منو
 صفحه های تصادفی
تعارض میان علم ودین
اسرار آفرینش در قرآن
خرس
داروهای اورژانسی
گرافهای k - مکعب
قضیه اساسی علم حساب
استکهلم
اگزیستانسیالیسم و اصالتهای انسانی
فیزیک محیط زیست
ارز پشتوانه
 کاربر Online
2340 کاربر online
تاریخچه ی: حقوق

تفاوت با نگارش: 23

Lines: 1-78Lines: 1-124
 V{maketoc} V{maketoc}
 
 
 
 
  
-{picture file=img/daneshnameh_up/hoghogh2.jpg} +{picture=p12-1.jpg}
  
 
 
 
 
  __واژه حقوق__ در زبان فارسی به معانی گوناگون به کار میرودکه از مهمترین آ نها عبارتند از:  __واژه حقوق__ در زبان فارسی به معانی گوناگون به کار میرودکه از مهمترین آ نها عبارتند از:
 1.مجموع قواعدی که بر اشخاص ، از این جهت که در اجتماع هستند، حکومت میکند. 1.مجموع قواعدی که بر اشخاص ، از این جهت که در اجتماع هستند، حکومت میکند.
 انسان موجودی است اجتماعی که میان همگنان خود به سر می برد.به حکم طبیعت، شخص در اجتماع کوچک خانواده زاده میشودو در سایه مراقبت و تربیت این گروه نیاز های مادی و معنوی خویش را تامین میکند.ولی ، پس از دوران کودکی نیز او با دیگران زندگی میکند و با همکاری آنان به خواسته های خود میرسد. انسان موجودی است اجتماعی که میان همگنان خود به سر می برد.به حکم طبیعت، شخص در اجتماع کوچک خانواده زاده میشودو در سایه مراقبت و تربیت این گروه نیاز های مادی و معنوی خویش را تامین میکند.ولی ، پس از دوران کودکی نیز او با دیگران زندگی میکند و با همکاری آنان به خواسته های خود میرسد.
 از سوی دیگر ، خواسته های آدمیان به حکم فطرت با هم شباهت زیاد دارد.کم و بیش همه یک چیز را طالبند.پس نزاع بر سر جلب منفع بیشتر و تامین زندگی بهتر در می گیرد. از سوی دیگر ، خواسته های آدمیان به حکم فطرت با هم شباهت زیاد دارد.کم و بیش همه یک چیز را طالبند.پس نزاع بر سر جلب منفع بیشتر و تامین زندگی بهتر در می گیرد.
 انسان اندیشمند از آغاز خود شناسی دریافت که بقای اجتماع او با آشوب و زور گوئی امکان نداردو ناچار باید قواعدی بر روابط اشخاص ،از جهتی که عضو جامعه اند،حکومت کند و ما امروز وجموع این قواعد را ((حقوق)) می نامیم. انسان اندیشمند از آغاز خود شناسی دریافت که بقای اجتماع او با آشوب و زور گوئی امکان نداردو ناچار باید قواعدی بر روابط اشخاص ،از جهتی که عضو جامعه اند،حکومت کند و ما امروز وجموع این قواعد را ((حقوق)) می نامیم.
 2.برای تنظیم رابط مردم و حفظ نظم در اجتماع ،حقوق برای هر کس امتیاز هایی در برابر دیگران می شناسدوتوان خاصی به او میبخشد.این امتیاز و توانائی را حق می نامند که جمع آن حقوق است و حقوق فردی نیز گفته می شود:حق حیات،حق مالکیت،حق آزادی شغل و حق زوجیت به اعتبار معنی اخیر است که گاه با عنوان(( حقوق بشر ))مورد حمایت قرار می گیرد.ولی،واژه حقوق،به معنی نخست،همیشه با ترکیب جمع به کار میرود و برای نشان دادن مجموع نظامها و قوانین است، مانند __حقوق ایران__، ((حقوق مدنی))، ((حقوق بین الملل )) و .. 2.برای تنظیم رابط مردم و حفظ نظم در اجتماع ،حقوق برای هر کس امتیاز هایی در برابر دیگران می شناسدوتوان خاصی به او میبخشد.این امتیاز و توانائی را حق می نامند که جمع آن حقوق است و حقوق فردی نیز گفته می شود:حق حیات،حق مالکیت،حق آزادی شغل و حق زوجیت به اعتبار معنی اخیر است که گاه با عنوان(( حقوق بشر ))مورد حمایت قرار می گیرد.ولی،واژه حقوق،به معنی نخست،همیشه با ترکیب جمع به کار میرود و برای نشان دادن مجموع نظامها و قوانین است، مانند __حقوق ایران__، ((حقوق مدنی))، ((حقوق بین الملل )) و ..
 3.حقوق معانی دیگری هم دارد:برای مثال ،وقتی سخن از حقوق کارمندان دولت یا حقوق دیوانی می شود،مقصود دستمزد کارکنان و پولی است که دولت بابت ثبت اسناد رسمی از دو طرف معامله می گیرد.این معانی،که بیشتر در امور مالیاتی و حقوق اداری به کار میروددر واقع از شاخه های حق است که رنگ اصطلاح پذیرفته. 3.حقوق معانی دیگری هم دارد:برای مثال ،وقتی سخن از حقوق کارمندان دولت یا حقوق دیوانی می شود،مقصود دستمزد کارکنان و پولی است که دولت بابت ثبت اسناد رسمی از دو طرف معامله می گیرد.این معانی،که بیشتر در امور مالیاتی و حقوق اداری به کار میروددر واقع از شاخه های حق است که رنگ اصطلاح پذیرفته.
   
