجب شما می کاهد و به ارزش اسم این رشته می افزاید همان برخورد مهندس با آب ، این ماده حیات بخش است محدودیت منابع ، نیاز روز افزون و افزایش جمعیت برای مهندسی کردن در حوزه آب آنقدر ارزشمند و ضروری است که نیازی به دلیل و برهان ندارد ،برای تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته آبیاری و ((زهکشی)) به منظور نیل به خودکفایی در زمینه آبیاری و زهکشی لازم است متخصصینی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود در توسعه و رشد اقتصادی کشور از طریق بالا بردن راندمان استفاده از منابع آب و خاک دخالت کرده و در امور تحقیقات و آموزش و برنامه ریزی و طراحی و زهکشی نیز خدمت نمایند. | | اگر به برخی از خبرهاو آمار آب های شیرین توجه کنید و به عواقب خطرناک خشکسالی و خسارت های جبران ناپذیر آن فکر کنید آنچه از تعجب شما می کاهد و به ارزش اسم این رشته می افزاید همان برخورد مهندس با آب ، این ماده حیات بخش است محدودیت منابع ، نیاز روز افزون و افزایش جمعیت برای مهندسی کردن در حوزه آب آنقدر ارزشمند و ضروری است که نیازی به دلیل و برهان ندارد ،برای تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته آبیاری و ((زهکشی)) به منظور نیل به خودکفایی در زمینه آبیاری و زهکشی لازم است متخصصینی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود در توسعه و رشد اقتصادی کشور از طریق بالا بردن راندمان استفاده از منابع آب و خاک دخالت کرده و در امور تحقیقات و آموزش و برنامه ریزی و طراحی و زهکشی نیز خدمت نمایند. |
| __تعریف و هدف:__ | | __تعریف و هدف:__ |
| در دوره کارشناسی کشاورزی، عنوان آبیاری به رشته ای اطلاق می گردد که با دارا بودن مجموعه ای از علوم و روشهای در زمینه هایی که ذیلاً بیان می گردد، کارآئی و مهارتهای مورد نظر را تأمین نمایند: | | در دوره کارشناسی کشاورزی، عنوان آبیاری به رشته ای اطلاق می گردد که با دارا بودن مجموعه ای از علوم و روشهای در زمینه هایی که ذیلاً بیان می گردد، کارآئی و مهارتهای مورد نظر را تأمین نمایند: |
| __1-__ شناسایی مراحل مختلف مطالعه، شرکت در بررسی و طراحی پروژه های آبیاری و زهکشی | | __1-__ شناسایی مراحل مختلف مطالعه، شرکت در بررسی و طراحی پروژه های آبیاری و زهکشی |
| __2-__ شناسایی نحوه بهره برداری، نگهداری و مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی | | __2-__ شناسایی نحوه بهره برداری، نگهداری و مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی |
| هدف از ایجاد این رشته تربیت کارشناسان و مهندسین کارآمدی می باشد که بتوانند علاوه بر دارا شدن مسئولیتهای محوله در زمینه آبیاری و زهکشی، در برنامه ریزی، تحقیقات، طراحی و آموزش (در سطح دبیرستانهای کشاورزی) علوم آبیاری و زهکشی شایسته ای را ارائه نمایند. | | هدف از ایجاد این رشته تربیت کارشناسان و مهندسین کارآمدی می باشد که بتوانند علاوه بر دارا شدن مسئولیتهای محوله در زمینه آبیاری و زهکشی، در برنامه ریزی، تحقیقات، طراحی و آموزش (در سطح دبیرستانهای کشاورزی) علوم آبیاری و زهکشی شایسته ای را ارائه نمایند. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1| باهنرکرمان | | *| | | | 1| باهنرکرمان | | *| | |
