منو
 کاربر Online
1239 کاربر online
تاریخچه ی: مقبولات

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
مقبولات یکی از اقسام مواد قیاس می باشد.
منظور از مقبولات، قضایایی است که به سبب اطمینان به گوینده آن ها، مورد قبول واقع شده است. یعنی چون از پیشوایان دین و حکما و بزرگانی که مورد وثوق اند، نقل شده است، پذیرفته شده است؛ بدون این که با برهان به اثبات رسیده باشد.
(اساسا نام این قضایا نیز به خوبی ماهیت آن ها را مشخص می سازد؛ یعنی قضایایی که نزد انسان مقبول می افتد و این پذیرش، از راه غیر برهان و دلیل است.)
مثلا قضیه "هرکس بدی کند، جزای خود را می بیند"، یک مثال از قضایای مقبولات است.

بنابراین منشا این اطمینان یا یک امر آسمانی است، مانند شرایع و سنن پیامبر و امام؛ یا برتری عقل و تخصص شخص است؛ همچون احکامی که حکما و دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف علوم صادر کرده اند.

برای مثال، احکام انبیا برای پیروانشان و قوانین موضوعه ای که در ابتدای هر علم مطرح می شود و شخص طالب آن علم، باید آن ها را بدون برهان بپذیرد، نمونه ای از قضایای مقبولات است.

به طور کلی منشا قضایای مقبول، تقلید و پیروی از کسی است که گفته هایش مورد اطمینان است و همین ویژگی، مقبولات را از یقینات و مظنونات متمایز می گرداند.

منابع

  • منطق مظفر، جلد 2، صفحه 153و 154
  • کلیات منطق صوری، صفحه 369

مقبولات یکی از اقسام مواد قیاس می باشد.
منظور از مقبولات، قضایایی است که به سبب اطمینان به گوینده آن ها، مورد قبول واقع شده است. یعنی چون از پیشوایان دین و حکما و بزرگانی که مورد وثوق اند، نقل شده است،؛ مورد قبول واقع می شود؛ بدون این که با برهان به اثبات رسیده باشد.
بنابراین منشا این اطمینان یا یک امر آسمانی است، مانند شرایع و سنن پیامبر و امام؛ یا برتری عقل و تخصص شخص است؛ همچون احکامی که حکما و دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف علوم صادر کرده اند.

برای مثال احکام انبیا برای پیروانشان و قوانین موضوعه ای که در ابتدای هر علم مطرح می شود و شخص طالب آن علم، باید آن ها را بدون برهان بپذیرد، نمونه ای از قضایای مقبولات است.

به طور کلی منشا قضایای مقبول، تقلید و پیروی از کسی است که گفته هایش مورد اطمینان است و همین ویژگی، مقبولات را از یقینات و مظنونات متمایز می گرداند.

منابع

  • منطق مظفر، جلد 2، صفحه 153و 154
  • کلیات منطق صوری، صفحه 369


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 شنبه 21 آذر 1383 [07:01 ]   3   محمدحسین حقیقت      جاری 
 شنبه 21 آذر 1383 [06:55 ]   2   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 21 آذر 1383 [06:53 ]   1   محمدحسین حقیقت      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..