تاریخچه ی:
رشته برق، قدرت کاردانی
تفاوت با نگارش: 6
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| + | {picture=bargodr.jpg} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
| + | هدف از این دوره تربیت ((تکنسین)) در زمینه نصب ، بهره برداری ، نظارت ، نگهداری ، عیب یابی و تعمیرات در شکبه های توزیع و همچنین پستهای توزیع فشار قوی (به انضمام تجهیزات مربوطه ) می باشد. باتوجه به اینکه صنعت آب و برق کشور ، سرمایه گذاریهای بسیار عظیمی ، چه از نظر ((تاسیسات)) و تجهیزات و چه از نظر نیروی انسانی متخصص و کارآمد ، در جهت حفظ و رشد خود و دیگر صنایع و نیز تاثیر در امور جاری اجتماعی ، اقتصادی مملکت طلب می کند و از آنجایی که این صنعت پیشرفته و پیچیده با استفاده از ((تکنولوژی)) مدرن در رسته های مختلف دارای تجهیزات بسیار متنوع و افراد متخصص در زمینه های مختلف ، طراحی . نصب . اجرا و عمدتا بهره برداری و تعمیر و نگهداری می باشد، لذا ضروری است تا حرکت و فعالیت نوینی را درجهت نیل به خودکفایی استقلال کشور در این زمینه آغاز و ادامه داد. یکی از وجوه مهم و شاخص این حرکت ، تامین تربیت نیروی انسانی کارآمد و کار آشنا می باشد که با طی آموزشهای خاص و مورد لزوم در رشته های مختلف بتوانند در بدو ورود به این صنعت وظایف محوله راحتی الامکان بدون نقص و یا بروز زیانهای آشکار و نهان انجام دهند، لذا در جهت نیل به این مقصود کمیته تخصص برق گروه علمی - کاربردی تشکیل گردیده و برای تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنعت آب و ((برق)) اقدام به برنامه ریزی جهت تشکیل دوره های بلند مدت و کوتاه مدت نموده است که برگزاری دوره های بلندمدت کاربردی (کاردانی و کارشناسی )از این نوع می باشد. |
- | هدف از این دوره تربیت ((تکنسین)) در زمینه نصب ، بهره برداری ، نظارت ، نگهداری ، عیب یابی و تعمیرات در شکبه های توزیع و همچنین پستهای توزیع فشار قوی (به انضمام تجهیزات مربوطه ) می باشد. باتوجه به اینکه صنعت آب و برق کشور ، سرمایه گذاریهای بسیار عظیمی ، چه از نظر ((تاسیسات)) و تجهیزات و چه از نظر نیروی انسانی متخصص و کارآمد ، در جهت حفظ و رشد خود و دیگر صنایع و نیز تاثیر در امور جاری اجتماعی ، اقتصادی مملکت طلب می کند و از آنجایی که این صنعت پیشرفته و پیچیده با استفاده از ((تکنولوژی)) مدرن در رسته های مختلف دارای تجهیزات بسیار متنوع و افراد متخصص در زمینه های مختلف ، طراحی . نصب . اجرا و عمدتا بهره برداری و تعمیر و نگهداری می باشد، لذا ضروری است تا حرکت و فعالیت نوینی را درجهت نیل به خودکفایی استقلال کشور در این زمینه آغاز و ادامه داد. یکی از وجوه مهم و شاخص این حرکت ، تامین تربیت نیروی انسانی کارآمد و کار آشنا می باشد که با طی آموزشهای خاص و مورد لزوم در رشته های مختلف بتوانند در بدو ورود به این صنعت وظایف محوله راحتی الامکان بدون نقص و یا بروز زیانهای آشکار و نهان انجام دهند، لذا در جهت نیل به این مقصود کمیته تخصص برق گروه علمی - کاربردی تشکیل گردیده و برای تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنعت آب و ((برق)) اقدام به برنامه ریزی جهت تشکیل دوره های بلند مدت و کوتاه مدت نموده است که برگزاری دوره های بلندمدت کاربردی (کاردانی و کارشناسی )از این نوع می باشد. هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص جهت بهره برداری صحیح از پستهای فشار قوی و فشار ضعیف و نظارت ،نگهداری ، تعمیرات و محاسبه شبکه های توزیع که به مقدار بسیار زیادی در سطح کشور موجودند می باشد. این دوره دارای دو گرایش پست و توزیع می باشد که در دروس عمومی ، پایه ، اصلی و تعدادی از دروس تخصصی ، دروسشان یکسان بوده ولی با توجه به سه معیار: |
+ | هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص جهت بهره برداری صحیح از پستهای فشار قوی و فشار ضعیف و نظارت ،نگهداری ، تعمیرات و محاسبه شبکه های توزیع که به مقدار بسیار زیادی در سطح کشور موجودند می باشد. این دوره دارای دو گرایش پست و توزیع می باشد که در دروس عمومی ، پایه ، اصلی و تعدادی از دروس تخصصی ، دروسشان یکسان بوده ولی با توجه به سه معیار: |
| الف)اعلام نیاز شرکتها (محل خدمت آتی دانشجو) | | الف)اعلام نیاز شرکتها (محل خدمت آتی دانشجو) |
| ب)علاقه دانشجو | | ب)علاقه دانشجو |
| ج)استعداد و توانایی دانشجو (نظر استاد راهنما ، معدل ) | | ج)استعداد و توانایی دانشجو (نظر استاد راهنما ، معدل ) |
| در یکی از گرایشها ادامه تحصیل خواهند داد. | | در یکی از گرایشها ادامه تحصیل خواهند داد. |
| __طول دوره و شکل نظام :__ | | __طول دوره و شکل نظام :__ |
| طول متوسط دوره کاردانی برق- قدرت 2 سال است و دروس نظری و عملی آن بصورت واحدی در حداقل 4 ترم ارائه می گردد و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب آموزشهای کاردانی در بخش صنعت از نوع آموزشهای علمی - کاربردی می باشد. | | طول متوسط دوره کاردانی برق- قدرت 2 سال است و دروس نظری و عملی آن بصورت واحدی در حداقل 4 ترم ارائه می گردد و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب آموزشهای کاردانی در بخش صنعت از نوع آموزشهای علمی - کاربردی می باشد. |
| طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است و زمان تدریس هر واحد نظر ی17 ساعت ازمایشگاهی 51 ساعت و کارگاهی و بازدید 68 ساعت در طول یک ترم است. | | طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است و زمان تدریس هر واحد نظر ی17 ساعت ازمایشگاهی 51 ساعت و کارگاهی و بازدید 68 ساعت در طول یک ترم است. |
| __قابلیتها و تواناییهای اکتسابی از دوره :__ | | __قابلیتها و تواناییهای اکتسابی از دوره :__ |
| !!گرایش توزیع | | !!گرایش توزیع |
| __الف) نوسازی__ | | __الف) نوسازی__ |
| *آشنایی با نقشه برداری و تسلط به نقشه خوانی | | *آشنایی با نقشه برداری و تسلط به نقشه خوانی |
| *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط (انواع کابلها . سیمهای هوایی ، و متعلقات خطوط ، انواع مفصل ، سر((کابل)) و … ) | | *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط (انواع کابلها . سیمهای هوایی ، و متعلقات خطوط ، انواع مفصل ، سر((کابل)) و … ) |
| *تسلط کامل به استاندارد های توزیع | | *تسلط کامل به استاندارد های توزیع |
| *شناخت کامل نسبت به تابلوها و کلید ها و نصب آنها | | *شناخت کامل نسبت به تابلوها و کلید ها و نصب آنها |
| *تسلط کامل به سیستم زمین و نحوه زمین کردن تاسیسات | | *تسلط کامل به سیستم زمین و نحوه زمین کردن تاسیسات |
| *تسلط به نصب مفصل و سرکابل | | *تسلط به نصب مفصل و سرکابل |
| __ب) بهره برداری و نگهداری (سرویس و تعمیرات ) خطو ط و پستها :__ | | __ب) بهره برداری و نگهداری (سرویس و تعمیرات ) خطو ط و پستها :__ |
| *عیب یابی | | *عیب یابی |
| *کاربرروی خطوط گرم | | *کاربرروی خطوط گرم |
| *جمع آوری آمار و اطلاعات و نحوه بکارگیری آنها | | *جمع آوری آمار و اطلاعات و نحوه بکارگیری آنها |
| *سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوطه به آن | | *سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوطه به آن |
