منو
 کاربر Online
726 کاربر online
تاریخچه ی: الیا کازان

تفاوت با نگارش: 5

Lines: 1-40Lines: 1-40
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 {FANCYTABLE(border=0)}
~|~ ~w:5% {picture=cinema.gif width=50 } ~rs:5 ~|~
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%  ~W:88% ::((تاریخ سینما))   ((سینما| سینماوتلویزیون))   ((گونه های سینمایی| گونه‌ها(ژانرها) ))   ((متحرک‌سازی))   ((فیلم‌سازی ساده))   ((معرفی کتاب‌های سینمایی |معرفی کتاب)) :: ~|~ ~w:7%
 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000 ~h:5 ~cbgc:#cc0000 ~|~ ~cbgc:#cc0000
 
~|~
 
~|~
 ~~brown:__@#25:الیا کازان (Elia Kazan ) #@__~~ ~~brown:__@#25:الیا کازان (Elia Kazan ) #@__~~
 ~W:85% ~cs:3 {picture=kazan.jpg width=153 height=175 align=LEFT width=50 }
__الیا کازان__ ، با نام اصلی __الیا کازان اغلو__ ، از کاگردانان مهم سینما و همچنین تئاتر ، در سال __۱۹۰۹__ از پدر و مادری یونانی در شهر کنستانتینوپل ﴿استانبول امروزی﴾ به دنیا آمد . در سن__ ۴__ سالگی با والدینش به __امریکا__ مهاجرت کرد و در نیویورک مقیم شد. پدرش تاجر فرش بود . کازان پس از پایان تحصیلات متوسطه به __کالج ویلیامز __، در __دانشگاه ییل__ __(YALE ) __رفت و به تحصیل رشته __درام نویسی__ پرداخت و پس از فارغ التحصیلی در دهه __۱۹۳۰__ به کار با یک گروه تئاتر پرداخت. کازان نخستین نمایشنامه اش را در __۱۹۳۵__ روی صحنه برد و در دهه __۱۹۴۰__ به عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاترهای برادوی شهرت یافت. از معروفترین نمایشنامه های او می توان به
 ~W:85% ~cs:3 {picture=kazan.jpg width=153 height=175 align=LEFT width=50 }
__الیا کازان__ ، با نام اصلی __الیا کازان اغلو__ ، از کاگردانان مهم سینما و همچنین تئاتر ، در سال __۱۹۰۹__ از پدر و مادری یونانی در شهر کنستانتینوپل ﴿استانبول امروزی﴾ به دنیا آمد . در سن__ ۴__ سالگی با والدینش به __امریکا__ مهاجرت کرد و در نیویورک مقیم شد. پدرش تاجر فرش بود . کازان پس از پایان تحصیلات متوسطه به __کالج ویلیامز __، در __دانشگاه ییل__ __(YALE ) __رفت و به تحصیل رشته __درام نویسی__ پرداخت و پس از فارغ التحصیلی در دهه __۱۹۳۰__ به کار با یک گروه تئاتر پرداخت. کازان نخستین نمایشنامه اش را در __۱۹۳۵__ روی صحنه برد و در دهه __۱۹۴۰__ به عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاترهای برادوی شهرت یافت. از معروفترین نمایشنامه های او می توان به
-__پوست دندان های ما__ __﴿۱۹۴۲﴾__ ، __تمام پسران من__ __﴿۱۹۴۷﴾__ و __چای و سمپاتی__ __﴿۱۹۵۳﴾__ اشاره کرد.

کازان کار خود به عنوان یک فیلم ساز را با فیلم های مستند آغاز کرد : __اهالی کامبرلندز__ در __1937__ و __به تو بستگی دارد__ در __1941__ از آن جمله اند.
~W:85% ~cs:3 {picture=broklyn.jpg width=177 height=150 align=right width=50 }
نخستین فیلم بلند داستانی کازان ، ((درختی در بروکلین می روید)) __(1945)__ نام داشت. این فیلم برگرفته از رمانی به همین نام اثر __بتی اسمیت__ بود. __درختی در بروکلین می روید__ ، در باره ء یک خانواده ء بروکلینی در سالهای آغاز قرن بیستم بود که الیا کازان مایه های دراماتیک آن را بیشتر کرد. فیلم برای هنرپیشه ء مرد نقش اولش، ((جیمز دون )) __( James Dunn )__ یک اسکار و برای کازان ، امنیتی __۹ __ساله برای کار در ((کمپانی فوکس)) __(Twentieth Century Fox )__ به ارمغان آورد.

