منو
 صفحه های تصادفی
حالات و حرکات عناصر صحنه
توکسوپلاسموز
رده بندی زیستی
برقگیر
امام علی علیه السلام، آگاه ترین فرد به قرآن و سنت
اکو کاردیوگرافی
رشته معلم فنی سرامیک
محبت همه مردم به حسنین
نشانه های ظهور ریا و تزویر
لباس دروازه بان
 کاربر Online
1136 کاربر online
تاریخچه ی: ادامه

تفاوت با نگارش: 8

Lines: 1-38Lines: 1-38
 V{maketoc} V{maketoc}
 !رسایى وگویایى !رسایى وگویایى
 رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند: رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند:
 ((توصیف )) ((توصیف ))
 ((تشبیه)) ((تشبیه))
 ((استعاره)) ((استعاره))
 ((کنایه)) ((کنایه))
 !خوش آهنگی !خوش آهنگی
-کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البتّه نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ه ُت. +کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البته نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ستده ک.
 !تنوع و رنگارنگی !تنوع و رنگارنگی
-تنوّع در نحوه طرح موضوع از یچه هاى گوناگون،مثل:
ـ آوردن مثلها و حکایت هاى ارزنده ..
ـ بهره گرفتن از کنایه هاى بلاغى.
+تنوع در نحوه طرح موضوع از ههای گوناگون،مثل:
ـ آوردن مثلها و حکایت ها
 ـ استفاده از «طنز». ـ استفاده از «طنز».
 ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام. ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام.
 ـ به کار گرفتن صنایع ادبى. ـ به کار گرفتن صنایع ادبى.
 ـو .... ـو ....
 !دلنشینی و شیرینی !دلنشینی و شیرینی
 براى ایجاد دلنشینى و شیرینى در یک اثر، نویسندگان راه های گوناگونى دارند. رایج ترین راه استفاده از فن((بدیع ))در نوشته هاست. براى ایجاد دلنشینى و شیرینى در یک اثر، نویسندگان راه های گوناگونى دارند. رایج ترین راه استفاده از فن((بدیع ))در نوشته هاست.
-در این روش ،صنایعی به نویسنده آموخته مى شود که با آن ها مى توان کلام را آراست و دلنشین ساخت. پیداست که این صن ها باید پی از هر چیز از د ویگ رخودار باشند: نُخست این که زیادتر از اندازه در اثر به کار گرفته نشوند، دیگر آن که طبیعى و هنرمندانه به کار گرفته شوند، به گونه اى که مخاب ا ذق، حضو ن ها را تصنّعى و تکلّف آمیز نبیند. +در این روش ،صنایعی به نویسنده آموخته مى شود که با آن ها مى توان کلام را آراست و دلنشین ساخت. در استفاده از این صنی باید ه 2 ت وه کرد: /> این که زیادتر از اندازه در اثر به کار گرفته نشوند، دیگر آن که طبیعى و هنرمندانه به کار گرفته شوند، به گونه اى که خواننه وه را تصنعى و تکلف آمیز نبیند.
 !تازگى وطراوت !تازگى وطراوت
-نویسنده توانا همواره سعی می کند که از سبکهای امروزى، واژه هاى نو، تعبیرهاى تازه، ساختار مناسب نیز عناصر محتوایى شاداب و نو استفاده کند. +نویسنده توانا همواره سعی می کند که از سبکهای امروزى، واژه هاى نو، تعبیرهاى تازه، ساختار مناسب استفاده کند.
 هنگامى که رنگ و بوى طراوت و تازگى در یک نوشته باشد،خواننده از بعضی از عیوب آن چشم پوشى مى کند. هنگامى که رنگ و بوى طراوت و تازگى در یک نوشته باشد،خواننده از بعضی از عیوب آن چشم پوشى مى کند.
 ََ ََ
 !سرشارى و پربارى !سرشارى و پربارى
-نوشته خوب باید خواننده خویش را در یک جریان مستمر فرهنگى پیش برد و در این زمینه نویسنده وظیفه دارد که عناصر غابخ را به تناسب ف و سبک اثر خود، ه دد. +نوشته خوب باید خواننده خویش را در یک جریان مستمر فرهنگى پیش برد و در این زمینه نویسنده وظیفه دارد که عناصر خلف را به تناسب اثر خود، ه کد.
 ~~green:بهره گیرى از آیات وروایات~~ ~~green:بهره گیرى از آیات وروایات~~
-قرآن مجید که سرچشمه هدایت ونور است، از لحاظ فصاحت الفاظ و بلاغت معانى نیز کتابى بى مانند است.استفاده از این آیات نورانی هم به زیباسازى نوشته کمک مى کند و هم آن را پربار و سرشار از معانى بلند مى سازد. +قرآن مجید که سرچشمه هدایت ونور است، از لحاظ فصاحت الفاظ و بلاغت معانى کتابى بى مانند است.استفاده از این آیات نورانی هم به زیباسازى نوشته کمک مى کند و هم آن را پربار و سرشار از معانى بلند مى سازد.
 استفاده از آیات و روایات و دیگر شواهد براى پربار ساختن نوشته، دو گونه دارد: ((تلمیح ))و ((اقتباس)). استفاده از آیات و روایات و دیگر شواهد براى پربار ساختن نوشته، دو گونه دارد: ((تلمیح ))و ((اقتباس)).
-~~green:تلمیح ~~آن است که در ضمن کلام، اشاره اى لطیف و ظریف به آن آیه یا ... شود، امّا عین آن آورده نشود. +~~green:تلمیح ~~آن است که در ضمن کلام، اشاره اى لطیف و ظریف به آن آیه یا ... شود، اما عین آن آورده نشود.
 ~~green:اقتباس ~~آن است که عین آیه یا عبارت مورد نظر یا قسمتى از آن را که از مطلب ما حکایت مى کند،بیاوریم.  ~~green:اقتباس ~~آن است که عین آیه یا عبارت مورد نظر یا قسمتى از آن را که از مطلب ما حکایت مى کند،بیاوریم.

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 22 مرداد 1385 [11:57 ]   9   لیلا مهرمحمدی      جاری 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [14:09 ]   8   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [14:05 ]   7   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:49 ]   6   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:40 ]   5   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:39 ]   4   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:35 ]   3   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:34 ]   2   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 مرداد 1385 [13:32 ]   1   لیلا مهرمحمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..