منو
 صفحه های تصادفی
ساختار سیستم عصبی پیرامونی
کارشناس برنامه ریزی و امور اداری و استخدامی کشور
جیر جیرک
IMAP
ماهواره‌های منابع زمینی
چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟
چشمه های نقطه ای نور
آلبوم بقیع
معرفی بازی هایی که در بروز خلاقیت موثرند
عوامل ایجاد اختلال شخصیت
 کاربر Online
418 کاربر online
تاریخچه ی: استقراء

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-28Lines: 1-29
 V{maketoc} V{maketoc}
 __استقراء__ یکی از اقسام ((استدلال)) یا ((استدلال|حجت)) است.
استقراء در جایی است که ذهن از قضایای جزئی به نتیجه ای کلی می رسد؛ یعنی از ((جزئی)) به ((کلی)) می رود.
 __استقراء__ یکی از اقسام ((استدلال)) یا ((استدلال|حجت)) است.
استقراء در جایی است که ذهن از قضایای جزئی به نتیجه ای کلی می رسد؛ یعنی از ((جزئی)) به ((کلی)) می رود.
 مثلاً ما وارد روستایی می شویم و از چند نفر می پرسیم که چه دینی دارند؟
آنها پاسخ می گویند که مسلمان هستند. سپس ما از مسلمان بودن چند نفر از اهالی روستا، نتیجه می گیریم که پس همه خانواده های روستا، مسلمانند.
در اینجا ما با استدلال استقرائی، نتیجه گیری کرده ایم. یعنی از تعدادی نمونه های جزئی (مسلمان بودن چند نفر از اهالی روستا) نتیجه کلی گرفته ایم.(این که همه خانواده های روستا، مسلمانند.)
 مثلاً ما وارد روستایی می شویم و از چند نفر می پرسیم که چه دینی دارند؟
آنها پاسخ می گویند که مسلمان هستند. سپس ما از مسلمان بودن چند نفر از اهالی روستا، نتیجه می گیریم که پس همه خانواده های روستا، مسلمانند.
در اینجا ما با استدلال استقرائی، نتیجه گیری کرده ایم. یعنی از تعدادی نمونه های جزئی (مسلمان بودن چند نفر از اهالی روستا) نتیجه کلی گرفته ایم.(این که همه خانواده های روستا، مسلمانند.)
 استقراء بر دو قسم است:
1)استقراء تام
2)استقراء ناقص
 استقراء بر دو قسم است:
1)استقراء تام
2)استقراء ناقص
 ! استقراء تام  ! استقراء تام
 استقراء تام در جایی است که افراد مورد نظر، یعنی نمونه های جزئیی که می خواهیم از آن ها نتیجه گیری کنیم، به تعدادی باشند که بتوانیم همه آن ها را بررسی کنیم؛ یعنی افراد و نمونه ها، محصور و معدود باشند و هر یک جدا جدا مورد بررسی قرارگرفته باشند و پس از بررسی همه آن ها، حکم کلی صادر شود.
این حکم کلی در مورد همه آن ها صادق است، زیرا تک تک آن ها مورد بررسی قرار گرفته و مشمول این حکم بوده اند.
 استقراء تام در جایی است که افراد مورد نظر، یعنی نمونه های جزئیی که می خواهیم از آن ها نتیجه گیری کنیم، به تعدادی باشند که بتوانیم همه آن ها را بررسی کنیم؛ یعنی افراد و نمونه ها، محصور و معدود باشند و هر یک جدا جدا مورد بررسی قرارگرفته باشند و پس از بررسی همه آن ها، حکم کلی صادر شود.
این حکم کلی در مورد همه آن ها صادق است، زیرا تک تک آن ها مورد بررسی قرار گرفته و مشمول این حکم بوده اند.