| *آشنایی با مانور کردن شبکه | | *آشنایی با مانور کردن شبکه |
| !!گرایش پست | | !!گرایش پست |
| __الف) بهره برداری__ | | __الف) بهره برداری__ |
| *آشنایی باساختمان و طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها | | *آشنایی باساختمان و طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها |
| *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و ((پارامتر))های قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح | | *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و ((پارامتر))های قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح |
| *انجام مانورهای لازم درخواستی توسط مراکز کنترل | | *انجام مانورهای لازم درخواستی توسط مراکز کنترل |
| *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری بروزحادثه ، شناخت کامل طرحهای تک خطی و ((میمیک)) پست. | | *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری بروزحادثه ، شناخت کامل طرحهای تک خطی و ((میمیک)) پست. |
| __ب)نوسازی و نصب__ | | __ب)نوسازی و نصب__ |
| *تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعملهای نصب | | *تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعملهای نصب |
| *آشنایی با روش بارگیری . حمل و تخلیه تجهیزات | | *آشنایی با روش بارگیری . حمل و تخلیه تجهیزات |
| *نصب ((ترانس)) قدرت، ترانس زمین و ((راکتور))ها | | *نصب ((ترانس)) قدرت، ترانس زمین و ((راکتور))ها |
| *نصب کلیدهای فشار قوی و ((سکسیونر))ها | | *نصب کلیدهای فشار قوی و ((سکسیونر))ها |
| *نصب تابلوهای فشار قوی ، کنترل و حفاظت و اندازه گیر ی، تابلوهای تغذیه داخلی ، باطریخانه و انجام کلیه کابل کشیها و سیم بندیها | | *نصب تابلوهای فشار قوی ، کنترل و حفاظت و اندازه گیر ی، تابلوهای تغذیه داخلی ، باطریخانه و انجام کلیه کابل کشیها و سیم بندیها |
| __ج) تعمیرات__ | | __ج) تعمیرات__ |
| *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت ، تپ چنجرها ، راکتورها و مقاومت های محدود کننده | | *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت ، تپ چنجرها ، راکتورها و مقاومت های محدود کننده |
| *آشنایی کامل با نحوه و چگونگی تعمیر و تعویض اجزا ((ترانسفورمر)) قدرت | | *آشنایی کامل با نحوه و چگونگی تعمیر و تعویض اجزا ((ترانسفورمر)) قدرت |
| *آشنایی با نحوه نمونه برداری ، تست، ((تصفیه)) و تزریق روغن | | *آشنایی با نحوه نمونه برداری ، تست، ((تصفیه)) و تزریق روغن |
| *آشنایی کامل با قطعات و ساختمان و عملکرد کلیدهای فشار قوی | | *آشنایی کامل با قطعات و ساختمان و عملکرد کلیدهای فشار قوی |
| *آشنایی با نحوه تعمیر کلیدهای فشار قوی | | *آشنایی با نحوه تعمیر کلیدهای فشار قوی |
| *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب یابی و تعمیر و تعویض قطعات و تجهیزات | | *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب یابی و تعمیر و تعویض قطعات و تجهیزات |
| !سطوح رشته | | !سطوح رشته |
| ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد |دکترا | | ||ردیف| نام دانشگاه| کاردانی |کارشناسی| ارشد |دکترا |
| 1| آزاد- اهر | |* | | | | 1| آزاد- اهر | |* | | |
| 2| آزاد- بجنورد | | *| | | | 2| آزاد- بجنورد | | *| | |
| 3| آزاد- تربت حیدریه| | *| | | | 3| آزاد- تربت حیدریه| | *| | |
| 4| آزاد- ساوه | |* | | | | 4| آزاد- ساوه | |* | | |
