منو
 کاربر Online
757 کاربر online
تاریخچه ی: ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:2
متولد سال 181 ه.ق و متوفای سال 258 ه.ق بود. (796 میلادی و 873 میلادی.) فلسفه اسلامی با کندی، معروف به فیلسوف عرب، آغاز شده است.
کندی معاصر با مأمون و معتصم، دو خلیفه عباسی، بود. ابو معشر بلخی، شاگرد معروف کندی، او را یکی از چهار مترجم درجه اول دوره اسلامی می‌دانست. کندی فیلسوفی صاحب نظر و بلند قدر بود و در حدود 270 کتاب و رساله در زمینه های مختلف منطق، فلسفه، نجوم، حساب، هندسه، طب و اصول عقائد دینی به او منسوب است.
برخی از اروپائیان او را یکی از دوازده چهره عقلی تاثیرگذار تاریخ بشر دانسته‌اند. کندی در بصره و بغداد به تحصیل پرداخت. از این رو او سر سلسله حلقه‌های فلسفه اسلامی است و خود به حلقه و طبقه‌ای دیگر منسوب نیست.
کندی همچنان که فیلسوفی عالیقدر بود، مسلمانی پاک اعتقاد نیز بود و کتب زیادی در حمایت دین اسلام نوشت. بعضی مورخین با توجه به بعضی از نشانه‌ها او را شیعه دانسته‌اند.
کندی از کسانی است که در هر مساله ای که میان اصول اسلامی و اصول فلسفه تناقض یافته‌اند، جانب اسلام را گرفته اند. او همیشه کوشید معارف اسلامی و اصول فلسفی را با یکدیگر بیامیزد، و این همان کاری است که با کندی شروع شد و ادامه یافت.
عجیب این است که برخی او را به علت این که نامش یعقوب و نام پدرش اسحاق و کنیه اش ابو یوسف است، یهودی پنداشته اند، و عجیب تر اینکه در بعضی روایات، از او به عنوان کسی یاد کرده‌اند که در نظر داشته ردّی بر قرآن مجید بنویسد .
امروزه در اثر تحقیقاتی که به عمل آمده روشن شده که اولاً ارزش علمی و فلسفی کندی بیش از آن است که قبلاً تصور می‌شد، ثانیاً به دلیل موقعیت علمی و اجتماعی‌اش مورد حسادت بسیاری از علمای آن زمان بوده است و نسبت های ناروا به او، ناشی از همین حسادت‌ها است.

منابع :‌
خدمات متقابل اسلام و ایران،‌ شهید مطهری،‌ ص 526، تا 529

متولد سال 181 ه.ق و متوفای سال 258 ه.ق است؛ (796 میلادی 873 میلادی) فلسفه اسلامی با کندی معروف به فیلسوف عرب شروع می شود.

کندی عرب خالص است و معاصر با مأمون و معتصم دو نفر از خلفای عباسی است، ابو معشر بلخی شاگرد معروف کندی مدعی است که کندی یکی از چهار مترجم درجه اول دوره اسلامی است. دوره کندی دوره ترجمه است ولی خود کندی فیلسوفی صاحب نظر و بلند قدر است؛ در حدود 270 کتاب و رساله به کندی نسبت داده شده است که در زمینه های مختلف منطق، فلسفه، نجوم، حساب، هندسه، طب و اصول عقائد دینی است .

برخی از اروپائیان او را یکی از دوازده چهره عقلی تاریخ بشر که تاثیر فراوان داشته اند شمرده اند، کندی در بصره و بغداد به تحصیل پرداخته است در حالی که در آن وقت نه در بصره و نه در بغداد وجود نداشته است از این رو است که کندی سر سلسله حلقات فلسفه اسلامی است بدون آنکه خود به حلقه ای و طبقه ای دیگر ارتباط داشته باشد.

کندی همچنانکه فیلسوفی عالیقدر بود مسلمانی متصلب و پاک اعتقاد و مدافع بوده است. کتب زیادی در حمایت دین اسلام نوشته است. بعضی به اتکاء برخی قرائن او را شیعه دانسته اند. کندی از افرادی است که در هر مساله ای که میان اصول اسلامی و اصول فلسفه تعارض یافته است جانب اسلام را گرفته است .

کندی از افرادی است که همیشه کوشا بوده است که معارف اسلامی و اصول فلسفی را با یکدیگر توفیق دهد؛ این همان کاری است که با کندی شروع شد و ادامه یافت.

عجیب این است که برخی او را به علت این که نامش یعقوب و نام پدرش اسحاق و کنیه اش ابو یوسف است، یهودی پنداشته اند، و عجیب تر اینکه در بعضی روایات که قطعاً مجهول است از او به عنوان کسی یاد کرده اند که در نظر داشته ردّی بر قرآن مجید بنویسد .

امروزه در اثر تحقیقاتی که به عمل آمده روشن شده که اولاً ارزش علمی و فلسفی کندی بیش از آن است که قبلاً تصور می شد و ثانیاً بواسطه موقعیت علمی و اجتماعی مورد حسادت بوده است و نسبت های ناروا به او، مولود آن حسادتها است .

منابع :‌
خدمات متقابل اسلام و ایران،‌ شهید مطهری،‌ ص 526، تا 529


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 06 تیر 1384 [13:17 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 یکشنبه 04 بهمن 1383 [04:09 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 مرداد 1383 [13:46 ]   1   عبدالله حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..