منو
 کاربر Online
1667 کاربر online
تاریخچه ی: دین

تفاوت با نگارش: 4

Lines: 1-102Lines: 1-140
-((text))V{maketoc}((الهیات))
V{maketoc}((text))((دین))
V{maketoc}((text))((اصطلاحات
متبط با واژه دین))
V{maketoc}((text))((م
نشأ دین یا ادیان)) />V{maketoc}((text))((سیر تکامل ین و جهان بینی انسان))
V{maketoc}((text))((ضرورت بحث
دین(فلسفه دین)))
V{maketoc}((text))((رابطه دین با علوم دیگر))r />V{maketoc}((text))((معرفت و دین))
V{m
aketoc}((text))((تجربه و دین))
V{mak
etoc}((text))((نحوه تبیین ادیان مختلف))
V{make
toc}((text))((تقسیم و طبقه بندی ادیان))
V{maketoc}((text))((ادیان زنده حهان))
+V{maketoc}
!((منای لوی دین))
{picture=Makeh15.jpg height=80 width=100}
-هیات: />الیا به منای اع: />الهات ه منای ا:
دین: />معنای لغوی دین: />تریف دین در اا: />ریف دین ا نر دانمندان اسلامی: />تعریف دین از نر عمای ادیان:
تعریف دین از ر دانندان بی:
اات متط با واژه ی: />یع : />ایدلژی :
ان ینی:r />مه: />متب: />م ی ا ایان: />منش دی از نر دانما اسامی :
ین دانشما اکرا برای دی منش ری عی ر نر می گیرند. />علامه طباطبایی دربا ن ین :
نر استا ی مطری دبره من دین: />من دین ا نر دانشمندان غربی:
داندنی چ امیل دریم ارس ، رید دیگران م دین را
نی از مسال اماعی و اتادی رانی و نی ترس ه و یر
می دانند.
+ی, واژه اى است عربى که در ((معاجم)) و کتب لغت عانی بسیای برای آن ذکر شده است منند: ملک و پادشاه طاعت انقیاد، قهر و سلطه پاداش و جزاء، عزت و رافرازی ، اکراه و احسان، همستگی، تذلل و فروتنی، اسلام و توحد عا و روش، ریاست و فرمانبرداری و ...
در آیات قرآن نیز به ((معانی لغوی دین)) اشاره شده است و کلمه ین در آیات بکار رفته است ودر هر آیه ای معنای مخصوص خودش را دا. چانکه داوند می فرماید: «هولی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق، صف ، 9» که در این آیه دین به معنی ((کیش)) و ((شریعت)) آمده ات و یا می فرماید:«فاعبدالله مخلصاً له الدین زمر ،2» و در اینا دین به معنی توحید و یانگی می‌باشد . همین موارد استعمال واژه دین‏ در قرآن مى‏تواند به عنوان راهى براى شناسایى و به دست آوردن ((تعریف دین از دیدگاه اسلام)) شمرده شود که «دین بارت است از اطاعت، گرایش، رمانبردارى و تسلیم در برابر حقیقت‏» که در این صورت، با معانى لغوى نیز سازگارى خواهد داشت.
!تعریف دین
واژه
دین از فهیمى است که همواره در میدان راء نرات وناگون حب‏ن قرا داشته و توافق متک درباره آن وجود ندارد. به ورتی ک ی عه‏اى از محققان آن را قابل تعریف نمى‏دند.به هر حال‌‌ ‌ی ان ین را اینگونه تعریف نمود: ~~green:دین~~ ، مموعه (یستم) حقایقى هماهن و متناسب از نظامى فکى (قاید معارف) نظام ازشى (قوانین و احکام) و نظام پرورشى (ستورات اخلاقى و اجتماعى) است که در قلمرو ابعاد فردى، اجتماعى و تاریخ از جان پرودا متعا را سرپرستى و هدایت انسا‏ها در مسیر رشد و کمال الهى ارسال مى‏گردد.
ه دیگر سخن، مجموعه ای است از عقاید و قوانین و مرات که هم به اصول فکى بشر نظردارد و هم در باره اصول گرایشى وى خن مى‏وید هم اخلاق و شئون‏زندگى او را تحت پوش ار مى‏دهد.
!!((تعا
ریف دی)) />تعاری تعدد از دین رائه شده است مثلادانمند بزرگ اسلامی و مفسر گرانقدر ((ه شیعه))، ((علامه طباطبای)) دین را یگنه یف می‌کند :
«دین عقاید و یک سلسله دستورهای ملی و خاقی ست که پیامبران از طر خداوند برای راهنمایی و هدیت بر آورده ان اعتقاد به این عقایدو انجام این تورها، سبب سعادت و خوشبختی انسان ر دو جهان ست»(خلاصه تعالیم اسلام، ص 4، و یا شیعه دراسلام ص 41).
ویا برخی از
((دانشمندان غربی)) گفته‏اند: دین عبارت است ازاعتقاد به موجودات روحانى .
و یا عده ای دیگر گ‏اند: ین نظام یک پارچ‏ا از باورها وعملکرداى مرتبط به یزهاى مقدس ست ک از طریق آنها روهى ازانسانها ا مسائل غاى زدگى بشر مرتبط می باشد />برخ دیگر گفته‏اند: دین اعتقاد به خدایى سرمد ت. یعنى، اعتقاد به این‏که حکومت و اراده‏اى الهى بر جهان حکم مى‏راند.
