منو
 صفحه های تصادفی
استطراد درباره آیه تطهیر و پاسخ
پاسخ کوبنده امام کاظم علیه السلام به هارون
تولید صنعتی سرامیک
دلسوزی برای هدایت دیگران
چگونگی آفرینش عرش
رشته شیمی
کولر آبی
قوم پوئبلو
هیالوفان
دارودرمانی و افسردگی
 کاربر Online
811 کاربر online
تاریخچه ی: آموزش الکترونیکی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1




آموزش الکترونیکی

img/daneshnameh_up/5/5f/e-learning.gif

آموزش الکترونیکی یا e-learning به طور خلاصه عبارت است از استفاده از IT فناوری اطلاعات در امر آموزش. این کار عمدتاً از طریق نرم‌افزارها، یا اینترنت، یا تلفیقی از این دو صورت می‌پذیرد. آموزش می‌تواند از سطوح ابتدایی تا دروس دانشگاهی و نیز آموزش فنون وابسته به کامپیوتر، زبان خارجی و ... را شامل گردد. از مهم ترین مزایای این شیوه می‌توان دسترسی یکسان تعداد زیادی دانش‌آموز یا دانشجو به مطالب و امکانات مجازی (آزمایشگاه، فیلم و ...) را نام برد. همچنین اگر e-learning به درستی و با ظرافت اجرا شود، امکان خلاقیت‌ها و یافته‌های ذهنی را به فراگیرنده می‌دهد.
از طرفی باید توجه داشت که مقوله روان‌شناسی آموزش در این مبحث از اهمیت فراوانی برخوردار است و کارشناسان همواره بر روی موضوعاتی چون ایجاد جدیت در فراگیری،‌ بحث و تحقیق داشته و دارند و جدیدترین و مفید‌ترین راه‌ کارها را ارائه می‌دهند.
بسیاری براین باورند که آموزش الکترونیکی در صورت اجرای درست می‌تواند زمینه‌ساز دو طرفه کردن فرآیند آموزش گردد. آموزش به شکل سنتی‌اش ظاهراً رابطه‌ای دو طرفه به نظر می‌رسد (رابطه بین تعلیم دهنده و تعلیم گیرنده) ولی عملا شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها معلمان و استادان ، مطالب درسی را به صورت ثابت و یکنواخت ارائه می کنند و نهایتا سئوالات و اشکالات دانش‌آموزان و دانشجویان را پاسخ می‌دهند. به عبارتی دیگر ، کم تر شاهد بازخور feedback در امر آموزش هستیم.
از طرفی دیگر، روش آموزش سنتی، دانشجوها و دانش‌آموزان با قابلیت‌های فراگیری متفاوت را مجبور به یادگیری اندازه‌ای معین از یک موضوع مشخص در مقطع زمانی ثابتی می‌کند. نتیجه آن،یادگیری متفاوت در زمان یکسان می‌گردد. در حالی که هدف آموزش الکترونیکی، عکس این قضیه است.


همچنین ببینید


پیوندهای خارجی


منبع

کمیته فن آوری اطلاعات وزارت راه و ترابری


آموزش الکترونیکی یا e-learning به طور خلاصه عبارت است از استفاده از IT (فن‌آوری اطلاعات) در امر آموزش. این کار عمدتاً از طریق نرم‌افزارها، یا اینترنت، یا تلفیقی از این دو صورت می‌پذیرد. آموزش می‌تواند از سطوح ابتدایی تا دروس دانشگاهی و نیز آموزش فنون وابسته به کامپیوتر، زبان خارجی و ... را شامل گردد. از مهم ترین مزایای این شیوه می‌توان دسترسی یکسان تعداد زیادی دانش‌آموز یا دانشجو به مطالب و امکانات مجازی (آزمایشگاه، فیلم و ...) را نام برد. همچنین اگر e-learning به درستی و با ظرافت اجرا شود، امکان خلاقیت‌ها و یافته‌های ذهنی را به فراگیرنده می‌دهد. از طرفی باید توجه داشت که مقوله روان‌شناسی آموزش در این مبحث از اهمیت فراوانی برخوردار است و کارشناسان همواره بر روی موضوعاتی چون ایجاد جدیت در فراگیری،‌ بحث و تحقیق داشته و دارند و جدیدترین و مفید‌ترین راه‌ کارها را ارائه می‌دهند. بسیاری براین باورند که آموزش الکترونیکی در صورت اجرای درست می‌تواند زمینه‌ساز دو طرفه کردن فرآیند آموزش گردد. آموزش به شکل سنتی‌اش ظاهراً رابطه‌ای دو طرفه به نظر می‌رسد (رابطه بین تعلیم دهنده و تعلیم گیرنده) ولی عملا شاهد هستیم که در بسیاری از کشورها معلمان و استادان ، مطالب درسی را به صورت ثابت و یکنواخت ارائه می کنند و نهایتاٌ سئوالات و اشکالات دانش‌آموزان و دانشجویان را پاسخ می‌دهند. به عبارتی دیگر ، کم تر شاهد بازخور (feedback) در امر آموزش هستیم.

از طرفی دیگر، روش آموزش سنتی، دانشجوها و دانش‌آموزان با قابلیت‌های فراگیری متفاوت را مجبور به یادگیری اندازه‌ای معین از یک موضوع مشخص در مقطع زمانی ثابتی می‌کند. نتیجه آن،یادگیری متفاوت در زمان یکسان می‌گردد. در حالی که هدف آموزش الکترونیکی، عکس این قضیه است.


منبع: کمیته فناوری اطلاعات وزارت راه و ترابری


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 پنج شنبه 20 اردیبهشت 1386 [11:14 ]   9   زینب معزی      جاری 
 دوشنبه 10 مهر 1385 [10:10 ]   8   زینب معزی      v  c  d  s 
 دوشنبه 10 مهر 1385 [10:09 ]   7   زینب معزی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 22 شهریور 1385 [11:48 ]   6   فرید امیرغیاثوند      v  c  d  s 
 دوشنبه 13 شهریور 1385 [11:01 ]   5   فرید امیرغیاثوند      v  c  d  s 
 شنبه 09 آبان 1383 [10:44 ]   4   سید علی محسنی      v  c  d  s 
 دوشنبه 27 مهر 1383 [09:45 ]   3   سید علی محسنی      v  c  d  s 
 شنبه 25 مهر 1383 [11:55 ]   2   سید علی محسنی      v  c  d  s 
 شنبه 25 مهر 1383 [11:53 ]   1   سید علی محسنی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..