تاریخچه ی:
جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه السلام
((حضرت امام سجاد علیه السلام|امام سجاد علیه السلام)) یکی از مصادیق آیهی « __کل شی احصیناه فی امام مبین__ » است؛ چرا که بر اساس روایات متعدد، هنگامی که از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله)) دربارهی این آیه سئوال شد، حضرت امیر المومنین علیه السلام را « امام مبین» معرفی کرد و جانشینان آن امام نیز همه وارث علم و سایر کمالات اویند.
((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام))، باب مدینه ی علم پیامبر است ( پیامبر فرمود: «__انا مدینه العلم و علی بابها __») و تمام علم او به جانشینش یکی پس از دیگری انتقال یافته است
امام سجاد در زمینه الهی بودن علم امامان و گستردگی آن میفرمایند:« حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم امین خداوند در روی زمین بود و چون به لقاء حق شتافت، اهل بیت او وارثانش و امینان خداوند در روی زمین شدند. علم منایا و بلایا ( علم به سرنوشت و مقدرات انسانها)، علم نسب، نام شیعیان و اسامی پدران آنها همه نزد ماست.
ما برگزیدگان خداوند و اوصیای پیامبریم و از هر فرد دیگری به قرآن سزاوارتر. ما در مراتب عالی علم قرار داریم و علوم همه ی انبیا نزد ما به ودیعت گذاشته شده است.»
در زمینه جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه اسلام دو استدلال دیگر نیز قابل توجه است:
1- تمام میراث سترگ علمی ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) که شکافنده علوم لقب گرفت و ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه اسلام)) که به دلیل تلاش در نشر فرهنگ اسلام و تبیین احکام و معارف ناب، « رئیس مذهب شیعه» لقب یافت، از حضرت سجاد علیه اسلام بوده است که به آنان به ارث رسیده است.
2- بر اساس حدیث « انّ آثارنا تدل علینا » (یعنی آثار ما بر کمالات ما دلالت دارد)، مجموعههای گرانقدر بهجامانده از حضرت سجاد علیه السلام از قبیل « ((صحیفه کامله سجادیه|صحیفه کامله سجادیه)) » و « ((رساله الحقوق)) » و صدها حدیث و روایت و نیز شاگردان تربیت شده نظیر ((ابو حمزه ثمالی| ابو حمزه ثمالی )) که ائمه هدی او را ((سلمان فارسی|سلمان)) و ((لقمان حکیم|لقمان)) زمان نامیدند، دلالت بر جایگاه رفیع علمی و فرهنگی آن امام بزرگوار دارد.
منابع :
بصائرالدرجات، ص 120، اصول کافی
مراجعه شود به:
((مدیریت نهضت فرهنگی))