/>
    
 منو
 کاربر Online
1119 کاربر online
تاریخچه ی: انواع هواپیما

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-133Lines: 1-131
-V{maketoc}
! تسیم بندی انواع وسائل پرنده:

در اولین قدم کلیه وسائل پرنده ساخته دست بشر را به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌نمایند: />
*هواپیماها ( Aircraft ): وسائل پرنده جوی (اتمسفر)))
*((فضاپیما|فضاپیماها)) (Spacecraft): وسائل پرنده غیر جوی

برای تقسیم بندی هواپیما (Aircraft) ، جنبه‌های مختلف هواپیما را می‌توان در نظر گرفت. />از نظر سرعت ، هواپیماها را می‌توان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرد: />
*هواپیماهای ((مادون صوت)) ( Subsonic Aircraft ) 0 < M < 0.7
* هواپیماهای یک ((سرعت صوت)) ( Transonic Aircraft ) 0.7 < M < 1.2
*هواپیماهای ((مافوق صوت)) ( Supersonic Aircraft ) 1 < M < 5
*هواپیماهای ((ماوراء صوت)) ( Hypersonic Aircraft ) 5 < M />
تفاوت این هواپیماها در اختلاف سرعتشان با سرعت صوت است. M عدد ماخ هواپیماست که می‌تواند با آن سرعت پرواز کند. عدد ماخ یک هواپیما عبارت است از نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت در ارتفاعی که هواپیما در آن ارتفاع پرواز می‌کند. بسته به نوع هواپیما از نظر سرعت ، قوانین حاکم برآن متفات خواهد بود.

! انواع ((هواپیما)) از نظر نوع بال:

از نظر نوع بال ، بطور کلی دو نوع هواپیما (Aircraft) وجود دارد: />
*هواپیماهای با بال ثابت ( Fixed wing Aircraft )
*هواپیماهای با بال چرخنده ( Rotary wing Aircraft )

در زبان فارسی به
نوع اول ((هواپیما)) و به نوع دوم ((هلیکوپتر)) یا ((چرخبال)) گ می‌ود. هواپیما‌ها عموما‌ دارای بال ثابت هستند و در طول پرواز بال نمی‌چرخد. ولی هلیکوپتر ، هواپیمائی است که بالش در حال پرواز به دور یک محور می‌چرخد.

! انواع هواپیما از نظر دارا بودن سرنشین:

از نظر دارا بودن سرنشین ، هواپیماها (Aircraft) به دو گونه کلی تقسیم می‌گردند: />
*هواپیماهای با سرنشین ( Manned Aircraft )
*هواپیماهای بدون سرنشین ( Unmanned Aircraft )
+!تاریخچه
در هفدهم دسامبر ۱۹۰۳، دو برادر از ایالت اهایو (آمریکا) ماشین ابداعی خود را به پرواز در آوردند. «__برادران رایت__» پس از تدارک و پیش بینی تمامی تمهیدات لازم برای انجام پروازی سهل و ایمن ، روز ۱۴ دسامبر ۱۹۰۳ را برای اولین پرواز آزمایشی هواپیمای ابداعی خود انتخاب کردند که متأسفانه اولین اقدام آنها هرگز موفقیت آمیز نبود. اما سرانجام آنها موفق شدند که در روز ۱۷ دسامبر ، یعنی تنها سه روز بعد ، ((هواپیمای یک موتوره)) خود را برای چهار مرتبه در آسمان به پرواز در آورند و نام خود را برای همیشه در صدر فهرست پرندگان انسان نما به ثبت رسانند.

