تاریخچه ی:
رشته علوم تغذیه
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
- | |
+ | {picture=omtaghzye.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=KKKKKKKKK.GIF} | | {picture=KKKKKKKKK.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| در جهان امروز غذا نقش اساسی و استراتژیکی را بازی می کند بسیاری از کشورها به خاطر کمبود(( مواد غذایی ))تمام حیثیت و شرف خود را به اجبار به استعمارگران برده اند اگر کشوری از نظر تولید مواد غذایی بتواند در حد خوبی قرار گیرد و خودکفا شود پس از آن یا بهتر بگوییم هم زمان با آن باید توجه جدی به ((علوم تغذیه ))نماید ، صرف غذا خوردن و معده را از غذا انباشته کردن اگر ضرر نداشته باشد مطمئنا سودمند نخواهد بود . در تعاریفی که از علوم مرتبط به تغذیه شده آن را علمی دانسته اند که نیازهای غذایی بدن را از نظر کیفی و کمی تعیین می کند و بیان می کند که چگونه می توان سالم زیست. | | در جهان امروز غذا نقش اساسی و استراتژیکی را بازی می کند بسیاری از کشورها به خاطر کمبود(( مواد غذایی ))تمام حیثیت و شرف خود را به اجبار به استعمارگران برده اند اگر کشوری از نظر تولید مواد غذایی بتواند در حد خوبی قرار گیرد و خودکفا شود پس از آن یا بهتر بگوییم هم زمان با آن باید توجه جدی به ((علوم تغذیه ))نماید ، صرف غذا خوردن و معده را از غذا انباشته کردن اگر ضرر نداشته باشد مطمئنا سودمند نخواهد بود . در تعاریفی که از علوم مرتبط به تغذیه شده آن را علمی دانسته اند که نیازهای غذایی بدن را از نظر کیفی و کمی تعیین می کند و بیان می کند که چگونه می توان سالم زیست. |
| در مورد تغذیه مناسب صحبت فراوان و اهمیت آن آشکار است. علم تغذیه نسبتا علم جوانی است و در عین حال که رشته مجزایی است تا حد زیادی به یافتههای شیمیایی، بیوشیمیایی، ((میکروب شناسی ))پزشکی و زیست شناسی وابسته است و در تحقیقات علمی این رشته ها شرکت می کند. | | در مورد تغذیه مناسب صحبت فراوان و اهمیت آن آشکار است. علم تغذیه نسبتا علم جوانی است و در عین حال که رشته مجزایی است تا حد زیادی به یافتههای شیمیایی، بیوشیمیایی، ((میکروب شناسی ))پزشکی و زیست شناسی وابسته است و در تحقیقات علمی این رشته ها شرکت می کند. |
| در حال حاضر این رشته در سه مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری در کشور ارائه میگردد و طول دوره اول آن 8 ترم تحصیلی است. | | در حال حاضر این رشته در سه مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری در کشور ارائه میگردد و طول دوره اول آن 8 ترم تحصیلی است. |
| در این رشته علاقه به علوم تغذیه و دقت عمل در آزمایشگاهها و کسب تجربه و کار آموزی حائز اهمیت است. | | در این رشته علاقه به علوم تغذیه و دقت عمل در آزمایشگاهها و کسب تجربه و کار آموزی حائز اهمیت است. |
| از دروس دبیرستانی که کاربرد بیشتر در این رشته دارند، می توان زیست شناسی و شیمی را نام برد. ضریب زیست شناسی 4 و ضریب 2 برای شیمی، فیزیک و ریاضیات می باشد. | | از دروس دبیرستانی که کاربرد بیشتر در این رشته دارند، می توان زیست شناسی و شیمی را نام برد. ضریب زیست شناسی 4 و ضریب 2 برای شیمی، فیزیک و ریاضیات می باشد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا |
| 1 |آزاد- تهران| |* | | || | | 1 |آزاد- تهران| |* | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1 |آمار حیاتی |2 |آموزش تغذیه | | 1 |آمار حیاتی |2 |آموزش تغذیه |
| 3| اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی |4| اصول اپیدمیولوژی | | 3| اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی |4| اصول اپیدمیولوژی |
| 5| اصول و روشهای نگهداری مواد غذایی |6| اقتصاد و برنامهریزی تغذیه | | 5| اصول و روشهای نگهداری مواد غذایی |6| اقتصاد و برنامهریزی تغذیه |
