منو
 کاربر Online
1373 کاربر online
تاریخچه ی: رشته جنگلداری

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-93Lines: 1-93
 V{maketoc} V{maketoc}
 +{picture=06.GIF}
 !مقدمه !مقدمه
 جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است .  جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است .
 هنوز در کشوری مانند ایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند .  هنوز در کشوری مانند ایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند .
 فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی از اخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ، احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند.  فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی از اخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ، احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند.
 فارغ التحصیلان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکار گیرند.  فارغ التحصیلان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکار گیرند.
 __1-تعریف و هدف:__  __1-تعریف و هدف:__
 جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم و فنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال و حمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب ) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد.  جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم و فنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال و حمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب ) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد.
 هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند.  هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند.
 __2-طول دوره و شکل نظام : __ __2-طول دوره و شکل نظام : __
 براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره سه سال می باشد.  براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره سه سال می باشد.
 هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال می باشد و هر نیمسال شامل 17 هفته آموزشی است.  هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال می باشد و هر نیمسال شامل 17 هفته آموزشی است.
 نظام آموزشی این دوره براساس واحدی برنامه ریزی شده و هر واحد درس نظری شامل 17 ساعت و هر واحد عملی شامل 34 ساعت آموزشی می باشد.  نظام آموزشی این دوره براساس واحدی برنامه ریزی شده و هر واحد درس نظری شامل 17 ساعت و هر واحد عملی شامل 34 ساعت آموزشی می باشد.
 __4- تعدادواحدهای درسی : __ __4- تعدادواحدهای درسی : __
 واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جنگلداری 78 واحد به شرح زیر است :  واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جنگلداری 78 واحد به شرح زیر است :
 * دروس عمومی 12واحد * دروس عمومی 12واحد
 * دروس پایه 16// * دروس پایه 16//
 *دروس اصلی 38// *دروس اصلی 38//
 *دروسی تخصصی 22 //  *دروسی تخصصی 22 //
 __6-ضرورت و اهمیت__ __6-ضرورت و اهمیت__
 باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمر نموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند.  باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمر نموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند.
 لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمنیه های مختلف جنگل می باشد که بطور اختصار در تعریف و هدف از آنها نام برده شد.  لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمنیه های مختلف جنگل می باشد که بطور اختصار در تعریف و هدف از آنها نام برده شد.
 __7-شرایط گزینش دانشجو: __ __7-شرایط گزینش دانشجو: __
 داوطلبی این رشته علاوه برداشتن شرایط عمومی و اختصاصی دوره کارشناسی ناپیوسته رشته های منابع طبیعی باید فارغ التحصیل دوره تکنولوژی جنگلداری یا دوره کاردانی منابع طبیعی باشند.  داوطلبی این رشته علاوه برداشتن شرایط عمومی و اختصاصی دوره کارشناسی ناپیوسته رشته های منابع طبیعی باید فارغ التحصیل دوره تکنولوژی جنگلداری یا دوره کاردانی منابع طبیعی باشند.
 در رابطه با فارغ التحصیلان دوره کاردانی منابع طبیعی تطبیق لازم توسط گروههای آموزشی دانشکده های مجری صورت گرفته و دروس کمبود باید توسط دانشجو اخذ گردد. در رابطه با فارغ التحصیلان دوره کاردانی منابع طبیعی تطبیق لازم توسط گروههای آموزشی دانشکده های مجری صورت گرفته و دروس کمبود باید توسط دانشجو اخذ گردد.
