تاریخچه ی:
خلافت فرزندان آدم
نگارش: 1
آیة 30 سوره بقره دلالت بر انحصار خلافت در حضرت آدم ندارد بلکه میتوان گفت:جملة « اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء »بر آن دلالت دارد که در آن حضرت منحصر نیست.
زیرا اگر سخن از خلافت حضرت آدم بود بس با توجه به این نکته که حضرت آدم معصوم است و فساد و خونریزی نمیکند جا داشت خداوند به فرشتگان بفرمایید:آدم فساد و خونریزی نمیکند،البته نباید توهم شود که همة انسانها بالفعل خلیفه و جانشین خدا هستند.زیرا چگونه میتوان پذیرفت مقامی که فرشتگان مقرب الهی شایستة آن نبودند و به لحاظ آن مقام به آدم علیهالسلامسجده کردند،در اختیار بزرگترین جنایتکاران تاریخ قرار گیرند.
پس این خلافت ویژة آدم و برخی از فرزندان اوست که به همه اسماء علم دارند بنابراین اگر چه نوع انسان امکان خلافت و جانشینی از خدا را داراست اما کسانی که در عمل به این مقام دست مییابند،حضرت آدم و جمعی از فرزندان او هستند که در هر زمان دست کم فردی از آنان در جامعة بشری وجود دارد و حجت خدا بر روی زمین است و این نکتهای است که در روایات نیز بر آن تاکید شده است.
کتاب: انسان شناسی
نویسنده: محمود رجبی
صفحه: 152