تاریخچه ی:
رشته جنگلداری
تفاوت با نگارش: 1
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=06.GIF} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است . | | جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است . |
| هنوز در کشوری مانند ایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند . | | هنوز در کشوری مانند ایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند . |
| فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی از اخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ، احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند. | | فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی از اخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ، احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند. |
| فارغ التحصیلان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکار گیرند. | | فارغ التحصیلان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکار گیرند. |
| __1-تعریف و هدف:__ | | __1-تعریف و هدف:__ |
| جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم و فنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال و حمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب ) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. | | جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم و فنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال و حمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب ) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. |
| هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند. | | هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند. |
| __2-طول دوره و شکل نظام : __ | | __2-طول دوره و شکل نظام : __ |
| براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره سه سال می باشد. | | براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره سه سال می باشد. |
| هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال می باشد و هر نیمسال شامل 17 هفته آموزشی است. | | هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال می باشد و هر نیمسال شامل 17 هفته آموزشی است. |
| نظام آموزشی این دوره براساس واحدی برنامه ریزی شده و هر واحد درس نظری شامل 17 ساعت و هر واحد عملی شامل 34 ساعت آموزشی می باشد. | | نظام آموزشی این دوره براساس واحدی برنامه ریزی شده و هر واحد درس نظری شامل 17 ساعت و هر واحد عملی شامل 34 ساعت آموزشی می باشد. |
| __4- تعدادواحدهای درسی : __ | | __4- تعدادواحدهای درسی : __ |
| واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جنگلداری 78 واحد به شرح زیر است : | | واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جنگلداری 78 واحد به شرح زیر است : |
| * دروس عمومی 12واحد | | * دروس عمومی 12واحد |
| * دروس پایه 16// | | * دروس پایه 16// |
| *دروس اصلی 38// | | *دروس اصلی 38// |
| *دروسی تخصصی 22 // | | *دروسی تخصصی 22 // |
| __6-ضرورت و اهمیت__ | | __6-ضرورت و اهمیت__ |
| باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمر نموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند. | | باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمر نموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند. |
| لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمنیه های مختلف جنگل می باشد که بطور اختصار در تعریف و هدف از آنها نام برده شد. | | لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمنیه های مختلف جنگل می باشد که بطور اختصار در تعریف و هدف از آنها نام برده شد. |
| __7-شرایط گزینش دانشجو: __ | | __7-شرایط گزینش دانشجو: __ |
| داوطلبی این رشته علاوه برداشتن شرایط عمومی و اختصاصی دوره کارشناسی ناپیوسته رشته های منابع طبیعی باید فارغ التحصیل دوره تکنولوژی جنگلداری یا دوره کاردانی منابع طبیعی باشند. | | داوطلبی این رشته علاوه برداشتن شرایط عمومی و اختصاصی دوره کارشناسی ناپیوسته رشته های منابع طبیعی باید فارغ التحصیل دوره تکنولوژی جنگلداری یا دوره کاردانی منابع طبیعی باشند. |