| 5| آزاد- شهر بابک | |* | | | | 5| آزاد- شهر بابک | |* | | |
| 6| آزاد- شوشتر | |* | | | | 6| آزاد- شوشتر | |* | | |
| 7| آزاد- قائنات | |* | | | | 7| آزاد- قائنات | |* | | |
| 8| آزاد- کرمانشاه | |* | | | | 8| آزاد- کرمانشاه | |* | | |
| 9| آزاد-ابهر | | *| | | | 9| آزاد-ابهر | | *| | |
| 10| آزاد-بروجرد | |* | | | | 10| آزاد-بروجرد | |* | | |
| || | | || |
| !درسهای رشته | | !درسهای رشته |
| || | | || |
| ردیف |نام درس | ردیف | نام درس | | ردیف |نام درس | ردیف | نام درس |
| 1| آزمایشگاه الکترونیک 1 |2 |آزمایشگاه الکترونیک 2 | | 1| آزمایشگاه الکترونیک 1 |2 |آزمایشگاه الکترونیک 2 |
| 3| آزمایشگاه تکنیک پالس |4 |آزمایشگاه سیستمهای قدرت | | 3| آزمایشگاه تکنیک پالس |4 |آزمایشگاه سیستمهای قدرت |
| 5| آزمایشگاه عایقها و فشار قوی |6 |آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته و مغناطیس | | 5| آزمایشگاه عایقها و فشار قوی |6 |آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |
| 7| آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی |8 |آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی 1 | | 7| آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی |8 |آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی 1 |
| 9| آزمایشگاه مدارهای مخابراتی |10 |آزمایشگاه مدارهای منطقی | | 9| آزمایشگاه مدارهای مخابراتی |10 |آزمایشگاه مدارهای منطقی |
| 11| آزمایشگاه مدارهای الکتریکی و اندازه گیری |12 |آزمایشگاه الکترونیک 3 | | 11| آزمایشگاه مدارهای الکتریکی و اندازه گیری |12 |آزمایشگاه الکترونیک 3 |
| 13| آزمایشگاه الکترونیک صنعتی |14 |آزمایشگاه اندازه گیری مدار | | 13| آزمایشگاه الکترونیک صنعتی |14 |آزمایشگاه اندازه گیری مدار |
| 15| آزمایشگاه ریزپردازنده |16 |آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی | | 15| آزمایشگاه ریزپردازنده |16 |آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی |
| 17| آزمایشگاه فیزیک عمومی |18| آمار و احتمالات مهندسی | | 17| آزمایشگاه فیزیک عمومی |18| آمار و احتمالات مهندسی |
| 19| ابزار دقیق | 20| اصول میکرو کامپیوترها | | 19| ابزار دقیق | 20| اصول میکرو کامپیوترها |
| 21| اصول و فلسفه آموزش |22 |الکترومغناطیس | | 21| اصول و فلسفه آموزش |22 |الکترومغناطیس |
| 23| الکترونیک 1 |24| الکترونیک 2 | | 23| الکترونیک 1 |24| الکترونیک 2 |
| 25| الکترونیک 3 |26| الکترونیک صنعتی | | 25| الکترونیک 3 |26| الکترونیک صنعتی |
| 27| اندازه گیری الکتریکی |28| اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی | | 27| اندازه گیری الکتریکی |28| اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی |
| 29| اندازهگیری الکترونیکی |30| بررسی سیستمهای قدرت 2 | | 29| اندازهگیری الکترونیکی |30| بررسی سیستمهای قدرت 2 |
| 31| بررسی و طراحی سیستم های الکترونیکی |32| بررسی کتب درسی متوسطه و چگونگی تدریس آنها | | 31| بررسی و طراحی سیستم های الکترونیکی |32| بررسی کتب درسی متوسطه و چگونگی تدریس آنها |
| 33| برنامه نویسی کامپیوتر| 34| پروژه | | 33| برنامه نویسی کامپیوتر| 34| پروژه |
| 35| تجزیه و تحلیل سیستمها |36| تمرین معلمی (1)، (2) (عملی) | | 35| تجزیه و تحلیل سیستمها |36| تمرین معلمی (1)، (2) (عملی) |
| 37| تکنولوژی مواد برقی|38| تکنیک پالس | | 37| تکنولوژی مواد برقی|38| تکنیک پالس |
| 39| رئولوژی پلیمرها 2 |40| رسم فنی برق | | 39| رئولوژی پلیمرها 2 |40| رسم فنی برق |
