تاریخچه ی:
اشکال چهار گانه قیاس اقترانی
تفاوت با نگارش: 3
| همانطور که می دانید، در ((قیاس اقترانی)) سه حد وجود دارد: ((قیاس اقترانی|حد اصغر))، ((قیاس اقترانی|حد اکبر))، ((قیاس اقترانی|حد اوسط)) | | همانطور که می دانید، در ((قیاس اقترانی)) سه حد وجود دارد: ((قیاس اقترانی|حد اصغر))، ((قیاس اقترانی|حد اکبر))، ((قیاس اقترانی|حد اوسط)) |
| اما موقعیت حد وسط نسبت به اصغر و اکبر در دو ((قیاس|مقدمه قیاس))، صورتهای مختلفی دارد که قیاس بر اساس آن ها چند گونه است. به عبارت دیگر، قیاس اقترانی از لحاظ موقعیت حد وسط در ((قیاس اقترانی|صغری)) و ((قیاس اقترانی|کبرای)) آن، به چهار شکل منقسم می شود. | | اما موقعیت حد وسط نسبت به اصغر و اکبر در دو ((قیاس|مقدمه قیاس))، صورتهای مختلفی دارد که قیاس بر اساس آن ها چند گونه است. به عبارت دیگر، قیاس اقترانی از لحاظ موقعیت حد وسط در ((قیاس اقترانی|صغری)) و ((قیاس اقترانی|کبرای)) آن، به چهار شکل منقسم می شود. |
| این چهار شکل عبارتند از: | | این چهار شکل عبارتند از: |
| 1-(شکل اول) حد وسط یا ((قضیه حملی|محمول)) در صغری است و ((قضیه حملی|موضوع)) در کبری. | | 1-(شکل اول) حد وسط یا ((قضیه حملی|محمول)) در صغری است و ((قضیه حملی|موضوع)) در کبری. |
| 2-(شکل دوم) حد وسط یا هم در صغری محمول است و هم در کبری. | | 2-(شکل دوم) حد وسط یا هم در صغری محمول است و هم در کبری. |
| 3-(شکل سوم) حد وسط یا هم در صغری موضوع است و هم در کبری. | | 3-(شکل سوم) حد وسط یا هم در صغری موضوع است و هم در کبری. |
| 4-(شکل چهارم) حد وسط بر عکس شکل اول است؛ یعنی در صغری موضوع است و در کبری محمول. | | 4-(شکل چهارم) حد وسط بر عکس شکل اول است؛ یعنی در صغری موضوع است و در کبری محمول. |
| هر یک از این صورت ها را __شکل__ می نامند. بر همین اساس، ((منطق دانان))، شکل را اینگونه تعریف کرده اند: | | هر یک از این صورت ها را __شکل__ می نامند. بر همین اساس، ((منطق دانان))، شکل را اینگونه تعریف کرده اند: |
| ''شکل یعنی قیاس اقترانی به لحاظ موقعیت حد وسط نسبت به طرفین خود (یعنی اصغر و اکبر).'' | | ''شکل یعنی قیاس اقترانی به لحاظ موقعیت حد وسط نسبت به طرفین خود (یعنی اصغر و اکبر).'' |
| ((نور علیشاه اصفهانی)) در منظومه کبرای خود، این اشکال چهارگانه قیاس اقترانی را که اهمیت بسیار دارند، برای سهولت در حفظ، در دو بیت زیر به نظم در آورده است: | | ((نور علیشاه اصفهانی)) در منظومه کبرای خود، این اشکال چهارگانه قیاس اقترانی را که اهمیت بسیار دارند، برای سهولت در حفظ، در دو بیت زیر به نظم در آورده است: |
| اوسط اگر حمل یافت در بر صغری و باز،،، وضع به کبری گرفت شکل نخستین شمار | | اوسط اگر حمل یافت در بر صغری و باز،،، وضع به کبری گرفت شکل نخستین شمار |
| حمل به هر دو دوم، وضع به هر دو سوم،،، رابع اشکال را عکس نخستین شمار | | حمل به هر دو دوم، وضع به هر دو سوم،،، رابع اشکال را عکس نخستین شمار |
| اکنون برای هر یک از این اشکال، مثالی می زنیم: | | اکنون برای هر یک از این اشکال، مثالی می زنیم: |
| 1- __شکل اول__ (حد وسط در صغری محمول باشد و در کبری موضوع): | | 1- __شکل اول__ (حد وسط در صغری محمول باشد و در کبری موضوع): |
