تاریخچه ی:
بیعت
تفاوت با نگارش: 3
- | بیعت نوعی پیمان وفاداری و اطاعت است که با حاکم جدید بسته می شود و یا در برخی موارد نوعی تجدید پیمان و رأی اعتماد به حکومتی است که بر سر کار است و با وضعی فوق العاده رو به رو شده است. بیعت معمولاً با دست دادن به حاکم همراه بوده است گویی بیعت کننده دست خویش را در دست رهبر می نهد در همه معرکه های زندگی با او همراه باشد. |
+ | بیعت نوعی پیمان وفاداری و اطاعت است که با حاکم جدید بسته میشود. در برخی موارد نیز نوعی تجدید پیمان و رأی اعتماد به حکومتی است که بر سر کار است و با وضعی فوق العاده رو به رو شده است. بیعت معمولاً با دست دادن با حاکم همراه بوده است؛ گویی بیعت کننده دست خویش را در دست رهبر مینهاده و وگن میخورده در همه معرکهها با او همراه باشد. |
- | در چند نوبت که مسلمانان با ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و سلّم)) بیعت کردند. معمولاً مطا مورد تعهد نیز مشخص می شد. همانند اینکه در خدمت حضرت در ر سرزمینی و با هر دشمنی کرزار کنند، به هر حال یعت نوعی دخالت در امر حکومت است اما نه در تعیین حاکم، بلکه در تعمیم نفوذ و حاکمیت وی نسبت به شخص بیعت کننده و به صور نوعی تعهد و پیمان که بیعت کننده باید در برابر آن وفادار بماند. البته با دو شرط ول اینکه بیعت با شرایط صحیح انجام رفته باشد و نه مانند بیعت با ((ابوبکر|ابوبکر)) که به تعبیر بنیاگذار آ یعنی ((عمر بن خطاب|عمر)) کاری نسجیده و عجولانه بود و دوم اینکه حکمران عمل به کاب خدا و سنت رسول خدا (صلّی الله علیه وآله و سلّم) را رعایت ن و ناشایسته سلب صلاحیت شود. |
+ | مسلمانان چند بار با ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و سلّم)) بیعت کردند. در هنگام بیعت، معمولاً ا مورد تعهد نیز مشخص میشده؛ همانند اینکه در خدمت یامر باند و در هر سرمین و با هر دشمنی که ا رمود بنگند. |
- | منابع: شناخت اسلام از سید محمد بهشتی، ص 402. |
+ | بیعت نوعی دخالت در امر حکومت است اما نه در تعیین حاکم، بلکه در افزایش نفوذ و حاکمیت وی.
بیعت دو شرط دارد: اول اینکه بیعت با شرایط صحیح انجام گرفته باشد، دوم اینکه حاکم به کتاب خدا و سنت رسول خدا عمل کند.
منابع: شناخت اسلام از سید محمد بهشتی، ص 402. |