 برای مثال، ((مدار)) تک تک ((سیاره|سیاره های)) ((منظومه شمسی)) را مشاهده می کنیم و می بینیم که مدارهای همگی شان ((بیضوی)) است. آن گاه، نتیجه می گیریم که همه سیارات منظومه شمسی دارای مدار بیضوی هستند. برای مثال، ((مدار)) تک تک ((سیاره|سیاره های)) ((منظومه شمسی)) را مشاهده می کنیم و می بینیم که مدارهای همگی شان ((بیضوی)) است. آن گاه، نتیجه می گیریم که همه سیارات منظومه شمسی دارای مدار بیضوی هستند.
 همان طور که ملاحظه می شود، این نتیجه گیری، ((بدیهی)) و کاملا صحیح می باشد. همان طور که ملاحظه می شود، این نتیجه گیری، ((بدیهی)) و کاملا صحیح می باشد.
 ! استقراء ناقص  ! استقراء ناقص
 این استقراء، در صورتی است که همه افراد مورد نظر بررسی نشده باشند.
به این صورت که ما در تعدادی از آنها صفتی معین بیابیم و سپس حکم کنیم که همه افراد آن موضوع دارای آن صفت هستند.مثالی که در آغاز زده شد، نمونه ای از استقراء ناقص بود.
 این استقراء، در صورتی است که همه افراد مورد نظر بررسی نشده باشند.
به این صورت که ما در تعدادی از آنها صفتی معین بیابیم و سپس حکم کنیم که همه افراد آن موضوع دارای آن صفت هستند.مثالی که در آغاز زده شد، نمونه ای از استقراء ناقص بود.
 مثال دیگر اینکه:
کشف می کنیم که علت ((سرما خوردگی)) و ((آبله))، ((ویروس)) است. سپس نتیجه بگیریم: بنابراین، علت همه ((بیماری ها)) ویروس می باشد. چنانکه معلوم است، این اسقراء به هیچ وجه درست نیست؛ زیرا بسیاری از بیماری ها علت های دیگری غیر از ویروس دارند.
به همین سبب، در استدلال کردن، اسقراء ناقص به هیچ وجه اطمینان بخش نیست و استفاده از آن در استدلال، یکی از اقسام ((مغالطه|مغالطات)) به حساب می آید.
 مثال دیگر اینکه:
کشف می کنیم که علت ((سرما خوردگی)) و ((آبله))، ((ویروس)) است. سپس نتیجه بگیریم: بنابراین، علت همه ((بیماری ها)) ویروس می باشد. چنانکه معلوم است، این اسقراء به هیچ وجه درست نیست؛ زیرا بسیاری از بیماری ها علت های دیگری غیر از ویروس دارند.
به همین سبب، در استدلال کردن، اسقراء ناقص به هیچ وجه اطمینان بخش نیست و استفاده از آن در استدلال، یکی از اقسام ((مغالطه|مغالطات)) به حساب می آید.
 از اقسام استقراء، تنها استقراء تام است که یقین آور است؛ زیرا همه افراد آن بررسی شده اند و حکمی که در آخر به صورت کلی بیان می شود حقیقتاً بر همه صادق است؛ در حالی که استقراء ناقص به هیچ وجه دلیل محکمی نیست، زیرا نمونه های دیگری هم هستند که بررسی نشده اند و به این دلیل نمی توان نتیجه کلی، یعنی صادق برهمه افراد گرفت. از اقسام استقراء، تنها استقراء تام است که یقین آور است؛ زیرا همه افراد آن بررسی شده اند و حکمی که در آخر به صورت کلی بیان می شود حقیقتاً بر همه صادق است؛ در حالی که استقراء ناقص به هیچ وجه دلیل محکمی نیست، زیرا نمونه های دیگری هم هستند که بررسی نشده اند و به این دلیل نمی توان نتیجه کلی، یعنی صادق برهمه افراد گرفت.
 ! منابع  ! منابع
 *کلیات منطق صوری، صفحه 304 *کلیات منطق صوری، صفحه 304
 *فرهنگ فلسفی *فرهنگ فلسفی

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 14 دی 1383 [07:27 ]   2   نفیسه ناجی      جاری 
 چهارشنبه 06 آبان 1383 [07:42 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..