در سال __1947__ الیا کازان در تاسیس موسسه ((اکتورز استودیو)) __﴿Actor's Studio﴾__ ، یکی از مهم ترین کلاس های بازیگری در آن زمان که شیوه ((بازیگری متدی)) را آموزش و رواج می داد ، مشارکت کرد و بعدها از همین بازیگران آموزش دیده برای بازی در فیلم هایش استفاده کرد از جمله ((مارلون براندو)) __(Marlon Brando)__ ، ((جیمز دین)) (James Dean)و... .

کازان در این سال ها بیشتر به خاطر کارگردانی قدرتمند و واقع گرای نمایشنامه های ((تنسی ویلیامز))__( Tennessee Williams) __( مانند ((اتوبوسی به نام هوس)) __﴿۱۹۴۷﴾__) و ((آرتور میلر)) __( Arthur Miller )__(مانند ((مرگ دستفروش)) __﴿۱۹۴۸﴾__) مورد تحسین قرار گرفت. در __۱۹۴۷__ کازان با ساخت سه فیلم به موفقیت هایش افزود و خود را بیش از پیش به عنوان چهره ای سینمایی معرفی کرد: ((دریای علف ها )) (بر اساس رمانی از __کنراد ریشتر__ __( Conrad Richter)__ )، ((بومرنگ)) و ((توافق یک جنتلمن)). __توافق یک جنتلمن__ نخستین اسکار کارگردانی را برای کازان به همراه داشت. در این فیلم ((گریگوری پک))__( Gregory Peck )__ در نقش یک خبرنگار اصول گرا ظاهر شده بود که داستانی با مضامین ضد نژادپرستانه می نویسد و همین داستان ماجراهایی را برای او به همراه دارد. کازان در فیلم بعدی اش ، ((پینکی)) __(1949)__ هم به مسائل سیاه پوستان در آمریکا می پردازد. __پینکی__ دربارهء بحران هویت یک دختر سیاه پوست است ، رنگ پوست این دختر چنان روشن است که به راحتی می تواند با سفیدپوستان اشتباه گرفته شود. کازان در سال __1950__ ، ((وحشت در خیابان ها)) را ساخت که تریلری بود تماما فیلمبرداری شده در خیابانهای __نیواورلئان__.

در سال __1951__ ، کازان تصمیم گرفت نمایش نامه معروف __تنسی ولیامز__ ، ((اتوبوسی به نام هوس)) را که خود بارها با موفقیت به روی صحنه برده بود جلوی دوربین ببرد. کازان برای ساخت این فیلم به سراغ ((مارلون براندو)) رفت تا نقش __استنلی کوالسکی__ را برایش بازی کند. __براندو__ پیش از این در تئاتر این نقش را به روی صحنه برده بود و با بازی درخشانش ، بر گرفته از شیوه متدی ، انقلابی در عرصه بازیگری ایجاد کرده بود. __اتوبوسی به نام هوس__ تیم بازیگری بسیار خوبی داشت و مارلون براندو ( در نقش استنلی کوالسکی ) ، ((ویوین لی)) __(Vivien Leigh)__( در نقش __بلانش__ ) ((کیم هانتر)) __( Kim Hunter)__( در نقش __استلا__ ) و ((کارل مالدن)) __(Karl Malden)__( در نقش خواستگار بلانش) فوق العاده ظاهر شدند. کازان با استفاده از بازیگران توانایی که در اختیار داشت به خوبی توانست فضای سرد ، غم بار و وهم آلود نمایش نامه __ویلیامز__ را به تصویر بکشد و اثری خلق کند که بعد از سال ها هنوز جذاب ، تاثیر گزار و منقلب کننده است.

در سال __1952__کازان در برابر کمیته فعالیت های ضد آمریکایی ((مک کارتی)) حاضر شد و به عضویت سابق خود در حزب کمونیست آمریکا اقرار کرد. کازان در این کمیته رفقای کمونیست سینمایی اش را به کمیته مک کارتی لو داده و نام آنها را به ((لیست سیاه)) افزود. این عمل کازان در حق دوستان و لطمه ای که مک کارتیسم به استناد گفته های او به بسیاری از اعضای جامعه سینمایی آن زمان امریکا زد ، لکه سیاهی در کارنامه و زندگی او شد ، هر چند که بسیاری معتقدند این عمل او در آینده کاری اش بسیار تاثیر مثبت داشت اما باید به این نکته توجه داشت که در موقعیتی که کازان در آن گیر افتاده بود تنها دو راه وجود داشت یکی راهی که انتخاب کرد و دیگری سکوت که این دومی نابودی محض کاری و سینمایی او را به همراه داشت چون در اوج خلاقیت دیگر نمی توانست به کار در هیچ استودیویی امیدوار باشد.

