تاریخچه ی:
رشته راهنمایی و مشاوره
V{maketoc}
!مقدمه
شرط اساسی زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت و موفقیت و رشد و کمال برخورداری از سلامت، بهداشت، و ((امنیت جسمانی ))و روانی و اجتماعی است. لیکن تغییر و تحولات سریع علمی و ((تکنولوژی))، تغییر و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، ((زلزله))، بیماری و تصادف، پیچیدگی ((ارتباطات اجتماعی ))و تهاجم فرهنگی در عصر کنونی مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجد آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی روانی و اجتمعای آنان را دچار آسیب کرده است. برای جلوگیری و حل و رفع این مشکلات و سازگاری و برخورد موثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی و تامین بهداشت و سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد جامعه متخصصین حرفههای یاورانه به ویژه متخصصان راهنمایی و مشاوره میتوانند کمکهای شایان توجهی ارائه کنند.
بنابراین در برنامههای ((توسعه اقتصادی)) ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور باید به فراهم ساختن شرایط وسایل و امکانات مربوط به ارائه خدمات متخصصین حرفههای یاورانه از جمله راهنمایی و مشاوره توجه کافی مبذول گردد. از آنجاییکه موفقیت و کارآیی موسسات و مراکز ارائه کننده خدمات یاورانه به مراجعان درگرو داشتن متخصصین لایق و کارآمد در حرفههای یاورانه است، تربیت نیروی انسانی واجد شرایط و کارآمد در این حرفهها و از جمله راهنمایی و مشاوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره به همین دلیل و برای تربیت و تامین نیروی انسانی لایق و کارآمد برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در مراکز و موقعیتهای گوناگون با استفاده از همکاریهای صاحبنظران با تجربه به این رشته در کشور تهیه و تدوین شده است. رشته راهنمایی و مشاوره یکی از دورههای کارشناسی در نظام آموزش عالی است و هدف از تاسیس آن تربیت متخصصان و کارشناسانی است مومن، معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه، که بتوانند تصدی امر راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هستههای مشاوره، مدارس، مراکز تربیت معلم دانشسراها و سایر موسسات اموزشی و تربیتی، بنیادها بر عهده بگیرند. همه افراد در جریان زندگی خودشان با مسائل و مشکلات متنوعی روبرو میشوند، کودکان نوجوانان و جوانان که این دوره از زندگی آنان با دوران تحصیل در مدارس ابتدایی، راهمایی و متوسطه و ((دانشگاه ))مصادف است به علت تجارب کمتر و بحرانهای خاص این دورهها در جریان برخورد و برطرف ساختن مشکلات و مسائل شخصی و اجتماعی با دشواریهای بیشتری روبرو میشوند و این امر علاوه بر تاثیر گذاردن بر جریان زندگی عادی و معمولی آنان برجریان تحصیلی آنان نیز اثر می گذارد و چنانچه خدمات راهنمایی و مشاوره در دسترس آنها باشد با استفاده از این خدمات طرز حل و رفع و بطرف کردن بسیاری از مسائل و مشکلات و موانع را یادگرفته و از زندگی احساس رضایت و خرسندی نموده و سازش بهتر و بیشتری با خود و زندگی خواهند داشت و در نتیجه رشد شخصیتی سالم برای آنان تسهیل خواهد شد و سلامت شخصیت آنان کمتر در معرض ناهنجاری و بیماری قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این نوجوانان و جوانان در این دوره از زندگی با انتخاب رشته تحصیلی و شغل که از مهمترین انتخابهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در زندگی فردی و اجتماعی فرد هستندمواجهند و در دنیای کنونی به علت تعدد و تنوع رشتههای تحصیلی و کثرت و تعدد مشاغل و تخصصی بودن آنها این انتخابها برای همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آسان نمیباشد. و چنانچه خدمات مشاورهای و پرورشی در دسترس افراد خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار داشته باشد به وسیله راهنمایان و مشاوران آموزش دیده و مجرب قادر خواهند بود با شناخت خودشان و پی بردن به استعدادها، علایق، هدفها نیازهایشان و همچنین شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل مختلف و نیازهای جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب یاری شوند که در نتیجه از بسیاری از ضایعات که ناشی از انتخاب نادرست رشته تحصیلی و یا شغل میباشد و سازمانها دولتی یا خصوصی عهدهدار شوند.
متوسط طول دوره کارشناسی راهنمایی و مشاوره 4 سال و حداکثر آن 6 سال خواهد بود و دانشجویان در طی آن آموزشهای نظری و عملی لازم برای کسب تواناییهای ضروری در انجام وظائف راهنمایی و مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را بر اساس آییننامههای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی برنامهریزی فراخواهند گرفت.