آنها در سال ۱۹۰۱ با اضافه کردن یک سکان افقی ، یا به عبارت بهتر «بالابر» ، در جلوی ((هواپیما)) موفق شدند تعادل طولی (یا جلو به عقب) هواپیما را حفظ کنند. یک سال بعد ، آنها یک سکان عمودی نیز برای تعبیه در پشت هواپیما ابداع کردند تا به کمک آن بتوانند هواپیما را به سمت جناحین متمایل سازند و به عبارتی آنرا در ارتفاع لازم به پرواز درآورند. بدین ترتیب ، آنها موفق شدند تعادل هواپیما را در هر سه بعد اصلی (شامل طول ، عرض و ارتفاع) حفظ کنند و اسباب کنترلی لازم را در طرح اصلی هواپیما بگنجانند.

برای تأمین نیروی پیشران هواپیما نیز آنها از یک موتور گازوئیلی ۴ سیلندر معمولی با قدرت ۱۲ اسب بخار استفاده کردند که البته برای کاهش وزن آن از عنصر آلومینیوم در ساخت کارتل آن سود بردند. برادران رایت برای انجام پروازهای آزمایشی خور ناحیه __Outer B
anks__ در ایالت کارولینای شمالی ، کمی آن سوتر از خطوط آهن حمل و نقل زمینی و همچنین کمی دورتر از کشتیهای پهلو گرفته در ساحل را که نقطه باد خیز بسیار مناسبی بود، انتخاب کردند. هواپیمای دوباله آنها از روی یک ریل پرتاب چوبی به مسافت حدود ۶۰ فوت (بیش از ۱۸ متر) و در جهت مخالف بادی به سرعت بیش از ۲۰ مایل در ساعت (بیش از ۳۲ کیلومتر در ساعت) به هوا بر می‌خاست.



e align=left>

{img src=img/daneshnameh_up/a/ae/777200-k58533.jpg}




در اولین آزمایش ، ویلبر مسافتی در حدد ۱۲۰ فوت را در مدت زمانی در حدود ۱۲ ثانیه طی کرد. در آخرین و طولانیترین پرواز نیز که بوسیله ویلبر انجام شد مسافتی در حدود ۸۵۲ فوت در ۵۹ ثانیه طی شد. حوالی ظهر آن روز ، یکی از معدود شاهدان این پروازها که جوانی به نام «جانی مور» بود پس از دیدن موفقیت برادران رایت ، در حالی که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید، شروع به دویدن در کنار ساحل کرد و فریاد زد: «آنها بالاخره موفق شدند، آنها بالاخره موفق شدند، چقدر خوب شد که آنها بالاخره پرواز کردند.»

«ویلبر رایت» که عمر کوتاه تری داشت در ۳۰ مه ۱۹۱۲ در اثر ابتلا به بیماری تیفو
ئید در سن چهل و پنج سالگی درگذشت و برادرش «ارویل» در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ در سن هفتاد و شش سالگی بدرود حیات گفت.
!تقسیم بندی انواع وسائل پرنده
در اولین قدم کلیه وسائل پرنده ساخته دست بشر را به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌نمایند:>>
*هواپیماها (__Aircraft__): وسائل پرنده جوی (اتمسفر)
*((فضاپیما|فضاپیماها)) (__Spacecraft__): وسائل پرنده غیر جوی
برای تقسیم بندی هواپیما (Aircraft) ، جنبه‌های مختلف هواپیما را می‌توان در نظر گرفت. از نظر ((سرعت)) ، هواپیماها را می‌توان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرد:>>
#((هواپیمای مادون صوت|هواپیماهای مادون صوت)) ( Subsonic Aircraft (0 < M < 0.7
#((هواپیمای صوتی|هواپیهی صوتی)) (Transonic Aircraft (0.7 < M < 1.2
#((هواپیمای مافوق صوت|هواپیماهای مافوق صوت)) (Supersonic Aircraft (1 < M < 5
#هواپیماهای ماورای صوت ( Hypersonic Aircraft (5 < M>>
تفاوت این هواپیماها در اختلاف سرعتشان با ((سرعت صوت)) است. __M__ ((عدد ماخ)) هواپیماست که می‌تواند با آن سرعت پرواز کند. ~~green:عدد ماخ یک هواپیما عبارت است از نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت در ارتفاعی که هواپیما در آن ارتفاع پرواز می‌کند~~. بسته به نوع هواپیما از نظر سرعت ، قوانین حاکم بر آن متفات خواهد بود. />


