تاریخچه ی:
توسل به رسول الله در نگاه اهل سنت
تفاوت با نگارش: 8
| توسل به عزیزان درگاه الهی از جمله مسائلی است که میان مسلمانان جهان رواج داشته و دارد و از طریق احادیث اسلامی مشروعیت آن تأیید و تأکید گردیده، تنها در قرن هشتم اسلامی توسط __ابن تیمیه '__'مورد انکار قرار گرفت. پس از دو قرن، توسط محمد بن عبدالوهاب این جریان تشدید شد، و توسل به اولیاء الهی نامشروع و بدعت تلقی شد و گفتند که توسل و توجه به اولیاء در واقع عبادت آنهاست و خوب معلوم است که عبادت غیر خدا شرک است. | | توسل به عزیزان درگاه الهی از جمله مسائلی است که میان مسلمانان جهان رواج داشته و دارد و از طریق احادیث اسلامی مشروعیت آن تأیید و تأکید گردیده، تنها در قرن هشتم اسلامی توسط __ابن تیمیه '__'مورد انکار قرار گرفت. پس از دو قرن، توسط محمد بن عبدالوهاب این جریان تشدید شد، و توسل به اولیاء الهی نامشروع و بدعت تلقی شد و گفتند که توسل و توجه به اولیاء در واقع عبادت آنهاست و خوب معلوم است که عبادت غیر خدا شرک است. |
| !توسل به ذات آنان | | !توسل به ذات آنان |
| __~~green:اللهم انی اتوسل الیک بنبیک محمد«ص» أن تقضی حاجتی~~__ | | __~~green:اللهم انی اتوسل الیک بنبیک محمد«ص» أن تقضی حاجتی~~__ |
| !توسل به مقام قرب اولیاء | | !توسل به مقام قرب اولیاء |
| __~~green:اللهم انی اتوسل الیک بجاه محمد «ص» ~~__ | | __~~green:اللهم انی اتوسل الیک بجاه محمد «ص» ~~__ |
- | ::^ __وهابی ها __توسل را در دو حالت حرام میدانند و می گویند توسل، عبادت آن کسی است که به او متوسل می شویم. ^:: |
+ | __::^ ____وهابی ها ____توسل را در دو حالت حرام میدانند و می گویند توسل، عبادت آن کسی است که به او متوسل می شویم. ^::__ |
| حدیث اول که معروف به حدیث __عثمان بن حنیف __ است که هم در مسند احمد حنبل آمده هم در صحیح ابن ماجه: | | حدیث اول که معروف به حدیث __عثمان بن حنیف __ است که هم در مسند احمد حنبل آمده هم در صحیح ابن ماجه: |
- | __ان رجلا ضریرا انی الی النبی«ص» فتال ادع الله ان یعافینی، فقال ان شئت دعوت و ان شئت صبرت و هو خیر قال فادعه، فأمره ان یتوضا فلیحسن و ضوءه و یصلی رکعتین و یدعو بهذاالدعا: اللّهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک محمدٍ نبیّ الرحمه، یا محمد انی اتوجه بک الی ربی فی حاجتی لتقضی، اللّهم شفعه فی قال ابن حنیف فوالله ما تفرقنا و طال بنا الحدیث حتی دخل علینا کان لم یکن به ضُرٌّ». __
|
+ | __ان رجلا ضریرا انی الی النبی«ص» فتال ادع الله ان یعافینی، فقال ان شئت دعوت و ان شئت صبرت و هو خیر قال فادعه، فأمره ان یتوضا فلیحسن و ضوءه و یصلی رکعتین و یدعو بهذاالدعا: __ __اللّهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک محمدٍ نبیّ الرحمه، یا محمد انی اتوجه بک الی ربی فی حاجتی لتقضی، اللّهم شفعه فی قال ابن حنیف فوالله ما تفرقنا و طال بنا الحدیث حتی دخل علینا کان لم یکن به ضُرٌّ».__ |
| مرد نابینایی حضور ((پیامبر اکرم)) صلی الله علیه و آله آمد، و گفت از خداوند بخواه به من عافیت بخشد. | | مرد نابینایی حضور ((پیامبر اکرم)) صلی الله علیه و آله آمد، و گفت از خداوند بخواه به من عافیت بخشد. |
| __پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود:__ | | __پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود:__ |
| ~~green: اگر مایل هستی دعا کنم یا اگر مایل هستی صبر کنم که این بهتر است. مرد نابینا گفت: دعا بفرمائید ~~ | | ~~green: اگر مایل هستی دعا کنم یا اگر مایل هستی صبر کنم که این بهتر است. مرد نابینا گفت: دعا بفرمائید ~~ |
| __پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند :__ | | __پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند :__ |
| ~~green:وضو بگیرد و در وضوی خود دقت کند و دو رکعت نماز بگذارد واین چنین دعا کند. ~~ | | ~~green:وضو بگیرد و در وضوی خود دقت کند و دو رکعت نماز بگذارد واین چنین دعا کند. ~~ |
- | |
+ | {picture=madinamakka.jpg height=250 width=250 align=left} |
| __پروردگارا:__ ~~green:__من از تو درخواست می کنم به وسیلهی پیامبرت، پیامبر رحمت بتو متوجه می شوم، ای محمد به وسیلهی تو به خدایم متوجه می شوم تا خدا حاجتم را برآورد کند، پروردگارا شفاعت او را درباره من بپذیر … در مورد سند این حدیث ابن تیمیه پیشوای وهابی ها سند این حدیث را صحیح خوانده است. ~~__ | | __پروردگارا:__ ~~green:__من از تو درخواست می کنم به وسیلهی پیامبرت، پیامبر رحمت بتو متوجه می شوم، ای محمد به وسیلهی تو به خدایم متوجه می شوم تا خدا حاجتم را برآورد کند، پروردگارا شفاعت او را درباره من بپذیر … در مورد سند این حدیث ابن تیمیه پیشوای وهابی ها سند این حدیث را صحیح خوانده است. ~~__ |
| از قبیل از احادیث و روایات در کتب صحاح و مسندات بزرگان اهل سنت بسیار یافت می شود. | | از قبیل از احادیث و روایات در کتب صحاح و مسندات بزرگان اهل سنت بسیار یافت می شود. |
| منبع:آیین وهابیت؛جعفر سبحانی | | منبع:آیین وهابیت؛جعفر سبحانی |