!سطوح رشته
||ردیف |نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا
1| آزاد- اسلامشهر| | * | |
2| آزاد- بهبها ن| | * | |
3| آزاد- تهران| | * | |
4| آزاد- خمینی شهر | | * | |
5| آزاد- رودهن | | * | |
6| آزاد- زرند| | * | |
7| آزاد- شبستر| | * | |
8| آزاد- شهرکرد| | * | |
9| آزاد- قوچان | | * | |
10| آزاد- مرودشت| | * | |
11| آزاد- مهاباد | | * | |
12| آزاد-ابهر| | * | |
13| آزاد-بوشهر | | * | |
14| الزهرا تهران | | * | |
15| بندرعباس| | * | |
16| تهران | | * | |
17| خوارزمی | | * | |
18| رازی کرمانشاه | | * | |
19| شهیدچمران اهواز| | * | |
20| صنعتی اصفهان | | * | |
21| علامه طباطبائی | | * | | ||
!درسهای رشته
||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
1| فارسی| 2| آسیب شناسی اجتماعی
3| آسیب شناسی روانی 1 |4| آسیب شناسی روانی 2
5| آسیبشناسی اجتماعی |6| آسیبشناسی روانی 1
7| آسیبشناسی روانی 2 |8| آشنایی با قرآن 1
9| آشنایی با قرآن 2 |10| آشنایی با کامپیوتر
11| آشنایی با کتاب و کتابخانه |12| آمار استنباطی
13| آمار توصیفی |14| آموزش ابتدایی راهنمایی متوسطه
15| آموزش و پرورش ابتدائی، راهنمایی و متوسطه |16| آیین نگارش و فن سخنوری
17| اختلالات یادگیری |18| ادبیات کودکان و نوجوانان
19| اصول و فلسفه آموزش و پرورش |20| اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
21| انسان از دیدگاه اسلام |22| انقلاب اسلامی و ریشههای آن
23| بازی و حرکت درمانی |24| بهداشت روانی
25| بهداشت و کمکهای اولیه |26| پروژه تحقیقاتی
27| تاریخ اسلام |28| تربیت بدنی 2
29| تمرین عملی راهنمائی مشاوره 2 (فعالیت مشاوره ) |30| تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 (فعالیت راهنمای
31| تولید و کاربرد مواد آموزشی |32| جامعه شناسی آموزش و پرورش
33| جامعه شناسی عمومی |34| جمعیت و تنظیم خانواده
35| خانواده در اسلام و ایران |36| راهنمایی و مشاوره تحصیلی
37| راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریه |38| راهنمایی و مشاوره گروهی
39| روابط انسانی در مدرسه |40| روان شناسی اجتماعی
41| روان شناسی اجتماعی |42| روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنائی
43| روان شناسی یادگیری |44| روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی
45| روانشناسی تربیتی |46| روانشناسی رشد 1 (کودکی و نوجوانی)
47| روانشناسی رشد 2 (جوانی، بزرگسالی و پیری) |48| روانشناسی شخصیت
49| روانشناسی عمومی |50| روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت
51| روانشناسی از دیدگاه اسلام |52| روانشناسی تربیتی
53| روانشناسی رشد نوجوانی 2 |54| روانشناسی رشد کودکی 1
55| روانشناسی عمومی |56| روانشناسی و آموزش افراد استثنایی
57| روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی |58| روشها و فنون تدریس
59| روشها و فنون راهنمایی و مشاوره |60| روشهای آماری
61| روشهای آماری در علوم تربیتی |62| روشهای اصلاح رفتار
63| روشهای تغییر و اصلاح رفتار |64| ریاضیات پایه
65| ریاضیات پایه و مقدمات آمار |66| ریاضیات پیش دانشگاهی
67| زبان پیش دانشگاهی 1 |68| زبان پیش دانشگاهی 2
69| زبان خارجی عمومی |70| زبان فارسی
71| زیست شناسی عمومی |72| سازمان و قوانین آموزش پرورش
73| سرودها و آهنگهای انقلابی |74| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی
75| سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی و روانشناسی |76|سیره تربیتی پیغمبر و ائمه (ع)
77| شخصیت نظریهها و مفاهیم |78| فعالیت های گروهی
79| فیزیولوژی اعصاب |80| فیزیولوژی انسان (اعصاب و غدد)
81| مبانی تحلیل سیاسی |82| مبانی جامعه شناسی
83| مبانی راهنمایی و مشاوره |84| مبانی کامپیوتر
85| متون اسلامی (آیات و احادیث) |86| متون زبان تخصصی
87| متون عربی |88| مددکاری اجتماعی
89| مسائل نوجوانان و جوانان |90| مشاوره خانواده
91| مشاوره و راهنمایی تحصیلی |92| معارف اسلامی 2
93| مقدمات تحقیق در علوم تربیتی |94| مقدمات مدیریت آموزش و پرورش
95| مقدمات مدیریت آموزشی |96| مقدمات کامپیوتر
97| نظریههای مشاوره و روان درمانی |98| هنرهای نمایشی
99| ورزش و بازیهای تربیتی |100| کاربرد آزمونهای تشخیص و شخصیت
101| کاربرد آزمونهای تشخیصی و شخصیت در مشاوره |102| کاربرد آزمونهای هوش استعداد
103| کاربرد آزمونهای هوش، استعداد و رغبت در مشاوره |104| کارورزی 1
105| کارورزی 2 |106| کارورزی در مشاوره 1
107| کارورزی در مشاوره 2 | | ||
!صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان این رشته مهم که حتماً باید با علاقه و داشتن ذوق درونی خود نسبت به اصلاح و راهنمائی مردم این رشته را انتخاب کرده باشند اولین جائی که می توانند نقش مفیدی ایفا کنند خانواده خودشان است و برای امرار معاش می توان به اشتغال در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی- مدارس- ادارات و وزارتخانه ها- مراکز فرهنگی- شهرداری- بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها اشاره کرد.