منو
 صفحه های تصادفی
در عزای کودک
کدام علم ؟
تاریخ کاشت
توصیه پیامبر قبل از رحلت
کلید فتوسل
علت رشد تجارت و بازرگانی در عهد صفویه چه بود؟
منبع برگه باریک
آناناس
بورنیت
احیای حیات شهری و شهر نشینی در اندلس
 کاربر Online
778 کاربر online
تاریخچه ی: انسان شناسی در مکاتب

نگارش: 2

امروزه علوم و رشته‌های متعددی انسان را محور مطالعه و تحقیق خویش قرار داده‌اند و هر یک به جنبة خاصی از انسان می‌پردازند. اهمیت و اعتبار هر یک از این علوم و رشته‌ها در مقام مقایسه با یکدیگر، تابع اهمیت و حساسیت پرسشهاست که قدر و منزلت دانشها را تعیین می‌کند و اهمیت و حساسیت پرسشها، تابع و معلول نحوة نگرش ما نسبت به انسان است.
آنچه در حقیقت سزاوار است که نام انسانشناسی بر آن اطلاق شود، علمی است که عهده‌دار جنبه‌های زیستی و فیزیولوژیک انسان است.
اما هر شاخه از معرفت که به گونه‌‌ای به شناخت بعد و جنبه‌ای از انسان می‌پردازد، در واقع به شناخت انسان مربوط است، شایسته عنوان انسانشناسی است
در یک تقسیم بندی کلی پرسشهای مربوط به انسان دو دسته‌اند:
1- پاره‌ای از آنها کلیت انسان را در نظر داشته
2- به جنبه‌های خاص و معینی از انسان نظر دارند.
انسانشناسی در متون دینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است از آنجا که دین برای هدایت انسان آمده و او مخاطب آیات قرآنی است بنابراین به طور حتم کتاب الهی خالی از معرفی چهرة حقیقی انسان نیست.
شناخت انسان از متون دینی دارای خصوصیات و ویژگیهایی است که آنرا از انسان‌شناسی عقلی و تجربی ممتاز می‌کند. و نخستین ویژگی انسانشناسی دینی اتقان و استحکام و قابل اعتماد بودن آن است و این خصوصیت به دلیل میزان اعتبار منبع این شناخت می‌باشد. در متون دینی چهرة انسان توسط کسی به تصویر کشیده شده که خالق انسان و جهان است.
امتیاز دوم این انسان‌شناسی جامعیت آن است، زیرا متون دینی دربارة انسان از مطالبی پرده بر می‌دارند که از دسترس عقل و تجربة بشر بیرون است خصوصیت سوم انسان‌شناسی دینی در تفاوت اساسی آن در نگرش به انسان است. در متون دینی آدمی به عنوان موجودی که با خداوند ارتباط وجودی دارد و در حرکت به سوی غایت و هدف خاصی است، معرفی می‌شود قرآن کریم خداوند را به عنوان وجودی که از همه موجودات به انسان نزدیکتر است معرفی می‌کند: وَ نَحنُ اَقرَبُ اِلیهِ مِنکُم وَ لکِن لاتُبصِروُنَ (سوره واقعه/85)
و در آیات دیگر رسیدن به خداوند به عنوان غایت نهایی سیر انسان معرفی شده یعنی در جهان بینی و انسان‌شناسی دین، انسان از خداوند است و به سوی او در حرکت و تحول است.
یااَیّهَا الاِنسانُ اِنّکَ کادِحٌ اَلی رَبّکَ کَدحاً فَمُلاقیه (انشقاق/ 6)
ای انسان، حقاً که توبه سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد بدیهی است که نبودن این ویژگی در مطالعات تجربی و فلسفی رایج معاصر باعث ارائه شناختی غیر واقعی از انسان شده است. سه ویژگی که برشمردیم انسانشناسی دینی را در رتبه‌ای برتر از انسانشناسی فلسفی و علمی می‌نشاند.
شناخت عقلی قطعی از انسان در عرض شناخت برخاسته از متون دینی، دارای اعتبار و ارزش است.

اگزیستانسیالیسم و اصالتهای انسانی
انسان از خود بیگانه
نظریه فویر باخ



تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [14:04 ]   12   یاسر ناظم نیا      جاری 
 پنج شنبه 16 تیر 1384 [11:12 ]   11   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [11:49 ]   10   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [11:43 ]   9   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 07 تیر 1384 [07:37 ]   8   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 02 تیر 1384 [16:29 ]   7   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 12 خرداد 1384 [14:24 ]   6   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 اردیبهشت 1384 [03:47 ]   5   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 اردیبهشت 1384 [03:40 ]   4   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 پنج شنبه 22 اردیبهشت 1384 [02:30 ]   3   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 سه شنبه 20 اردیبهشت 1384 [06:58 ]   2   یاسر ناظم نیا      v  c  d  s 
 جمعه 27 آذر 1383 [14:18 ]   1   رضا معرب      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..