منو
 صفحه های تصادفی
علی علیه السلام کلید خانه حکمت است
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
توجیه طیف اتم هیدروژن
حفاری در بستر اقیانوس
امام کاظم
دیازپام عامل تاخیر میوزی
تیره شاه پسند
طراحی صحنه در تلویزیون
آبیاری
موشک کروز
 کاربر Online
946 کاربر online
تاریخچه ی: صنعتی شدن و جستجو برای هماهنگی

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:3


انقلاب صنعتی علاوه بر دگرگون ساختن صنایع دستی، صنایع جدید بسیاری را ایجاد کرد. صنایعی که تولید انبوه به شیوه ماشینی را به کار میگرفتند. در صنایع جدید طراحانی مشغول به فعالیت بودند که در کارشان هیچ نقشی برای زیبایی شناختی قائل نبودند و تنها عقاید فایده گرایانه Utilitarian داشتند. زارا کلبرن Zarah Colburn نمونه ای از این طراحان است که عقاید خود را در رساله ای به نام مهندسی لوکوموتیو و مکانیسم خط آهن بیان نموده است.
در مقابل این طرز تفکر، تفکری قرار داشت که در صدد حل مشکلات روابط بین هنر و صنعت بود که نوشته های گاتفرید زمپرGottfried Semper نمونه ای از آن است. زمپر پس از آشنایی با هنری کول و تحت تاثیر نمایشگاه بزرگ مقالاتی با عنوان علم، صنعت و هنر منتشر نمود. وی معتقد بود که در طراحی باید ایده اولیه ای موجود باشد که با ارتقای آن به یک مفهوم هنری دست یافت. علاوه بر این نیازهای مخصوص زمان و مکان و شرایط اجتماعی هستند که طرح را بوجود می آورند. اصلی که زمپر تحت عنوان شکل اولیه Basic Form مطرح نمود، بعدها سبب ظهور "زیبایی شناسی ماشینی" گردید که تاکید بر کارکردگرایی Fonctionalism داشت و از آن برای تولید اشکال ساده هندسی، کاربردی و بادوام استفاده شد. اگر تفکر زمپر را به عنوان تفکرغالب در این دوره در نظر بگیریم، روشن خواهد شد که نوآوریهای این دوره در صنایعی پدید آمده اند که به دنبال آشتی و وحدت بین ارزشهای زیبایی شناختی و کاربردی بوده اند.

صنعتی شدن در صنعت لوکوموتیو سازی

گسترش خط آهن تاثیر زیادی در تغییر شیوه کار و زندگی در قرن 19 داشت. صنایع عظیمی برای ساخت لوکوموتیو تاسیس شدند که طراحی آنها تماما همراه با ابتکار بود. زیرا سابقه ای برای ساخت آنها وجود نداشت. نخستین لوکوموتیوها حاصل تجاربی ابتدایی بودند. هدف اصلی عملکرد دستگاه بود. ساخت این لوکوموتیوها به دست نجاران و آهنگران محلی انجام میشد و ظاهر آنها دقیقا نشان دهنده عملکردشان بود.
لوکوموتیو وایلم دیلی Wylam Dilly در سال 1813 به دست کریسوفر بلکت Christopher Bleckett بنا بر سفارش ویلیام هدلی William Hedley برای استفاده در معدن زغالسنگ وایلم ساخته شد و تنها موتور اهرم دار کوچکی روی تعدادی چرخ بود و شکل آن کاملا منطبق با کارکرد آن بود.
لوکوموتیو راکت Rocket ساخته جرج استیونسن George Stephenson در سال 1829 نخستین لوکوموتیوی بود که در برنامه های منظم مسافربری بین لیورپول و منچستر به کار گرفته شد که دارای ظاهری زیباترو عملکردی دقیقتربود.
لوکوموتیو جنی لیند Jenny Lind در سال 1847 توسط شرکت دیوید جوی برای راه آهن لندن، برایتون و کرانه جنوبی ساخته شد. دارای بدنه ای فلزی بود و در طراحی قسمتهای مختلف آن از فرمهای کلاسیک و گنبدی استفاده شده بود و جزئیات به دقت طراحی شده بودند.
لوکوموتیو 1666 به نام 1562 مدل 0-4-4 در سال 1893 به دست سموئل جانسون ساخته شد که دارای فرمی منظم و منسجم بود. این لوکوموتیو یکی از زیباترین نمونه های زمان خود بود که با استاندارد بالا ساخته شده بود و عملکردی عالی داشت.
روش اولیه ساخت واگن در اروپا عبارت بود از سوار کردن پشت به پشت بدنه دلیجانها روی یک شاسی بلند به طوری که کوپه هایی با درهای جداگانه بوجود می آمد و واگنهای درجه یک ، دو و سه دارای ساختار و مبلمان متفاوتی بودند. سازندگان این واگنها اغلب درشکه سازان قدیمی و سنتی بودند.
در طراحی لوکوموتیو فرآیند طراحی به طور کامل از تولید جدا شد و طراحان به عنوان متخصص در دفتر طراحی مشغول به کار شدند و دارای اعتبار حرفه ای بودند. در این روند برای نخستن بار فرآیند طراحی به عنوان فعالیتی جمعی مطرح شد که نیاز به همکاری گروه وسیعی از متخصصان داشت. دو عامل مهم به موثر بودن این فعالیت سازمانی کمک میکردند. نخست اینکه مهندسان و طراحان معمولا یک دوره کارآموزی را در کارگاه میگذراندند و این عامل سبب حفظ روح صنایع دستی میشد. دوم اینکه شرکتها الگوی ساختار خود را از سازمانهای نظامی گرفته بودند که نظم خاصی به کار میبخشید.

