مقدمه
وقتی انسان به وضعیت فرهنگی و تمایلات جامعه نظر میکند و صنایع دستی را وجه دیگر نظر خودش قرار میدهد، بهترین کلامی که قادر است در خصوص این رشته بیان کند، علاقه و ذوق
هنری و فردی دانشآموز است که میتواند راه را برای انتخاب این رشته هموار سازد.
زمینهسازی برای صادرات و دلگرمی و حمایتهای عملی بخش دولتی عامل اساسی و ماندگاریِ این دست از صنایع است.
رشته صنایع دستی آموزش عملی و مقدماتی اموری است که منجر به خلاّقیتها و انجام کارهای جذّاب در این صنعت میشود. صنعتی که در خانه هر ایرانی اثری از خود بر جای نهاده.
درس خلاقیت تصویری و تجسمی با ضریب 4 و درک عمومی هنر با ضریب 2 از دروس
تعیین کننده میباشند.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | الزهرا تهران | | * | |
|
2 | بابلسر | | * | |
|
3 | زاهدان | | * | |
|
4 | سمنان | | * | |
|
5 | شیراز | | * | |
|
6 | صنعتی اصفهان | | * | |
|
7 | هنر اصفهان | | * | |
|
8 | هنر تهران | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آشنایی با رشتههای هنری معاصر | 2 | آشنایی با رشته های مدرن معاصر
|
3 | آشنایی با سایر هنرها | 4 | آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی
|
5 | آشنایی با مرمت ابنیه | 6 | آشنایی با معماری اسلامی
|
7 | آشنایی با معماری جهان | 8 | آشنایی با معماری معاصر
|
9 | آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2 | 10 | آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 و 2
|
11 | اخلاق معماری | 12 | اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2
|
13 | انسان طبیعت و طراحی | 14 | انسان، طبیعی، معماری
|
15 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم | 16 | ایران شناسی
|
17 | ایستایی | 18 | برداشت از بناهای تاریخی
|
19 | بیان معماری 1 | 20 | بیان معماری 2
|
21 | تاریخ اسلام | 22 | تاریخ شهرهای ایران
|
23 | تاریخ طراحی صنعتی و اختراعات | 24 | تاریخچه کتابت
|
25 | تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) | 26 | تاسیسات مکانیکی
|
27 | تحقیق در صنایع دستی ایران 1 | 28 | تحقیق در صنایع دستی ایران 2
|
29 | تحلیل فضاهای شهری | 30 | تحول صنایع دستی در دنیا
|
31 | تربیت بدنی 2 | 32 | تعمیر و نگهداری ساختمان
|
33 | تنظیم شرایط محیطی | 34 | حکمت هنر اسلامی
|
35 | خوشنویسی و طراحی حروف 1 | 36 | خوشنویسی و طراحی حروف 2
|
37 | خوشنویسی و طراحی حروف 3 | 38 | دروس سایر رشته های هنر
|
39 | درک و بیان محیط | 40 | روستا 1
|
41 | روستا 2 | 42 | روش تحقیق
|
43 | ریاضیات و آمار | 44 | زبان خارجی 1 (نظری و عملی)
|
45 | زبان خارجی 2 (نظری و عملی) | 46 | زیستشناسی
|
47 | ساختمان 1 | 48 | ساختمان 2 و گزارش کارگاه
|
49 | سازه های بتنی | 50 | سازه های نو
|
51 | طراحی فنی | 52 | طرح اشیاء در تمدن اسلامی
|
53 | طرح معماری 1 | 54 | طرح معماری 2
|
55 | طرح معماری 3 | 56 | طرح معماری 4
|
57 | طرح نهائی | 58 | طرح و رساله نهایی
|
59 | فارسی 1 | 60 | فارسی 2
|
61 | فرآیند و روشهای معماری | 62 | مبانی نظری معماری
|
63 | مبانی هنرهای تجسمی 1 | 64 | مبانی هنرهای تجسمی 2
|
65 | متره و برآورد | 66 | متون اسلامی (آموزش زبان عربی)
|
67 | مدیریت تولید صنعتی | 68 | مدیریت و تشکیلات کارگاه
|
69 | مرمت و نگهداری آثار هنری 1 | 70 | مرمت و نگهداری آثار هنری 2
|
71 | مصالح ساختمانی | 72 | معارف اسلامی 2
|
73 | مقدمات طراحی معماری 1 | 74 | مقدمات طراحی معماری 2
|
75 | مهندسی معماری | 76 | نقشه برداری
|
77 | هندسه مناظر و مزایا | 78 | هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 1
|
79 | هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 2 | 80 | هندسه کاربردی
|
81 | هنر و تمدن اسلامی 1 و 2 | 82 | کاربرد کامپیوتر در معماری
|
83 | کارگاه تخصصی صنایع دستی 1 | 84 | کارگاه تخصصی صنایع دستی 2
|
85 | کارگاه حجمسازی | 86 | کارگاه صنایع دستی 1
|
87 | کارگاه صنایع دستی 2 | 88 | کارگاه صنایع دستی 3
|
89 | کارگاه صنایع دستی 4 | 90 | کارگاه صنایع دستی 5
|
91 | کارگاه صنایع دستی 6 | 92 | کارگاه صنایع دستی 7
|
93 | کارگاه صنایع دستی 8 | 94 | کارگاه صنایع دستی 9
|
95 | کارگاه طراحی پایه 1 | 96 | کارگاه طراحی پایه 2
|
97 | کارگاه عکاسی پایه 1 | 98 | کارگاه عکاسی پایه 2
|
99 | کارگاه مصالح و ساخت | 100 | کارگاه مواد و روشهای ساخت 1
|
101 | کارگاه مواد و روشهای ساخت 2 | 102 | کارگاه مواد و روشهای ساخت 3 |
صنعت و بازارکار
فارغالتحصیلان این رشته قادر خواهند بود با اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقاتی از یک طرف و کار عملی از طرف دیگر در واحدهای دولتی و خصوصی (از قبیل سازمان صنایع دستی ایران، اداره کل هنرهای سنتی اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، هنرستانهای مختلف ، موزههای صنایع دستی و مردم شناسی، کارگاههای متعدد تولیدی
صنایع دستی در سراسر کشور و...) که در احیا، تقویت، تولید و معرفی و عرضه این صنایع کوشش می نمایند فعالیت داشته، ضمن تولید آثار صنایع دستی اداره امور عمومی، یا بخشهای کارگاهی و یا تحقیقاتی این واحد را توام با ارائه فکر و هدایت و اصلاح به عهده گیرند.