در سال __1952__ کازان فیلم ((زنده باد زاپاتا)) راساخت. این فیلم بر اساس داستان ((جان اشتاین بک )) __(John Steinbeck )__ ساخته شد. در این فیلم __براندو__ در نقش __زاپاتا__ ظاهر شد. در اوج دوران __مک کارتی__ کازان این فیلم را با وجود آنکه مبارزات به حق قهرمانی انقلابی را در برابر نظام حاکم نشان می داد ، فیلمی ضد کمونیستی معرفی کرد.

((مردی بر طناب بندبازی)) __(1953) __، فیلم بعدی کازان بود ، فیلمی هیجان انگیز و ضد کمونیستی دو آتشه که ماجرایش در چکسلواکی بعد از جنگ می گذرد ، و در آن یک گروه سیرک می خواهند از پشت پرده آهنین ( اصطلاحی برای مرزهای شوروی سابق) بگریزند.

~W:85% ~cs:3 {picture=waterfront.jpg width=215 height=170 align=LEFT width=50 }
فیلم بعدی کازان که یکی از مهم ترین و بهترین فیلم هایش است ، ((در بارانداز)) __(1954)__ نام دارد که آن را بر اساس داستانی از __باد شولبرگ__ __(Budd Schulberg )__ساخت. در این فیلم __براندو__ نقش محوری را بر عهده دارد. کازان در این فیلم ، یک باجخور اتحادیه کارگری را همچون استعاره ای از جاسوسان کمونیست ها نشان داد و آشکارا جاسوسی کردن برای صاحب کار را امری اخلاقی جلوه داد. این فیلم __8__ جایزه اسکار را برد ، از جمله اسکار بهترین کارگردانی و همچنین موفقیت تجاری بسیاری به همراه داشت.

در سال __1955__ ، کازان به سراغ رمان دیگری از __جان اشتاین بک__ به نام ((شرق بهشت)) رفت ، رمانی پیرامون عشق ، احساسات و عصیان نسل جدید آمریکا که نمی توانند در متن خانواده هایشان خود را جای دهند. در این فیلم __جیمز دین__ در نقش پسر احساساتی و سرکش فیلم ظاهر شد. جیمز دین چهره جذاب و زیبایی داشت و در آن زمان به بت جوانان آمریکا بدل شده بود ، اما کازان خود از سپردن این نقش به او ناراضی بود زیرا چهره او بیش از حد جذاب بود و در نقش این پسر جای نمی گرفت.

در این زمان کازان کمپانی فیلم سازی اش به نام __نیوتاون پروداکشن__ __( Newtown Production )__ را تاسیس کرد و توانست فیلم های بعدی اش را در آن بسازد ، از جمله :
فیلم ((عروسک)) __(1956) __، فیلم نامتعارفی که از دو نمایش نامه تک پرده ای از __تنسی ویلیامز__ اقتباس شده بود.
((سیمایی در میان جمع)) __(1957)__ بر اساس داستان کوتاهی از __باد شولبرگ__ درباره فرصت طلبی و سوء استفاده از شهرت توسط یک شخصیت معروف تلوزیونی.
((رودخانه وحشی)) __(1960)__ که به صاحبان قدرت در دره های منطقه ء تنسی می پرداخت که سعی داشتند با جاری کردن سیل در منطقه ، سدی در آنجا بسازند.
((شکوه علفزار)) (1961) ، اقتباسی از نمایش نامه __ویلیام اینج__ __( William Inge )__، درباره آسیب های اجتماعی و نوع زندگی منحرف جوانان که به شیوه زندگی آمریکایی باز می گردد که این آخری موفقیت تجاری بسیاری به دست آورد.

در این سال ها کازان تئاتر را رها نکرده بود و هر چند وقت نمایش نامه ای را بر صحنه می برد. همچنین کازان به نوشتن رمان هم روی آورد و حتی در فیلم های بعدی اش از نوشته های خودش استفاده کرد مانند ، ((آمریکا آمریکا )) __(1963)__ که سرگذشت یک مهاجر یونانی جوان را نقل می کرد و ((سازش)) __(1969)__.