صنعت ساخت لوکوموتیو در آمریکا

واگن آمریکایی راه آهن بالتیمور- اوهایو در سال 1865 به عنوان واگن مسافربری شروع به کار کرد. واگن به صورت کوپه های جدا از هم نبود بلکه شامل راهروی درازی میشد که دارای دو ردیف صندلی بود. گرما توسط یک بخاری تامین میشد و سقف دارای نورگیر برای تامین نور روز و چراغهای نفتی برای شب بود.
لوکوموتیو 0-4-4 ساخت شرکت بالدوین Baldwin از سال 1874 در آمریکا تولید شد. باز بودن قسمتهای مختلف موتور امکان تعمیر فوری را فراهم مینمود. قطعه جدیدی که در این لوکوموتیو وجود داشت گاوگیر بود که برای از میان برداشتن موانع احتمالی طراحی شده بود. نصب جرقه گیر در دودکش نیز خطر آتش سوزی را به حداقل می رساند.
به طور کلی در طراحی لوکوموتیوهای آمریکایی بر خلاف نمونه های اروپایی، همه چیز به منظور تولید صنعتی و مونتاژ در مقیاس وسیع بود. به طور مثال سعی میشد که اندازه و فرم پنجره های تمامی واگنها یکسان باشند تا فرآیند ساخت به نهایت سادگی برسد.
فرمهای استفاده شده در طراحی لوکوموتیوهای آمریکایی اغلب گرایش به سمت فرمهای رنسانس دارند. البته در این دوره یک نوع لوکوموتیو با فرمهای گوتیک نیز ساخته شد.

صنعتی شدن در صنعت دوچرخه سازی

دوچرخه رایج ترین شکل وسیله نقلیه در پایان قرن نوزدهم بود که از نظر ساختار و کارکرد از بقیه ساده تر بود. این سادگی نتیجه مجموعه ای از آزمایشها و تحولات بود که در کشورهای مختلف صورت میگرفت.
نمونه های اولیه دارای سه چرخ هستند. نخستین دوچرخه های پدالی در فرانسه ظهور کردند و مدل اردیناری (معمولی) که به پنی فاردینگ (پول سیاه) معروف بود، در دهه 1860 مورد استقبال عموم قرار گرفت. در این مدل چرخ جلو بزرگ و چرخ عقب کوچک بود. همین نکته و همچنین مرتفع و بی ثبات بودن زین،استفاده از آنرا محدود میکرد.
در دهه 1870 جان کمپ استارلیJohn Kemp Starley ، اهل کونتری، اولین دوچرخه مدرن را به نام سیفتی (ایمنی) تولید کرد که مجموعه ای از چندین نوآوری بود. استارلی چهارچوبی اساسی در طراحی دوچرخه بنیان گذاشت که امروزه هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. موفقیت دوچرخه سیفتی در نتیجه ترکیب بهینه کارآیی مکانیکی، سبکی و دوام بود که با اصول سهولت در ساخت نیز همامنگ بود. این عوامل دوچرخه سیفتی را به صورت اولین وسیله نقلیه انفرادی رایج درآورد.
سبکی و قوی بودن دوچرخه سیفتی درنتجه تولید انبوه فولاد لوله ای بدون درز در دهه 1880 بود. اما سادگی شکل بیش از هر چیز مرهون این واقعیت بود که دوچرخه فقط به منظور یک کارکرد طراحی میشد. این خاصیت باعث هماهنگی شکل و کارکرد آن میشد. کارآیی دوچرخه، امکان زیادی برای تزئینات باقی نمیگذاشت.

