تاریخچه ی:
ایدئولوژی در حوزه الهیات و معارف اسلامی
تفاوت با نگارش: 3
| در حوزه ((الهیات)) __ایدئولوژی__ یک ((تئوری)) کلی درباره جهان هستی همراه با یک طرح جامع، هماهنگ و منسجم است که راه انسان را در زندگی مشخص میکند و هدف آن سعادت و تکامل اوست. | | در حوزه ((الهیات)) __ایدئولوژی__ یک ((تئوری)) کلی درباره جهان هستی همراه با یک طرح جامع، هماهنگ و منسجم است که راه انسان را در زندگی مشخص میکند و هدف آن سعادت و تکامل اوست. |
| به عبارت دیگر ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی و هماهنگ درباره رفتارهای انسان است و مجموعه ای از بایدها و نبایدها در زندگی و رفتار انسان میباشد که مایه سعادت و ((کمال)) دنیوی و اخروی انسان می گردد. | | به عبارت دیگر ایدئولوژی یک سلسله آراء کلی و هماهنگ درباره رفتارهای انسان است و مجموعه ای از بایدها و نبایدها در زندگی و رفتار انسان میباشد که مایه سعادت و ((کمال)) دنیوی و اخروی انسان می گردد. |
| در ایدئولوژی بینشها، گرایشها، روشهاو کنشهای انسان مشخص می شوندو شکل می گیرند. | | در ایدئولوژی بینشها، گرایشها، روشهاو کنشهای انسان مشخص می شوندو شکل می گیرند. |
| به صورت دیگر میتوان ((سیستم)) کلی احکام عملی یک دین را ایدئولوژی به حساب آورد و سیستم عقیدتی و اصولی آنرا جهان بینی آن دین محسوب نمود. | | به صورت دیگر میتوان ((سیستم)) کلی احکام عملی یک دین را ایدئولوژی به حساب آورد و سیستم عقیدتی و اصولی آنرا جهان بینی آن دین محسوب نمود. |
| *((دکتر علی شریعتی)) می نویسد: کلمه ایدئولوژی از دو کلمه ((ایده)) به معنای ((فکر))، خیال، آرمان، صورت ذهنی و عقیده است و ((لوژی)) که ریشه ((لاتین)) دارد به معنای ((منطق)) و شناخت، تشکیل شده است. | | *((دکتر علی شریعتی)) می نویسد: کلمه ایدئولوژی از دو کلمه ((ایده)) به معنای ((فکر))، خیال، آرمان، صورت ذهنی و عقیده است و ((لوژی)) که ریشه ((لاتین)) دارد به معنای ((منطق)) و شناخت، تشکیل شده است. |
| بنابراین ایدئولوژی به معنای عقیده شناسی است و در یک کلمه ایدئولوژی یعنی عقیده و ((ایدئولوک)) یعنی کسی که صاحب یک عقیده خاصی است و ایدئولوژی عقیده خاص یک ((گروه)) یک ((طبقه))، یک ((ملت))، یا یک ((نژاد)) است. | | بنابراین ایدئولوژی به معنای عقیده شناسی است و در یک کلمه ایدئولوژی یعنی عقیده و ((ایدئولوک)) یعنی کسی که صاحب یک عقیده خاصی است و ایدئولوژی عقیده خاص یک ((گروه)) یک ((طبقه))، یک ((ملت))، یا یک ((نژاد)) است. |
| * لذاایدئولوژی عبارتست از یک نوع اعتقاد متفکر نسبت بهارزشواقعیت خارجی و ارزیابی این واقعیت خارجی و همچنین اعتقاد به اینکه این واقعیت خارجی چه ((ناهنجاری|ناهنجاریهایی)) دارد و چگونه باید تغییرش داد و به شکل ((ایده آل)) در آورد. | | * لذاایدئولوژی عبارتست از یک نوع اعتقاد متفکر نسبت بهارزشواقعیت خارجی و ارزیابی این واقعیت خارجی و همچنین اعتقاد به اینکه این واقعیت خارجی چه ((ناهنجاری|ناهنجاریهایی)) دارد و چگونه باید تغییرش داد و به شکل ((ایده آل)) در آورد. |
| بنابراین در ایدئولوژی ارزیابی و مقایسه نسبت به واقعیت خارجی وجود دارد و از همین جا مسئولیت و تعهد ((روشنفکر)) مشخص میگردد. | | بنابراین در ایدئولوژی ارزیابی و مقایسه نسبت به واقعیت خارجی وجود دارد و از همین جا مسئولیت و تعهد ((روشنفکر)) مشخص میگردد. |
| لذا طبیعت و اقتضای ایدئولوژی عبارتست از : ((ایمان))، مسئولیت، درگیری و فداکاری . | | لذا طبیعت و اقتضای ایدئولوژی عبارتست از : ((ایمان))، مسئولیت، درگیری و فداکاری . |
