V{maketoc}
!مقدمه
اگر میخواهید این رشته را به اختیار خود انتخاب کنید بهتر است که از خصلتهای ذاتی اصلاح طلبی و روحیه رحمت و رافت خواهی، بهرهمند باشید. داشتن صبر و حوصله هم خیلی به درد شما میخورد.جاذبههای مخرب دنیای ((صنعت))ی امروز در کنار همه خوبیهایش دسترسی آسان افراد برای ارتباط با یکدیگر رشد سریع علوم و تخصصها و اثرات آن بر روح و روان انسان، متخصصان را بر آن داشته که رشتهای را در ((دانشگاه)) دائر نمایند که بتواند به راهنمائی و ارتقاء فرهنگ روح انسان کمک میکند تا انسان حدود حرکات و(( ارتباطات ))خود را به نحو شایستهای متعادل نماید.
ضریب دروس تاریخ و جغرافی 3 و ادبیات ، روانشناسی ، فلسفه و منطق 2 و مابقی دروس 1 میباشد.
!سطوح رشته
||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی |کارشناسی| ارشد |دکترا
1| آزاد- آشتیان | | * | |
2| آزاد- بجنورد | | * | |
3| آزاد- بیرجند| | * | |
4| آزاد- تبریز| | * | |
5| آزاد- تهران| | * | |
6| آزاد- تهران جنوب| | | * |
7| آزاد- خرم آباد| | * | |
8| آزاد- دزفول| | * | |
9| آزاد- رودهن| | * | |
10| آزاد- ساری | | * | |
11| آزاد- ساوه| | * | |
12| آزاد- سبزوار| | * | |
13| آزاد- سپیدان | | * | |
14| آزاد- شهرکرد| | * | |
15| آزاد- گچساران| |* | |
16| آزاد- گرمسار| | * | |
17| آزاد- محلات| |* | |
18| آزاد- مرودشت| | * | |
19| آزاد- میمه | | * | |
20| آزاد- کرمانشاه | | * | |
21| آزاد-اراک| | * | |
22| آزاد-بوشهر | | * | |
23| آزاد-تاکستان | |* | |
24| آزاد-خوراسگان| | * | |
25| آزاد-همدان| |* | |
26| اراک | | * | |
27| ارومیه | | * | |
28| اصفهان| |* | |
29| الزهرا تهران | | * | |
30| بابلسر | | * | |
31| بوعلی سینا همدان | | * | |
32| بیرحند | | * | |
33| تبریز| | * | |
34| تربیت معلم تهران| | * | |
35| تربیت معلم سبزوار | | * | |
36| تهران| | * | |
37| خرم آباد | | * | |
38| خوارزمی| | * | |
39| رازی کرمانشاه| | * | |
40| زاهدان | | * | |
41| سنندج| |* | |
42| شاهد تهران | | * | |
43| شهید بهشتی| | * | |
44| شهیدچمران اهواز | | * | |
45| شیراز | | * | |
46| صنعتی اصفهان | | * | |
47| علامه طباطبائی| | * | |
48| گیلان | |* | |
49| کاشان| | * | |
50| یزد | | * | | ||
!درسهای رشته
||ردیف |نام درس|ردیف |نام درس
1| آشنایی با فعالیت های تربیتی- اجتماعی| 2| آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات
3| آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری |4| آموزش هنر
5| آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه |6| آموزش و پرورش تطبیقی
7| آموزش و پرورش کودکان استثنائی |8| ادبیات کودکان
9| اصول بهداشت و کمک های اولیه |10| اصول و مبانی آموزش و پرورش
11| اقتصاد آموزش و پرورش |12| بهداشت و تغذیه مادر و کودک
13| تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران |14| تفاوت های فردی کودکان
15| تهیه و کاربرد و مسائل آموزشی |16| جامعه شناسی آموزش و پرورش
17| جامعه شناسی عمومی |18| حرکات ورزشی و سرودهای خاص کودکان
19| روان شناسی آموزش خواندن |20 |روان شناسی تربیتی
21| روان شناسی رشد 1 |22| روان شناسی رشد 2
23| روان شناسی عمومی (جهانگردی) |24| روانشناسی بازی
25| روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی |26| روش ها و فنون تدریس
27| روش های آماری در علوم تربیتی |28| زبان آموزی
29| سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی |30| فلسفه آموزش و پرورش
31| قصه گویی و نمایش خلاق |32| مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی
33| مشاوره کودک |34| مقادمات مشاوره و راهنمایی
35| مقدمات برنامه ریزی آموزش و درس |36| مقدمات تکنولوژی آموزشی
37| مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی |38| مقدمات مدیریت آموزشی
39| ورزش و بازیهای دبستانی |40| کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی
41| کاردستی و مهارت های فنی |42| کارورزی 1
43| کارورزی 2 |44| کارورزی 3
45 |کارورزی 4 |46| کلیات اقتصاد
47| کلیات فلسفه | | ||
!صنعت و بازارکار
گرچه در کشور ما دانشجویان علوم انسانی از نظر اشتغال دچار مشکلات زیادی هستند اما با گذشت زمان و ایجاد حساسیت هایی که از طرف رسانه ها و خانواده ها صورت گرفته جهت گیری کلی کشور به سمتی است که دانشجویان رشته هایی مانند(( علوم تربیتی ))بتوانند در خصوص اشتغال خود در مراکزی فراتر از مدارس آموزش و پرورش ، مشغول به کار شوند.
مراکزی همچون فرهنگسراها ، سازمان بهزیستی ، سازمان زندان ها ، کانون های اصلاح و تربیت ، مراکز مشاوره خصوصی ، محل اشتغال این فارغ التحصیلان می تواند باشد.