منو
 صفحه های تصادفی
ارتباط امام باقر علیه السلام با جنیان
آمار غنائم و کشتگان جنگ حنین
سر شیشه نوشابه به عنوان چرخ دنده
فسفات در آّبهای طبیعی
رسانه دانش:CompactTOC
حضرت امام هادی علیه السلام
آب اکسیژنه
فرمیم
عدسی زاویه بسته در عکسی
درس آشنایی با شبکه
 کاربر Online
778 کاربر online
تاریخچه ی: امی و معانی آن

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-17Lines: 1-19
 +کلمه امّی معانی گوناگونی دارد از جمله:
 +1) کسی که خواندن و نوشتن نمی‌داند.
 +2)امّی کلمه‌ای است از ریشه امّ یا منسوب به امّ (مادر)، به این معنا که او بر همان وضعیتی است که از مادر متولد شده است.
 +3)امّی یعنی منسوب به امّ القری (مادر شهرها) که به ((مکه|مکه)) گفته می‌شد. در روایتی از امامان علیهم السلام به این معنا تصریح شده است.
 +4)امّی یعنی منسوب به امه (کنیز یا ملت عرب)؛ به این معنا که امّی همان کسی است که بر ((فطرت)) کنیز یا مردان عرب پیش از یاد گرفتن سواد است. (یعنی کسی که دارای روحیه ای پاک و ذهنی صاف و دست نخورده است.)
- تبینِ کلمه می) می اگن و تویهایی مای ک ده است: +م آنچه از روایات به دست می آید آن است که معای سوم (منو ب م، (ا اقرآن) مورد تیید اما لیه للام وده است. به این روایت دقت کنید:
-1). کی ک نمی اند و می نویسد.
2).می کمه سا ده ا ام یا ا وب ه امّ (ماد) س این منا ه او همان وضعیی که از مدر مولد ش ا یش ا آمو کتا ات.
3).امی یعی مو ا ری (ادر ا) ان ((مک|که)) . در ویی ا اامان - علیهم اللام - ه ای من ری شده است. />4).ای ینی منوب به ا «((کی)) یا م رب» ه ای ن ه ای همان ی ت که بر ((رت)) کنی و ی مدان ر ی ا یا کاب است ی که داری ری ای اک و هی ا نره است ).
+((عر مد صوی)) می‌گوید:
ز ((حضرت اما حمد جواد علیه السلام|م واد علیه اللام)) پرسیدم:«چرا ((حضرت محد صطفی صلی الله علیه و آله|پیامر صی اله لیه و له و سلم)) را امّی می خوانند»
پ
سی:«مد در این اره ه می گویند؟»
گف
م:«نان به گمان خوی می گویند که چون پیامر واد نداش ا ا اّی اون و نانوی) می‌خوانن.»
اما جواد عیه السلام موا درغ می گوین، ری خداوند بر باد! گ این معا درست است در حای که وند در کاب خوی می فماید:«__هو الی بعث فی اامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلهم لکتاب و الحکمته__» _سوره معه، آیه 2_ (او کسی است ک از مین گوه س ناخوانده رسولی ز خودشن برانیخت که آیات خود را بر آا مواند و آنها را تزکیه می‌کن و به آنا کتاب (رآ) و ((حک)) می آمد، ر الی ک ی از آن ر مراهی آشکاری بدد.)
پ
یامبر چگونه می‌تواند یی که خود نمی‌داند به مردم آوش دهد؟!
سوگند به خدا،
رسول خدا به هفتاد و دو زبان مواند و می نوت. ام دلیل این که پیمبر ا اّی لق داه‌اند این ات ه ل مکه ود و مکه از شهر های برگ (ام القری) است؛ لیلش هم این است که خداوند (در قآن) می فرید:« __تنذر امّ القری من حولها__» وه شر یه 42_ (تا (ردم) که (مّ لقی) و آن ر که اطراف آن هستند هشدار بدهی.) »
-اما آنچه از روایات گوناگون به دست می آید آن است که معنای سوم (امّی: منسوب به مکه، (ام القرآن) مورد تأیید امامان علیه السلام بوده است از آن بین تنها به این روایت بنگرید: ((جعفر محمد صوفی)) می گوید: از ((امام جواد علیه السلام)) پرسیدم: ای فرزند رسول خدا! چرا ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)) را امّی می خوانند؟ مردم در این باره چه می گویند؟
گفتم: آنان به گمان خویش این گونه می گویند که چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کتابت را نیکو نمی دانست او را امّی (ناخوانا و نانویسا) می خواندند.

امام جواد علیه السلام فرمود: آنان دروغ می گویند، نفرین خداوند بر آنان باد! چگونه این معنا درست است در حالی که خداوند در کتاب خویش می فرماید: __هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلهم الکتاب و الحکمته__؛ (سوره جمعه آیه 2 )، (او کسی است که در میان گروه درس ناخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیات خود را بر آنان می خواند و آن ها را تزکیه می کند و به آنان کتاب (قرآن) و ((حکمت)) می آموزد و پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند) چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می تواند آموزش به مردم دهد چیزی را که خود نیکو نمی داند؟

سوگند به خدا! که رسول خداوند صلی الله علیه و آله وسلم می خواند و می نوشت و به هفتاد و دو زبان (راوی می گوید: شاید فرمود: به هفتاد و سه زبان) و اما این که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را امّی لقب داده اند به این دلیل است که او از اهل مکه است و مکه از شهر های بزرگ (پایتخت های بزرگ، مادر شهرها: (ام القرآن) است و به همین خاطر خداوند (در قرآن) می فرماید: __لتنذر امّ القری و من حولها__؛ (سوره شوری آیه 42)، (تا بترسانی (مردم) مکه (امّ القری) و آنان که اطراف آن هستند).

منابع:
بحارالانوار، ج 6، ص 82، مجمع البیان، همان ص 132. معانی الاخبار، علل الشرایع.
+منابع:
بحارالانوار، ج 6، ص 82، مجمع البیان، همان ص 132. معانی الاخبار، علل الشرایع.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 06 شهریور 1384 [10:51 ]   5   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:30 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:30 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 چهارشنبه 21 بهمن 1383 [09:18 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 دوشنبه 15 تیر 1383 [06:48 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..