>>
/>


||{img src=img/daneshnameh_up/b/b4/airplane.gif}||




!
انواع هواپیما از نظر نوع بال
از نظر نوع بال ، بطور کلی دو نوع هواپیما وجود دارد:>>
#هواپیماهای با بال ثابت (__Fixed wing Aircraft__)
#هواپیماهای با بال چرخنده (__Rotary wing Aircraft__)
نوع اول هواپیما و به نوع دوم ((هلیکوپتر)) یا __چرخبال__ ارد. هواپیما‌ها عموما‌ دارای بال ثابت هستند و در طول پرواز بال نمی‌چرخد. ولی ((هلیکوپتر)) ، هواپیمائی است که بالش در حال پرواز به دور یک محور می‌چرخد.
!انواع هواپیما از نظر دارا بودن سرنشین
از نظر دارا بودن سرنشین ، هواپیماها به دو گونه کلی تقسیم می‌گردند:>>
#هواپیماهای با سرنشین (__Manned Aircraft__)
#هواپیماهای بدون سرنشین (__Unmanned Aircraft__)
 هواپیماهای بدون سرنشین شامل ((موشک هدایت شونده)) ( Missile ) ، موشک هدایت نشونده ( Rocket ) ، ((هواپیمای کنترل از راه دور|هواپیماهای کنترل از راه دور)) ( RPV یا Remote Piloted Vehicle ) و غیره می‌باشند. هواپیماهای بدون سرنشین شامل ((موشک هدایت شونده)) ( Missile ) ، موشک هدایت نشونده ( Rocket ) ، ((هواپیمای کنترل از راه دور|هواپیماهای کنترل از راه دور)) ( RPV یا Remote Piloted Vehicle ) و غیره می‌باشند.
-
! انواع هواپیما از نظر ((چگالی)):

از نظر ((چگالی|جرم حجمی)) هواپیماهها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: />
*هواپیماهای سنگینتر از ((هوا)) ( Heavier than Air Aircraft )
*هواپیماهای سبک‌تر از هوا ( Lighter than Air Aircraft ) />
نوع دوم شامل ((بالن)) ( Balloon ) ، ((کشتی هوائی)) ( Airship ) و مانند اینهاست.

! انواع هواپیمای مانوری:

از نظر قدرت مانوری ، هواپیماها به چهار نوع مختلف تقسیم می‌کردند: />
*هواپیماهای غیر مانوری ( Normal (Non-Aerobatic) Aircraft )
*هواپیماهای نیمه مانوری ( Utility (Semi-Aerobatic) Aircraft )
*هواپیماهای مانوری ( Aerobatic Aircraft )
*هواپیماهای بسیار مانوری ( High Maneuverability Aircraft ) />
از جنبه‌های دیگر از قبیل وزن ، نوع برخاستن ، قدرت مخفی شدن از دید رادار ( Stealth ) ، موتور و .... نیز هواپیماها به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند.

! انواع هواپیمای نظامی ( Military Aircraft ):

#هواپیمای بمب افکن
#هواپیمای رهگیر
#هواپیمای جنگنده
#هواپیمای شکاری
#هواپیمای حمل و نقل نظامی
#هواپیمای شناسایی و جاسوسی
#هواپیمای مخفی از دید رادار (استیلت)
#هواپیمای سوخت رسان
#هواپیمای پشتیبانی نزدیک
+


