تاریخچه ی:
جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه السلام
امام سجاد علیه السلام یکی از مصادیق آیهی « کل شی احصیناه فی امام مبین» است؛ چرا که بر اساس روایات متعدد، هنگامی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله دربارهی این آیه سئوال شد، حضرت امیر المومنین علیه السلام را « امام مبین» معرفی کرد و جانشینان آن امام نیز همه وارث علم و سایر کمالات اویند.
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، باب مدینه ی علم پیامبر است ( پیامبر فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها ») و تمام علم او به جانشینش یکی پس از دیگری انتقال یافته است
امام سجاد در زمینه الهی بودن علم امامان و گستردگی آن میفرمایند:« حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم امین خداوند در روی زمین بود و چون به لقاء حق شتافت، اهل بیت او وارثانش و امینان خداوند در روی زمین شدند. علم منایا و بلایا ( علم به سرنوشت و مقدرات انسانها)، علم نسب، نام شیعیان و اسامی پدران آنها همه نزد ماست.
ما برگزیدگان خداوند و اوصیای پیامبریم و از هر فرد دیگری به قرآن سزاوارتر. ما در مراتب عالی علم قرار داریم و علوم همه ی انبیا نزد ما به ودیعت گذاشته شده است.»
در زمینه جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه اسلام دو استدلال دیگر نیز قابل توجه است:
1- تمام میراث سترگ علمی امام باقر علیه السلام که شکافنده علوم لقب گرفت و امام صادق علیه اسلام که به دلیل تلاش در نشر فرهنگ اسلام و تبیین احکام و معارف ناب، « رئیس مذهب شیعه» لقب یافت، از حضرت سجاد علیه اسلام بوده است که به آنان به ارث رسیده است.
2- بر اساس حدیث « انّ آثارنا تدل علینا » (یعنی آثار ما بر کمالات ما دلالت دارد)، مجموعههای گرانقدر بهجامانده از حضرت سجاد علیه السلام از قبیل ((صحیفه کامله سجادیه| «صحیفه کامله سجادیه » )) و (( «رساله الحقوق » ))و صدها حدیث و روایت و نیز شاگردان تربیت شده نظیر ((ابو حمزه ثمالی| ابو حمزه ثمالی )) که ائمه هدی او را سلمان و لقمان زمان نامیدند، دلالت بر جایگاه رفیع علمی و فرهنگی آن امام بزرگوار دارد.
منابع :
بصائرالدرجات، ص 120، اصول کافی
مراجعه شود به:
((مدیریت نهضت فرهنگی))