img/daneshnameh_up/f/f6/starley.jpg

صنعت ساخت مبلمان

نخستین تلاشها برای تولید انبوه مبلمان با تعدیل اشکال سنتی، محدود کردن تنوع محصولات و توسعه نظام تجاری صورت گرفت. در آغاز، محصولات از قطعات جداگانه ای ساخته میشدند که اغلب با دستگاه های ساده خراطی میشدند. اما مشکل در هنگام سر هم کردن قطعات پیش می آمد که نیاز به مهارت زیادی داشت. صندلی ویندزورWindsor که در بریتانیا و ایالات متحده به صورت انبوه تولید میشد، نمونه ای از این شیوه ساخت است. لمبرت هیچکاک با خرید قطعات این صندلی و تنها سر هم کردن آن به میزان بالایی از تولید دست یافت.
در قرن نوزدهم، مایکل تونت Michael Thonet با به کار گیری تکنولوژی جدید و پس از انجام آزمایشهای فراوان، موفق به تولید مبلهایی با چوب خمیده شد. وی ترکه های چوبی را که با ماشین ساخته شده بودند، تحت فشار خم کرده و به هم پیچ میکرد. در نتیجه احتیاجی به مفصل و اتصال نبود. سادگی شکل و فرآیند تولید موجب میشد که صندلیها را بتوان به تعداد زیاد و با قیمت ارزان تولید کرد. البته فرایند تولید صندلیهای تونت کاملا ماشینی نبود و در مدلهای کلاسیک به کار دستی زیادی نیاز بود.

img/daneshnameh_up/8/84/thonet1.jpg

یکی از رقبای عمده تونت شرکتی در موراوا و متعلق به یاکوب و یوزف کوهن بود که در سال 1867 تاسیس شده بود. این شرکت در تولید مبلمان با چوب خمیده وتزئین آن بوسیله کنگره دار کردن، کنده کاری و فنون پیکرتراشی تخصص یافته بود و کالاهایش را تحت عنوان "مبیمان برتر در سبکهای مختلف" تبلیغ میکرد.
تطابق تکنولوژی جدید با سلایق رایج زمانه را میتوان در مبلمان جان هنری بلتر John Henry Belter در دهه 1850 مشاهده کرد. بلتر روشهای استفاده از بخار آب در تبدیل خمیر کاغذ و چوب چند لایه به شکلهای پیچیده را به ثبت رساند. مبلمان بلتر اغلب به سبک نئوروکوکو Neo-rococo ساخته میشدند.

img/daneshnameh_up/1/15/belter.jpg

صنعت ساخت لوازم بهداشتی

کارگاه لمبث متعلق به هنری دالتون Henry Doulton کار خود را با تولید ظروف سفالی آغاز کرد. اما با توسعه روشهای قالبگیری، امکان تولد طرحهای حیرت انگیز گوناگونی فراهم شد. ازدیاد آلودگی و بیماری در اثر رشد سریع شهرها، دالتون را به فکر تولید لوله های سفالی لعابدار برای لوله کشی آب و فاضلاب انداخت که در سال 1845 موفقیت فراوانی را برای وی به همراه داشت. پس از آن کارگاه لمبث آغاز به تولید ظرفشویی و دستشویی، وان حمام و توالت فرنگی نمود. چون لوازم بهداشتی در مکانهای مختلف مورد استفاده قرار میگرفتند، برای تزئین آنها نقوش چاپی مختلفی در نظر گرفته شده بودند.