align=left>

{img src=img/daneshnameh_up/5/56/000834.jpg}




!انواع هواپیما از نظر چگالی
از نظر ((چگالی|جرم حجمی)) هواپیماها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:>>
*هواپیماهای سنگینتر از آزمایشهای مربوط به هوا (Heavier than Air Aircraft)
*هواپیماهای سبک‌تر از آزمایش‌های مربوط به هوا (Lighter than Air Aircraft)>>
نوع دوم شامل ((بالن)) (__Balloon__) ، ((کشتی هوائی)) (__Air ship__) و مانند اینهاست.
!انواع هواپیمای مانوری
از نظر قدرت مانوری ، هواپیماها به چهار نوع مختلف تقسیم می‌کردند:>>
*هواپیماهای غیر مانوری (Normal (Non - Aerobatic) Aircraft)
*هواپیماهای نیمه مانوری (Utility (Semi - Aerobatic) Aircraft)
*هواپیماهای مانوری (Aerobatic Aircraft)
*هواپیماهای بسیار مانوری (High Maneuverability Aircraft)>>
از جنبه‌های دیگر از قبیل وزن ، نوع برخاستن ، قدرت مخفی شدن از دید ((رادار)) (Stealth) ، موتور و ... نیز هواپیماها به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند.
!انواع هواپیمای نظامی (Military Aircraft)
#((هواپیمای بمب افکن))
#((هواپیمای رهگیر))
#((هواپیمای جنگنده))
#((هواپیمای شکاری))
#((هواپیمای حمل و نقل نظامی ))
#((هواپیمای شناسایی و جاسوسی))
#((هواپیمای استیلت|هواپیمای مخفی از دید رادار)) (استیلت)
#((هواپیمای سوخت رسان))
#((هواپیمای پشتیبانی نزدیک))  #هواپیمای گشت #هواپیمای گشت -#هواپیمای آموزشی نظامی
#هواپیمای ضد زیر دریایی +#((هواپیمای آموزشی نظامی))
#((هواپیمای ضد زیر دریایی))  #هواپیمای هشدار سریع #هواپیمای هشدار سریع  #هواپیمای فرماندهی هوایی #هواپیمای فرماندهی هوایی -#هواپیمای رله مخابرات
#هواپیمای سیبل(هدف)
#هواپیمای ضد شورش
#هواپیمای دیده بانی
#هواپیمای مراقبت دریایی
#هواپیمای آزمایشی
#هواپیمای ضد کشتی
#هواپیمای ضد تانک
#هواپیمای دفاع هوایی

! انواع هواپیما از نظر مکانیزم پرواز:

*هواپیمای با باند صفر یا هواپیماهای عمودپرواز
*هواپیمای با باند کوتاه-کمتر از 150متر +#((هواپیمای مخابراتی))
#((هواپیمای سیبل)) (هدف)
#((هواپیمای ضد شورش))
#((هواپیمای دیده بانی))
#((هواپیمای مراقبت دریایی))
#((هواپیمای آزمایشی))
#((هواپیمای ضد کشتی))
#((هواپیمای ضد تانک))
#((هواپیمای دفاع هوایی))
!انواع هواپیما از نظر مکانیزم پرواز
*هواپیمای با باند صفر یا هواپیماهای عمود پرواز
*هواپیمای با باند کوتاه - کمتر از 150متر  *هواپیمای با باند معمولی *هواپیمای با باند معمولی  *هواپیمای معمولی یا خشکی نشین *هواپیمای معمولی یا خشکی نشین -*هواپیمای آب نشین-توانایی فرود روی آب را دارند
*هواپیمای دوزیست
*هواپیمای ناونشین

! انواع هواپیماها از نظر نوع موتور ( Power Plant ):