 4.گاه مقصود از واژه حقوق علم حقوق است،یعنی دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی و سیر تحول و زندگی آن می پردازد. 4.گاه مقصود از واژه حقوق علم حقوق است،یعنی دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی و سیر تحول و زندگی آن می پردازد.
 +
 +
 +
 +{picture=mklpkj.jpg}
 +
 +
 !تاریخچه !تاریخچه
 *((تاریخچه حقوق جهان باستان)) *((تاریخچه حقوق جهان باستان))
 *((تاریخچه حقوق ایران پیش از اسلام)) *((تاریخچه حقوق ایران پیش از اسلام))
 !فواید و اهداف حقوق  !فواید و اهداف حقوق
 بدیهی ترین مفهومی که همه از حقوق و قانون دارند این است که قواعد آن بر اشخاص تحمیل میشود و ایجاد الزام میکند . بدیهی ترین مفهومی که همه از حقوق و قانون دارند این است که قواعد آن بر اشخاص تحمیل میشود و ایجاد الزام میکند .
 پس این پرسش در ذهن هر جویندهای طرح میشود که چرا باید از قانون اطاعت کرد؟ چه نیروئی پشتیبان آن است و چه جاذبه ای ما را به اجرای آن وادار می سازد؟  پس این پرسش در ذهن هر جویندهای طرح میشود که چرا باید از قانون اطاعت کرد؟ چه نیروئی پشتیبان آن است و چه جاذبه ای ما را به اجرای آن وادار می سازد؟
 این نیروی پنهانی را ( ~~green:مبنای حقوق ~~) مینامند . این نیروی پنهانی را ( ~~green:مبنای حقوق ~~) مینامند .
 گفته شد که انسان موجودی ~~green:اجتماعی~~ است و برای نگهداری اجتماع خود لازم دیده است که قواعدی بر روابط اشخاص مقرر کند . پس ، از لحاظ تاریخی ، مفهوم حقوق و دولت ارتباط نزدیک دارد و هدف اصلی آن ایجاد نظمی است که این همزیستی را تامئین کند . گفته شد که انسان موجودی ~~green:اجتماعی~~ است و برای نگهداری اجتماع خود لازم دیده است که قواعدی بر روابط اشخاص مقرر کند . پس ، از لحاظ تاریخی ، مفهوم حقوق و دولت ارتباط نزدیک دارد و هدف اصلی آن ایجاد نظمی است که این همزیستی را تامئین کند .
 مبنای مستقیم حقوق ، اراده دولت است . یعنی ، مقام صالح دولت در وضع قانون یا تصمیم قوه مقننه ( مجلس) مهمترین منبع حقوقی است و هیچ دادرسی نمیتواند ، به بهانه مخالفت این تصمیمها با قواعد حقوق فطری یا آنچه از سیر تاریخی و مطالعه روابط اجتماعی استنباط می شود ، از اجرای آن امتناع ورزد.  مبنای مستقیم حقوق ، اراده دولت است . یعنی ، مقام صالح دولت در وضع قانون یا تصمیم قوه مقننه ( مجلس) مهمترین منبع حقوقی است و هیچ دادرسی نمیتواند ، به بهانه مخالفت این تصمیمها با قواعد حقوق فطری یا آنچه از سیر تاریخی و مطالعه روابط اجتماعی استنباط می شود ، از اجرای آن امتناع ورزد.
 البته این مطلب دلیل بر این نکته نیست که حقوق پیشنهاد پذیر نیست و تنها یک قانون را وضع میکند و پس از آن اجرا میکند .  البته این مطلب دلیل بر این نکته نیست که حقوق پیشنهاد پذیر نیست و تنها یک قانون را وضع میکند و پس از آن اجرا میکند .
 مهمترین وظیفه حقوقدان تلاش در راه شناسائی و اجرای عدالت است . در این مسیر بسیاری از عوامل بر نظرات حقوق دان تاثیر دارد . مهمترین وظیفه حقوقدان تلاش در راه شناسائی و اجرای عدالت است . در این مسیر بسیاری از عوامل بر نظرات حقوق دان تاثیر دارد .
 تمام عواملی که تمدن و اخلاق ملتی را به وجود آورده است در ایجاد حقوق آن موثر است . مهمترین عوامل سازنده حقوق را میتوان بدین گونه بیان کرد : تمام عواملی که تمدن و اخلاق ملتی را به وجود آورده است در ایجاد حقوق آن موثر است . مهمترین عوامل سازنده حقوق را میتوان بدین گونه بیان کرد :