| در رابطه با فارغ التحصیلان دوره کاردانی منابع طبیعی تطبیق لازم توسط گروههای آموزشی دانشکده های مجری صورت گرفته و دروس کمبود باید توسط دانشجو اخذ گردد. | | در رابطه با فارغ التحصیلان دوره کاردانی منابع طبیعی تطبیق لازم توسط گروههای آموزشی دانشکده های مجری صورت گرفته و دروس کمبود باید توسط دانشجو اخذ گردد. |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1| آزاد- آزاد شهر| | * | | | | 1| آزاد- آزاد شهر| | * | | |
| 2| آزاد- آمل| | * | | | | 2| آزاد- آمل| | * | | |
| 3| آزاد- سواد کوه | | * | | | | 3| آزاد- سواد کوه | | * | | |
| 4| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | |* | | | 4| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | |* | |
| 5| آزاد- قایم شهر | |* | | | | 5| آزاد- قایم شهر | |* | | |
| 6| آزاد- لاهیجان | |* | | | | 6| آزاد- لاهیجان | |* | | |
| 7| آزاد- نوشهر و چالوس| | * | * | | | 7| آزاد- نوشهر و چالوس| | * | * | |
| 8| آزاد- کرمانشاه | |* | | | | 8| آزاد- کرمانشاه | |* | | |
| 9| تربیت مدرس| | |* | | | 9| تربیت مدرس| | |* | |
| 10| تهران | | * | * | | | 10| تهران | | * | * | |
| 11| سنندج | |* | | | | 11| سنندج | |* | | |
| 12| علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان| | * | | | | 12| علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان| | * | | |
| 13| گیلان | |* | | | | 13| گیلان | |* | | |
| 14| لرستان | | * | | | | 14| لرستان | | * | | |
| 15| مازندران| | * | | || | | 15| مازندران| | * | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس | | ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس |
| 1| آشنایی با کامپیوتر |2| آمار و احتمالات | | 1| آشنایی با کامپیوتر |2| آمار و احتمالات |
| 3| اخلاق و تربیت اسلامی 2 |4| اقتصاد جنگل | | 3| اخلاق و تربیت اسلامی 2 |4| اقتصاد جنگل |
| 5| اقتصاد عمومی |6| اگروفارستری | | 5| اقتصاد عمومی |6| اگروفارستری |
| 7| اندازهگیری جنگل 2 |8| انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم | | 7| اندازهگیری جنگل 2 |8| انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم |
| 9| اکولوژی جنگل |10| برنامه نویسی کامپیوتر | | 9| اکولوژی جنگل |10| برنامه نویسی کامپیوتر |
| 11| پروژه |12| تاریخ اسلام | | 11| پروژه |12| تاریخ اسلام |
| 13| تربیت بدنی 2 (عملی ) |14| جادهسازی 2 | | 13| تربیت بدنی 2 (عملی ) |14| جادهسازی 2 |
| 15| جامعه شناسی روستایی |16| جنگل شناسی 1 | | 15| جامعه شناسی روستایی |16| جنگل شناسی 1 |
| 17| جنگل شناسی 2 |18| جنگلداری 2 | | 17| جنگل شناسی 2 |18| جنگلداری 2 |
| 19| چوب شناسی |20| حمایت و حفاظت جنگل | | 19| چوب شناسی |20| حمایت و حفاظت جنگل |
| 21| حمل و نقل چوب |22| خاک شناسی جنگل | | 21| حمل و نقل چوب |22| خاک شناسی جنگل |
| 23| درخت شناسی |24| ریاضیات عمومی 2 | | 23| درخت شناسی |24| ریاضیات عمومی 2 |
| 25| زبان خارجی 2 (نظری و عملی) |26| زیست شناسی | | 25| زبان خارجی 2 (نظری و عملی) |26| زیست شناسی |
| 27| ژنتیک |28| سیاست جنگل | | 27| ژنتیک |28| سیاست جنگل |
| 29| شناخت حیوانات شکاری |30| فارسی 2 | | 29| شناخت حیوانات شکاری |30| فارسی 2 |
| 31| قوانین و مدیریت منابع طبیعی |32| متون اسلامی (آیات و احادیث) | | 31| قوانین و مدیریت منابع طبیعی |32| متون اسلامی (آیات و احادیث) |
| 33| محصولات فرعی جنگل |34| هوا و اقلیم شناسی | | 33| محصولات فرعی جنگل |34| هوا و اقلیم شناسی |
| 35| هیدورلوژی عمومی |36| کارآموزی || | | 35| هیدورلوژی عمومی |36| کارآموزی || |
| !صنعت و بازارکار | | !صنعت و بازارکار |
| فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر منشا خدمت باشند. | | فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر منشا خدمت باشند. |
| * بعنوان کارشناس (مهندس ) متخصص در تهیه طرحهای جنگلداری و سایر طرحهای مربوط به حفاظت و توسعه جنگلها در سازمان جنگلها و مراتع | | * بعنوان کارشناس (مهندس ) متخصص در تهیه طرحهای جنگلداری و سایر طرحهای مربوط به حفاظت و توسعه جنگلها در سازمان جنگلها و مراتع |
| * به عنوان مدیر در مناطق جنگلی تحت پوشش و نظارت سازمان جنگلها و مراتع کشور. | | * به عنوان مدیر در مناطق جنگلی تحت پوشش و نظارت سازمان جنگلها و مراتع کشور. |