تاریخچه ی:
اثر غذای حلال یا حرام
تفاوت با نگارش: 2
| آنچه مسلم است غذای پاک و ((حلال)) در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای ((حرام))، اثر بدی میگذارد و مخصوصاً روح های لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس میکنند. | | آنچه مسلم است غذای پاک و ((حلال)) در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای ((حرام))، اثر بدی میگذارد و مخصوصاً روح های لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس میکنند. |
| از مرحوم« کربلایی کاظم فراهانی» که خداوند به او عنایت فرموده بود و بدون اینکه سواد داشته باشد، تمام سی ((جزء)) ((آداب قرائت قرآن|قرآن)) را یکباره حفظ شده بود، نقل میکنند که: ((طلاب)) مدرسه فیضیه ((قم)) او را دعوت میکردند و از او سوالاتی در مورد قرآن میکردند و او همه سؤالات را جواب میداد. | | از مرحوم« کربلایی کاظم فراهانی» که خداوند به او عنایت فرموده بود و بدون اینکه سواد داشته باشد، تمام سی ((جزء)) ((آداب قرائت قرآن|قرآن)) را یکباره حفظ شده بود، نقل میکنند که: ((طلاب)) مدرسه فیضیه ((قم)) او را دعوت میکردند و از او سوالاتی در مورد قرآن میکردند و او همه سؤالات را جواب میداد. |
| گاهی هم بعضی او را به صرف ناهار دعوت میکردند و او می پذیرفت ولی می دیدند گاهی بعد از خوردن غذا از آن محل خارج میشود و با داخل کردن انگشت در حلق خود سعی میکند غذاها را از شکم خود خارج کند. | | گاهی هم بعضی او را به صرف ناهار دعوت میکردند و او می پذیرفت ولی می دیدند گاهی بعد از خوردن غذا از آن محل خارج میشود و با داخل کردن انگشت در حلق خود سعی میکند غذاها را از شکم خود خارج کند. |
| از او میپرسیدند چرا این کار را میکنی؟! می گفت: «غذایی که خوردم حلال نبوده نور قلبم کم شده، دیگر نمیبینم. | | از او میپرسیدند چرا این کار را میکنی؟! می گفت: «غذایی که خوردم حلال نبوده نور قلبم کم شده، دیگر نمیبینم. |
| اثر غذاهای حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات و نیز اثر غذاهای حرام در سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسب حلال و اجتناب از حرام تأکید و تحریص شده است که به گوشه ای از آن اشاره میکنیم. | | اثر غذاهای حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات و نیز اثر غذاهای حرام در سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسب حلال و اجتناب از حرام تأکید و تحریص شده است که به گوشه ای از آن اشاره میکنیم. |
| ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم)) در سه روایت چنین فرمودهاند: | | ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم)) در سه روایت چنین فرمودهاند: |
| 1-((عبادتهای توخالی|عبادت)) هفتاد جزء است که بهترین جزء آن طلب ((روزی حلال)) است. | | 1-((عبادتهای توخالی|عبادت)) هفتاد جزء است که بهترین جزء آن طلب ((روزی حلال)) است. |
| 2- هر کس لقمه حلال بخورد، فرشتهای بالای سر او میایستد و برای او طلب مغفرت مینماید تا از خوردن دست بکشد. | | 2- هر کس لقمه حلال بخورد، فرشتهای بالای سر او میایستد و برای او طلب مغفرت مینماید تا از خوردن دست بکشد. |
| 3- هر کس غذای حلال بخورد خداوند قلب او را تا چهل روز نورانی میگرداند. و ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمودند: « طلب رزق حلال را رها نکن زیرا روزی حلال انسان را در دینش کمک مینماید؛ | | 3- هر کس غذای حلال بخورد خداوند قلب او را تا چهل روز نورانی میگرداند. و ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) فرمودند: « طلب رزق حلال را رها نکن زیرا روزی حلال انسان را در دینش کمک مینماید؛ |
| و در مورد اجتناب از غذای حرام و کسب حرام هم روایات زیادی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم وارد شده از آن جمله: | | و در مورد اجتناب از غذای حرام و کسب حرام هم روایات زیادی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم وارد شده از آن جمله: |
| 1-هر کس از راه غیر حلال مالی بدست آورد، توشهاش به سوی آتش است. | | 1-هر کس از راه غیر حلال مالی بدست آورد، توشهاش به سوی آتش است. |
| 2- خدای تعالی میفرماید: « هر کس توجهی نکند که از چه راهی درهم و دینار به دست میآورد من هم توجهی نمیکنم که از چه دری او را داخل آتش کنم». | | 2- خدای تعالی میفرماید: « هر کس توجهی نکند که از چه راهی درهم و دینار به دست میآورد من هم توجهی نمیکنم که از چه دری او را داخل آتش کنم». |
| 3- وقتی لقمه حرام در شکم کسی واقع شد، هر فرشتهای در آسمانها و زمین او را لعنت میکنند. | | 3- وقتی لقمه حرام در شکم کسی واقع شد، هر فرشتهای در آسمانها و زمین او را لعنت میکنند. |
| 4- عبادت همراه با حرامخوری مانند ساختمان بر روی شن یا بر روی آب است. از مجموعه این احادیث روشن میشود که انسان باید در کسب خود دقت کند تا حلال باشد و در نتیجه غذایی که میخورد حلال باشد تا اثرات آن در قلب و روح او، نورانیت و لطافت باشد و عباداتش مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد. | | 4- عبادت همراه با حرامخوری مانند ساختمان بر روی شن یا بر روی آب است. از مجموعه این احادیث روشن میشود که انسان باید در کسب خود دقت کند تا حلال باشد و در نتیجه غذایی که میخورد حلال باشد تا اثرات آن در قلب و روح او، نورانیت و لطافت باشد و عباداتش مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد. |
| مراجعه شود به: | | مراجعه شود به: |
- | ((تلاش برای کسب حلال)) |
+ | ((تلاش امام باقر علیه السلام برای کسب حلال)) |
| ((تاثیر سوء حرام خوری)) | | ((تاثیر سوء حرام خوری)) |
- | ((نشانه های ظهور، حرام خواری)) | |
| منابع: بحار الانوار، ج 103، باب 1، ص 1 تا 18. | | منابع: بحار الانوار، ج 103، باب 1، ص 1 تا 18. |