| 41| رسم فنی عمومی (مکانیک) |42| روان شناسی تربیتی | | 41| رسم فنی عمومی (مکانیک) |42| روان شناسی تربیتی |
| 43| روانشناسی عمومی |44| روش تحقیق با تأکید بر علوم تربیتی | | 43| روانشناسی عمومی |44| روش تحقیق با تأکید بر علوم تربیتی |
| 45| ریاضی پیش دانشگاهی |46| ریاضی عمومی 1 | | 45| ریاضی پیش دانشگاهی |46| ریاضی عمومی 1 |
| 47| ریاضی عمومی 2 |48| ریاضی مهندسی | | 47| ریاضی عمومی 2 |48| ریاضی مهندسی |
| 49| ریزپردازنده |50| زبان پیش دانشگاهی | | 49| ریزپردازنده |50| زبان پیش دانشگاهی |
| 51| زبان تخصصی |52| سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش | | 51| زبان تخصصی |52| سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش |
| 53| سیستمهای کنترل خطی |54| سیستم های انتقال | | 53| سیستمهای کنترل خطی |54| سیستم های انتقال |
| 55| سیستم های تلویزیون |56| سیستم های کنترل دیجیتال و غیر خطی | | 55| سیستم های تلویزیون |56| سیستم های کنترل دیجیتال و غیر خطی |
| 57| شبکههای کامپیوتری |58| طراحی خودکار مدارهای دیجیتال | | 57| شبکههای کامپیوتری |58| طراحی خودکار مدارهای دیجیتال |
| 59| طراحی، تولید و کاربرد مواد آموزشی |60| عایقها و فشار قوی | | 59| طراحی، تولید و کاربرد مواد آموزشی |60| عایقها و فشار قوی |
| 61| فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |62| فیزیک پیش دانشگاهی | | 61| فیزیک الکتریسیته و مغناطیس |62| فیزیک پیش دانشگاهی |
| 63| فیزیک عمومی |64| فیلتر و سنتز مدار | | 63| فیزیک عمومی |64| فیلتر و سنتز مدار |
| 65| مأخذشناسی اسلام |66| ماشینهای الکتریکی 2 | | 65| مأخذشناسی اسلام |66| ماشینهای الکتریکی 2 |
| 67| ماشینهای الکتریکی 1 |68| مباحث ویژه در الکترونیک | | 67| ماشینهای الکتریکی 1 |68| مباحث ویژه در الکترونیک |
| 69| مباحث ویژه در قدرت |70| مبانی کامپیوتر | | 69| مباحث ویژه در قدرت |70| مبانی کامپیوتر |
| 71| مبانی برنامه ریزی درسی|72| محاسبات عددی | | 71| مبانی برنامه ریزی درسی|72| محاسبات عددی |
| 73| مخابرات |74| مدارهای الکتریکی 1 | | 73| مخابرات |74| مدارهای الکتریکی 1 |
| 75| مدارهای الکتریکی 2 |76| مدارهای مخابراتی | | 75| مدارهای الکتریکی 2 |76| مدارهای مخابراتی |
| 77| مدارهای منطقی | 78| معادلات دیفرانسیل | | 77| مدارهای منطقی | 78| معادلات دیفرانسیل |
| 79| معماری کامپیوتر |80| مقدمات راهنمایی و مشاوره | | 79| معماری کامپیوتر |80| مقدمات راهنمایی و مشاوره |
| 81| کارآموزی |82| کاربرد نرم افزارهای آموزشی در تدریس | | 81| کارآموزی |82| کاربرد نرم افزارهای آموزشی در تدریس |
| 83| کارگاه شبکه های هوایی |84| کارگاه عمومی برق | | 83| کارگاه شبکه های هوایی |84| کارگاه عمومی برق |
| 85| کارگاه کابل کشی و مفصل بندی |86| کلیات روشها و فنون تدریس (1) نظری | | 85| کارگاه کابل کشی و مفصل بندی |86| کلیات روشها و فنون تدریس (1) نظری |
| 87| کلیات روشها و فنون تدریس (2) کارگاهی |88| کنترل صنعتی | | 87| کلیات روشها و فنون تدریس (2) کارگاهی |88| کنترل صنعتی |
| 89| کنترل کامپیوتری | | 89| کنترل کامپیوتری |
| || | | || |
- | ! صنعت و بازار کار | |
| + | ! صنعت و بازار کار |
| فارغ التحصیلان دوره کاردانی برق- قدرت تواناییهای زیر را دارا خواهند بود. | | فارغ التحصیلان دوره کاردانی برق- قدرت تواناییهای زیر را دارا خواهند بود. |
| __الف- گرایش توزیع:__ | | __الف- گرایش توزیع:__ |
