تاریخچه ی:
الف
تفاوت با نگارش: 3
- | __الف__ الف، نخستین حرف از ((الفبای عربی)) و ((الفبای فارسی)) است و به دو گونه است: ساکن و متحرک. اگر الف، ساکن باشد آن را «لیّنه» و اگر متحرک باشد، «همزه» مینامند. از نظر ((علم تجوید)) و ((علم قرائت)) «الف» به صورت طبیعی از تَرقیق «عدم اشباع» و تَفْخیم «اشباع فتحه ماقبل» مبرّا است. زیرا «الف» در این صورت از حروف جوفی است و به غیر خود تکیه دارد. اما ترقیق و تفخیم آن به تبعیت از حروف «مُسْتَفلِه» و «مُسْتَعلیه» به این قرار است: 1 – ترقیق الف: هرگاه الف بعد از یکی از حروف «مستفله» واقع شود، در آن ترقیق انجام میشود یعنی فتحه ماقبلِ آن اشباع نمیشود. مانند: ساءَ، مالِک، اِیّاکَ. 2 – تفخیم الف: هرگاه الف بعد از یکی از حروف «مُستعلیه» یا «مُفخّمه» قرار بگیرد در آن تفخیم صورت میگیرد یعنی فتحة ماقبل آن اشباع میگردد. مانند: خالص، صالح، ضامِر، طالَ، ظاهِر، تَغابُن، قال. |
+ | !الف __الف__، نخستین حرف از ((الفبای عربی)) و ((الفبای فارسی)) است و به دو گونه است: __ساکن__ و __متحرک__. اگر الف، ساکن باشد آن را «الف لَیّنه» و اگر متحرک باشد، «همزه» مینامند. />از نظر ((علم تجوید)) و ((علم قرائت)) «الف» به صورت طبیعی از تَرقیق «عدم اشباع» و تَفْخیم «اشباع فتحه ماقبل» مبرّا است. زیرا «الف» در این صورت از حروف جوفی است و به غیر خود تکیه دارد. اما ترقیق و تفخیم آن به تبعیت از حروف «مُسْتَفلِه» و «مُسْتَعلیه» به این قرار است: #ترقیق الف: هرگاه الف بعد از یکی از حروف «مستفله» واقع شود، در آن ترقیق انجام میشود یعنی فتحه ماقبلِ آن اشباع نمیشود. مانند: ساءَ، مالِک، اِیّاکَ.
/>#تفخیم الف: هرگاه الف بعد از یکی از حروف «مُستعلیه» یا «مُفخّمه» قرار بگیرد در آن تفخیم صورت میگیرد یعنی فتحة ماقبل آن اشباع میگردد. مانند: خالص، صالح، ضامِر، طالَ، ظاهِر، تَغابُن، قال.