صنعت شیشه

تا اواخر قرن نوزدهم تولید شیشه با روشهای سنتی انجام میشد. اما دونوآوری سبب تبدیل شیوه های سنتی به مدرن و تنوع در شکل محصولات شد. نخست ابداع فن دمیدن در قالبها بود که امکان تولید بطری با هزینه کم را فراهم مینمود. پس از آن تکنیک پرس شیشه بود که امکان تولید فرمهایی چون لیوان را فراهم می نمود. اما این روش تولید سطوحی خشن و مات ایجاد میکرد. در آمریکا برای جبران این نقیصه شیوه ای تزئینی با استفاده از نقاط برجسته ابداع کردند که به شیشه توری Lacy معروف شد. با استفاده از این تکنیک، تنوع طرحها بیشتر شد و در نتیجه ظروف شیشه ای با قیمت پایین در دسترس همه قرار گرفت.

شرکتهای تولید کننده شیشه در قرن نوزدهم

شرکت نیوانگلند گلس واقع در شهر بوستون که در سال 1869، تقریبا 1400 فقره کالای خود را در کاتالوگی به نمایش گذاشت.
شرکت انگلیسی توماس وب Thomas Webb بین سالهای 1837 و 1900 بیش از 25 هزار فقره کالا، در مجموعه طرحهایش گنجاند.
شرکت اتریشی جی. و ال. لوبمیرJ.&L.Lobmeyr ، در نمایشگاه جهانی وین سال 1873 پنجاه دست شربت خوری و چندین سرویس دسرخوری را به نمایش گذاشت. اکثر آنها را لودویک لوبمیر (رئیس شرکت) طراحی کرده بود0 هر چند از هنرمندان برجسته ای چون تئوفیل هانسن Theophil Hanson نیز بهره می جست. بعدها دامنه تولیدات این شرکت توسعه یافت و لوازمی چون چلچراغهای کریستال، چراغهای دیواری و شمعدانهای کریستال را در بر می گرفت.



انقلاب صنعتی علاوه بر دگرگون ساختن صنایع دستی، صنایع جدید بسیاری را ایجاد کرد0 صنایعی که تولید انبوه به شیوه ماشینی را به کار میگرفتند0 در صنایع جدید طراحانی مشغول به فعالیت بودند که در کارشان هیچ نقشی برای زیبایی شناختی قائل نبودند و تنها عقاید فایده گرایانه Utilitarian داشتند0 زارا کلبرن Zarah Colburn نمونه ای از این طراحان است که عقاید خود را در رساله ای به نام مهندسی لوکوموتیو و مکانیسم خط آهن بیان نموده است0
در مقابل این طرز تفکر، تفکری قرار داشت که در صدد حل مشکلات روابط بین هنر و صنعت بود که نوشته های گاتفرید زمپرGottfried Semper نمونه ای از آن است0 زمپر پس از آشنایی با هنری کول و تحت تاثیر نمایشگاه بزرگ مقالاتی با عنوان علم، صنعت و هنر منتشر نمود0 وی معتقد بود که در طراحی باید ایده اولیه ای موجود باشد که با ارتقای آن به یک مفهوم هنری دست یافت0 علاوه بر این نیازهای مخصوص زمان و مکان و شرایط اجتماعی هستند که طرح را بوجود می آورند0 اصلی که زمپر تحت عنوان شکل اولیه Basic Form مطرح نمود، بعدها سبب ظهور "زیبایی شناسی ماشینی" گردید که تاکید بر کارکردگرایی Fonctionalism داشت و از آن برای تولید اشکال ساده هندسی، کاربردی و بادوام استفاده شد0 اگر تفکر زمپر را به عنوان تفکرغالب در این دوره در نظر بگیریم، روشن خواهد شد که نوآوریهای این دوره در صنایعی پدید آمده اند که به دنبال آشتی و وحدت بین ارزشهای زیبایی شناختی و کاربردی بوده اند0

