تاریخچه ی:
ترک اولی درانبیای الهی علیهم السلام
تفاوت با نگارش: 1
| + | بنا بر اعتقاد مذهب ((شیعه|شیعه))، انبیای الهی از همه گناهان، چه کبیره، چه صغیره و نیز از همه خطاها و اشتباهها دور هستند. ((عصمت)) در انبیای الهی در محدوده دریافت، حفظ و ابلاغ ((وحی|وحی)) خلاصه نمیشود، بلکه محدوهای بسیار وسیعتر دارد. |
| + | با این حال، شیعیان ترک اولی را بر انبیاء روا میدانند و معتقدند خدشهای به معصومیت پیامبران وارد نمیکنند. «ترک اولی» یعنی کاری که معصیت و خطا نیست، ولی انجام ندادنش برای پیامبران بهتر است. |
| + | همهی آنچه در قرآن به عنوان کارهای ناپسند انبیای الهی ذکر شده، از جمله داستان ((میوه درخت ممنوعه)) که ((حضرت آدم علیه السلام|حضرت آدم)) از آن تناول کرد در زمرهی ترک اولی هستند، بنا به اعتقاد شیعیان گناه محسوب نمیشوند. |
- | انبیای الهی طبق ادعای ((شیعه|شیعه ))از هم معاصی، ه کبیره و چه صغیره و نیز از همه انواع خطاها، نسیانها واشتباهها مصون هستند و عصمت در انبیای الهی در محدوده تلقی، حفظ و ابلاغ ((وحی|وحی ))خلاصه نمی شود، بلکه محدوه ای بس وسیعتر دارد.
آری، شیعه ترک اولی را بر انبیاء روا می داند.« ترک اولی» یعنی کاری که در عین اینکه معصیت و خطا نمی باشد، ولی انجام ندادنش برای مقام پیامبر بهتر است.
تمامی کارهایی را که در قرآن در مورد انبیاء الهی به عنوان کار ناپسند ذکر شده است و از جمله داستان میوه درخت ممنوعه که ((حضرت آدم علیه السلام|حضرت آدم ))از آن تناول کرد را ترک اولی می داند.
منابع: المیزان، ج 2، ص 138، ص 475،/ ج 5، ص 80/ ج 11، ص 178. |
+ | منابع: المیزان، ج 2، ص 138، ص 475،/ ج 5، ص 80/ ج 11، ص 178. |