منو
 کاربر Online
971 کاربر online
Lines: 1-81Lines: 1-85
  V{maketoc}  V{maketoc}
 !مقدمه  !مقدمه
 همواره در مجموعه وظایف(( مدیریت))، ارزیابی به عنوان یکی از عملکردها و وظایف مهم مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک مطرح بوده و هست.  همواره در مجموعه وظایف(( مدیریت))، ارزیابی به عنوان یکی از عملکردها و وظایف مهم مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک مطرح بوده و هست.
 زمانی ((برنامه ریزی ))و طراحیهای انجام شده مثمرثمر خواهد بود که بر مبنای یک نظام ارزیابی سنجیده شده و نواقص آن رفع شود. امروزه یکی از بیماریهای جدی مدیریت بخصوص در ((کشورهای در حال توسعه ))مانند کشور ما که به سمت صنعتی شدن حرکت می کند. ارزیابی برنامه ها، افراد و سازمان است.  زمانی ((برنامه ریزی ))و طراحیهای انجام شده مثمرثمر خواهد بود که بر مبنای یک نظام ارزیابی سنجیده شده و نواقص آن رفع شود. امروزه یکی از بیماریهای جدی مدیریت بخصوص در ((کشورهای در حال توسعه ))مانند کشور ما که به سمت صنعتی شدن حرکت می کند. ارزیابی برنامه ها، افراد و سازمان است.
 ارزیابی، جریانی از بازخور فعالیتها و مقایسه آنها با معیارهای تعیین شده است که طی آن واحدها و ((عوامل انسانی ))از چگونگی عملکرد خود و تاثیر آن در کارایی سازمان و نظرات مسئولان در مورد نتایج به دست آمده اطلاع کسب می کنند. ارزیابی، جریانی از بازخور فعالیتها و مقایسه آنها با معیارهای تعیین شده است که طی آن واحدها و ((عوامل انسانی ))از چگونگی عملکرد خود و تاثیر آن در کارایی سازمان و نظرات مسئولان در مورد نتایج به دست آمده اطلاع کسب می کنند.
 از ســویی، امروزه(( فناوری اطلاعات ))((سیستـم های اطلاعات ))به عنوان یک ابزار مهم و شناخته شده مورد پذیرش واقع شده اند. اگرچه علی رغم سرمایه گذاری سنگین در فناوری اطلاعات، سازمانها عموماً نتوانسته اند از بـــازگشـت سرمایه و فواید مالـی متناسبی بهره مند شوند.(( توسعه ))و فراگیرشدن(( فن اوری اطلاعات ))اغلب معادل با کاهش شاخصهای کلان بهره وری و سودآوری کمتر در هردو بخش ((صنعت)) و خدمات بوده است.  از ســویی، امروزه(( فناوری اطلاعات ))((سیستـم های اطلاعات ))به عنوان یک ابزار مهم و شناخته شده مورد پذیرش واقع شده اند. اگرچه علی رغم سرمایه گذاری سنگین در فناوری اطلاعات، سازمانها عموماً نتوانسته اند از بـــازگشـت سرمایه و فواید مالـی متناسبی بهره مند شوند.(( توسعه ))و فراگیرشدن(( فن اوری اطلاعات ))اغلب معادل با کاهش شاخصهای کلان بهره وری و سودآوری کمتر در هردو بخش ((صنعت)) و خدمات بوده است.
   
 !دلایل به کارگیری ارزیابی فناوری اطلاعات  !دلایل به کارگیری ارزیابی فناوری اطلاعات
 نتایج تحقیقات در صنعت ساختمان به عنوان یک نمونه نشان می دهد که؛ نداشتن دورنمای ((استراتژیک)) مهمترین مانع در سرمایه گذاری مناسب در فناوری اطلاعات است و تاثیر عمده ای در دستیابی به موفقیتهای مورد انتظار دارد؛ سازمانها در میزان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات تفاوتهای عمده ای باهم دارند؛سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات چندان تحت تاثیر اندازه سازمانها نیست؛ هزینه های غیرمستقیم تاثیر فراوان و قابل توجهی پس از سرمایه گذاری داشته اند.  نتایج تحقیقات در صنعت ساختمان به عنوان یک نمونه نشان می دهد که؛ نداشتن دورنمای ((استراتژیک)) مهمترین مانع در سرمایه گذاری مناسب در فناوری اطلاعات است و تاثیر عمده ای در دستیابی به موفقیتهای مورد انتظار دارد؛ سازمانها در میزان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات تفاوتهای عمده ای باهم دارند؛سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات چندان تحت تاثیر اندازه سازمانها نیست؛ هزینه های غیرمستقیم تاثیر فراوان و قابل توجهی پس از سرمایه گذاری داشته اند.
