تاریخچه ی:
وظایف مشترک زن و شوهر
تفاوت با نگارش: 4
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !اساس زندگی زناشوئی | | !اساس زندگی زناشوئی |
| 1) خداوند در قسمت آخر آیه 21 سوره روم میفرماید و __جعل بینکم موده و رحمه__ ؛ و ما بین شما زن و شوهر محبت و رحمت قرار دادیم. | | 1) خداوند در قسمت آخر آیه 21 سوره روم میفرماید و __جعل بینکم موده و رحمه__ ؛ و ما بین شما زن و شوهر محبت و رحمت قرار دادیم. |
| از این جمله روشن میشود که اساس زندگی زناشوئی بر مودت و رحمت است پس زن و شوهر نه طرفین یک معامله اند که با یکدیگر داد و ستد داشته باشند و نه طرفین یک جنگ که با یکدیگر زد و خورد کنند بلکه هر دو به یکدیگر محبت میکنند و عشق می ورزند. | | از این جمله روشن میشود که اساس زندگی زناشوئی بر مودت و رحمت است پس زن و شوهر نه طرفین یک معامله اند که با یکدیگر داد و ستد داشته باشند و نه طرفین یک جنگ که با یکدیگر زد و خورد کنند بلکه هر دو به یکدیگر محبت میکنند و عشق می ورزند. |
| !مرد و زن لباس یکدیگرند | | !مرد و زن لباس یکدیگرند |
| 2) خداوند در آیه 187 سوره بقره میفرماید: __هن لباس لکم و انتم لباس لهن__؛ زنها لباس برای شما و شما لباس برای زنها هستید منظور از لباس همان پوشش و حفظ و عفاف و مستور داشتن عیوب است پس باید زن و مرد یکدیگر را در کانون خانوادگی خود حفظ کنند و هر کدام سعی کنند عفت دیگری را پایدار نمایند و عیوب یکدیگر را بپوشانند. | | 2) خداوند در آیه 187 سوره بقره میفرماید: __هن لباس لکم و انتم لباس لهن__؛ زنها لباس برای شما و شما لباس برای زنها هستید منظور از لباس همان پوشش و حفظ و عفاف و مستور داشتن عیوب است پس باید زن و مرد یکدیگر را در کانون خانوادگی خود حفظ کنند و هر کدام سعی کنند عفت دیگری را پایدار نمایند و عیوب یکدیگر را بپوشانند. |
| روی این حساب تشکیل خانواده و ازدواج کمک شایانی به سلامت جامعه و عفاف آن میکند،وبرای امنیت فرهنگی واجتماعی فرد و جامعه است که این همه تشویق وتوصیه به ازدواج شده است . | | روی این حساب تشکیل خانواده و ازدواج کمک شایانی به سلامت جامعه و عفاف آن میکند،وبرای امنیت فرهنگی واجتماعی فرد و جامعه است که این همه تشویق وتوصیه به ازدواج شده است . |
| استفاده دیگری که از این آیه میشود اینست که همچنانکه لباس مایه زینت و آراستگی است زن و شوهر باید موجب زینت یکدیگر باشندتا هر کدام مایه فخر و سرافرازی دیگری باشد. | | استفاده دیگری که از این آیه میشود اینست که همچنانکه لباس مایه زینت و آراستگی است زن و شوهر باید موجب زینت یکدیگر باشندتا هر کدام مایه فخر و سرافرازی دیگری باشد. |
| !ترک خصومت و دشمنی | | !ترک خصومت و دشمنی |
| 3) ترک خصومت و دشمنی از وظائف مهم همسران است و در روایت آمده که چون زن و شوهر با هم به دشمنی پرداختند در هر گوشه خانه شیطانی می ایستد و دست میزند و خوشحالی میکند و میگوید خدا شاد کند آنکس که مرا شاد کند و این پایکوبی و شادمانی شیطان ادامه دارد تا آن دو با یکدیگر صلح کنند که در این حال با ناراحتی از خانه بیرون میرود و میگوید خدا خاموش کند نور آنکس را که نور ما را خاموش کرد. | | 3) ترک خصومت و دشمنی از وظائف مهم همسران است و در روایت آمده که چون زن و شوهر با هم به دشمنی پرداختند در هر گوشه خانه شیطانی می ایستد و دست میزند و خوشحالی میکند و میگوید خدا شاد کند آنکس که مرا شاد کند و این پایکوبی و شادمانی شیطان ادامه دارد تا آن دو با یکدیگر صلح کنند که در این حال با ناراحتی از خانه بیرون میرود و میگوید خدا خاموش کند نور آنکس را که نور ما را خاموش کرد. |