 #~~green:عوامل اقتصادی ~~: قانون گذلر باید عوامل اقتصادی جامعه را بشناسد و در قانون گذاری تاثیر دهد . #~~green:عوامل اقتصادی ~~: قانون گذلر باید عوامل اقتصادی جامعه را بشناسد و در قانون گذاری تاثیر دهد .
 #~~green:اخلاق و مذهب ~~: این دو نیرو که شاید در قوانین ما از نیروهای دیگر بسیار پر ارزش و تاثیر گذار ترند بسیار حساس و ضربه پذیر هستند که لازم است در قانون بسیاری لز شرایط برای حفظ این دو در نظر گرفته شود .  #~~green:اخلاق و مذهب ~~: این دو نیرو که شاید در قوانین ما از نیروهای دیگر بسیار پر ارزش و تاثیر گذار ترند بسیار حساس و ضربه پذیر هستند که لازم است در قانون بسیاری لز شرایط برای حفظ این دو در نظر گرفته شود .
 #~~green:آرمانهای سیاسی و اجتماعی ~~: در عرض عوامل اقتصادی و اخلاقی باید از آرمانهای سیاسی و اجتماعی مطرح است . مانند : دموکراسی ، آزادی ، تساوی حقو ق ، احنرام به مالکیت و غیره ... #~~green:آرمانهای سیاسی و اجتماعی ~~: در عرض عوامل اقتصادی و اخلاقی باید از آرمانهای سیاسی و اجتماعی مطرح است . مانند : دموکراسی ، آزادی ، تساوی حقو ق ، احنرام به مالکیت و غیره ...
 یکی دیگر از مباحثی که مطرح میشود این است که انسان آزاد به دنیا آمده است و میتواند آزادانه به فعالیتهای مادی و معنوی خود بپردازد . پس چرا قانون این آزادی ها را محدود میکند ؟  یکی دیگر از مباحثی که مطرح میشود این است که انسان آزاد به دنیا آمده است و میتواند آزادانه به فعالیتهای مادی و معنوی خود بپردازد . پس چرا قانون این آزادی ها را محدود میکند ؟
 چ _ بایستی در پاسخ به این افراد گفت : برای حفظ حقوق همه شهروندان ، ناچار باید حدودی برای آزادی هر یک از آنها به وجود آید و به گونهای آزادی هر کس محدود به آزادی دیگران می شود . چ _ بایستی در پاسخ به این افراد گفت : برای حفظ حقوق همه شهروندان ، ناچار باید حدودی برای آزادی هر یک از آنها به وجود آید و به گونهای آزادی هر کس محدود به آزادی دیگران می شود .
 جمله بسیار زیبا و با مغهوم دانشمند بزرگ " ~~green:کانت ~~" در مورد حقوق در اینجا قابل ذکر است که میگوید : جمله بسیار زیبا و با مغهوم دانشمند بزرگ " ~~green:کانت ~~" در مورد حقوق در اینجا قابل ذکر است که میگوید :
  "حقوق مجموع شرایطی است که در نتیجه آن اختیار هر کس با اختیار دیگران جمع میشود ."  "حقوق مجموع شرایطی است که در نتیجه آن اختیار هر کس با اختیار دیگران جمع میشود ."
 اگر بخواهیم مفهوم ~~green:عدالت~~ را بیان کنیم مجموعه قواعدی که اشخاص به رضای خود و در نتیجه قرار داد اجتماعی به وجود آورده اند . هدفی جز هماهنگ ساختن آزادی انسانها ندارد و تاجائی می تواند آن را محدود کند که برای تامئین آزادی دیگران لازم است . پس در این جامعه عدالت جز برابری و تناسب سودو زیان ناشی از معاملات را ندارد .حقوق بدون در نظر گرفتن شایستگی های افراد تعادل بین اموالی را که مبادله میشود فراهم می سازد .  اگر بخواهیم مفهوم ~~green:عدالت~~ را بیان کنیم مجموعه قواعدی که اشخاص به رضای خود و در نتیجه قرار داد اجتماعی به وجود آورده اند . هدفی جز هماهنگ ساختن آزادی انسانها ندارد و تاجائی می تواند آن را محدود کند که برای تامئین آزادی دیگران لازم است . پس در این جامعه عدالت جز برابری و تناسب سودو زیان ناشی از معاملات را ندارد .حقوق بدون در نظر گرفتن شایستگی های افراد تعادل بین اموالی را که مبادله میشود فراهم می سازد .
