منو
 کاربر Online
1335 کاربر online
تاریخچه ی: وحی

تفاوت با نگارش: 3

Lines: 1-19Lines: 1-23
-وحی، در لغت به معنای آگاهانیدن یا سخن پنهانی است، گاهی هم به معنی الهام، طلب، اخبار، فرمان، اشاره سریع و . . . ه است و در اصطلاح مفسران قرآن و دانشمندان ((علوم قرآنی)) ر انی تعریف های زیر ه کار می رود: « به دانش و هدایتی که خداوند به شیوه های سری و پنهانی و خلاف رسم معمول بشر در هر زمینه ای که بخواهد به بندگان برگزیده اش ارزانی می دارد وحی ی گوی » و یا اینکه « به کلامی که خداوند به یکی از پیامبرانش فرو می فرستد و به آن دلش را ستوار می د و عین آن را پیامبر می تواند بر زبان آورد یا بنویسد و به مردم ابلاغ کند، وحی می گویند.» +وحی به معنای آگاهانیدن یا سخن پنهانی است، گاهی هم به معنی الهام، طلب، اخبار، فرمان، اشاره سریع و ... به کر ره است. در اصطلاح مفسران قرآن و دانشمندان ((علوم قرآنی)) ی چنی تعریفهایی ارد: />دانش و هدایتی که خداوند به شیوهای سری و پنهانی و خلاف رسم معمول بشر در هر زمینهای که بخواهد به بندگان برگزیده اش ارزانی دارد. />و ی: />کلامی که خداوند به یکی از پیامبرانش فرو میفرستد و به آن دلش را نیو مید، و آن پیامبر میتواند عین آن را بر زبان آورد یا بنویسد و به مردم ابلاغ کند.
-بنا بر نص قرآن کریم، چگونگی وحی بر رسولان و پیامبران به گونه است:
1- القای در قلب، یعنی شیوه الهام یا رویای صاله
2- سخن گفتن از آن سوی حجاب ه واسطه فرستادن ((جبرئیل)).
+وحی بر رسولان و پیامبران به گونه است:
1- القا در قلب، یعنی شیوه الهام یا رویای صاقه
2- سخن گفتن از آن سوی حجاب لهی با فرستادن ((جبرئیل)).
-واژه وحی در قرآن کریم به معنای زیر به کار رفته است:
-- الهام فطری به انسان، همانند الهام به مادر ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) (قصص / 7)
-- الهام غریزی به حیوان، همانند الهام به ((زنبور عسل)) (نحل / 68 )
-- فرمان به جمادات، همانند فرمان دادن به زمین در آستانه روز قیامت (زلزال / 5)
-- وسوسه شیطان (انعام / 112 )
-- اشاره سریع، (مریم / 11)
-- اخبا و آگاهیدن (آل عمران / 44)
-- رویا همانند ماجرای رویا ((حضرت ابراهیم علیه السلام)) درباره ذبح فرزند.
گفتنی است که وحی از سه مورد خیر از گه ی ی بر ((تعداد پیامبران الهی|پیامبران)) است.
+واژه وحی در قرآن کریم به معناهای زیر به کار رفته است:
-- الهام فطری به انسان، همانند الهام به مادر ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) (سوره قصص، آیه 7)
-- الهام غریزی به حیوانات، همانند الهام به ((زنبور عسل)) (سوره نحل، آیه 68)
-- فرمان به جمادات، همانند فرمان دادن به زمین در آستانه روز قیامت (سوره زلزال، آیه 5)
-- وسوسه شیطانی (سوره انعام، آیه 112)
-- اشاره سریع، (سوره مریم، آیه 11)
-- خبردان و آگاهیدن (سوره آل عمران، آیه 44)
-- رویا؛ همانند رویای ((حضرت ابراهیم علیه السلام)) درباره ذبح فرزندش.

گفتنی است که سه مورد خر از جه ی بر ((تعداد پیامبران الهی|پیامبران)) است.
 منابع :  منابع :
 دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج 2، ص 2300؛ تفسیر نمونه، ج 20، ص 487 دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج 2، ص 2300؛ تفسیر نمونه، ج 20، ص 487

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [15:51 ]   4   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 دوشنبه 21 دی 1383 [06:17 ]   3   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 07 آذر 1383 [09:57 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 16 خرداد 1383 [07:45 ]   1   آزاده امیری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..