مدل مدیریت تولید محتوا(Content Management System
تعریف مدل:
تعریف این مدل به شما این امکان را می دهد تا از الگو و ساختارهای مشابه که قبلا ساخته شده اند، برای:
- درک بهتر از شناخت نیاز
- درک بهتر از راهبردها
- درک بهتر از چگونگی رفع نیازها
استفاده نمود. توجه با مدلهای مشابه دارای مزیتهای ذیل خواهد بود:
- استفاده از تجارب دیگران
- عدم برخورد با مشکلات پیش بینی نشده
- حفظ سرمایه و زمان
- جلوگیری از سعی و خطاهای کورکورانه
- یافتن ایده های جدیدی که در بوته آزمایش موفق بوده اند
- و هزاران مزیت دیگر
بحث فرهنگی:
باید توجه داشت که شناخت صحیح از یک نیاز و طراحی دقیق سیستم مناسب برای رفع آن نیاز، مستلزم فعالیت مستقیم مدیران در تمامی قسمتهای مختلف آن سیستم است.
درصورت عدم فعالیت مدیران و طراحان، حتی در یک بخش کوچک، باعث عدم شناخت از آن بخش شده و مانند یک سوراخ بسیار کوچک در یک سد بزرگ، در دراز مدت منجر به فروپاشی آن خواهد گردید.
):
یک
CMS عموما شامل موارد زیر است:
- پردازش ها و جریان های کاری که متضمن موارد ذیل هستند:
- سازماندهی
- دسته بندی
- ساختاردهی به منابع اطلاعاتی، به نحوی که بتوان آن ها را(برای همه اطلاعات به طرق مختلف):
- جمع آوری
- ذخیره
- مرتب
- کد بندی
- مونتاژ
- به روز رسانی
- و محافظت
کرد.
- از سیستم یا نرم افزار مدیریت محتوا در موارد زیر استفاده می شود:
- جمع آوری
- مدیریت
- نشر محتوا
- ذخیره محتوا به صورت جزئی یا کلی با حفظ ارتباطات بین اجزاء
- کمک به کنترل بازبینی محتوا
CMS چیست؟
- CMS تر کیبی است از:
- پایگاه داده حجیم
- سیستم فایل
- و سایر ماجول های نرم افزاری
- که برای این موارد استفاده می شود:
**ذخیره و بازیابی
CMS فقط این نیست که:
- سیستم های پایگاه داده ای از این نظر که بتوانند داده های از انواع مختلف:
- متن
- کلیپ های صدا
- کلیپ های تصویر
- فیلم را شاخص گذاری کرده و
*کاربران بتوانند اطلاعات مرتبط
CMS موجود در پایگاه داده را با استفاده از این موارد برای:
- کلمات کلیدی
- نویسندگان
- تاریخ ایجاد و ... جستجو کنند
- مدیرت محتوا در کل زمان حیات CMS کاربرد اصلی آن یعنی از ایجاد تا نشر است.
سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر وب شما را قادر می سازد که:
- یک شمای واحد و یکنواخت در کل سایتتان ایجاد کنید
- امکان نشر و به روزرسانی محتوا را با استفاده از ابزار ساده و در عین حال قدرتمند مبتنی بر مرورگر به تولید کنندگان محتوا می دهد
- در کنار سایر برنامه های کاربردی امکان ارائه اطلاعات از طریق وب را می دهد
- در سیستم مدیریت محتوا سه دسته کاربر وجود دارند:
- # نویسندگان (ایجاد محتوا روی وب)
- #مدیران محتوا (چه محتوایی و کجا منتشر شود)
- #منتشران محتوا (نظر محتوا روی وب)
- CMS به شما امکان می دهد که:
- نویسندگان غیر فنی و ویرایشگران بتوانند به راحتی و در اسرع وقت محتوای خود را منتشر کنند. این کار بدون استفاده از CMS می بایست توسط متخصصین انجام بگیرد
- یک CMS موارد زیر را برقرار می سازد:
- تعریف روند نشر
- امتیازات ویژه نشر به افراد مختلف
- کاهش زمان نشر
- این موارد را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
- صفحات ساده برای ارائه معمولی
- صفحات پیچیده با طرح های ویژه
- اطلاعات پویای موجود در پایگاه داده به صورت مرتب تغییر می کنند
- آموزش
**راهنمای Online
**مدارک عمومی
- هزاران صفحه در زمینه های مختلف برای کاربران متفاوت
- انبوهی از ارتباطات بین صفحات
اجزای اصلی یک CMS عبارتند از:
- مدیریت تولید محتوا
- مدیریت کاربران
- مدیریت سرویس ها
- مدیریت سطوح کاربری
- مدیریت زیبایی و کارایی محتوا
CMS عملی؟
نیاز کامپیوتری | نیاز محتوا
|
نرم افزار | سخت افزار | رشد
|
شکل 1 | شکل 2 | شکل 3 |
خصوصیات بارز مدل حاضر:
این مدل یکی از مدلهای رایج با
مدولهای آزاد(Open Source) برای مدیریت تولید محتوا بوده که اصلاح و مطابق نیازهای شبکه رشد بومی سازی شده است. و شامل سرویسهای ذیل می باشد:
ادامه دارد ...