انبیای الهی طبق ادعای
شیعه از همه معاصی، چه کبیره و چه صغیره و نیز از همه انواع خطاها، نسیانها واشتباهها مصون هستند و عصمت در انبیای الهی در محدوده تلقی، حفظ و ابلاغ
وحی خلاصه نمی شود، بلکه محدوه ای بس وسیعتر دارد.
آری، شیعه ترک اولی را بر انبیاء روا می داند.« ترک اولی » یعنی کاری که در عین اینکه معصیت و خطا نمی باشد، ولی انجام ندادنش برای مقام پیامبر بهتر است.
تمامی کارهایی را که در قرآن در مورد انبیاء الهی به عنوان کار ناپسند ذکر شده است و از جمله داستان میوه درخت ممنوعه که
حضرت آدم از آن تناول کرد را ترک اولی می داند.
منابع: المیزان، ج 2، ص 138، ص 475،/ ج 5، ص 80/ ج 11، ص 178.