صنعتی شدن در صنعت لوکوموتیو سازی

گسترش خط آهن تاثیر زیادی در تغییر شیوه کار و زندگی در قرن 19 داشت0 صنایع عظیمی برای ساخت لوکوموتیو تاسیس شدند که طراحی آنها تماما همراه با ابتکار بود0 زیرا سابقه ای برای ساخت آنها وجود نداشت0 نخستین لوکوموتیوها حاصل تجاربی ابتدایی بودند0 هدف اصلی عملکرد دستگاه بود0 ساخت این لوکوموتیوها به دست نجاران و آهنگران محلی انجام میشد و ظاهر آنها دقیقا نشان دهنده عملکردشان بود0
لوکوموتیو وایلم دیلی Wylam Dilly در سال 1813 به دست کریسوفر بلکت Christopher Bleckett بنا بر سفارش ویلیام هدلی William Hedley برای استفاده در معدن زغالسنگ وایلم ساخته شد و تنها موتور اهرم دار کوچکی روی تعدادی چرخ بود و شکل آن کاملا منطبق با کارکرد آن بود0
لوکوموتیو راکت Rocket ساخته جرج استیونسن George Stephenson در سال 1829 نخستین لوکوموتیوی بود که در برنامه های منظم مسافربری بین لیورپول و منچستر به کار گرفته شد که دارای ظاهری زیباترو عملکردی دقیقتربود0
لوکوموتیو جنی لیند Jenny Lind در سال 1847 توسط شرکت دیوید جوی برای راه آهن لندن، برایتون و کرانه جنوبی ساخته شد0 دارای بدنه ای فلزی بود و در طراحی قسمتهای مختلف آن از فرمهای کلاسیک و گنبدی استفاده شده بود و جزئیات به دقت طراحی شده بودند0
لوکوموتیو 1666 به نام 1562 مدل 0-4-4 در سال 1893 به دست سموئل جانسون ساخته شد که دارای فرمی منظم و منسجم بود0 این لوکوموتیو یکی از زیباترین نمونه های زمان خود بود که با استاندارد بالا ساخته شده بود و عملکردی عالی داشت0
روش اولیه ساخت واگن در اروپا عبارت بود از سوار کردن پشت به پشت بدنه دلیجانها روی یک شاسی بلند به طوری که کوپه هایی با درهای جداگانه بوجود می آمد و واگنهای درجه یک ، دو و سه دارای ساختار و مبلمان متفاوتی بودند0 سازندگان این واگنها اغلب درشکه سازان قدیمی و سنتی بودند0
در طراحی لوکوموتیو فرآیند طراحی به طور کامل از تولید جدا شد و طراحان به عنوان متخصص در دفتر طراحی مشغول به کار شدند و دارای اعتبار حرفه ای بودند0 در این روند برای نخستن بار فرآیند طراحی به عنوان فعالیتی جمعی مطرح شد که نیاز به همکاری گروه وسیعی از متخصصان داشت0 دو عامل مهم به موثر بودن این فعالیت سازمانی کمک میکردند0 نخست اینکه مهندسان و طراحان معمولا یک دوره کارآموزی را در کارگاه میگذراندند و این عامل سبب حفظ روح صنایع دستی میشد0 دوم اینکه شرکتها الگوی ساختار خود را از سازمانهای نظامی گرفته بودند که نظم خاصی به کار میبخشید0

صنعت ساخت لوکوموتیو در آمریکا

واگن آمریکایی راه آهن بالتیمور- اوهایو در سال 1865 به عنوان واگن مسافربری شروع به کار کرد0 واگن به صورت کوپه های جدا از هم نبود بلکه شامل راهروی درازی میشد که دارای دو ردیف صندلی بود0 گرما توسط یک بخاری تامین میشد و سقف دارای نورگیر برای تامین نور روز و چراغهای نفتی برای شب بود0
لوکوموتیو 0-4-4 ساخت شرکت بالدوین Baldwin از سال 1874 در آمریکا تولید شد0 باز بودن قسمتهای مختلف موتور امکان تعمیر فوری را فراهم مینمود0 قطعه جدیدی که در این لوکوموتیو وجود داشت گاوگیر بود که برای از میان برداشتن موانع احتمالی طراحی شده بود0 نصب جرقه گیر در دودکش نیز خطر آتش سوزی را به حداقل می رساند0
به طور کلی در طراحی لوکوموتیوهای آمریکایی بر خلاف نمونه های اروپایی، همه چیز به منظور تولید صنعتی و مونتاژ در مقیاس وسیع بود0 به طور مثال سعی میشد که اندازه و فرم پنجره های تمامی واگنها یکسان باشند تا فرآیند ساخت به نهایت سادگی برسد0
فرمهای استفاده شده در طراحی لوکوموتیوهای آمریکایی اغلب گرایش به سمت فرمهای رنسانس دارند0 البته در این دوره یک نوع لوکوموتیو با فرمهای گوتیک نیز ساخته شد0