| 2| تهران | |* | | | | 2| تهران | |* | | |
| 3| رازی کرمانشاه | | *| | | | 3| رازی کرمانشاه | | *| | |
| 4| زابل | | *| | | | 4| زابل | | *| | |
| 5| شهرکرد | |* | | | | 5| شهرکرد | |* | | |
| 6| شهیدچمران اهواز | |* | | | | 6| شهیدچمران اهواز | |* | | |
| 7| شیراز | | *| | | | 7| شیراز | | *| | |
| 8| صنعتی اصفهان| | *| | | | 8| صنعتی اصفهان| | *| | |
| 9| فردوسی مشهد | |* | | | | 9| فردوسی مشهد | |* | | |
| 10| گیلان | |* | | | | 10| گیلان | |* | | |
| 11| مازندران | | *| | | | 11| مازندران | | *| | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف| نام درس | ردیف | نام درس | | ردیف| نام درس | ردیف | نام درس |
| 1| آبهای زیرزمینی |2| آبیاری عمومی | | 1| آبهای زیرزمینی |2| آبیاری عمومی |
| 3| آمار و احتمالات |4| استاتیک | | 3| آمار و احتمالات |4| استاتیک |
| 5| اصول ترویج و آموزش کشاورزی |6| اصول زهکشی | | 5| اصول ترویج و آموزش کشاورزی |6| اصول زهکشی |
| 7| اقتصاد مهندسی |8| اقتصاد کشاورزی | | 7| اقتصاد مهندسی |8| اقتصاد کشاورزی |
| 9| باغبانی عمومی |10| بتن و بتن مسلح | | 9| باغبانی عمومی |10| بتن و بتن مسلح |
| 11| برنامه نویسی کامپیوتر |12| پروژه | | 11| برنامه نویسی کامپیوتر |12| پروژه |
| 13| پمپها و ایستگاههای پمپاژ |14| تامین آب مشروب روستاها | | 13| پمپها و ایستگاههای پمپاژ |14| تامین آب مشروب روستاها |
| 15| تحلیل سازهها |16| حفاظت آب و خاک | | 15| تحلیل سازهها |16| حفاظت آب و خاک |
| 17| خاک های شور و اقلیمی |18| خاکشناسی عمومی | | 17| خاک های شور و اقلیمی |18| خاکشناسی عمومی |
| 19| دینامیک |20| رابطه آب و خاک و گیاه | | 19| دینامیک |20| رابطه آب و خاک و گیاه |
| 21| رابطه آب و خاک و گیاه (نظری، عملی) |22| رسم فنی 1 | | 21| رابطه آب و خاک و گیاه (نظری، عملی) |22| رسم فنی 1 |
| 23| ریاضیات 1 |24| ریاضیات 2 | | 23| ریاضیات 1 |24| ریاضیات 2 |
| 25| ریاضیات 3 |26| زراعت عمومی | | 25| ریاضیات 3 |26| زراعت عمومی |
| 27| زراعت غلات |28| زمین شناسی | | 27| زراعت غلات |28| زمین شناسی |
| 29| ساختمانهای روستایی |30| شیمی عمومی | | 29| ساختمانهای روستایی |30| شیمی عمومی |
| 31| طراحی ساختمانهای انتقال آب (2) |32| طراحی ساختمانهای انتقال آب 1 | | 31| طراحی ساختمانهای انتقال آب (2) |32| طراحی ساختمانهای انتقال آب 1 |
| 33| طراحی سیستمهای آبیاری |34| طرح سیستمهای کشاورزی 1 | | 33| طراحی سیستمهای آبیاری |34| طرح سیستمهای کشاورزی 1 |
| 35| عملیات کشاورزی |36| فیزیک عمومی | | 35| عملیات کشاورزی |36| فیزیک عمومی |
| 37| فیزیک مکانیک |38| گیاهشناسی 1(فیزیولوژی و تشریح ) | | 37| فیزیک مکانیک |38| گیاهشناسی 1(فیزیولوژی و تشریح ) |
