تاریخچه ی:
جامعه گرا یا عبادت گرا
تفاوت با نگارش: 3
- | ~~green:text~~ گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین میبرند .درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده بود و میخواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس میکنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکون است ، یعنی عدهای میخواهند به گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر . |
+ | گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین میبرند .درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده بود و میخواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس میکنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکوین است ، یعنی عدهای میخواهند به گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر . |
- | آن عرب الاغی داشت ، میخواست سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " . |
+ | آن عرب الاغی داشت ، میخواست سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " . ^ ::__~~brown:اگر بنا شود از جاده معتدل اسلام خارج شویم ، چه فرق میکند که " عبادتگرای جامعه گریز" باشیم یا " جامعهگرای خداگریز " ؟ __:: ::__در منطق اسلام هیچ فرق نمیکند .~~ __:: ^ t=300 hspace=4 src="img/daneshnameh_up/6/6a/1111011803.jpg" width=400 align=left vspace=5 border=1> ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه میفرماید : " |
- | اگر بنا شود از جاده معتدل اسلام خارج شویم ، چه فرق میکند که " __عبادتگرای جامعه گریز __" باشیم یا " __جامعهگرای خداگریز __" ؟ در منطق اسلام هیچ فرق نمیکند . ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه میفرماید : "
__« محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم »" __ |
+ | __« ~~green:محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ~~»" __ |
| صحابه و تربیت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دشمنان حقیقت ، شدید ، قوی ، باصلابت و محکم هستند ، مانند دیواری روئین که از جا تکان نمیخورد : | | صحابه و تربیت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دشمنان حقیقت ، شدید ، قوی ، باصلابت و محکم هستند ، مانند دیواری روئین که از جا تکان نمیخورد : |
- | " __« ان الله یحب الذین قاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص»__ . سوره صف آیه 4. |
+ | " __« ~~green:ان الله یحب الذین قاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص~~»__ . سوره صف آیه 4. |
| ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) . | | ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) . |
- | __قرآن در ادامه آخرین آیه سوره فتح میفرماید :__ |
+ | قرآن در ادامه آخرین آیه سوره فتح میفرماید : |
- | __" « تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود »"__ |
+ | __" « ~~green:تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود ~~»"__ |
| فورا سراغ آن ارزش خدائی میرود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا میگویند ، از خدای خود ترقی و فزونی میخواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، میخواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای خدا چیز دیگری نمیخواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت میکنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است . | | فورا سراغ آن ارزش خدائی میرود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا میگویند ، از خدای خود ترقی و فزونی میخواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، میخواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای خدا چیز دیگری نمیخواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت میکنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است . |
- | __" « ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه »"__( 2 سوره فتح ، آیه . 29 ) |
+ | __" « ~~green:ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه ~~»"__( 2 سوره فتح ، آیه . 29 ) |
| | | |
- | بعد برای جامعه اسلامی ، مثلی ذکر میکند که چگونه این جامعه ، جامعهای است روینده و بالنده . |
+ | :بعد برای جامعه اسلامی ، مثلی ذکر میکند که چگونه این جامعه ، جامعهای است روینده و بالنده .
|
| میفرماید : جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است ولی بعد رشد میکند و رشد میکند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا میدارد . | | میفرماید : جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است ولی بعد رشد میکند و رشد میکند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا میدارد . |
- | ببینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر ذکر کرده است : " « التائبون العابدون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون »" جنبههای خدایی این دسته را ذکر میکند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ، بلافاصله پس از آن میگوید : " « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر " (سوره توبه ، آیه . 112 ) همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر میکنند . در آیه دیگری میفرماید : " « الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین »" (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 ) صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان . بلافاصله میگوید : " ²و المستغفرین بالاسحار »" |
+ | بینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر ذکر کرده است :
__" « ~~green:التائبون العابدون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون~~ »"__
جنبههای خدایی این دسته را ذکر میکند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ،
بلافاصله پس از آن میگوید :
__" « ~~green:الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر~~ " (سوره توبه ، آیه . 112 )__ همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر میکنند . /> در آیه دیگری میفرماید :
__" « ~~green:الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین~~ »"__ (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 ) :صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان .
بلافاصله میگوید : />" ~~green:__و المستغفرین بالاسحار__~~ »"
|
| و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفافکند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . | | و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفافکند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . |
- | در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیدهام : « رهبان باللیل ، لیوث بالنهار » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب ) در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها میروی ، گویی سراغ یک عده راهب رفتهای ولی روز که سراغشان میروی گوئی سراغ یک عده شیر رفتهای . |
+ | در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیدهام : « ~~green:__رهبان باللیل ، لیوث بالنهار__~~ » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب )
در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها میروی ، گویی سراغ یک عده راهب رفتهای ولی روز که سراغشان میروی گوئی سراغ یک عده شیر رفتهای .
|
| منبع :انسان کامل | | منبع :انسان کامل |
| شهید مطهری | | شهید مطهری |
| صفحه 97 | | صفحه 97 |