*__موتور پیستون پراپ:__<BR>پراپ مخفف کلمه پروپلر (Propeller) و به معنی پروانه (ملخ) هواپیما می‌باشد. دراین گونه موتورها ((نیروی جورنده)) (Propulsion) توسط پروانه تولید می‌شود که پروانه نیز بوسیله موتور پیستونی می‌چرخد. محدودیت استفاده از این موتورها وزن آنهاست زیرا درصورتی که نیروی زیادی از این موتور‌ها بخواهیم باید موتور هائی با وزن بسیار زیاد طراحی گردند. />
*__موتور توربو پراپ (پراپ جت یا توربو ملخی):__<BR>در این موتورها نیز نیروی اصلی توسط پروانه تولید می‌شود ولی چرخش پروانه توسط ((موتور جت)) صورت می‌گیرد. ((هواپیمای ایران 140)) ( An-140) نیز از این گونه موتورها بهره می‌گیرد. />
*__((موتور توربو جت)):__<BR>به زبان ساده این موتورها هوا را از ورودی (Intake) به داخل کشیده وپس آنکه انرژی زیادی به هوا داده شد آن را با سرعت زیاده از انتهای موتور خارج می‌کند و تغییر سرعت قابل توجه در ورودی و خروجی موجب حرکت هواپیما می‌گردد. />
*__((موتور توربو فن)):__<BR>ساختمان اینگونه موتورها همان ساختمان موتورهای توربوجت است با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمی‌کند بلکه مقداری هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت می‌کند. />
*__((موتور توربوشفت)):__<BR>این موتورها در هلیکوپتر‌ها کاربرد دارند و شباهت زیادی به موتورهای توربوپراپ دارند.

*__((موتور رم جت|موتورهای رم جت)):__<BR>این موتور‌ها در سرعتهای بسیار زیاد کاربرد دارند و دارای هیچ عضو چرخنده‌ای نمی‌باشند (برخلاف کلیه موتورهای دیگر).

! اتفاقات مهم در تاریخ پرواز:

*1500 ((طراحی اولین پرنده|طراحی یک وسیله پرنده)) توسط ((لئوناردو داوینچی))
*1783 اولین پرواز انسان توسط یک وسیله سبکتر از هوا ﴿ ((بالن هوای گرم برادران فرانسوی)) mongolfier
*1903 7 دسامبر - ((پرواز برادران رایت)) با اولین ((هواپیمای موتور)) دار جهان
*1939 پرواز اولین هواپیما با موتور جت ﴿ heinkel he-178 )
*1947 chuck yeager سرعت صوت را بوسیله ی اولین هواپیمای مافوق صوت جهان شکست.
*1961 ((یوری گاگارین)) ، اولین انسان در فضا
*1969 ((نیل آرمسترانگ)) ، اولین انسان بروی ماه
*1970 ورود بوئینگ 747 به سمان ﴿اولین جامبو جت جهان ﴾
*1976 ورود ((کنکورد)) ﴿ اولین هواپیمای مسافربری ((مافوق صوت)) جهان ﴾
*1981 قرار دادن اولین ((شاتل فضایی)) جهان توسط امریکا در فضا