صنعتی شدن در صنعت دوچرخه سازی

دوچرخه رایج ترین شکل وسیله نقلیه در پایان قرن نوزدهم بود که از نظر ساختار و کارکرد از بقیه ساده تر بود0 این سادگی نتیجه مجموعه ای از آزمایشها و تحولات بود که در کشورهای مختلف صورت میگرفت0
نمونه های اولیه دارای سه چرخ هستند0 نخستین دوچرخه های پدالی در فرانسه ظهور کردند و مدل اردیناری (معمولی) که به پنی فاردینگ (پول سیاه) معروف بود، در دهه 1860 مورد استقبال عموم قرار گرفت0 در این مدل چرخ جلو بزرگ و چرخ عقب کوچک بود0 همین نکته و همچنین مرتفع و بی ثبات بودن زین،استفاده از آنرا محدود میکرد0
در دهه 1870 جان کمپ استارلیJohn Kemp Starley ، اهل کونتری، اولین دوچرخه مدرن را به نام سیفتی (ایمنی) تولید کرد که مجموعه ای از چندین نوآوری بود0 استارلی چهارچوبی اساسی در طراحی دوچرخه بنیان گذاشت که امروزه هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد0 موفقیت دوچرخه سیفتی در نتیجه ترکیب بهینه کارآیی مکانیکی، سبکی و دوام بود که با اصول سهولت در ساخت نیز همامنگ بود0 این عوامل دوچرخه سیفتی را به صورت اولین وسیله نقلیه انفرادی رایج درآورد0
سبکی و قوی بودن دوچرخه سیفتی درنتجه تولید انبوه فولاد لوله ای بدون درز در دهه 1880 بود0 اما سادگی شکل بیش از هر چیز مرهون این واقعیت بود که دوچرخه فقط به منظور یک کارکرد طراحی میشد0 این خاصیت باعث هماهنگی شکل و کارکرد آن میشد0 کارآیی دوچرخه، امکان زیادی برای تزئینات باقی نمیگذاشت0
عکس پیدا نشد

صنعت ساخت مبلمان

نخستین تلاشها برای تولید انبوه مبلمان با تعدیل اشکال سنتی، محدود کردن تنوع محصولات و توسعه نظام تجاری صورت گرفت0 در آغاز، محصولات از قطعات جداگانه ای ساخته میشدند که اغلب با دستگاه های ساده خراطی میشدند0 اما مشکل در هنگام سر هم کردن قطعات پیش می آمد که نیاز به مهارت زیادی داشت0 صندلی ویندزورWindsor که در بریتانیا و ایالات متحده به صورت انبوه تولید میشد، نمونه ای از این شیوه ساخت است0 لمبرت هیچکاک با خرید قطعات این صندلی و تنها سر هم کردن آن به میزان بالایی از تولید دست یافت0
در قرن نوزدهم، مایکل تونت Michael Thonet با به کار گیری تکنولوژی جدید و پس از انجام آزمایشهای فراوان، موفق به تولید مبلهایی با چوب خمیده شد0 وی ترکه های چوبی را که با ماشین ساخته شده بودند، تحت فشار خم کرده و به هم پیچ میکرد0 در نتیجه احتیاجی به مفصل و اتصال نبود0 سادگی شکل و فرآیند تولید موجب میشد که صندلیها را بتوان به تعداد زیاد و با قیمت ارزان تولید کرد0 البته فرایند تولید صندلیهای تونت کاملا ماشینی نبود و در مدلهای کلاسیک به کار دستی زیادی نیاز بود0
عکس پیدا نشد

