تاریخچه ی:
شریعت
تفاوت با نگارش: 4
| شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد. | | شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد. |
| *در معنای عام مترداف کلمه دین میباشد و گاهی به جای آن به کار میرود ، مثلاً گفته میشود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) میباشد. | | *در معنای عام مترداف کلمه دین میباشد و گاهی به جای آن به کار میرود ، مثلاً گفته میشود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) میباشد. |
| شریعت در معنای عام به معنی ((ایمان)) به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است. | | شریعت در معنای عام به معنی ((ایمان)) به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است. |
| *در معنای خاص عبارتست از ((احکام)) و دستورات و ((عبادات)) و ((اخلاقیاتی)) است که هر ((پیغمبر)) می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است . | | *در معنای خاص عبارتست از ((احکام)) و دستورات و ((عبادات)) و ((اخلاقیاتی)) است که هر ((پیغمبر)) می آورد. شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است . |
| شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و ((امت)) و((قوم)) او با شریعت دیگری فرق میکند. | | شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و ((امت)) و((قوم)) او با شریعت دیگری فرق میکند. |
| در طول تاریخ دین، شریعت های گوناگونی از جانب خداوند نازل گردیده است و این شریعت چنانکه از ((قرآن)) کریم و ((احادیث)) اسلامی بر می آید، پنج شریعت ((نوح)) (ع)، ((ابراهیم)) (ع) ، ((موسی)) (ع) ، ((عیسی)) (ع) و پیامبر اکرم (ص) بوده است (قرآن آیات 13 شوری، بقره 213 ). | | در طول تاریخ دین، شریعت های گوناگونی از جانب خداوند نازل گردیده است و این شریعت چنانکه از ((قرآن)) کریم و ((احادیث)) اسلامی بر می آید، پنج شریعت ((نوح)) (ع)، ((ابراهیم)) (ع) ، ((موسی)) (ع) ، ((عیسی)) (ع) و پیامبر اکرم (ص) بوده است (قرآن آیات 13 شوری، بقره 213 ). |
- | بر این اساس همه کسانی که تا قبل از آمدن شریعت جدید و یا پس از آمدن آن و قبل از آگاه شدن به آن، به شریعت الهی پیشین عمل کرده اند ، همان ((صراط مستقیم)) حق را پیمود اند و اهل سعادت و نجات می باشند، اما پس از آمدن شریعت جدید چون شریعت پیشین، ((نسخ)) گردیده است، راه نجات، منحصر در پیروی از شریعت جدید است و عمل به شریعت پیشین با آگاهی از شریعت جدید، پذیرفته نخواهد بود. |
+ | />::{picture=shariat.jpg height=400 width=533}::
بر این اساس همه کسانی که تا قبل از آمدن شریعت جدید و یا پس از آمدن آن و قبل از آگاه شدن به آن، به شریعت الهی پیشین عمل کرده اند ، همان ((صراط مستقیم)) حق را پیمود اند و اهل سعادت و نجات می باشند، اما پس از آمدن شریعت جدید چون شریعت پیشین، ((نسخ)) گردیده است، راه نجات، منحصر در پیروی از شریعت جدید است و عمل به شریعت پیشین با آگاهی از شریعت جدید، پذیرفته نخواهد بود. |
| *قرآن کریم در این باره که شریعت حق، جز از طرف خداوند نازل نمیشود و شریعت ((مشرکان))، شریعتی است که مورد اذن و خواست الهی نیست، می فرماید: | | *قرآن کریم در این باره که شریعت حق، جز از طرف خداوند نازل نمیشود و شریعت ((مشرکان))، شریعتی است که مورد اذن و خواست الهی نیست، می فرماید: |
| « ام لهم شرکاء شرعوا لهم من الدین مالم یأذن به الله ، شوری ، 21،» « آیا آنان خدایانی دارند که بر ایشان دینی را تشریح کرده اند که مورد اذن خداوند نیست؟» . | | « ام لهم شرکاء شرعوا لهم من الدین مالم یأذن به الله ، شوری ، 21،» « آیا آنان خدایانی دارند که بر ایشان دینی را تشریح کرده اند که مورد اذن خداوند نیست؟» . |
| *از آنجا که همه شرایح الهی، بر صراط مستقیم ((توحید)) استوار گردیده اند، یکی از شرایط ایمان به ((نبوت)) پیامبر اکرم (ص)، ایمان به نبوت های پیشین است (بقره آیه 136) و حتی یادآور میشود که اگر مشرکان و ((اهل کتاب)) نیز به نبوت های همه پیامبران ایمان بیاورند، هدایت خواهند شد، (بقره 137). | | *از آنجا که همه شرایح الهی، بر صراط مستقیم ((توحید)) استوار گردیده اند، یکی از شرایط ایمان به ((نبوت)) پیامبر اکرم (ص)، ایمان به نبوت های پیشین است (بقره آیه 136) و حتی یادآور میشود که اگر مشرکان و ((اهل کتاب)) نیز به نبوت های همه پیامبران ایمان بیاورند، هدایت خواهند شد، (بقره 137). |
| !منابع | | !منابع |
| *تفسیر المیزان، ذیل آیه 213 بقره | | *تفسیر المیزان، ذیل آیه 213 بقره |
| !برای مطالعه تکمیلی بخوانید | | !برای مطالعه تکمیلی بخوانید |
| *((فرق دین وشریعت)) | | *((فرق دین وشریعت)) |
| *((تفاوت دین ،شریعت وامت)) | | *((تفاوت دین ،شریعت وامت)) |
| *((علل تجدید شرایع)) | | *((علل تجدید شرایع)) |