منو
 کاربر Online
1636 کاربر online
تاریخچه ی: جشن خزان

نگارش: 1







جشن خزان

اول مهر

در ایران پیش از عصر ظهور اوستا سال به دو بخش تقسیم می‌شد که آغاز یکی اعتدال ربیعی و یا بهاری بود . ( یعنی آغاز بهار )و آغاز دیگری اعتدال خریفی یا پایییزی(یعنی آغاز پائیز ) و هر دو را با جشن و شادی و مراسم مذهبی برگزار می‌کردند

چرا چنین جشن هایی ریشه گرفت ؟.
به احتمال بسیار این جشنها که با توجه به وضع طبیعی سرزمین ایران و همچنین توجه به جنبه مذهبی در بزرگداشت طبیعت بوده است . و البته تناسب وضع سال و ضرورت های کشاورزی – شبانی نیز در آن رعایت شده بود . همین جنبه تناسب ، موجب شد تا همچنان میان ایرانیان رایج بماند و زرتشتیان نیز آنرا حفظ کردند و تا کنون دوام آورده است.

نسبت این جشن با آئین میترا :
جشن خزان که در آغاز پائیز برگزار می‌شد ، از همان روزگار دیرین ویژه و با یادمان بغ مهر و یا میترا قرین بود . این آئین در دوران هخامنشیان با نام میتراگان مشهور بود .
مراسم میتراگان هنگامی برگزار می‌شد که پائیز آغاز شده بود و این بدان علت بود که خورشید در آئین میترا با خورشید واقعی پیوستگی داشت ( که همان معنای لغت "مهر" آفتاب می گردد )
به عبارت دیگر میترا یا همان خورشید ، چنین هنگامی از سال (آغاز پائیز ) وظایف خود را در طول زمان میان اقوام پرستندة خود که کشاورز – شبان بودند به انجام رسانده بود. چرا که محصولات زراعی که به وضعیت تابش خورشید بستگی داشتند ، برداشت شده بودند . خرمن محصول بدست آمده بود و گله و حشم نیز بر اثر چرای کامل و درست ، پروار شده بودند. در این هنگام خورشید گرامی داشته می شد .

توصیف ابویحان بیرونی از این عید :
ابوریحان بیرونی در توصیف این عید می‌گوید: «… و این عید مانند دیگر اعیاد برای عموم مردم است و تفسیر آن دوستی جان است و گویند نام آفتاب است و چون در این روز آفتاب برای اهل عالم پیدا شده ، به همین جهت این این روز را جشن می‌گیرند».

چگونگی برگزاری این جشن :
به جهت کامیابی کشاورزان و شبانان در زمان ، این عید گرامی داشته می شد و مراسمی بسیار در دشت و صحرا بر پا می‌شد که سرودهای نیایش مهر – خورشید همسرایی می شد . یعنی بسیاری مردم بصورت دسته جمعی شعر و سرود هایی را می خواندند و برای میترا قربانی می‌کردند تا سپاسگزاری خود را بیان کنند .

همچنین رسم بود کشاورزان روستایی پس از برداشت محصول، در این روز هدایایی به نام ایزدمهر به درمهر یا آتشکده برده و با نام خدای مهر وایزدان دیگر قربانی می‌کنند.



img/daneshnameh_up/d/d4/
1.روش های پژوهش در آداب و رسوم گذشتگان
2.فلسفه تاریخ




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 20 بهمن 1384 [12:42 ]   2   محمد رضا قدوسی      جاری 
 پنج شنبه 20 بهمن 1384 [11:58 ]   1   محمد رضا قدوسی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..