 علاوه بر موارد فوق، تجربه نشان داده است، گسترش فناوری اطلاعات در کسب و کار عموماً موجب جایگزینی مشکلات جدید به جای مشکلات قدیمی می شود و این باعث می شود تا فواید مورد انتظار حاصل نشوند، علی رغم افزایش سرمایه گذاری در فناوری ((اطلاعات))، بهره وری ارتقا نیافته و این امر در سالهای گذشته موجب مطرح شدن موضوعهایی چون پارادوکس بهره وری شده است. مشکل بودن شناسایی فواید، بسیار مورد بحث قرار گرفته است و حتی موجب شده است تا در بعضی کسب و کارها دستیابی به این فواید مورد شک و تردید واقع شوند.  علاوه بر موارد فوق، تجربه نشان داده است، گسترش فناوری اطلاعات در کسب و کار عموماً موجب جایگزینی مشکلات جدید به جای مشکلات قدیمی می شود و این باعث می شود تا فواید مورد انتظار حاصل نشوند، علی رغم افزایش سرمایه گذاری در فناوری ((اطلاعات))، بهره وری ارتقا نیافته و این امر در سالهای گذشته موجب مطرح شدن موضوعهایی چون پارادوکس بهره وری شده است. مشکل بودن شناسایی فواید، بسیار مورد بحث قرار گرفته است و حتی موجب شده است تا در بعضی کسب و کارها دستیابی به این فواید مورد شک و تردید واقع شوند.
 سخت و مشکل بودن ذاتی امر ارزیابی و شناسایی فواید و هزینه های فناوری اطلاعات همــواره دلیلی بر نداشتن اطمینـان از تاثیر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر موفقیت کسب و کار بوده است. یکی از نتایج منفی این امر صرفنظرکردن از این موضوعها بوده است.  سخت و مشکل بودن ذاتی امر ارزیابی و شناسایی فواید و هزینه های فناوری اطلاعات همــواره دلیلی بر نداشتن اطمینـان از تاثیر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر موفقیت کسب و کار بوده است. یکی از نتایج منفی این امر صرفنظرکردن از این موضوعها بوده است.
   
 !معیارهای ارزیابی فناوری اطلاعات  !معیارهای ارزیابی فناوری اطلاعات
 ((مدل)) ها و روشهای فراوانی در ارزیابی فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته اند. هرروزه نیز روشهای جدیدی ((توسعه)) می یابند و به کار گرفته می شوند. بسیاری از این روشها برای ارزیــابی فنـاوری اطلاعات طراحی نشـده اند امـا در این زمینه به کار گرفته شده اند. مطابق بررسیهای تطبیقی انجام شده در مورد مدلهای ارزیابی فناوری اطلاعات می توان معیارهای ارزیابی فناوری اطلاعات که در ادامه آمده است را به عنوان مهمترین معیارهای موردتوجه در ارزیابی فناوری اطلاعات در نظر گرفت.  ((مدل)) ها و روشهای فراوانی در ارزیابی فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته اند. هرروزه نیز روشهای جدیدی ((توسعه)) می یابند و به کار گرفته می شوند. بسیاری از این روشها برای ارزیــابی فنـاوری اطلاعات طراحی نشـده اند امـا در این زمینه به کار گرفته شده اند. مطابق بررسیهای تطبیقی انجام شده در مورد مدلهای ارزیابی فناوری اطلاعات می توان معیارهای ارزیابی فناوری اطلاعات که در ادامه آمده است را به عنوان مهمترین معیارهای موردتوجه در ارزیابی فناوری اطلاعات در نظر گرفت.