| *انتقال نظرات و روشهای مورد تایید مهندسان به کارگران فنی ماهر. | | *انتقال نظرات و روشهای مورد تایید مهندسان به کارگران فنی ماهر. |
| *تهیه و تفسیر نقشه ها و کروکی های مهندسان و پیاده کردن آنها به کمک کارگران فنی ماهر. | | *تهیه و تفسیر نقشه ها و کروکی های مهندسان و پیاده کردن آنها به کمک کارگران فنی ماهر. |
| *استفاده از جداول فنی و کتب استاندارد. | | *استفاده از جداول فنی و کتب استاندارد. |
| *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط و نصب آنها (انواع کابلها، سیمهای هوایی و متعلقات خطوط، انواع مفصل، سر کابل و ...) | | *آشنایی کامل به تجهیزات خطوط و نصب آنها (انواع کابلها، سیمهای هوایی و متعلقات خطوط، انواع مفصل، سر کابل و ...) |
| *نصب و راه اندازی دستگاهها و بازرسی و کنترل مرغوبیت سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوط به آن | | *نصب و راه اندازی دستگاهها و بازرسی و کنترل مرغوبیت سرویس و تعمیرات شبکه و تجهیزات مربوط به آن |
| *آشنایی کامل به گزارش نویسی و کنترل | | *آشنایی کامل به گزارش نویسی و کنترل |
| *آشنایی با مبانی مدیریت، برنامه ریزی و کنترل ((پروژه)) و سرپرستی | | *آشنایی با مبانی مدیریت، برنامه ریزی و کنترل ((پروژه)) و سرپرستی |
| *طراحی شبکه های فشار ضعیف، فشار متوسط، پستهای هوایی و زمینی | | *طراحی شبکه های فشار ضعیف، فشار متوسط، پستهای هوایی و زمینی |
| __ب- گرایش پست:__ | | __ب- گرایش پست:__ |
| *آشنایی با ساختمان طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها | | *آشنایی با ساختمان طرز کار تجهیزات مورد استفاده در پستها |
| *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و پارامترهای قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح | | *آشنایی با شرایط مناسب عملکرد هر یک از تجهیزات و پارامترهای قابل کنترل جهت بهره برداری صحیح |
| *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری در صورت بروز حادثه، شناخت کامل طرحهای کمک خطی و میمیک پست تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعمل های نصب | | *قدرت تصمیم گیری در مورد مانورهای ضروری در صورت بروز حادثه، شناخت کامل طرحهای کمک خطی و میمیک پست تسلط کامل به خواندن نقشه های اجرایی و توان استفاده از دستورالعمل های نصب |
| *نصب ترانس قدرت- ترانس زمینی- راکتور- کلیدهای فشار قوی و سکسیونرها- تابلوهای فشار قوی | | *نصب ترانس قدرت- ترانس زمینی- راکتور- کلیدهای فشار قوی و سکسیونرها- تابلوهای فشار قوی |
| *کنترل و محافظت و راه اندازی تابلوهای تغذیه داخلی باطریخانه و کابل کشیها و سیم بندیها | | *کنترل و محافظت و راه اندازی تابلوهای تغذیه داخلی باطریخانه و کابل کشیها و سیم بندیها |
| *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت و تب چنجرها و راکتورها و مقاومت های محدودکننده و تعویض اجزا ترانسفورمر قدرت | | *آشنایی کامل با ساختمان و کارکرد ترانسفورمرهای قدرت و تب چنجرها و راکتورها و مقاومت های محدودکننده و تعویض اجزا ترانسفورمر قدرت |
| *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب و تعمیر و تعویض قطعات و تعمیر کلیدهای فشار قوی. | | *آشنایی کامل با ساختمان سایر تجهیزات مورد استفاده در پست و عیب و تعمیر و تعویض قطعات و تعمیر کلیدهای فشار قوی. |
| *آشنایی کامل با نحوه کار ساختمان و تنظیم وسایل حفاظتی و اندازه گیری، حفاظت ترانسفورمرو خطوط | | *آشنایی کامل با نحوه کار ساختمان و تنظیم وسایل حفاظتی و اندازه گیری، حفاظت ترانسفورمرو خطوط |