و بعضى دیگر مى‏نوین: جوهر دین عبارت است‏از احسا وابستگى مطلق . به هر حال ه کام از ((دانشمندان اسلامی)) و غربی و ((علمای ادیان)) کوشیده اد ت بر ااس نرش و اعتقاد خود تعریفی کال از دین عرض کنند. به همین دلیل آنها در ادراک دین بر جنبه های مختلفی تأکید نموده اند.بنابراین می ود تعاریف دین را به سه سم بقه بدی نمود: />**((عریف دین از نظر داشمندان اسلامی))
**((تعریف دین از نظر علمای ادیان))
**((تعریف دی
ن از نظر دانشمندان غربی ))
 +!((اصطلاحات مرتبط با واژه دین))
 +!!((شریعت))
 +شریعت دارای دو معنی عام و خاص می باشد در معنای خاص عبارتست از احکام و دستورات و عبادات و اخلاقیاتی است که هر پیغمبر می آورد. و شریعت هر پیغمبری بر حسب مقتضیات زمان و مکان و امت وقوم او با شریعت دیگری فرق می‌کند، شریعت در معنای خاص با مفهوم دین متفاوت است. شریعت در معنای عام به معنی ایمان به مبادی غیبی است از روی کمال خلوص قلب و صفای نیت و تمام پیامبران مردم رابه آن دعوت می کردند و هیج اختلافی در این اساس میانشان نیست و لذا دراین معنا با مفهوم دین یکی است. مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور ((دین اسلام)) می‌باشد.
 +!!((مذهب))
 +
 +این اصطلاح به دو مفهوم عام و خاص بکار رفته است.در مفهوم خاص عبارتست از شاخه ای مخصوص از دین مانند مذاهب ((شیعه)) و ((تسنن)) نسبت به دین اسلام. و در مفهوم عام و کلی با مفهوم دین مترداف و همسان است. چنانکه گفته می‌شود مذاهب اسلام و مذهب زرتشت که مقصود ((دین اسلام)) و ((دین زرتشت)) می‌باشد.
 +!!((ایدئولوژی))
 +
 +یک ((تئوری)) کلی درباره جهان هستی همراه با یک طرح جامع، هماهنگ و منسجم است که راه انسان را در زندگی مشخص می‌کند و هدف آن سعادت و تکامل اوست. به عبارت دیگر ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی و هماهنگ درباره رفتارهای انسان است و مجموعه ای از بایدها و نبایدها در زندگی و رفتار انسان می‌باشد. در ایدئولوژی بینشها، گرایشها، روشهاو کنشهای انسان مشخص می شوندو شکل می‌گیرند.
 +!!((جهان بینی))
 + عبارتست از نگرش انسان به هستی و توجیه و تبیین آن در رابطه با انسان به عبارت دیگر دید کلی که انسان از جهان هستی دارد و بر اساس آن به تعبیر و((تفسیر)) آن می پردازد جهان بینی نامیده می‌شود و به طور کلی برداشت کلی انسان از جهان هستی را جهان بینی او می گویند.
 +!!((انواع جهان بینی))
 +جهان بینی انواع گوناگونی دارد، بر اساس پذیرفتن ((ماوراءالطبیعه)) و یا انکار آن می‌توان جهان بینی را به جهان بینی الهی و جهان بینی مادی تقسیم نمود.در کل گفته اند: جهان بینی سه گونه است : علمی، فلسفی، مذهبی.
 +!!((مکتب))
 + مجموعی ایست که در ابتدا به تفسیر انسان و جهان می پردازد و سپس بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین می‌سازد. هم نیاز انسان را به جهان بینی مرتفع می‌کند و هم یک نظام ارزشی برای زیستن و چگونه زیستن ارائه می‌دهد. در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان می‌باشد.
 +!((سیر تکامل دین و جهان بینی انسان))
 +
 +تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان است و دین خدا که همان ((دین اسلام)) است (ان الدین عندالله الاسلام) از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است و اولین فرد انسان ((حضرت آدم)) پیامبر خدا و منادی توحید و یگانه پرستی بوده است و ادیان شرک آمیز همگی در اثر تحریفات و اعمال سلیقه ها و اغراض فردی و گروهی پدید آمده است. در ((قرآن)) کریم تصریح شده نسل کنون بشر به دو نفر مرد و زن منتهی است بنام آدم و حوا.آدم پیغمبر بوده و وحی های آسمانی به وی نازل می شده است.
 +دین آدم بسیار ساده بوده است و پس از آدم و زوجه اش فرزندانش روزگاری با نهایت سادگی بدون اختلاف می گذرایندند، چون روز به روز شماره افراد افزوده و به قبائل مختلف تقسیم شدند و درهر قبیله نیز بزرگانی یافت می شدند که افراد ((قبیله)) به آنان احترام می گذاشتند و حتی پس از مرگ نیز مجسمه های ایشان را می ساختند و مورد ستایش قرار می‌داند و از همین روزگار بت پرستی در میان رواج گرفت چنانکه در اخبار امامان وارد شده که پیدایش بت پرستی از این راه بوده است و تاریخ ((بت پرستی)) نیز همین معنی را تأئید می‌کند.