در دهه هفتاد کازان دو فیلم ساخت: فیلم ((ملاقات کنندگان)) __( 1972)__ درباره دو سرباز سابق ویتنام است که به خانه ء سرباز همرزم دیگرشان حمله می کنند و ((آخرین ثروتمند )) __( 1976)__ درباره هالیوود دهه __1930__ که بر اساس رمان ((اف. اسکات فیتزجرالد)) __(F.Scott Fitzgerald )__ ساخته شد. در این فیلم ((رابرت دنیرو)) نقش تهیه کننده فیلمی که شخصیتش براساس ((ایروینگ تالبرگ)) __(Irving Thalberg )__معروف پرداخت شده بود ، را بازی می کرد . هر دو فیلم اخیر با نقدهای متفاوتی مواجه شدند .
بازدیدکنندگان__ یک شکست مطلق تلقی شد ، و نشریه نیویورکر در باره __آخرین ثروتمند__ نوشت :

__‹‹چنان سست و بی رمق است که گویی فیلمی خون آشامی بعد از رفتن خون آشامان است. ››__

کازان پس از این بیشتر اوقات خود را صرف نوشتن و انتشار رمان های دیگر خود کرد از جمله زندگی نامه خودش را نوشت. الیا کازان کارگردان بزرگ و مهمی بود اما همواره واکنش اهالی سینما بخاطر ماجرای سال __۱۹۵۲__ نسبت به او متفاوت بوده است. برخی او را بخشیدند و برخی هرگز به او روی خوش نشان ندادند.
فیلمهای کازان مجموعا__۲۲__ اسکار را به خود اختصاص داده و در __۶۲__ مورد کاندید ((اسکار)) شدند که از این مجموع __۲__ اسکار بخاطر کارگردانی به خود کازان تعلق گرفت.

مارلون براندو درباره او گفته است:

__« کازان بهترین کارگردانی است برای بازیگران که می توانید بیابید . چون خودش بازیگر بوده ، البته بازیگری بخصوص . او چیزهایی را درک می کند که کارگردانان دیگر نمی توانند . او به شما الهام می بخشد . . . کازان چیزهای بسیاری برای بازیگران به ارمغان آورده است ، او شما را دعوت به بحث و مجادله با خود می کند . او از معدود کارگردانان خلاق و فهیمی است که در می یابد بازیگر دارد به کدام سو می رود . او به شما اجازه می دهد تا صحنه را به شکلی که می خواهید بازی کنید . »__

الیا کازان در 28 سپتامبر سال __2003__ در __94__ سالگی درگذشت.


+__پوست دندان های ما__ __﴿۱۹۴۲﴾__ ، __تمام پسران من__ __﴿۱۹۴۷﴾__ و __چای و سمپاتی__ __﴿۱۹۵۳﴾__ اشاره کرد.

کازان کار خود به عنوان یک فیلم ساز را با فیلم های مستند آغاز کرد : __اهالی کامبرلندز__ در __1937__ و __به تو بستگی دارد__ در __1941__ از آن جمله اند.
~W:85% ~cs:3 {picture=broklyn.jpg width=177 height=150 align=right width=50 }
نخستین فیلم بلند داستانی کازان ، ((درختی در بروکلین می روید)) __(1945)__ نام داشت. این فیلم برگرفته از رمانی به همین نام اثر __بتی اسمیت__ بود. __درختی در بروکلین می روید__ ، در باره ء یک خانواده ء بروکلینی در سالهای آغاز قرن بیستم بود که الیا کازان مایه های دراماتیک آن را بیشتر کرد. فیلم برای هنرپیشه ء مرد نقش اولش، ((جیمز دون )) __( James Dunn )__ یک اسکار و برای کازان ، امنیتی __۹ __ساله برای کار در ((کمپانی فوکس)) __(Twentieth Century Fox )__ به ارمغان آورد.

در سال __1947__ الیا کازان در تاسیس موسسه ((اکتورز استودیو)) __﴿Actor's Studio﴾__ ، یکی از مهم ترین کلاس های بازیگری در آن زمان که شیوه ((بازیگری متدی)) را آموزش و رواج می داد ، مشارکت کرد و بعدها از همین بازیگران آموزش دیده برای بازی در فیلم هایش استفاده کرد از جمله ((مارلون براندو)) __(Marlon Brando)__ ، ((جیمز دین)) (James Dean)و... .