| 7| اکولوژی تغذیه |8| بررسی وضع تغذیه | | 7| اکولوژی تغذیه |8| بررسی وضع تغذیه |
| 9| بهداشت عمومی |10 |بهداشت و مسمومیتهای غذایی | | 9| بهداشت عمومی |10 |بهداشت و مسمومیتهای غذایی |
| 11| بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و اپیدمیولوژی آن |12| بیوشیمی متابولیسم | | 11| بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و اپیدمیولوژی آن |12| بیوشیمی متابولیسم |
| 13| بیوشیمی مقدماتی |14| تاثیر فرآیندها بر ارزش غذاها | | 13| بیوشیمی مقدماتی |14| تاثیر فرآیندها بر ارزش غذاها |
| 15| تشریح و فیزیولوژی |16| تغذیه اساسی 1 | | 15| تشریح و فیزیولوژی |16| تغذیه اساسی 1 |
| 17| تغذیه اساسی 2 |18| تغذیه در دورانهای مختلف زندگی | | 17| تغذیه اساسی 2 |18| تغذیه در دورانهای مختلف زندگی |
| 19| تغذیه گروههای ویژه |20| تنظیم برنامه غذایی | | 19| تغذیه گروههای ویژه |20| تنظیم برنامه غذایی |
| 21| جامعه شناسی |22| جلسه بحث | | 21| جامعه شناسی |22| جلسه بحث |
| 23| رژیم درمانی 1 |24| رژیم درمانی 2 | | 23| رژیم درمانی 1 |24| رژیم درمانی 2 |
| 25| روانشناسی |26| زبان تخصصی | | 25| روانشناسی |26| زبان تخصصی |
| 27| زیستشناسی |28| شیمی | | 27| زیستشناسی |28| شیمی |
| 29| شیمی آلی |30| شیمی مواد غذایی | | 29| شیمی آلی |30| شیمی مواد غذایی |
| 31| فیزیولوژی تغذیه |32| فیزیک عمومی | | 31| فیزیولوژی تغذیه |32| فیزیک عمومی |
| 33| مدیریت بخش غذایی |34| میکروبشناسی عمومی | | 33| مدیریت بخش غذایی |34| میکروبشناسی عمومی |
| 35| میکروبشناسی مواد غذایی |36| نقش تغذیه در خدمات بهداشتی | | 35| میکروبشناسی مواد غذایی |36| نقش تغذیه در خدمات بهداشتی |
| 37|کارآموزی در عرصه| | || | | 37|کارآموزی در عرصه| | || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| |
| | | |
| | | | | |
| {picture=SSSSSSSSSSSS.GIF} | | {picture=SSSSSSSSSSSS.GIF} |
| | | |
| | | |
| | | | |
|
| بخش تغذیه بیمارستانها، مسؤولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی، همکاری در کلینیکهای(( رژیم درمانی ))با همکاری پزشکان غدد داخلی، همکاری در تعیین رژیم برای گروههای مختلف از جمله ورزشکاران، بیماران خاص، کارگران و. . . مشغول به کار هستند. | | بخش تغذیه بیمارستانها، مسؤولیت فنی کارخانجات تولید مواد غذایی، همکاری در کلینیکهای(( رژیم درمانی ))با همکاری پزشکان غدد داخلی، همکاری در تعیین رژیم برای گروههای مختلف از جمله ورزشکاران، بیماران خاص، کارگران و. . . مشغول به کار هستند. |
| بطور کلی میتوان گفت فارغالتحصیلان دوره کارشناسی این رشته از توانائیها و مهارتهای زیر برخوردارند. | | بطور کلی میتوان گفت فارغالتحصیلان دوره کارشناسی این رشته از توانائیها و مهارتهای زیر برخوردارند. |
| * برنامه ریزی غذایی برای بیماران در بیمارستانها و مراکز بهداشتی. | | * برنامه ریزی غذایی برای بیماران در بیمارستانها و مراکز بهداشتی. |
| * شرکت در فعالیتهای تغذیهای مراکز همگانی. | | * شرکت در فعالیتهای تغذیهای مراکز همگانی. |
| * بررسی و تحقیق و آموزش مطالب مربوط به تغذیه در واحدهای آموزشی و تحقیقاتی. | | * بررسی و تحقیق و آموزش مطالب مربوط به تغذیه در واحدهای آموزشی و تحقیقاتی. |
| * انجام خدمات تغذیهای برای واحدهای دستاندرکار تغذیة جامعه. | | * انجام خدمات تغذیهای برای واحدهای دستاندرکار تغذیة جامعه. |
| * تنظیم و اجرای برنامههای آموزش تغذیه عمومی. | | * تنظیم و اجرای برنامههای آموزش تغذیه عمومی. |
| تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای افراد چاق و لاغر و افراد مبتلا به بیماریهای خاص از جمله بیماریهای کلیوی، دیابتی، نقرس و. . . | | تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای افراد چاق و لاغر و افراد مبتلا به بیماریهای خاص از جمله بیماریهای کلیوی، دیابتی، نقرس و. . . |