|
| * «الف متحرکّه» (همزه) جزو حروف حلقی است که مَخرج آن ابتدای حلق است و از هفت صفت: جَهر، شدّت، انفتاح، استفال، اصمات، سکون و نَبْر برخوردار است. | | * «الف متحرکّه» (همزه) جزو حروف حلقی است که مَخرج آن ابتدای حلق است و از هفت صفت: جَهر، شدّت، انفتاح، استفال، اصمات، سکون و نَبْر برخوردار است. |
| * الف در حساب جُمل «شمارش ابجدی» مقابل عدد «یک» قرار میگیرد. | | * الف در حساب جُمل «شمارش ابجدی» مقابل عدد «یک» قرار میگیرد. |
- | * همزه دارای معنیهای متعددی است که به مشهورترین آنها اشاره میشود: |
+ | * همزه دارای معنیهای متعددی است که به مشهورترین آنها اشاره میشود: |
| همزة استفهام: آیا، مانند: اَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ (انشراح /1) (آیا برای تو سینهات را گشاده نکردیم؟) | | همزة استفهام: آیا، مانند: اَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ (انشراح /1) (آیا برای تو سینهات را گشاده نکردیم؟) |
| همزه برای منادای قریب: ای، مانند: اَزیدُ اَقْبِلْ (ای زید روی ]به سوی ما[ کن.) | | همزه برای منادای قریب: ای، مانند: اَزیدُ اَقْبِلْ (ای زید روی ]به سوی ما[ کن.) |
| همزة تسویه: خواه، یا، در جملهای به کار میرود که دو طرف آن مساوی باشد. مانند: سَواءُ عَلَیْهِمْ ءَ اَنْذَرْتَهُمْ اَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ (بقره/6) (برای آنان فرق نمیکند بترسانی یا نترسانی) | | همزة تسویه: خواه، یا، در جملهای به کار میرود که دو طرف آن مساوی باشد. مانند: سَواءُ عَلَیْهِمْ ءَ اَنْذَرْتَهُمْ اَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ (بقره/6) (برای آنان فرق نمیکند بترسانی یا نترسانی) |
| * همزه از نظر قرائت در متن به دو گونه است: همزة قطع و همزة وصل. | | * همزه از نظر قرائت در متن به دو گونه است: همزة قطع و همزة وصل. |
| همزة قطع: همزهای است که، چه در اول کلام و چه در وسط آن بیاید، تلفّظ میشود. در اول مانند: «اَکْرِمْ یا رَجُلُ» و در وسط مانند: «یا رَجُلُ اَکْرِمْ» | | همزة قطع: همزهای است که، چه در اول کلام و چه در وسط آن بیاید، تلفّظ میشود. در اول مانند: «اَکْرِمْ یا رَجُلُ» و در وسط مانند: «یا رَجُلُ اَکْرِمْ» |
| همزة وصل: همزهای است که در اول کلام تلفّظ میشود ولی در وسط کلام تلفّظ نمیشود. مانند: «اِذْهَبْ یا رَجُل» و «یا رَجُلُ اذْهَبْ» علامت نگارشی همزة وصل «صـ» است. | | همزة وصل: همزهای است که در اول کلام تلفّظ میشود ولی در وسط کلام تلفّظ نمیشود. مانند: «اِذْهَبْ یا رَجُل» و «یا رَجُلُ اذْهَبْ» علامت نگارشی همزة وصل «صـ» است. |
|
| |
|
- | | |
| | | |
| |
| | | |
| | __((اب))__ | | | __((اب))__ |
| | __((ات))__ | | | __((ات))__ |
| | __((اث))__ | | | __((اث))__ |
| | __((اج))__ | | | __((اج))__ |
| | __((اح))__ | | | __((اح))__ |
| | __((اخ))__ | | | __((اخ))__ |
| | __((اد))__ | | | __((اد))__ |
| | __((اذ))__ | | | __((اذ))__ |
| | __((ار))__ | | | __((ار))__ |
| | | |
| | | |
| | __((از))__ | | | __((از))__ |
| | __((اس))__ | | | __((اس))__ |
| | __((اش))__ | | | __((اش))__ |
| | __((اص))__ | | | __((اص))__ |
| | __((اض))__ | | | __((اض))__ |
| | __((اط))__ | | | __((اط))__ |
| | __((اظ))__ | | | __((اظ))__ |
| | __((اع))__ | | | __((اع))__ |
| | __((اغ))__ | | | __((اغ))__ |
| | | |
| | | |
| | __((اف))__ | | | __((اف))__ |
| | __((اق))__ | | | __((اق))__ |
| | __((اک))__ | | | __((اک))__ |
| | __((ال))__ | | | __((ال))__ |
| | __((ام))__ | | | __((ام))__ |
| | __((ان))__ | | | __((ان))__ |
| | __((او))__ | | | __((او))__ |
| | __((اه))__ | | | __((اه))__ |
| | __((ای))__ | | | __((ای))__ |
| | | |
| | | | |
|