 +کم کم در اثر اجحافاتی که اقویا به ضعفا می نمودند اختلافاتی بین مردم پیدا شد این اختلافات باعث به وجود آمدن فرقه های مختلف گردید. به هر حال طبق آیات قرآن مانند :
 +«کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیکم بین الناس فیما اختلفوا فیه بقره 3/2»
 +*می توان ((دوران زندگی دینی بشر )) را به صورت زیر بیان کرد:
 +اول: دوران سادگی و بی رنگی بشر دوم : دوران زندگی اجتماعی
 +سوم : دوران تضادها و تصادمهای اجتناب ناپذیر اجتماعی یا همان دوران اختلافات چهارم : مرحله آمدن انبیاءاز طرف خداوند برای نجات انسان .
 +*از نظر اسلام و دانشمندان مسلمان دین خداوند یکی است و از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است. لذا تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان می باشد . به خصوص ((علامه طباطبایی ))و ((استاد مطهری)) درباره سیر تکامل دین و جهان بینی بشرنظرات جالبی را ارئه نموده اند.
 +*ولی ((جامعه شناسان)) و ((مردم شناسان)) غربی می گویند: دین انسانها به صورت تکاملی رشد نموده است و از طبیعت پرستی شروع شده تا به ((بت پرستی)) و در آخر به خدا پرستی رسیده است. آنها دین را فطری بشر نمی دانند و بیان می کنند:
 +((جهان بینی)) انسان به موازات رشد و تکامل فرهنگ معنوی و بینش او دائماً در حال تحول و تکامل بوده است و در مسیر تکامل خود مراحلی را طی نموده است تا به حرکت کنونی رسیده است.
 +الف: مرحله ادیان ابتدایی ب: مرحله ادیان قدیم و چند خدایی ج: مرحله ادیان متکامل و یک خدایی .
 +برای مطالعه بیشتر بخوانید:
 +**((سیر تکامل دین از نظر دانشمندان اسلامی))
 +**((سیر تکامل دین از نظر مردم شناسان و جامعه شناسان و علمای تاریخ ادیان))
 +
 +!مطالب بیشتر:
 +((منشأ دین یا ادیان))
 +((ضرورت بحث دین))
 +((قلمرو دین)):
-سیر تکاملی دین و جهان بینی انسان: 
- (مراحل رشد فکری بشر) 
-سیر تکامل دین از نظر اسلام و دانشمندان اسلامی : 
-از نظر اسلام و دانشمندان مسلمان دین خداوند یکی است و از نخستین  
-روز پیدایش بشر همراه وی بوده است. لذا تاریخ پیدایش دین همزمان با  
-پیدایش انسان می باشد . 
-نظر علامه طباطبایی درباره سیر تکامل دین و جهان بینی بشر: 
-نظر استاد شهید مطهری درباره سیر تکامل دین و جهان بینی انسان: 
-سیر تکامل دین از نظر مردم شناسان و جامعه شناسان و علمای تاریخ ادیان: 
-ازنظر این دانشمندان و جامعه شناسان دین انسانها به صورت تکاملی رشد  
-نموده است و از طبیعت پرستی شروع شده تا به بت پرستی و در آخر به  
-خدا پرستی رسیده است. 
-مرحله ادیان ابتدایی 
- مرحله ادیان قدیم و چند خدایی  
- مرحله ادیان متکامل و یک خدایی 
-ضرورت بحث دین (فلسفه دین) 
-انگیزه پژوهش درباره دین: 
-اهمیت و نقش و رسالت دین: 
-نظر استاد مطهری درمورد نقش و رسالت دین: 
-نظر دانشمندان غربی در مورد اهمیت دین: 
-وجه حاجت بشر به دین(فلسفه دین) : 
-فلسفه نیاز بشر به دین از نظر دانشمندان و فیلسوفان اسلامی: 
-نظر دانشمندان غربی درباره علت نیاز بشر به دین: 
-قلمرو دین: 
 رابطه دین با علوم دیگر: رابطه دین با علوم دیگر:
-رابطه دین با انسان:
رابطه دین با علم:
رابطه دین با فلسفه:
رابطه دین با اخلاق:
رابطه دین با جامعه شناسی:
رابطه دین با روانشناسی:
معر و دین:
تجربه و دین:
نوه بیین دیان:
کثر رایی(لوالیسم):
انار گایی:
ل گایی:
قیم بدی وقه بدی ین:
بقه بندی سنی
ادیان بیی و یان ویانی:
بقه بدی ر اا ای ودن ی نبو :
حق و ا ل یا الهی یر اهی:
قه نی ر اساس من رافیایی:
یایی و یر یایی ی رقی ی:
ی نی بر سب عداد یوان اه تسع:
ادیان گ و ادیا کچک:
طبقه بندی ر ده کامل:
بتدیی و دیم یا ادیان مر:
ادیان کامل و نه:
ادیان زند هان:
دین هندویی:
دین جاینی:
دین سیک:
دین کنفویوس:
دین ائوی:
دین شینتوی:
دین ودائی:
دین رتی:
دین یو:
دین مسییت:
دین سا:
+*((رابطه دین با انسان))
*((رابطه دین با علم))
*((رابطه دین با فلسفه))
*((رابطه دین با اخلاق))
*((رابطه دین با جامعه شناسی))
*((رابطه دین با روانشناسی))
*((رابط ین و تمدن))
*((رابطه دین و دمکراسی))
*((ابطه ین و یاست))
*((ربطه ی و زادی))
*((راه ین و دنیا))
*((ابط عل و وی))
*((بط دین و وعه))
*((را
بط دین و بی))
*((ابطه دین ا فرهنگ))
*((تساهل و دین)) />*((نب دین و فان))