 *__مالـی :__ معیار مالی در برگیرنده دو جزء است. هزینه ها و فایده های(( اقتصاد))ی قابل اندازه گیـری که می توانند در مـورد سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات ردگیری شوند. در این تست، تنها مفاهیم اقتصادی و مواردی که می توانند بدون اختصاص مقادیر قراردادی به شاخصهای اقتصادی تبدیل شوند مدنظر خواهد بود. نشانی از این مورد می تواند زمان اختصاص داده شده توسـط مدیران فنـاوری اطلاعات برای سرمایـه گذاریها در این حوزه باشـد کـه بــه صورت شاخصهای مالی مطرح می شوند. این معیـار می تواند بــــه دو جـزء معیار زیر تقسیم بندی شود: هزینه و فایده.  *__مالـی :__ معیار مالی در برگیرنده دو جزء است. هزینه ها و فایده های(( اقتصاد))ی قابل اندازه گیـری که می توانند در مـورد سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات ردگیری شوند. در این تست، تنها مفاهیم اقتصادی و مواردی که می توانند بدون اختصاص مقادیر قراردادی به شاخصهای اقتصادی تبدیل شوند مدنظر خواهد بود. نشانی از این مورد می تواند زمان اختصاص داده شده توسـط مدیران فنـاوری اطلاعات برای سرمایـه گذاریها در این حوزه باشـد کـه بــه صورت شاخصهای مالی مطرح می شوند. این معیـار می تواند بــــه دو جـزء معیار زیر تقسیم بندی شود: هزینه و فایده.
 *__استراتژیک : __دومین معیار، شاخص ارزیابی توانایی سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در برآوردن و پشتیبانی از برنامه های(( استراتژیک سازمان ))است. برنامه های استراتژیک شامل، استراتژی های کسب و کار،(( استراتژی فناوری اطلاعات))، اقدامات عملی و عملیاتی است. این معیار باتوجه به میزان موفقیت سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در پشتیبانی از برنامه های استراتژیک ارزش گذاری می شود.  *__استراتژیک : __دومین معیار، شاخص ارزیابی توانایی سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در برآوردن و پشتیبانی از برنامه های(( استراتژیک سازمان ))است. برنامه های استراتژیک شامل، استراتژی های کسب و کار،(( استراتژی فناوری اطلاعات))، اقدامات عملی و عملیاتی است. این معیار باتوجه به میزان موفقیت سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در پشتیبانی از برنامه های استراتژیک ارزش گذاری می شود.
 ~~green:این معیار بر سه دسته زیر تقسیم می شود: ~~ ~~green:این معیار بر سه دسته زیر تقسیم می شود: ~~
 *برنامه های استراتژیک *برنامه های استراتژیک
 * برنامه های تاکتیکی * برنامه های تاکتیکی
 *برنامه های عملیاتی *برنامه های عملیاتی
 * __رقابت پــذیری :__ ایـن معیار به این موضوع می پردازد که سرمایه گذاری فناوری اطلاعات تا چه میزان در دستیابی به مزیت رقابتی موفق بوده اند. مزیت رقابتی به تمامی مزیت هایی اطلاق می شود که به سازمان در مقایسه با محیط خارجی آن کمک می کند و فایده می رساند. مثالی از این موضوع می تواند توانایی تولید محصولاتی ارزان تر از رقبا باشد. محیط خارجی سازمانهای مختلف متفاوت است اما می توان جزء معیارهای زیر را به عنوان محیط خارجی در نظر داشت.  * __رقابت پــذیری :__ ایـن معیار به این موضوع می پردازد که سرمایه گذاری فناوری اطلاعات تا چه میزان در دستیابی به مزیت رقابتی موفق بوده اند. مزیت رقابتی به تمامی مزیت هایی اطلاق می شود که به سازمان در مقایسه با محیط خارجی آن کمک می کند و فایده می رساند. مثالی از این موضوع می تواند توانایی تولید محصولاتی ارزان تر از رقبا باشد. محیط خارجی سازمانهای مختلف متفاوت است اما می توان جزء معیارهای زیر را به عنوان محیط خارجی در نظر داشت.
 *مشتریان *مشتریان
 *شرکای تجاری *شرکای تجاری
 *تامین کنندگان *تامین کنندگان
 * رقبا * رقبا
 *تازه واردها *تازه واردها
 *کالاها و محصولات جایگزین.  *کالاها و محصولات جایگزین.
 *__اثربخشی: __این معیار به میزان تاثیر سـرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در انجام دقیق و صحیح فعالیتهای حال و آینده کسب و کار توجه دارد. این معیار به صورت شاخصهای مالی اندازه گیری نمی شود، بلکه به صورت افزایش اثربخشی و کارایی عملکرد مطرح می گردد. مثالی از این موضوع بهبود فعالیتهای کسب و کار از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات است.  *__اثربخشی: __این معیار به میزان تاثیر سـرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در انجام دقیق و صحیح فعالیتهای حال و آینده کسب و کار توجه دارد. این معیار به صورت شاخصهای مالی اندازه گیری نمی شود، بلکه به صورت افزایش اثربخشی و کارایی عملکرد مطرح می گردد. مثالی از این موضوع بهبود فعالیتهای کسب و کار از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات است.