| ملاحظه میکنید که ستیزه جوئی باعث شادمانی شیطان میشود و قهرا مورد رضایت خداوند نیست. | | ملاحظه میکنید که ستیزه جوئی باعث شادمانی شیطان میشود و قهرا مورد رضایت خداوند نیست. |
| !رعایت حقوق یکدیگر | | !رعایت حقوق یکدیگر |
| 4) ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله ))میفرماید هر زنی که شوهر خود را بزبان اذیت کند هیچ عملی از او مورد قبول نیست تا شوهر را از خود راضی کند گرچه روزها روزه بدارد و شبها به نماز بایستد. . . و همچنین است مرد اگر نسبت به زن ظلم و ستم روا دارد بنابراین رعایت حقوق یکدیگر و آزار نرساندن و ستم نکردن از لوازم حتمی یک زندگی مشترک است. | | 4) ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله ))میفرماید هر زنی که شوهر خود را بزبان اذیت کند هیچ عملی از او مورد قبول نیست تا شوهر را از خود راضی کند گرچه روزها روزه بدارد و شبها به نماز بایستد. . . و همچنین است مرد اگر نسبت به زن ظلم و ستم روا دارد بنابراین رعایت حقوق یکدیگر و آزار نرساندن و ستم نکردن از لوازم حتمی یک زندگی مشترک است. |
| !پاداش صبر بر بدخلقی همسر | | !پاداش صبر بر بدخلقی همسر |
| 5) رسول مکرم اسلام فرمود هر کس بر بدخلقی زوجه اش صبر کند و آنرا به حساب پاداش بگذارد خداوند به او در آخرت ثواب شاکرین عطا میفرماید و نیز هر زنی که با شوهر خود ناسازگار باشد و او را وادار نماید برآنچه مقدورش نیست- و از او خواهشهای بیش از حد توان داشته باشد- هیچ حسنه ای از او پذیرفته نیست و خداوند را ملاقات خواهد کرد در حالیکه بر آن زن خشمگین است بنابراین زن و شوهر باید یکدیگر را تحمل کنند تا بتوانند زندگی مشترک شیرینی داشته باشند. | | 5) رسول مکرم اسلام فرمود هر کس بر بدخلقی زوجه اش صبر کند و آنرا به حساب پاداش بگذارد خداوند به او در آخرت ثواب شاکرین عطا میفرماید و نیز هر زنی که با شوهر خود ناسازگار باشد و او را وادار نماید برآنچه مقدورش نیست- و از او خواهشهای بیش از حد توان داشته باشد- هیچ حسنه ای از او پذیرفته نیست و خداوند را ملاقات خواهد کرد در حالیکه بر آن زن خشمگین است بنابراین زن و شوهر باید یکدیگر را تحمل کنند تا بتوانند زندگی مشترک شیرینی داشته باشند. |
- | 6) رسول خدا فرمود هر مردی که بداخلاقی زنش را تحمل کند خداوند ثواب حضرت ((حضرت داود علیه السلام|داوود ))را به او عطا فرماید و هر زنی که بداخلاقی شوهرش را تحمل نماید خداوند ثواب ((آسیه بنت مزاحم|آسیه بنت مزاحم)) - زوجه فرعون - را به او عطا کند. |
+ | 6) رسول خدا فرمود هر مردی که بداخلاقی زنش را تحمل کند خداوند ثواب حضرت ((حضرت داود علیه السلام|داوود)) را به او عطا فرماید و هر زنی که بداخلاقی شوهرش را تحمل نماید خداوند ثواب ((آسیه بنت مزاحم|آسیه بنت مزاحم)) - زوجه فرعون - را به او عطا کند. |
- | منابع: بحار الانوار، ج 103، ابواب 59 تا 63. وسائل الشیعه، ج 14، از صفحه 111 تا 126. |
+ | !منابع: *بحار الانوار، ج 103، ابواب 59 تا 63. *وسائل الشیعه، ج 14، از صفحه 111 تا 126. |
- | مراجعه شود به: ((قیومیت شوهر بر زن)) ((وظایف شوهر)) ((وظایف زن)) |
+ | !مراجعه شود به: *((قیومیت شوهر بر زن)) *((وظایف زن)) |