 !سطوح رشته !سطوح رشته
 ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا  ||ردیف| نام دانشگاه |کاردانی| کارشناسی| ارشد |دکترا
 1| آزاد- آزاد شهر|‌ | * | |  1| آزاد- آزاد شهر|‌ | * | |
 2| آزاد- آمل| | * | |  2| آزاد- آمل| | * | |
 3| آزاد- سواد کوه | | * | |  3| آزاد- سواد کوه | | * | |
 4| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | |* |  4| آزاد- علوم و تحقیقات تهران | | |* |
 5| آزاد- قایم شهر | |* | |  5| آزاد- قایم شهر | |* | |
 6| آزاد- لاهیجان | |* | |  6| آزاد- لاهیجان | |* | |
 7| آزاد- نوشهر و چالوس| | * | * |  7| آزاد- نوشهر و چالوس| | * | * |
 8| آزاد- کرمانشاه | |* | |  8| آزاد- کرمانشاه | |* | |
 9| تربیت مدرس| | |* |  9| تربیت مدرس| | |* |
 10| تهران | | * | * |  10| تهران | | * | * |
 11| سنندج | |* | |  11| سنندج | |* | |
 12| علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان| | * | |  12| علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان| | * | |
 13| گیلان | |* | |  13| گیلان | |* | |
 14| لرستان | | * | |  14| لرستان | | * | |
 15| مازندران| | * | | ||  15| مازندران| | * | | ||
 !درسهای رشته  !درسهای رشته
 ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس  ||ردیف| نام درس|ردیف|نام درس
 1| آشنایی با کامپیوتر |2| آمار و احتمالات  1| آشنایی با کامپیوتر |2| آمار و احتمالات
 3| اخلاق و تربیت اسلامی 2 |4| اقتصاد جنگل  3| اخلاق و تربیت اسلامی 2 |4| اقتصاد جنگل
 5| اقتصاد عمومی |6| اگروفارستری  5| اقتصاد عمومی |6| اگروفارستری
 7| اندازه‌گیری جنگل 2 |8| انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرن سیزدهم  7| اندازه‌گیری جنگل 2 |8| انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرن سیزدهم
 9| اکولوژی جنگل |10| برنامه نویسی کامپیوتر  9| اکولوژی جنگل |10| برنامه نویسی کامپیوتر
 11| پروژه |12| تاریخ اسلام  11| پروژه |12| تاریخ اسلام
 13| تربیت بدنی 2 (عملی ) |14| جاده‌سازی 2  13| تربیت بدنی 2 (عملی ) |14| جاده‌سازی 2
 15| جامعه شناسی روستایی |16| جنگل شناسی 1  15| جامعه شناسی روستایی |16| جنگل شناسی 1
 17| جنگل شناسی 2 |18| جنگلداری 2  17| جنگل شناسی 2 |18| جنگلداری 2
 19| چوب شناسی |20| حمایت و حفاظت جنگل  19| چوب شناسی |20| حمایت و حفاظت جنگل
 21| حمل و نقل چوب |22| خاک شناسی جنگل  21| حمل و نقل چوب |22| خاک شناسی جنگل
 23| درخت شناسی |24| ریاضیات عمومی 2  23| درخت شناسی |24| ریاضیات عمومی 2
 25| زبان خارجی 2 (نظری و عملی) |26| زیست شناسی  25| زبان خارجی 2 (نظری و عملی) |26| زیست شناسی
 27| ژنتیک |28| سیاست جنگل  27| ژنتیک |28| سیاست جنگل
 29| شناخت حیوانات شکاری |30| فارسی 2  29| شناخت حیوانات شکاری |30| فارسی 2
 31| قوانین و مدیریت منابع طبیعی |32| متون اسلامی (آیات و احادیث)  31| قوانین و مدیریت منابع طبیعی |32| متون اسلامی (آیات و احادیث)
 33| محصولات فرعی جنگل |34| هوا و اقلیم شناسی  33| محصولات فرعی جنگل |34| هوا و اقلیم شناسی
 35| هیدورلوژی عمومی |36| کارآموزی || 35| هیدورلوژی عمومی |36| کارآموزی ||
 !صنعت و بازارکار !صنعت و بازارکار
 فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر منشا خدمت باشند.  فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر منشا خدمت باشند.
 * بعنوان کارشناس (مهندس ) متخصص در تهیه طرحهای جنگلداری و سایر طرحهای مربوط به حفاظت و توسعه جنگلها در سازمان جنگلها و مراتع * بعنوان کارشناس (مهندس ) متخصص در تهیه طرحهای جنگلداری و سایر طرحهای مربوط به حفاظت و توسعه جنگلها در سازمان جنگلها و مراتع
 * به عنوان مدیر در مناطق جنگلی تحت پوشش و نظارت سازمان جنگلها و مراتع کشور. * به عنوان مدیر در مناطق جنگلی تحت پوشش و نظارت سازمان جنگلها و مراتع کشور.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 09 اسفند 1384 [08:09 ]   2   کیانی      جاری 
 یکشنبه 23 بهمن 1384 [05:47 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..