منو
 کاربر Online
1135 کاربر online
تاریخچه ی: حس زیبایی دوستی و جمال‌خواهی

در انسان گرایش به جمال و زیبایی چه به معنی‏ زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی که نامش هنر است به معنی مطلق‏ وجود دارد .

__~~Brown:این هم خود یک گرایشی است در انسان و هیچ کس نیست که از این حس فارغ و خالی باشد . انسان لباس هم که می‏پوشد کوشش می‏کند تا حدی‏ که برایش ممکن باشد وضع زیباتری برای خودش به وجود بیاورد . اتاقش را زیبا می‏کند .~~__

یک سالن را در نظر بگیرید . کار اولیه‏ای که این سالن‏ برای آن ساخته شده است چیست ؟ اجتماع دانش‏آموزان یا اجتماع اولیاء دانش آموزان برای گزارش کارها ، برای سخنرانی کردن و خلاصه اجتماع عمومی‏ . حال اینکه پرده‏های سالن چه جور باشد دیگر جزء موضوع نیست . آیا آن‏ پرده‏ها این جور باشد یا نباشد ، مثلا صدا را بهتر می‏رساند ؟ نه ، ولی این‏ خودش فی حد ذاته مطلوب انسان است و اصلا زیبایی برای انسان موضوعیت دارد .

همچنین‏ انسان ساختمان را در درجه اول برای حفظ خود از گرما و سرما و دزد و امثال‏ اینها می‏سازد ولی همیشه آن را با حس زیبایی خودش مخلوط می‏کند ، یعنی‏ همیشه می‏خواهد منظره آن ساختمان ، مبلمان و فرش اتاقش زیبا باشد . این‏ زیبایی یک چیزی است در انسان .

__~~green:انسان زیباییهای طبیعت را دوست دارد . یک جا که یک آب صاف و زلال می‏بیند ، یک استخر ، یک دریا ، از دیدنش‏ لذت می‏برد ، از مناظر خیلی عالی طبیعی لذت می‏برد ، از منظره آسمان ، از افق ، از کوهها ، از همه اینها لذت می‏برد ، یعنی اینها را زیبا می‏بیند و از زیبایی اینها لذت می‏برد . ~~__
::{picture=_ggttqq_CABECRJ9.jpg}::و همین طور است مسأله هنر که خودش خلق نوعی زیبایی است ، اموری که‏ از قدیم " صنایع مستظرفه "(صنایع ظریف ) نامیده شده‏اند ، مثل خط که یک هنر خیلی‏ قدیمی است . خط بسیار زیبا برای انسان ارزش فوق العاده‏ای دارد و آن را حفظ می‏کند . قرآنی که با خط بسیار زیبا نوشته شده باشد ، ده بار هم اگر انسان آن را دیده باشد دفعه یازدهم باز می‏خواهد ببیند ، بلکه صد بار هم‏ دیده باشد دفعه صد و یکم باز می‏خواهد تماشا کند .

مثلا اگر قرآن خیلی خوش خط دست من باشد دیگر نمی‏توانم بخوانم ، چون آنقدر خیره می‏شوم به خطش و به‏ زیباییش که از خواندن می‏مانم .

نمونه خط زیبا کتیبه بایسنقر است در جلو ایوان مقصوره در حرم امام رضا علیه‏السلام در آن کتیبه بزرگی که جلو پیشانی ایوان است ، و بایسنقر که پسر گوهرشاد بوده ، خودش در آخر این‏ کتیبه نوشته است : " کتبه بایسنقربن شاهرخ بن امیر تیمور گورکان . " گوهرشاد زن‏ شاهرخ بوده است و بایسنقر پسر او . در خط ثلث ، دیگر نظیری برای‏ بایسنقر نیامده است ، نه قبل از او کسی چنین خط ثلثی نوشته است و نه‏ بعد از او کسی توانسته بنویسد .

با اینکه علیرضا عباسی که در زمان شاه‏ عباس می‏زیسته فوق العاده خطاط خوبی است و نمونه‏های خطش که اکنون در اصفهان یا در قم در مقبره شاه عباس هست فوق العاده زیباست ولی هرگز به پای بایسنقر نمی‏رسد .
::{picture=_ggttqq_abnia-02.jpg}::خود قرآن ، یکی از جهات آیت بودنش از مقوله زیبایی یعنی فصاحت و بلاغت است ، و یکی از بزرگترین عاملهای جهانی کردن قرآن ، عامل زیبایی‏ یعنی فصاحت و بلاغت فوق العاده آن است .

غرض این است که گرایش به زیبایی و مظاهر زیبایی نیز یک گرایش بسیار مهمی است‏ در انسان .







منبع : کتاب فطرت
نویسنده : شهید مرتضی مطهری
صفحه :80


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [11:14 ]   4   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [12:42 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 03 شهریور 1384 [12:41 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 شنبه 10 اردیبهشت 1384 [19:30 ]   1   محمد ورهرام      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..