منو
 صفحه های تصادفی
مرزه
خدنگ زمان
فرود
قیام سالار در خراسان
کاربر:سمیه یاری
رادیو نجوم
یوز پلنگ سفید آسیایی
قوام الدین ابوالفوارس دیلمی
جرم نسبیتی
امام سجاد علیه السلام و سفر کاروان اسرای کربلا
 کاربر Online
945 کاربر online
تاریخچه ی: دلیل حرمت شراب در قرآن

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
علی بن یقطین روایت می‌کند که روزی مهدی خلیفه عباسی از امام کاظم علیه السلام پرسید:« آیا شراب در قرآن حرام شده است؟»
امام فرمود:« بله، شراب در قرآن حرام شده است. خداوند در قرآن فرموده:« انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم »؛ ( پروردگار فواحش ظاهری و مخفی و گناه را حرام نموده است.) در این آیه منظور از فواحش ظاهری، زنای علنی است. (در دوران جاهلیت بدکاره ها پرچم مخصوص بر سر در خانه خود داشتند.) و مراد از فواحش باطنی ازدواج پسران با نامادری خویش است. (در دوران جاهلیت، پسران پس از مرگ پدرانشان با نامادری خود ازدواج می‌کردند) و منظور از گناه، شراب است به دلیل آیه‌ی دیگری در قرآن که در آن شراب و قمار را گناه معرفی فرموده است:« و یسالونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر » (از تو درباره شراب و ...؟ می‌پرسند. بگو در آنها گناهی بزرگ نهفته.»
مهدی عباسی به علی بن یقطین گفت: « به خدا قسم این فتوای هاشمی رسول خداست.»
علی بن یقطین می‌گوید:« گفتم آری، الحمدلله که خدا علم به این موضوع را به شما خاندان عطا کرد.»
مهدی با کنایه گفت:« راست گفتی ای شیعه »

منابع:
بحار الانوار، ج 48، ص 149، ح 24 از کافی.

مراجعه شود به:
قرآن و تحریم شراب در چهار مرحله
امام کاظم علیه السلام و نشر معارف و احکام و آداب اسلام

علی بن یقطین گوید: مهدی خلیفه عباسی از امام ابوالحسن موسی بن جعفر علیه السلام گفت: آیا “خمر” در قرآن حرام شده است؟ علمای عامه می گویند قرآن از شراب نهی کرده است، ولی حرمت خمر از قرآن استفاده نمی شود؛ شاید نهی کراهتی باشد.

حضرت فرمود: نخیر، شراب در قرآن حرام شده است، در این آیه که خداوندی می فرماید: انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم (مسلماً پرودگار فواحش ظاهری و مخفی و اثم را حرام نموده است.) در این آیه مبارکه مراد از فواحش ظاهری زنای علنی و رسمی است که در دوران جاهلیت بدکاره ها پرچم مخصوص بر سر در خانه خود داشتند و مراد از فواحش باطنی ازدواج پسران با نامادری خویش است.

(زن پدر، مادر انسان هم که نباشد بر انسان حرام است، ولی در جاهلیت پسران با نامادری خود پس از مرگ پدرانشان ازدواج می کردند که قرآن این را به عنوان فاحشه مخفی حرام نموده است.) و مراد از اثم شراب است به دلیل آیه دیگر قرآن که در آن خمر و قمار را اثم معرفی فرموده است: و یسالونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر

مهدی به علی بن یقطین گفت: “هذه و الله فتوی هاشمیه” به خدا قسم این فتوای هاشمی رسول الهی است. علی بن یقطین گوید: سریع گفتم: آری مولای من. الحمد لله که خدا علم به این مطلب را به شما خاندان عطا کرد. مهدی مجدداً با کنایه گفت: صدقت یا رافضی (راست گفتی ای شیعه)

منابع:

بحار الانوار، ج 48، ص 149، ح 24 از کافی.

مراجعه شود به:

تحریم شراب

نشر معارف و احکام و آداب اسلام در قالب احادیث


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 03 مرداد 1384 [09:50 ]   3   شکوفه رنجبری      جاری 
 یکشنبه 24 آبان 1383 [10:55 ]   2   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 دوشنبه 13 مهر 1383 [08:54 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..