کازان در این سال ها بیشتر به خاطر کارگردانی قدرتمند و واقع گرای نمایشنامه های ((تنسی ویلیامز))__( Tennessee Williams) __( مانند ((اتوبوسی به نام هوس)) __﴿۱۹۴۷﴾__) و ((آرتور میلر)) __( Arthur Miller )__(مانند ((مرگ دستفروش)) __﴿۱۹۴۸﴾__) مورد تحسین قرار گرفت. در __۱۹۴۷__ کازان با ساخت سه فیلم به موفقیت هایش افزود و خود را بیش از پیش به عنوان چهره ای سینمایی معرفی کرد: ((دریای علف ها )) (بر اساس رمانی از __کنراد ریشتر__ __( Conrad Richter)__ )، ((بومرنگ)) و ((توافق یک جنتلمن)). __توافق یک جنتلمن__ نخستین اسکار کارگردانی را برای کازان به همراه داشت. در این فیلم ((گریگوری پک))__( Gregory Peck )__ در نقش یک خبرنگار اصول گرا ظاهر شده بود که داستانی با مضامین ضد نژادپرستانه می نویسد و همین داستان ماجراهایی را برای او به همراه دارد. کازان در فیلم بعدی اش ، ((پینکی)) __(1949)__ هم به مسائل سیاه پوستان در آمریکا می پردازد. __پینکی__ دربارهء بحران هویت یک دختر سیاه پوست است ، رنگ پوست این دختر چنان روشن است که به راحتی می تواند با سفیدپوستان اشتباه گرفته شود. کازان در سال __1950__ ، ((وحشت در خیابان ها)) را ساخت که تریلری بود تماما فیلمبرداری شده در خیابانهای __نیواورلئان__.

در سال __1951__ ، کازان تصمیم گرفت نمایش نامه معروف __تنسی ولیامز__ ، ((اتوبوسی به نام هوس)) را که خود بارها با موفقیت به روی صحنه برده بود جلوی دوربین ببرد. کازان برای ساخت این فیلم به سراغ ((مارلون براندو)) رفت تا نقش __استنلی کوالسکی__ را برایش بازی کند. __براندو__ پیش از این در تئاتر این نقش را به روی صحنه برده بود و با بازی درخشانش ، بر گرفته از شیوه متدی ، انقلابی در عرصه بازیگری ایجاد کرده بود. __اتوبوسی به نام هوس__ تیم بازیگری بسیار خوبی داشت و مارلون براندو ( در نقش استنلی کوالسکی ) ، ((ویوین لی)) __(Vivien Leigh)__( در نقش __بلانش__ ) ((کیم هانتر)) __( Kim Hunter)__( در نقش __استلا__ ) و ((کارل مالدن)) __(Karl Malden)__( در نقش خواستگار بلانش) فوق العاده ظاهر شدند. کازان با استفاده از بازیگران توانایی که در اختیار داشت به خوبی توانست فضای سرد ، غم بار و وهم آلود نمایش نامه __ویلیامز__ را به تصویر بکشد و اثری خلق کند که بعد از سال ها هنوز جذاب ، تاثیر گزار و منقلب کننده است.

در سال __1952__کازان در برابر کمیته فعالیت های ضد آمریکایی ((مک کارتی)) حاضر شد و به عضویت سابق خود در حزب کمونیست آمریکا اقرار کرد. کازان در این کمیته رفقای کمونیست سینمایی اش را به کمیته مک کارتی لو داده و نام آنها را به ((لیست سیاه)) افزود. این عمل کازان در حق دوستان و لطمه ای که مک کارتیسم به استناد گفته های او به بسیاری از اعضای جامعه سینمایی آن زمان امریکا زد ، لکه سیاهی در کارنامه و زندگی او شد ، هر چند که بسیاری معتقدند این عمل او در آینده کاری اش بسیار تاثیر مثبت داشت اما باید به این نکته توجه داشت که در موقعیتی که کازان در آن گیر افتاده بود تنها دو راه وجود داشت یکی راهی که انتخاب کرد و دیگری سکوت که این دومی نابودی محض کاری و سینمایی او را به همراه داشت چون در اوج خلاقیت دیگر نمی توانست به کار در هیچ استودیویی امیدوار باشد.

