منو
 کاربر Online
1098 کاربر online
تاریخچه ی: توافق میان شریعت و فلسفه نزد فارابی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
فارابی همان طور که کوشید تا میان افلاطون و ارسطو هماهنگی برقرار کند، تلاش کرد تا فلسفه را که در آن زمان به عنوان فلسفه یونان شناخته می شد، با دین اسلام سازگار کرده و نشان دهد که این دو تعارضی با هم نداردند.

او گفت که دین محمدی، با حکمت یونانی متناقص نیست. هر چند برخی از اختلافات و تناقضات دیده می شود؛ اما این اختلافات، اختلافاتی ظاهری است و بهتر است برای رفع آن ها به تاویلات فلسفی بپردازیم و حقیقت را از ورای این رموز و استعارات گوناگون بیرون بکشیم.

او در این رابطه می گوید:
"شریعت(دین) و حکمت(فلسفه) به اصل واحدی بر می گردند؛ زیرا سرچشمه شریعت، وحی الهی و منشا حکمت نیز طبیعت است که آن هم صنع و مخلوق خداوند است.
دلیل دیگر این که سرچشمه معرفت هم پیامبر و هم فیلسوف، خداوند است؛ پیامبر به واسطه جبرئیل، معرفت را کسب می کند و برای فیلسوف هم پس از آنکه عقلش به مرحله مستفاد رسید و توانست با عقل فعال ارتباط برقرار سازد، معرفت حاصل می گردد.
"«عقول در نظر فارابی همان فرشتگان می باشند.)

فارابی در ادامه می گوید:
"فرق پیامبر و حکیم در آن است که پیامبر، حقایق را به صورت روشن و از راه های مختلف از عالم بالا می گیرد؛ ولی فیلسوف با استدلال و استنتاج سعی می کند حقایق را (مجرد از ماده) کسب نماید."

فارابی همان طور که کوشید تا میان افلاطون و ارسطو هماهنگی برقرار کند، تلاش کرد تا فلسفه را که در آن زمان به عنوان فلسفه یونان شناخته می شد، با دین اسلام سازگار کرده و نشان دهد که این دو تعارضی با هم نداردند.

او گفت که دین محمدی، با حکمت یونانی متناقص نیست. هر چند برخی از اختلافات و تناقضات دیده می شود؛ اما این اختلافات، اختلافاتی ظاهری است و بهتر است برای رفع آن ها به تاویلات فلسفی بپردازیم و حقیقت را از ورای این رموز و استعارات گوناگون بیرون بکشیم.

او در این رابطه می گوید:
"شریعت(دین) و حکمت(فلسفه) به اصل واحدی بر می گردند؛ زیرا سرچشمه شریعت، وحی الهی و منشا حکمت نیز طبیعت است که آن هم صنع و مخلوق خداوند است.
دلیل دیگر این که سرچشمه معرفت هم پیامبر و هم فیلسوف، خداوند است؛ پیامبر به واسطه جبرئیل، معرفت را کسب می کند و برای فیلسوف هم پس از آنکه عقلش به مرحله مستفاد رسید و توانست با عقل فعال ارتباط برقرار سازد، معرفت حاصل می گردد.
"«عقول در نظر فارابی همان فرشتگان می باشند.)

فارابی در ادامه می گوید:
"فرق پیامبر و حکیم در آن است که پیامبر، حقایق را به صورت روشن و از راه های مختلف از عالم بالا می گیرد؛ ولی فیلسوف با استدلال و استنتاج سعی می کند حقایق را (مجرد از ماده) کسب نماید."


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 15 دی 1383 [07:31 ]   2   نفیسه ناجی      جاری 
 سه شنبه 28 مهر 1383 [07:30 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..