| 39| ماشینهای کشاورزی |40| مدیریت منابع آب | | 39| ماشینهای کشاورزی |40| مدیریت منابع آب |
| 41| مساحی و نقشه برداری |42| مصالح و روشهای ساختمانی | | 41| مساحی و نقشه برداری |42| مصالح و روشهای ساختمانی |
| 43| مقاومت مصالح 1 |44| مهندسی زهکشی | | 43| مقاومت مصالح 1 |44| مهندسی زهکشی |
| 45| مکانیک خاک |46| مکانیک سیالات | | 45| مکانیک خاک |46| مکانیک سیالات |
| 47| نقشه برداری تکمیلی |48| هوا و اقلیم شناسی | | 47| نقشه برداری تکمیلی |48| هوا و اقلیم شناسی |
| 49| هیدرولوژی مهندسی |50| هیدرولوژی آبهای سطحی | | 49| هیدرولوژی مهندسی |50| هیدرولوژی آبهای سطحی |
| 51| هیدرولیک |52| هیدرولیک انهار | | 51| هیدرولیک |52| هیدرولیک انهار |
| 53| کیفیت آب | | | | 53| کیفیت آب | | |
| || | | || |
- | ! صنعت و بازار کار | |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| علم آبیاری، علم آب و خاک است، نحوه رساندن آب تا ((مزرعه)) توسط کانالها یا لولههای انتقال آب و شبکههای توزیع آب در زمین زراعی، تأمین نیاز محصولات زراعی و باغی با روشهای مختلف آبیاری و خارج ساختن آبهای اضافی از پیرامون ریشه به منظور تنفس ریشه گیاه توسط شبکههای زهکشی و احداث سدهای انحرافی و خاکی برای آبیاری کشاورزی، جزء مهمترین زمینههای کاری یک مهندس آبیاری است. | | علم آبیاری، علم آب و خاک است، نحوه رساندن آب تا ((مزرعه)) توسط کانالها یا لولههای انتقال آب و شبکههای توزیع آب در زمین زراعی، تأمین نیاز محصولات زراعی و باغی با روشهای مختلف آبیاری و خارج ساختن آبهای اضافی از پیرامون ریشه به منظور تنفس ریشه گیاه توسط شبکههای زهکشی و احداث سدهای انحرافی و خاکی برای آبیاری کشاورزی، جزء مهمترین زمینههای کاری یک مهندس آبیاری است. |
| البته فارغالتحصیلان این رشته با توجه به واحدهای گذرانده شده میتوانند در زمینههای دیگر، مثل نقشه برداری، محاسبه آبهای روان و سیل ناشی از بارندگی، طراحی و احداث سیل بندها، حفاظت آب و خاک در مقابل فرسایش، طراحی سیستم فاضلاب شهری، استفاده از زمینهای شور و ((قلیایی)) و آبهای شور در کشاورزی و. . . وارد عرصه کار شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در برنامه ریزی و هدایت امور اجرایی پروژه های آبیاری و زهکشی، تدریس در دبیرستانهای کشاورزی و نیز در کارهای آزمایشگاهی آموزشکده ها و دانشکده های کشاورزی در زمینه آبیاری و زهکشی فعالیت نمایند. | | البته فارغالتحصیلان این رشته با توجه به واحدهای گذرانده شده میتوانند در زمینههای دیگر، مثل نقشه برداری، محاسبه آبهای روان و سیل ناشی از بارندگی، طراحی و احداث سیل بندها، حفاظت آب و خاک در مقابل فرسایش، طراحی سیستم فاضلاب شهری، استفاده از زمینهای شور و ((قلیایی)) و آبهای شور در کشاورزی و. . . وارد عرصه کار شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در برنامه ریزی و هدایت امور اجرایی پروژه های آبیاری و زهکشی، تدریس در دبیرستانهای کشاورزی و نیز در کارهای آزمایشگاهی آموزشکده ها و دانشکده های کشاورزی در زمینه آبیاری و زهکشی فعالیت نمایند. |