 ~~green:سه جزء معیار اصلی اثربخشی به صورت زیر است: ~~ ~~green:سه جزء معیار اصلی اثربخشی به صورت زیر است: ~~
 *کارایی فعالیتهای کسب و کار موجود *کارایی فعالیتهای کسب و کار موجود
 *اثربخشی فعالیتهای کسب وکار تغییریافته *اثربخشی فعالیتهای کسب وکار تغییریافته
 *عملکرد فعالیتهای کسب و کار جدید.  *عملکرد فعالیتهای کسب و کار جدید.
 * __بهبود کیفیت: __انـدازه گیری موفقیت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات که موجب بهبود کیفیت محصولات و خدمات در هر یک از فرایندهای کسب و کار می شوند، همواره مشکل بوده است. منظور از بهبود کیفیت بهبود در ارزش فعالیتهای کسب کار از دیدگاه مشتریان و با تمرکز بر کیفیت محصولات و خدمات است.  * __بهبود کیفیت: __انـدازه گیری موفقیت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات که موجب بهبود کیفیت محصولات و خدمات در هر یک از فرایندهای کسب و کار می شوند، همواره مشکل بوده است. منظور از بهبود کیفیت بهبود در ارزش فعالیتهای کسب کار از دیدگاه مشتریان و با تمرکز بر کیفیت محصولات و خدمات است.
 ~~green:دو جزء معیار عبارتند از: ~~ ~~green:دو جزء معیار عبارتند از: ~~
 *بهبود کیفیت خدمات (داخلی و خارجی) *بهبود کیفیت خدمات (داخلی و خارجی)
 *بهبود کیفیت محصولات (داخلی و خارجی).  *بهبود کیفیت محصولات (داخلی و خارجی).
 * __الـزامات:__ این معیار به میزان موفقیـت سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در پاسخ به نیازهای داخلی و بیرونی می پردازد. به عنوان مثال، در مورد نیازهای بیرونی اگر مشتری نیازمند اطلاعات به صورت خاص مثلاً نیازمند(( نقشه ))های CAD با فرمتی خاص باشد. ارزیابی نحوه پاسخگویی به این نیاز در این معیـار صورت می گیرد. * __الـزامات:__ این معیار به میزان موفقیـت سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات در پاسخ به نیازهای داخلی و بیرونی می پردازد. به عنوان مثال، در مورد نیازهای بیرونی اگر مشتری نیازمند اطلاعات به صورت خاص مثلاً نیازمند(( نقشه ))های CAD با فرمتی خاص باشد. ارزیابی نحوه پاسخگویی به این نیاز در این معیـار صورت می گیرد.
 ~~green: منبع نیاز می تواند برای تعریف جزء معیارها استفاده شود: ~~ ~~green: منبع نیاز می تواند برای تعریف جزء معیارها استفاده شود: ~~
 *نیازها و تقاضاهای کاربران و مشتریان نهایی *نیازها و تقاضاهای کاربران و مشتریان نهایی
 *تقاضاهای مشتریان؛ تقاضاهای تامین کنندگان *تقاضاهای مشتریان؛ تقاضاهای تامین کنندگان
 *تقاضاهای شرکای تجاری.  *تقاضاهای شرکای تجاری.
 *__رضـــایت کـــاربران:__ این معیــار بررضایت کاربران نهایی و برداشت آنها از سرمایه گذاریهای(( فناوری اطلاعات ))تمرکز دارد. مثالی از این موضوع می تواند میزان رضایت کاربران از ((سیستم های مکانیزه ))برای(( مستندسازی ))باشد. جزء معیارها به صورت زیر تعریف می شوند:  *__رضـــایت کـــاربران:__ این معیــار بررضایت کاربران نهایی و برداشت آنها از سرمایه گذاریهای(( فناوری اطلاعات ))تمرکز دارد. مثالی از این موضوع می تواند میزان رضایت کاربران از ((سیستم های مکانیزه ))برای(( مستندسازی ))باشد. جزء معیارها به صورت زیر تعریف می شوند:
 *قابلیت استفاده *قابلیت استفاده
 *راحتی *راحتی
 *فاکتورهای انسانی.  *فاکتورهای انسانی.