| *((استاد مطهری)) رحمه الله علیه ایدئولوژی را یک ((فلسفه)) زندگی انتخابی آگاهانه آرمان خیز مجهز به ((منطق)) میداند و چیزی که بشر را ((وحدت)) و جهت می بخشد و آرمان مشترک میدهد و ملاک خیر وشر و باید و نباید برای او میگردد. | | *((استاد مطهری)) رحمه الله علیه ایدئولوژی را یک ((فلسفه)) زندگی انتخابی آگاهانه آرمان خیز مجهز به ((منطق)) میداند و چیزی که بشر را ((وحدت)) و جهت می بخشد و آرمان مشترک میدهد و ملاک خیر وشر و باید و نباید برای او میگردد. |
| *ایدئولوژی در دو معنای عام و خاص بکار برده میشود. | | *ایدئولوژی در دو معنای عام و خاص بکار برده میشود. |
| ** اگر در معنای عام بکار رود مترداف ((مکتب)) میباشد و مجموعه رهنمودهای کلی مکتب را چه در بعد اندیشه و چه در بخش عمل در بر می گیرد. | | ** اگر در معنای عام بکار رود مترداف ((مکتب)) میباشد و مجموعه رهنمودهای کلی مکتب را چه در بعد اندیشه و چه در بخش عمل در بر می گیرد. |
| ** واگر در معنای خاص بکار رود تنها بخشی از مکتب راکه به رفتار انسان و دستور العملهای باید و نبایدها مربوط میشود ، در بر میگیرد و دراین صورت درمقابل ((جهان بینی)) خواهد بود. | | ** واگر در معنای خاص بکار رود تنها بخشی از مکتب راکه به رفتار انسان و دستور العملهای باید و نبایدها مربوط میشود ، در بر میگیرد و دراین صورت درمقابل ((جهان بینی)) خواهد بود. |
| *استاد مطهری ایدئولوژی را به دو نوع : انسانی و گروهی تقسیم میکند. | | *استاد مطهری ایدئولوژی را به دو نوع : انسانی و گروهی تقسیم میکند. |
| ** در ایدئولوژیهای انسانی مخاطب آنها نوع انسان است نه ((قوم)) یا نژاد، ((طبقه)) خاص و داعیه نجات نوع انسان را دارد نه نجات و رهایی ((گروه)) یا طبقه خاص و طرحی راکه ارائه میدهد شامل همه انسانهاست نه دسته مخصوص، پشتیبان و حامیانی که طلب میکند از میان همه قشرها گروه ها و طبقات است نه یک قشر یا گروه معین. | | ** در ایدئولوژیهای انسانی مخاطب آنها نوع انسان است نه ((قوم)) یا نژاد، ((طبقه)) خاص و داعیه نجات نوع انسان را دارد نه نجات و رهایی ((گروه)) یا طبقه خاص و طرحی راکه ارائه میدهد شامل همه انسانهاست نه دسته مخصوص، پشتیبان و حامیانی که طلب میکند از میان همه قشرها گروه ها و طبقات است نه یک قشر یا گروه معین. |
| ** اما درایدئولوژی گروهی بر عکس مخاطبش گروه یا طبقه و ((قشر)) خاص است و داعیه رهایی و نجات و یا سیادت و برتری همان گروه را دارد و مخاطبش تنها همان گروه است و طرح آن نیز ویژه همان گروه است و همان گروه ویژه نیز پشتیبان و حامی آن می باشند. | | ** اما درایدئولوژی گروهی بر عکس مخاطبش گروه یا طبقه و ((قشر)) خاص است و داعیه رهایی و نجات و یا سیادت و برتری همان گروه را دارد و مخاطبش تنها همان گروه است و طرح آن نیز ویژه همان گروه است و همان گروه ویژه نیز پشتیبان و حامی آن می باشند. |
- | سپس می نویسد: ایدئولوژی اسلامی از نوع ایدئولوژی انسانی است و خاستگاه آن ((فطرت)) انسان است، لذا مخاطب اسلام الناس = عموم مردم است نه طبقه یا گروه خاص. و ((اسلام)) توانسته از میان همه گروهها حامی و پشتیبان جلب کند. |
+ | سپس می نویسد: ~~green:ایدئولوژی اسلامی~~ از نوع ایدئولوژی انسانی است و خاستگاه آن ((فطرت)) انسان است، لذا مخاطب اسلام الناس = عموم مردم است نه طبقه یا گروه خاص. و ((اسلام)) توانسته از میان همه گروهها حامی و پشتیبان جلب کند. |
| !منابع | | !منابع |
| 1- انسان و اسلام ، ص 126 | | 1- انسان و اسلام ، ص 126 |
| 2- انسان و ایمان، ص 76-73، ص 9 | | 2- انسان و ایمان، ص 76-73، ص 9 |
| !برای مطالعه بیشتر بخوانید | | !برای مطالعه بیشتر بخوانید |
| *((سرگذشت تاریخی ایدئولوژی)) | | *((سرگذشت تاریخی ایدئولوژی)) |
| *((نسبت دین و ایدئولوژی)) | | *((نسبت دین و ایدئولوژی)) |
| *((رابطه عقل و ایدئولوژی)) | | *((رابطه عقل و ایدئولوژی)) |
| + | *((جریان ایدئولوژی در ایران)) |