تاریخچه ی:
جامعه گرا یا عبادت گرا
تفاوت با نگارش: 2
| + | |
| + | گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین میبرند .درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده بود و میخواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس میکنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکوین است ، یعنی عدهای میخواهند به گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر . |
| + | آن عرب الاغی داشت ، میخواست سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " . |
| + | ^ |
| + | ::__~~brown:اگر بنا شود از جاده معتدل اسلام خارج شویم ، چه فرق میکند که " عبادتگرای جامعه گریز" باشیم یا " جامعهگرای خداگریز " ؟ __:: |
| + | ::__در منطق اسلام هیچ فرق نمیکند .~~ __:: |
| + | ^ |
| + | |
| + | ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه میفرماید : " |
- | گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین میرند .درگذشته ، جامه اسلامی رایشی به ارزش عبادت پیدا کرده بود و میخواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و ن احساس یکم که باز یک موج ااطی دیگری در حال تکون است ، یعی عدهای میخواهن ه رایهای جتاعی اسلام توجه کند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فرمو کنن یعنی احرا و اشتباهی دیگر . |
+ | __« ~~green:ممد رسو اه و این عه ادا ی الکار رم ین ~~»" __ |
- | ن ب ای داشت ، ی سوار د ق دی کد که وقتی ه ف لا رید ن رف اغ تا و : کاال : " شد م ول " . |
+ | به بیت شان ی چگونه هتد ر قل دشنن قیق شدید ، قوی لات مکم هتند مان یای روئین ز جا تکا مید : |
- | اگر بنا شود از جاده مدل اسل خاج شوی ، ه فرق میکند که " __بادتگرای جاعه گیز __" باشی یا " __جامعهای خداگریز __" ؟ در منطق اسلام هیچ فرق نمیکند . ببینید خداوند در ی آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه میفرماید : " |
+ | " __« ~~green:ان الله ی الی قالون فی بیه ا نهم بنیان مرص~~»__ . سوره صف آیه 4. |
- | __« د رول الله و این معه اا عی الکار رم بینهم »" __ |
+ | لی یها دو چهره ارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربای یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه المی ات ( یعی همان خصلتی ک ما قرنها فرمو کده بودیم ) . |
- | صحاب و تریت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دمان قیق شدید قوی ، باصابت و محکم هستند ، مانند دیواری رئین ک از جا تکن نمیخرد : |
+ | رن در ادم ین ی سور ت میرماید : |
- | " __« ان الله یحب الین قاتلون فی سبیله فا کنهم بنیان مرو»__ . سوره صف آیه 4. |
+ | __" « ~~green:تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود ~~»"__
فورا سراغ آن ارزش خدائی میرود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلان را با خدا میگویند ، از خدای خود ترقی و فزونی میخواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، میخواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای خدا چیز دیگری نمیخواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت میکنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است .
__" « ~~green:ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه ~~»"__( 2 سوره فتح ، آیه . 29 ) :بعد برای جامعه اسلامی ، مثلی ذکر میکند که چگونه ین جامعه ، جامعهای است روینده و بالنده .
میفرماید : جامعه حکم یک گی را دارد که در اول ، ضعیف و کوک است ولی بعد رشد میکند و رشد میکند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا میدارد .
بینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر کر کرده است :
__" « ~~green:التائبون لعابدون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون~~ »"__ /> جنبههای خدایی این دسته را ذکر میکند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ،
بلافاصله پس از آن میگوید :
__" « ~~green:الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر~~ " (سوره توبه ، آیه . 112 )__ همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر میکنند .
در آیه دیگری میفرماید :
__" « ~~green:الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین~~ »"__ (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 ) :صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان .
بلافاصله میگوید : " ~~green:__و المستغفرین بالاسحار__~~ »" |
- | ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) . قرآن در ادامه آخرین آیه سوره فتح میفرماید : | |
- | " « تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود »" | |
- | فورا سراغ آن ارزش خدائی میرود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، در مقابل خداوند راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا میگویند ، از خدای خود ترقی و فزونی میخواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، میخواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای خدا چیز دیگری نمیخواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت میکنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است . | |
- | " « ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه »" ( 2 سوره فتح ، آیه . 29 ) | |
- | بعد برای جامعه سلامی ، مثلی ذکر میکند که چگونه این جامعه ، جامعهای است روینده و بالنده . میفرماید : جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است ولی بعد رشد میکند و رشد میکند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا میدارد . | |
- | ببینید قرآن چطور در جای دیگر این دو گرایش را توأم با یکدیگر ذکر کرده است : | |
- | " « التائبون العابدون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون »" جنبههای خدایی این دسته را ذکر میکند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ، بلافاصله پس از آن میگوید : | |
- | " « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر " (سوره توبه ، آیه . 112 ) | |
- | همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر میکنند . | |
- | در آیه دیگری میفرماید : " « الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین »" (سوره آل عمران ، آیه . 17 2 ) | |
- | صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ، صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان . بلافاصله میگوید : | |
- | " ²و المستغفرین بالاسحار »" | |
| و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفافکند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . | | و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفافکند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . |
- | در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیدهام : « رهبان باللیل ، لیوث بالنهار » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب ) در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها میروی ، گویی سراغ یک عده راهب رفتهای ولی روز که سراغشان میروی گوئی سراغ یک عده شیر رفتهای . |
+ | در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیدهام : « ~~green:__رهبان باللیل ، لیوث بالنهار__~~ » ( 3 سفینةالبحار ، ماده صحب )
در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها میروی ، گویی سراغ یک عده راهب رفتهای ولی روز که سراغشان میروی گوئی سراغ یک عده شیر رفتهای .
|
| منبع :انسان کامل | | منبع :انسان کامل |
| شهید مطهری | | شهید مطهری |
| صفحه 97 | | صفحه 97 |