در سال __1952__ کازان فیلم ((زنده باد زاپاتا)) راساخت. این فیلم بر اساس داستان ((جان اشتاین بک )) __(John Steinbeck )__ ساخته شد. در این فیلم __براندو__ در نقش __زاپاتا__ ظاهر شد. در اوج دوران __مک کارتی__ کازان این فیلم را با وجود آنکه مبارزات به حق قهرمانی انقلابی را در برابر نظام حاکم نشان می داد ، فیلمی ضد کمونیستی معرفی کرد.

((مردی بر طناب بندبازی)) __(1953) __، فیلم بعدی کازان بود ، فیلمی هیجان انگیز و ضد کمونیستی دو آتشه که ماجرایش در چکسلواکی بعد از جنگ می گذرد ، و در آن یک گروه سیرک می خواهند از پشت پرده آهنین ( اصطلاحی برای مرزهای شوروی سابق) بگریزند.

~W:85% ~cs:3 {picture=waterfront.jpg width=215 height=170 align=LEFT width=50 }
فیلم بعدی کازان که یکی از مهم ترین و بهترین فیلم هایش است ، ((در بارانداز)) __(1954)__ نام دارد که آن را بر اساس داستانی از __باد شولبرگ__ __(Budd Schulberg )__ساخت. در این فیلم __براندو__ نقش محوری را بر عهده دارد. کازان در این فیلم ، یک باجخور اتحادیه کارگری را همچون استعاره ای از جاسوسان کمونیست ها نشان داد و آشکارا جاسوسی کردن برای صاحب کار را امری اخلاقی جلوه داد. این فیلم __8__ جایزه اسکار را برد ، از جمله اسکار بهترین کارگردانی و همچنین موفقیت تجاری بسیاری به همراه داشت.

در سال __1955__ ، کازان به سراغ رمان دیگری از __جان اشتاین بک__ به نام ((شرق بهشت)) رفت ، رمانی پیرامون عشق ، احساسات و عصیان نسل جدید آمریکا که نمی توانند در متن خانواده هایشان خود را جای دهند. در این فیلم __جیمز دین__ در نقش پسر احساساتی و سرکش فیلم ظاهر شد. جیمز دین چهره جذاب و زیبایی داشت و در آن زمان به بت جوانان آمریکا بدل شده بود ، اما کازان خود از سپردن این نقش به او ناراضی بود زیرا چهره او بیش از حد جذاب بود و در نقش این پسر جای نمی گرفت.

در این زمان کازان کمپانی فیلم سازی اش به نام __نیوتاون پروداکشن__ __( Newtown Production )__ را تاسیس کرد و توانست فیلم های بعدی اش را در آن بسازد ، از جمله :
فیلم ((عروسک)) __(1956) __، فیلم نامتعارفی که از دو نمایش نامه تک پرده ای از __تنسی ویلیامز__ اقتباس شده بود.
((سیمایی در میان جمع)) __(1957)__ بر اساس داستان کوتاهی از __باد شولبرگ__ درباره فرصت طلبی و سوء استفاده از شهرت توسط یک شخصیت معروف تلوزیونی.
((رودخانه وحشی)) __(1960)__ که به صاحبان قدرت در دره های منطقه ء تنسی می پرداخت که سعی داشتند با جاری کردن سیل در منطقه ، سدی در آنجا بسازند.
((شکوه علفزار)) (1961) ، اقتباسی از نمایش نامه __ویلیام اینج__ __( William Inge )__، درباره آسیب های اجتماعی و نوع زندگی منحرف جوانان که به شیوه زندگی آمریکایی باز می گردد که این آخری موفقیت تجاری بسیاری به دست آورد.

در این سال ها کازان تئاتر را رها نکرده بود و هر چند وقت نمایش نامه ای را بر صحنه می برد. همچنین کازان به نوشتن رمان هم روی آورد و حتی در فیلم های بعدی اش از نوشته های خودش استفاده کرد مانند ، ((آمریکا آمریکا )) __(1963)__ که سرگذشت یک مهاجر یونانی جوان را نقل می کرد و ((سازش)) __(1969)__.