*((معرفت
و ین))

*((
جربه دین)) />
*((م
ترکا ایان)) />
*((
ی‏ها وامل دین زدایی‏ر غرب و ر))

ن
حوه یی دیا

*((ک
ت گیی ی پلورالیسم))
*((
ان گرایی))
*((مول گایی)) /> />((قسیم نی وق نی دیان)):

*~~green:
دیا لل هان~~
رای برسی دیان لل می وان آها ا ب د گروه تسی نمود:

~~green:
ادیان گه و قدیمی~~ شا:
/>*((دین ر کو م)) />*((دین ابل))
*((ین د یوان))
*((
دین در روم باستان)) />*((ادیان ایر باستان))

~~green:__
ادیان زه جهان__~~ شامل: /> />*((ین رتشتی))

*~~green:
ادیان هندتان~~ ،شامل:

**((
دین هندویی))
**((دین جاینی))
**((دین سیک))
**((دین بوائی))


*~~green:ا
دیان کو چین ~~،شامل:

**((
دین کنفویوس))
**((دین ائوئی))


*~~green:
دین ر ژپن~~ ینی:

**((
دین شیتوی))

*((
دین در مغولسان و تبت))

*~~green:سه
دین زرگ و آسای~~
 +**دین یهود
 +**دین مسیحیت
 +**دین اسلام

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 دوشنبه 30 مرداد 1385 [21:58 ]   27   محمد ورهرام      جاری 
 پنج شنبه 29 تیر 1385 [12:54 ]   26   رضا معرب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384 [10:35 ]   25   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 اردیبهشت 1384 [11:29 ]   24   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [12:45 ]   23   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 19 اسفند 1383 [12:43 ]   22   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 بهمن 1383 [10:46 ]   21   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 25 بهمن 1383 [11:51 ]   20   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 18 بهمن 1383 [11:14 ]   19   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 13 بهمن 1383 [11:36 ]   18   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 03 بهمن 1383 [10:15 ]   17   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 29 دی 1383 [10:13 ]   16   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 02 دی 1383 [13:35 ]   15   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [11:15 ]   14   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 دی 1383 [11:00 ]   13   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:58 ]   12   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:54 ]   11   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:39 ]   10   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 آذر 1383 [12:26 ]   9   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:23 ]   8   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:14 ]   7   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [12:00 ]   6   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [11:47 ]   5   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [11:26 ]   4   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [11:02 ]   3   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [10:40 ]   2   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 
 سه شنبه 10 آذر 1383 [11:51 ]   1   اسماعیل جلمبادانی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..