! مباحث مرتبط با عنوان:
+*((هواپیمای آب نشین)) توانایی فرود روی آب را دارند.
*((هواپیمای دو زیست))
*((هواپیمای ناو نشین))
!انواع هواپیماها از نظر نوع موتور (Power Plant)
*__((موتور پیستون پراپ)):__<br>>پراپ مخفف کلمه پروپلر (Propeller) و به معنی پروانه (ملخ) هواپیما می‌باشد. در اینگونه موتورها ((نیروی یران)) (Propulsion) توسط پروانه تولید می‌شود که پروانه نیز بوسیله موتور پیستونی می‌چرخد. محدودیت استفاده از این موتورها وزن آنهاست، زیرا درصورتی که نیروی زیادی از این موتور‌ها بخواهیم باید موتورهایی با وزن بسیار زیاد طراحی گردند.>>
*__((موتور توربو پراپ)) (پراپ جت یا توربو ملخی):__<br>>در این موتورها نیز نیروی اصلی توسط پروانه تولید می‌شود ولی چرخش پروانه توسط ((موتور جت)) صورت می‌گیرد. هواپیمای ایران 140 ( An - 140) نیز از این گونه موتورها بهره می‌گیرد.>>
*__((موتور توربو جت)):__<br>>به زبان ساده این موتورها آزمایشهای مربوط به هوا را از ورودی (Intake) به داخل کشیده و پس آنکه انرژی زیادی به آزمایشهای مربوط به هوا داده شد آنرا با سرعت زیاده از انتهای موتور خارج می‌کند و تغییر سرعت قابل توجه در ورودی و خروجی موجب حرکت هواپیما می‌گردد.>>
*__((موتور توربو فن)):__<br>>ساختمان اینگونه موتورها همان ساختمان موتورهای توربوجت است، با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمی‌کند. بلکه مقداری آزمایشهای مربوط به هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت می‌کند.>>
*__((موتور توربو شفت)):__<br>>این موتورها در هلیکوپتر‌ها کاربرد دارند و شباهت زیادی به موتورهای توربو پراپ دارند.
*__((موتور رم جت|موتورهای رم جت)):__<br>>این موتور‌ها در سرعتهای بسیار زیاد کاربرد دارند و دارای هیچ عضو چرخنده‌ای نمی‌باشند (برخلاف کلیه موتورهای دیگر).
!اتفاقات مهم در تاریخ پرواز />


>>

/>

||*1500 |((طراحی اولین پرنده|طراحی یک وسیله پرنده)) توسط ((لئوناردو داوینچی))
*1783 |اولین پرواز انسان توسط یک وسیله سبکتر از آزمایش‌های مربوط به هوا ﴿((بالن هوای گرم)) برادران فرانسوی mongolfier﴾
*1903 7| دسامبر - ((پرواز برادران رایت)) با اولین هواپیمای موتور دار جهان
*1939 | پرواز اولین هواپیما با ((موتور جت)) ﴿heinkel he-178)
*1947 |((چوک ییگر)) (chuck yeager) سرعت صوت را بوسیله اولین ((هواپیمای مافوق صوت)) جهان شکست.
*1961 | ((یوری گاگارین)) ، اولین انسان در فضا
*1969 |((نیل آرمسترانگ)) ، اولین انسان بر روی ماه
*1970 | ورود بوئینگ 747 به سمان ﴿اولین جامبو جت جهان ﴾
*1976 |ورود ((کنکورد)) ﴿ اولین ((هواپیمای مسافربری مافوق صوت)) جهان ﴾
*1981 |قرار دادن اولین ((شاتل فضایی)) جهان توسط امریکا در فضا||
>>




!
مباحث مرتبط با عنوان  *((بالن))  *((بالن)) -*((بالن هوای گرم برادران فرانسوی))    *((پرواز برادران رایت))  *((پرواز برادران رایت))  *((سرعت صوت))  *((سرعت صوت))  *((طراحی اولین پرنده)) *((طراحی اولین پرنده))  *((فضاپیما)) *((فضاپیما))  *((کشتی هوائی)) *((کشتی هوائی)) -*((هلیوپ))
*((هو
ا)) +*((بال))  *((هواپیما))  *((هواپیما)) -*((هواپیمای ایرا 140)) +*((هواپیمای مسافربری ماوق صوت))
تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 27 دی 1384 [07:16 ]   7   مجید آقاپور      جاری 
 دوشنبه 25 مهر 1384 [06:41 ]   6   مجید آقاپور      v  c  d  s 
 دوشنبه 25 مهر 1384 [06:34 ]   5   مجید آقاپور      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [15:35 ]   4   حسین خادم      v  c  d  s 
 چهارشنبه 13 آبان 1383 [15:51 ]   3   حسین خادم      v  c  d  s 
 دوشنبه 11 آبان 1383 [10:28 ]   2   حسین خادم      v  c  d  s 
 یکشنبه 03 آبان 1383 [07:04 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..