در دهه هفتاد کازان دو فیلم ساخت: فیلم ((ملاقات کنندگان)) __( 1972)__ درباره دو سرباز سابق ویتنام است که به خانه ء سرباز همرزم دیگرشان حمله می کنند و ((آخرین ثروتمند )) __( 1976)__ درباره هالیوود دهه __1930__ که بر اساس رمان ((اف. اسکات فیتزجرالد)) __(F.Scott Fitzgerald )__ ساخته شد. در این فیلم ((رابرت دنیرو)) نقش تهیه کننده فیلمی که شخصیتش براساس ((ایروینگ تالبرگ)) __(Irving Thalberg )__معروف پرداخت شده بود ، را بازی می کرد . هر دو فیلم اخیر با نقدهای متفاوتی مواجه شدند .
بازدیدکنندگان یک شکست مطلق تلقی شد ، و نشریه نیویورکر درباره __آخرین ثروتمند__ نوشت :

__‹‹چنان سست و بی رمق است که گویی فیلمی خون آشامی بعد از رفتن خون آشامان است. ››__

کازان پس از این بیشتر اوقات خود را صرف نوشتن و انتشار رمان های دیگر خود کرد از جمله زندگی نامه خودش را نوشت. الیا کازان کارگردان بزرگ و مهمی بود اما همواره واکنش اهالی سینما بخاطر ماجرای سال __۱۹۵۲__ نسبت به او متفاوت بوده است. برخی او را بخشیدند و برخی هرگز به او روی خوش نشان ندادند.
فیلمهای کازان مجموعا__۲۲__ اسکار را به خود اختصاص داده و در __۶۲__ مورد کاندید ((اسکار)) شدند که از این مجموع __۲__ اسکار بخاطر کارگردانی به خود کازان تعلق گرفت.

مارلون براندو درباره او گفته است:

__« کازان بهترین کارگردانی است برای بازیگران که می توانید بیابید . چون خودش بازیگر بوده ، البته بازیگری بخصوص . او چیزهایی را درک می کند که کارگردانان دیگر نمی توانند . او به شما الهام می بخشد . . . کازان چیزهای بسیاری برای بازیگران به ارمغان آورده است ، او شما را دعوت به بحث و مجادله با خود می کند . او از معدود کارگردانان خلاق و فهیمی است که در می یابد بازیگر دارد به کدام سو می رود . او به شما اجازه می دهد تا صحنه را به شکلی که می خواهید بازی کنید . »__

الیا کازان در 28 سپتامبر سال __2003__ در __94__ سالگی درگذشت.