یکی از رقبای عمده تونت شرکتی در موراوا و متعلق به یاکوب و یوزف کوهن بود که در سال 1867 تاسیس شده بود0 این شرکت در تولید مبلمان با چوب خمیده وتزئین آن بوسیله کنگره دار کردن، کنده کاری و فنون پیکرتراشی تخصص یافته بود و کالاهایش را تحت عنوان "مبیمان برتر در سبکهای مختلف" تبلیغ میکرد0
تطابق تکنولوژی جدید با سلایق رایج زمانه را میتوان در مبلمان جان هنری بلتر John Henry Belter در دهه 1850 مشاهده کرد0 بلتر روشهای استفاده از بخار آب در تبدیل خمیر کاغذ و چوب چند لایه به شکلهای پیچیده را به ثبت رساند0 مبلمان بلتر اغلب به سبک نئوروکوکو Neo-rococo ساخته میشدند0
عکس پیدا نشد

صنعت ساخت لوازم بهداشتی

کارگاه لمبث متعلق به هنری دالتون Henry Doulton کار خود را با تولید ظروف سفالی آغاز کرد0 اما با توسعه روشهای قالبگیری، امکان تولد طرحهای حیرت انگیز گوناگونی فراهم شد0 ازدیاد آلودگی و بیماری در اثر رشد سریع شهرها، دالتون را به فکر تولید لوله های سفالی لعابدار برای لوله کشی آب و فاضلاب انداخت که در سال 1845 موفقیت فراوانی را برای وی به همراه داشت0 پس از آن کارگاه لمبث آغاز به تولید ظرفشویی و دستشویی، وان حمام و توالت فرنگی نمود0 چون لوازم بهداشتی در مکانهای مختلف مورد استفاده قرار میگرفتند، برای تزئین آنها نقوش چاپی مختلفی در نظر گرفته شده بودند0

صنعت شیشه

تا اواخر قرن نوزدهم تولید شیشه با روشهای سنتی انجام میشد0 اما دونوآوری سبب تبدیل شیوه های سنتی به مدرن و تنوع در شکل محصولات شد0 نخست ابداع فن دمیدن در قالبها بود که امکان تولید بطری با هزینه کم را فراهم مینمود0 پس از آن تکنیک پرس شیشه بود که امکان تولید فرمهایی چون لیوان را فراهم می نمود0 اما این روش تولید سطوحی خشن و مات ایجاد میکرد0 در آمریکا برای جبران این نقیصه شیوه ای تزئینی با استفاده از نقاط برجسته ابداع کردند که به شیشه توری Lacy معروف شد0 با استفاده از این تکنیک، تنوع طرحها بیشتر شد و در نتیجه ظروف شیشه ای با قیمت پایین در دسترس همه قرار گرفت0

شرکتهای تولید کننده شیشه در قرن نوزدهم

شرکت نیوانگلند گلس واقع در شهر بوستون که در سال 1869، تقریبا 1400 فقره کالای خود را در کاتالوگی به نمایش گذاشت0
شرکت انگلیسی توماس وب Thomas Webb بین سالهای 1837 و 1900 بیش از 25 هزار فقره کالا، در مجموعه طرحهایش گنجاند0
شرکت اتریشی جی 0و ال0لوبمیرJ.&L.Lobmeyr ، در نمایشگاه جهانی وین سال 1873 پنجاه دست شربت خوری و چندین سرویس دسرخوری را به نمایش گذاشت0 اکثر آنها را لودویک لوبمیر (رئیس شرکت) طراحی کرده بود0 هر چند از هنرمندان برجسته ای چون تئوفیل هانسن Theophil Hanson نیز بهره می جست0 بعدها دامنه تولیدات این شرکت توسعه یافت و لوازمی چون چلچراغهای کریستال، چراغهای دیواری و شمعدانهای کریستال را در بر می گرفت0




تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 19 دی 1383 [11:21 ]   7   پدرام رشیدی      جاری 
 شنبه 19 دی 1383 [11:21 ]   6   پدرام رشیدی      v  c  d  s 
 شنبه 19 دی 1383 [11:20 ]   5   پدرام رشیدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 29 آذر 1383 [07:57 ]   4   پدرام رشیدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 آذر 1383 [19:39 ]   3   پدرام رشیدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 آذر 1383 [19:32 ]   2   پدرام رشیدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [15:35 ]   1   پدرام رشیدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..