| __زمین__ (موضوع) (اصغر) __ سیاره __ (محمول) (حد وسط) __ است.__ (صغری) | | __زمین__ (موضوع) (اصغر) __ سیاره __ (محمول) (حد وسط) __ است.__ (صغری) |
| __هر سیاره__ (موضوع) (حد وسط) __کروی__ (محمول) (حد اکبر) __است.__ (کبری) | | __هر سیاره__ (موضوع) (حد وسط) __کروی__ (محمول) (حد اکبر) __است.__ (کبری) |
| __زمین کروی است.__ (نتیجه) | | __زمین کروی است.__ (نتیجه) |
| 2- __شکل دوم__ (حد وسط در هر دو مقدمه قیاس(صغری و کبری) محمول واقع شود): | | 2- __شکل دوم__ (حد وسط در هر دو مقدمه قیاس(صغری و کبری) محمول واقع شود): |
| __هر سنگی__ (موضوع) (اصغر) __جامد__ (محمول) (حد وسط) __است.__ (صغری) | | __هر سنگی__ (موضوع) (اصغر) __جامد__ (محمول) (حد وسط) __است.__ (صغری) |
| __هیچ جیوه ای__ (موضوع) (اکبر) __جامد__ (محمول) (حد وسط) __نیست.__ (کبری) | | __هیچ جیوه ای__ (موضوع) (اکبر) __جامد__ (محمول) (حد وسط) __نیست.__ (کبری) |
| __هیچ سنگی جیوه نیست.__ (نتیجه) | | __هیچ سنگی جیوه نیست.__ (نتیجه) |
| 3- __شکل سوم__ (حد وسط در هر دو مقدمه (یعنی هم در صغری و هم در کبری) موضوع باشد): | | 3- __شکل سوم__ (حد وسط در هر دو مقدمه (یعنی هم در صغری و هم در کبری) موضوع باشد): |
| __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __حیوان__ (محمول) (اصغر) __است.__ (صغری) | | __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __حیوان__ (محمول) (اصغر) __است.__ (صغری) |
| __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __جسم__ (محمول) (اکبر) __است.__ (کبری) | | __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __جسم__ (محمول) (اکبر) __است.__ (کبری) |
| __بعضی حیوان ها جسم هستند.__ (نتیجه) | | __بعضی حیوان ها جسم هستند.__ (نتیجه) |
| 4- __شکل چهارم__ (حد وسط در صغری موضوع و در کبری محمول باشد): | | 4- __شکل چهارم__ (حد وسط در صغری موضوع و در کبری محمول باشد): |
| __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __حیوان__ (محمول) (اصغر) __است.__ (صغری) | | __هر انسانی__ (موضوع) (حد وسط) __حیوان__ (محمول) (اصغر) __است.__ (صغری) |
| __هر کاتبی__ (موضوع) (اکبر) __انسان__ (محمول) (حد وسط) __است.__ (کبری) | | __هر کاتبی__ (موضوع) (اکبر) __انسان__ (محمول) (حد وسط) __است.__ (کبری) |
| __بعضی حیوان ها کاتبند.__ (نتیجه) | | __بعضی حیوان ها کاتبند.__ (نتیجه) |
- | در ادامه همین مطالب، نگاه کنید به: *ضروب شانزده گانه در قیاس اقترانی *شکل اول قیاس اقترانی *شکل دوم قیاس اقترانی *شکل سوم قیاس اقترانی *شکل چهارم قیاس اقترانی |
+ | هر یک از اشکال چهار گانه قیاس اقترانی می تواند شانزده حالت یا ضرب به خود بگیرد. برای آگاهی از این مطلب و در ادامه همین مطالب، نگاه کنید به: *((ضروب شانزده گانه در قیاس اقترانی)) *((شکل اول قیاس اقترانی)) *((شکل دوم قیاس اقترانی)) *((شکل سوم قیاس اقترانی)) *((شکل چهارم قیاس اقترانی)) |
| !منابع | | !منابع |
| *مجموعه آثار(شهید مطهری)، جلد 5، صفحه 94و 95 | | *مجموعه آثار(شهید مطهری)، جلد 5، صفحه 94و 95 |
| *منطق مظفر،جلد 2، صفحه 30، 31، 33 | | *منطق مظفر،جلد 2، صفحه 30، 31، 33 |
| *کلیات منطق صوری، صفحه 317 و 318 | | *کلیات منطق صوری، صفحه 317 و 318 |