 @#20:~~brown:گزیده فیلم شناسی الیا کازان ( در مقام کارگردان)~~#@

 @#20:~~brown:گزیده فیلم شناسی الیا کازان ( در مقام کارگردان)~~#@

 ~~brown:__•__~~ __اهالی کامبرلندز__ __( 1937- The People Of The Cumberlands )__
 ~~brown:__•__~~ __اهالی کامبرلندز__ __( 1937- The People Of The Cumberlands )__
 ~~brown:__•__~~ __به تو بستگی دارد__ __(1941- It'S Up To You )__
 ~~brown:__•__~~ __به تو بستگی دارد__ __(1941- It'S Up To You )__
 ~~brown:__•__~~ __درختی در بروکلین می روید__ __( 1945- A Tree Grows In Brooklyn )__
 ~~brown:__•__~~ __درختی در بروکلین می روید__ __( 1945- A Tree Grows In Brooklyn )__
 ~~brown:__•__~~ __دریای علف ها __ __(1947- The Sea Of Grass)__
 ~~brown:__•__~~ __دریای علف ها __ __(1947- The Sea Of Grass)__
 ~~brown:__•__~~ __بومرنگ__ __(1947- Boomerang )__
 ~~brown:__•__~~ __بومرنگ__ __(1947- Boomerang )__
 ~~brown:__•__~~ __توافق یک جنتلمن__ __(1947- Gentleman's Agreement )__
 ~~brown:__•__~~ __توافق یک جنتلمن__ __(1947- Gentleman's Agreement )__
 ~~brown:__•__~~ __پینکی__ __(1949- Pinky )__
 ~~brown:__•__~~ __پینکی__ __(1949- Pinky )__
 ~~brown:__•__~~ __وحشت در خیابان ها __ __(1950- Panic In The Streets )__
 ~~brown:__•__~~ __وحشت در خیابان ها __ __(1950- Panic In The Streets )__
 ~~brown:__•__~~ __اتوبوسی به نام هوس__ __(1951- A Streetcar Named Desire )__
 ~~brown:__•__~~ __اتوبوسی به نام هوس__ __(1951- A Streetcar Named Desire )__
 ~~brown:__•__~~ __زنده باد زاپاتا __ __(1952- Viva Zapata )__
 ~~brown:__•__~~ __زنده باد زاپاتا __ __(1952- Viva Zapata )__
 ~~brown:__•__~~ __مردی روی طناب بندبازی__ __ (1953- Man On A Tightrope )__
 ~~brown:__•__~~ __مردی روی طناب بندبازی__ __ (1953- Man On A Tightrope )__
 ~~brown:__•__~~ __در بارانداز__ __(1954- On The Waterfront )__
 ~~brown:__•__~~ __در بارانداز__ __(1954- On The Waterfront )__
 ~~brown:__•__~~ __شرق بهشت__ __(1955- East Of Eden )__
 ~~brown:__•__~~ __شرق بهشت__ __(1955- East Of Eden )__
 ~~brown:__•__~~ __عروسک__ __ (1956- Baby Doll )__
 ~~brown:__•__~~ __عروسک__ __ (1956- Baby Doll )__
 ~~brown:__•__~~ __سیمایی در میان جمع__ __( 1957- A Face In The Crowd )__
 ~~brown:__•__~~ __سیمایی در میان جمع__ __( 1957- A Face In The Crowd )__
 ~~brown:__•__~~ __رودخانه وحشی__ __( 1960- Wild River )__
 ~~brown:__•__~~ __رودخانه وحشی__ __( 1960- Wild River )__
 ~~brown:__•__~~ __شکوه علفزار__ __( 1961- Splender In The Grass )__
 ~~brown:__•__~~ __شکوه علفزار__ __( 1961- Splender In The Grass )__
 ~~brown:__•__~~ __آمریکا آمریکا __ __( 1963- America America )__
 ~~brown:__•__~~ __آمریکا آمریکا __ __( 1963- America America )__
 ~~brown:__•__~~ __سازش__ __(1969- The Arrangement)__
 ~~brown:__•__~~ __سازش__ __(1969- The Arrangement)__
 ~~brown:__•__~~ __بازدیدکنندگان__ __( 1972- The Visitors )__
 ~~brown:__•__~~ __بازدیدکنندگان__ __( 1972- The Visitors )__
 ~~brown:__•__~~ __آخرین ثروتمند__ __( 1976- The Last Tycoon) __


 ~~brown:__•__~~ __آخرین ثروتمند__ __( 1976- The Last Tycoon) __


 ~W:85% ~cs:3 {picture=Kazan2.jpg width=162 height=195 align=LEFT width=50 }
@#20: ~~brown:گزیده جوایز و افتخارات~~#@

~~brown:__•__~~ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های توافق یک جنتلمن در سال 1948 و در بارانداز در سال 1955.
~~brown:__•__~~ برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم در بار انداز در سال 1955و برنده گلدن گلوب بهترین فیلم برای فیلم های توافق یک جنتلمن در سال 1948 ، در بارانداز در سال 1955 ، عروسک در سال 1957 و آمریکا آمریکا در سال 1964.
~~brown:__•__~~ برنده نخل طلای کن در رشته بهترین فیلم دراماتیک برای فیلم شرق بهشت در سال 1955.
~~brown:__•__~~ و...
 ~W:85% ~cs:3 {picture=Kazan2.jpg width=162 height=195 align=LEFT width=50 }
@#20: ~~brown:گزیده جوایز و افتخارات~~#@

~~brown:__•__~~ برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم های توافق یک جنتلمن در سال 1948 و در بارانداز در سال 1955.
~~brown:__•__~~ برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم در بار انداز در سال 1955و برنده گلدن گلوب بهترین فیلم برای فیلم های توافق یک جنتلمن در سال 1948 ، در بارانداز در سال 1955 ، عروسک در سال 1957 و آمریکا آمریکا در سال 1964.
~~brown:__•__~~ برنده نخل طلای کن در رشته بهترین فیلم دراماتیک برای فیلم شرق بهشت در سال 1955.
~~brown:__•__~~ و...
 {FANCYTABLE}  {FANCYTABLE}
   

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:32 ]   6   مهناز نظری      جاری 
 یکشنبه 12 شهریور 1385 [07:30 ]   5   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [21:45 ]   4   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [21:42 ]   3   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [21:38 ]   2   مهناز نظری      v  c  d  s 
 شنبه 24 تیر 1385 [21:35 ]   1   مهناز نظری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..