 *__رضایت بیرونی:__ در مقایسه با رضایت کاربران، رضایت کاربران بیرونی و به ویژه مشتریان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. رضایت بیرونی مقیاسی از میزان رضایت کاربران بیرونی از نحوه تعامل آنها با نحوه ارائه خدمات و محصولات سازمان است. در سازمانهای مختلف جزء معیارها متفاوت است ولی عموماً موارد زیر را دربر می گیرد:  *__رضایت بیرونی:__ در مقایسه با رضایت کاربران، رضایت کاربران بیرونی و به ویژه مشتریان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. رضایت بیرونی مقیاسی از میزان رضایت کاربران بیرونی از نحوه تعامل آنها با نحوه ارائه خدمات و محصولات سازمان است. در سازمانهای مختلف جزء معیارها متفاوت است ولی عموماً موارد زیر را دربر می گیرد:
 *مشتریان *مشتریان
 *شرکای تجاری *شرکای تجاری
 *تامین کنندگان *تامین کنندگان
 *مراجع قانونی و دولتی.  *مراجع قانونی و دولتی.
 *__ فناوری:__ موضوع مهم در این معیار خود ((فناوری)) است و نه نحوه به کارگیری آن این معیار به میزان تناسب فناوری مورد استفاده در سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات (به عنوان مثال میزان در دسترس بودن سیستم های تحت(( وب ))سازمانها) می پردازد. *__ فناوری:__ موضوع مهم در این معیار خود ((فناوری)) است و نه نحوه به کارگیری آن این معیار به میزان تناسب فناوری مورد استفاده در سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات (به عنوان مثال میزان در دسترس بودن سیستم های تحت(( وب ))سازمانها) می پردازد.
 ~~green: این معیار به سه جزء معیار قابل تفکیک است.~~ ~~green: این معیار به سه جزء معیار قابل تفکیک است.~~
 *سازگاری با محیط موجود؛ *سازگاری با محیط موجود؛
 *قابلیت اطمینان و امنیت *قابلیت اطمینان و امنیت
 *در دسترس بودن.  *در دسترس بودن.
 *__مخاطــرات:__ آخرین معیار به مخــاطرات می پردازد. مخاطرات مقیاسی است که امکان دست نیافتن به موفقیت و به عبارت دیگر امکان پاسخ ندادن به انتظارات را نشان می دهد. مثالی از این موضوع، مخاطره انتظار بیش از حد کاربران نهایی از سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات است.  *__مخاطــرات:__ آخرین معیار به مخــاطرات می پردازد. مخاطرات مقیاسی است که امکان دست نیافتن به موفقیت و به عبارت دیگر امکان پاسخ ندادن به انتظارات را نشان می دهد. مثالی از این موضوع، مخاطره انتظار بیش از حد کاربران نهایی از سرمایه گذاریهای فناوری اطلاعات است.
 ~~green:5 نوع مختلف مخاطره به عنوان جزمعیارها مطرح است:~~ ~~green:5 نوع مختلف مخاطره به عنوان جزمعیارها مطرح است:~~
 *مخاطرات بیرونی *مخاطرات بیرونی
 *مخاطرات سازمانی *مخاطرات سازمانی
 *مخاطرات کارکنان *مخاطرات کارکنان
 *مخاطرات فناوری *مخاطرات فناوری
 *مخاطرات پیاده سازی  *مخاطرات پیاده سازی
   
 ~~green:مراجع: ~~ ~~green:مراجع: ~~
 * MARK T. CZARNECKI. (1999). MANAGING BY MEASURING. AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION.  * MARK T. CZARNECKI. (1999). MANAGING BY MEASURING. AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION.
 * J. L. ANDERSEN. (2001) A FRAMEWORK FOR SELECTING AN IT EVALUATION METHOD IN THE CONTEXT OF CONSTRUCTION. TECHNICAL UNIVERSITY OF DENMARK * J. L. ANDERSEN. (2001) A FRAMEWORK FOR SELECTING AN IT EVALUATION METHOD IN THE CONTEXT OF CONSTRUCTION. TECHNICAL UNIVERSITY OF DENMARK
 +~~green:منبع:~~
 +ماهنامه تدبیر

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 10 مرداد 1385 [05:04 ]   2   کیانی      جاری 
 سه شنبه 10 مرداد 1385 [05:02 ]   1   کیانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..