تاریخچه ی:
ادامه
تفاوت با نگارش: 8
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !رسایى وگویایى | | !رسایى وگویایى |
| رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند: | | رسایى وگویایى یک نوشته، هنگامى حاصل مى شود که بتوانیم معنا را خوب بپروریم. راه هاى پرورش معانى در زبان فارسى، متفاوت وگستره اند: |
| ((توصیف )) | | ((توصیف )) |
| ((تشبیه)) | | ((تشبیه)) |
| ((استعاره)) | | ((استعاره)) |
| ((کنایه)) | | ((کنایه)) |
| !خوش آهنگی | | !خوش آهنگی |
- | کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البتّه نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ه ُت. |
+ | کلمات یک متن باید به گونه اى کنار هم قرار گیرند که صداى خواننده بى اختیار آهنگین شود . البته نوع نوشته و موضوع و سبک آن در گزینش این آهنگ بسیار نقش دارد. مثلاً براى نوشته هاى عارفانه و عاشقانه، باید آهنگى نرم و لطیف در جمله جارى باشد; و براى نوشته هاى حماسى باید از آهنگى هیجان انگیز و شور آفرین ستده ک. |
| !تنوع و رنگارنگی | | !تنوع و رنگارنگی |
- | تنوّع در نحوه طرح موضوع از یچه هاى گوناگون،مثل: ـ آوردن مثلها و حکایت هاى ارزنده .. ـ بهره گرفتن از کنایه هاى بلاغى. |
+ | تنوع در نحوه طرح موضوع از ههای گوناگون،مثل: ـ آوردن مثلها و حکایت ها |
| ـ استفاده از «طنز». | | ـ استفاده از «طنز». |
| ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام. | | ـ آمیختن خبر و انشا و طلب و استفهام. |
| ـ به کار گرفتن صنایع ادبى. | | ـ به کار گرفتن صنایع ادبى. |
| ـو .... | | ـو .... |
| !دلنشینی و شیرینی | | !دلنشینی و شیرینی |
| براى ایجاد دلنشینى و شیرینى در یک اثر، نویسندگان راه های گوناگونى دارند. رایج ترین راه استفاده از فن((بدیع ))در نوشته هاست. | | براى ایجاد دلنشینى و شیرینى در یک اثر، نویسندگان راه های گوناگونى دارند. رایج ترین راه استفاده از فن((بدیع ))در نوشته هاست. |
- | در این روش ،صنایعی به نویسنده آموخته مى شود که با آن ها مى توان کلام را آراست و دلنشین ساخت. پیداست که این صن ها باید پی از هر چیز از د ویگ رخودار باشند: نُخست این که زیادتر از اندازه در اثر به کار گرفته نشوند، دیگر آن که طبیعى و هنرمندانه به کار گرفته شوند، به گونه اى که مخاب ا ذق، حضو ن ها را تصنّعى و تکلّف آمیز نبیند. |
+ | در این روش ،صنایعی به نویسنده آموخته مى شود که با آن ها مى توان کلام را آراست و دلنشین ساخت. در استفاده از این صنی باید ه 2 ت وه کرد: /> این که زیادتر از اندازه در اثر به کار گرفته نشوند، دیگر آن که طبیعى و هنرمندانه به کار گرفته شوند، به گونه اى که خواننه وه را تصنعى و تکلف آمیز نبیند. |
| !تازگى وطراوت | | !تازگى وطراوت |
- | نویسنده توانا همواره سعی می کند که از سبکهای امروزى، واژه هاى نو، تعبیرهاى تازه، ساختار مناسب نیز عناصر محتوایى شاداب و نو استفاده کند. |
+ | نویسنده توانا همواره سعی می کند که از سبکهای امروزى، واژه هاى نو، تعبیرهاى تازه، ساختار مناسب استفاده کند. |
| هنگامى که رنگ و بوى طراوت و تازگى در یک نوشته باشد،خواننده از بعضی از عیوب آن چشم پوشى مى کند. | | هنگامى که رنگ و بوى طراوت و تازگى در یک نوشته باشد،خواننده از بعضی از عیوب آن چشم پوشى مى کند. |
| ََ | | ََ |
| !سرشارى و پربارى | | !سرشارى و پربارى |
- | نوشته خوب باید خواننده خویش را در یک جریان مستمر فرهنگى پیش برد و در این زمینه نویسنده وظیفه دارد که عناصر غابخ را به تناسب ف و سبک اثر خود، ه دد. |
+ | نوشته خوب باید خواننده خویش را در یک جریان مستمر فرهنگى پیش برد و در این زمینه نویسنده وظیفه دارد که عناصر خلف را به تناسب اثر خود، ه کد. |
| ~~green:بهره گیرى از آیات وروایات~~ | | ~~green:بهره گیرى از آیات وروایات~~ |
- | قرآن مجید که سرچشمه هدایت ونور است، از لحاظ فصاحت الفاظ و بلاغت معانى نیز کتابى بى مانند است.استفاده از این آیات نورانی هم به زیباسازى نوشته کمک مى کند و هم آن را پربار و سرشار از معانى بلند مى سازد. |
+ | قرآن مجید که سرچشمه هدایت ونور است، از لحاظ فصاحت الفاظ و بلاغت معانى کتابى بى مانند است.استفاده از این آیات نورانی هم به زیباسازى نوشته کمک مى کند و هم آن را پربار و سرشار از معانى بلند مى سازد. |
| استفاده از آیات و روایات و دیگر شواهد براى پربار ساختن نوشته، دو گونه دارد: ((تلمیح ))و ((اقتباس)). | | استفاده از آیات و روایات و دیگر شواهد براى پربار ساختن نوشته، دو گونه دارد: ((تلمیح ))و ((اقتباس)). |
- | ~~green:تلمیح ~~آن است که در ضمن کلام، اشاره اى لطیف و ظریف به آن آیه یا ... شود، امّا عین آن آورده نشود. |
+ | ~~green:تلمیح ~~آن است که در ضمن کلام، اشاره اى لطیف و ظریف به آن آیه یا ... شود، اما عین آن آورده نشود. |
| ~~green:اقتباس ~~آن است که عین آیه یا عبارت مورد نظر یا قسمتى از آن را که از مطلب ما حکایت مى کند،بیاوریم. | | ~~green:اقتباس ~~آن است که عین آیه یا عبارت مورد نظر یا قسمتى از آن را که از مطلب ما حکایت مى کند،بیاوریم. |