تاریخچه ی:
رشته تکنولوژی پرتو شناسی
V{maketoc}
!مقدمه
امروزه با توجه به ابعاد علم ((پزشکی)) ، علم رادیولوژی در امر تشخیص ، درمان بیماریها ارزش والایی را کسب کرده است و به دلیل اهمیتی که استفاده از اشعه یونیزان در امر تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها دارد ، نیاز به تربیت افرادی که آشنا به کاربرد این علم و استفاده از آن د رعلم پزشکی باشند از اهمیت خاصی برخوردار است .
بدین منظور و در اجرای بند 12 و اصل سوم و اصل بیست و نهم و سی ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، باید به موازات تربیت پزشکان متخصص و متعهد به تربیت سریع کاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نیز همت گماشت.
__1-تعریف و هدف __
دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی علاوه برآنکه مقدمه ای است برای دوره های بالاتر این رشته ، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرتو شناسی تشخیصی را نیز در حد کاردان بعهده دارد.
فارغ التحصیلان این دوره آموزشی قادر خواهند بود در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به عنوان همکار در کنار کارشناسان و متخصصین این رشته کلیه خدمات مورد لزوم را انجام دهند.
__2- طول دوره و شکل نظام: __
متوسط طول دوره کاردانی پرتو شناسی تشخیصی دو سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مصوب شورایعالی برنامه ریزی است . دروس بصورت علمی و نظری و عملی – نظری و کارآموزی عرضه می شود که در طی جلسات متعدد هفتگی – اموزش مورد نظر انجام می یابد.
__5-ضرورت و اهمیت__
بکار گرفتن اشعه یونیزان در علم پزشکی نیاز به افرادی دارد که کاملا به روش کارگیری آن اشعه آشنایی و آگاهی داشته باشند لذا به دلایل زیر بر پایی این دوره ضرورت پیدامیکند :
__ 1-5-__باتوجه به وسعت علم پزشکی و نیاز روز افزون به علم پرتو شناسی جهت کمک به تشخیص و تحقیق و درمان بیماریها:
__2-5-__ کمبود افراد تحصیل کرد و آشنا به این فن و تکنیک در سطح مملکت .
__3-5-__لزوم گسترش مراکز درمانی و ((بهداشت))ی بخصوص تاسیس و راه اندازی درمانگاههای بهداشتی درمانی در تمام مناطق ایران که فارغ التحصیلان این دوره در این مراکز بتوانند به خدمات درمانی اشتغال ورزند.
!سطوح رشته
||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی| کارشناسی| ارشد| دکترا
1| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل| | * | |
2| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه| | * | |
3| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان| | * | |
4| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | |* | |
5| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران| | * | |
6| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس| | * | |
7| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند| | * | |
8| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز| | * | |
9| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان | |* | |
10| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان| |* | |
11| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان | | * | |
12| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | | * | |
13| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد| |* | |
14| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | |* | |
15| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | |* | |
16| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت | |* | |
17| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | |
18| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد| | * | |
19| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان| |* | |
20| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | | * | |
21| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج | |* | |
22| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان| | * | |
23| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه| | * | |
24| علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد| | * | | ||
!درسهای رشته
||ردیف| نام درس |ردیف|نام درس
1| فارسی |2| اخلاق و تربیت اسلامی
3| ارزیابی تکنیکی فیلم های پرتونگاری |4| اصول تاریکخانه
5| اصول نگهداری و تعمیرات مقدماتی دستگاههای پرتوشناسی |6| بهداشت عمومی
7| تربیت بدنی 1 |8| تشریح (آناتومی )
9| رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتو های یونساز |10| روشهای پرتو نگاری 2
11| روشهای پرتو نگاری 3 |12| روشهای پرتو نگاری1
13| زبان تخصصی 1 |14|زبان خارجی
15| فیزیک پرتو شناسی تشخیصی |16| فیزیک پرتوها
17| فیزیولوژی انسانی |18| فیزیک عمومی
19| کار آموزی بیمارستانی 2 |20| کارآموزی بیمارستانی 1
21| ماده حاجب در رادیوگرافی |22| معارف اسلامی 1 ||
!صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان ای دوره کاردانی ((تکنولوژی)) پرتو شناسی تشخیصی قادر خواهند بود:
کلیه روشهای مختلف رادیوگرافی ها را با ستثنا ،(( فلوروسکوپی ))و تزریق ماده حاجب را تحت نظر متخصص مربوطه انجام دهند.
ماده حاجب را با نظارت و سرپرستی پزشکی متخصص پرتو شناسی به بیمار تزریق نمایند.
پس از طی دوره تعهد خدمت و کسب تجربه کافی در صورت تمایل و قبولی در آزمون و امتحان اختصاصی وارد دوره کارشناسی شوند و تحصیلات خود را ادامه دهند.