 عدالت به مفهومی که ~~green:ارسطو~~ و دیگران گفته اند "عدالت معاوضی "است . در اعمال حقوقی ، آنچه دو طرف اراده کنند عادلانه است .حقوق باید مفاد تراضی را به هر صورت محترم شمارد و اگر این عوامل کنار هم جمع شوند عدالت خود به خود رعایت میشود و جائی برای شکایت باقی نمی ماند . عدالت به مفهومی که ~~green:ارسطو~~ و دیگران گفته اند "عدالت معاوضی "است . در اعمال حقوقی ، آنچه دو طرف اراده کنند عادلانه است .حقوق باید مفاد تراضی را به هر صورت محترم شمارد و اگر این عوامل کنار هم جمع شوند عدالت خود به خود رعایت میشود و جائی برای شکایت باقی نمی ماند .
 !رابطه حقوق و عدالت !رابطه حقوق و عدالت
-مشهور است که دولتی پایدار میماند که اقامه عدل کند ودر رفتار خود با مردم جانب انصاف دارد.قاعدهای را که مردم با عدالت و انصاف منطبق ندانند هیچ گاه به رغبت اجرا نمی کنند و برای فرار از این بی عدالتی به انواع وسایل دست میزنند پس دولت برای حفظ نظام عمومی وایجاد آرامش اجتماعی، ناگزیر است که تا حد امکان قواعد حقوقی را با عدالتی که نزد مردم محترم است سازگار کند. +مشهور است که دولتی پایدار میماند که اقامه عدل کند ودر رفتار خود با مردم جانب انصاف ا رعایت کند.قاعدهای را که مردم با عدالت و انصاف منطبق ندانند هیچ گاه به رغبت اجرا نمی کنند و برای فرار از این بی عدالتی به انواع وسایل دست میزنند پس دولت برای حفظ نظام عمومی وایجاد آرامش اجتماعی، ناگزیر است که تا حد امکان قواعد حقوقی را با عدالتی که نزد مردم محترم است سازگار کند.
 ! شاخه های علم حقوق ! شاخه های علم حقوق
 در علم حقوق دو تقسیم بندی اساسی وجود دارد: در علم حقوق دو تقسیم بندی اساسی وجود دارد:
 +
 +
 +
 +{picture=computer-pic.jpg}
 +
 +
 +
 تقسیم بندی اول: تقسیم بندی اول:
 *((حقوق ملی یا داخلی))  *((حقوق ملی یا داخلی))
 *((حقوق بین الملل یا خارجی)) *((حقوق بین الملل یا خارجی))
 تقسیم بندی دوم: تقسیم بندی دوم:
-*((حقوق عمومی)) />*((حقوق خصوصی)) +*((حقوق عمومی و حقوق خصوصی ))
 +*(( آشنائی با قوانین جزائی جمهوری اسلامی ایران ))
 !مشاغل مربوطه !مشاغل مربوطه
 *((وکالت و مشاور حقوقی)) *((وکالت و مشاور حقوقی))
 *((قضاوت)) *((قضاوت))
 *((سردفتری)) *((سردفتری))
 +
 +
 +
 +{picture=hoghogh2.jpg}
 +
 +
 +
 +!مسائل متداول حقوقی
 +انسان ذاتا ا__جتماعی__ است . به خاطر این موضوع همیشه در حال برقراری ارتباط می باشد ،در این میان امکان دارد در حال برفراری ارتباط دچار یکسری از مشکلات شود . به خاطر زندگی شهری و ماشینی قرن 21 این مشکلات بیشتر شده است .
 +از این رو ما سعی کردیم چندی از این مشکلات و راهبردهای آن را برای شما بیان کنیم .
 +*((شیوه تنظیم شکایت و اقامه دعوی کیفری ))
 +*((سرقت))
 +*((چک))
 +*((خیانت در امانت))
 +*((ورشکستگی))
 +*((نکاتی درباره معاملات در بنگاه های مسکن))
 !همچنین ببینیم: !همچنین ببینیم:
 *((حقوق بشر در اسلام)) *((حقوق بشر در اسلام))
 *(( رابطه حقوق و علوم دیگر)) *(( رابطه حقوق و علوم دیگر))
 *((قانون اساسی)) *((قانون اساسی))
 *((قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)) *((قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران))
 *((منابع حقوق|منابع)) *((منابع حقوق|منابع))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 24 مهر 1384 [10:39 ]   45   حسین غراب      جاری 
 یکشنبه 24 مهر 1384 [10:33 ]   44   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [12:31 ]   43   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [11:56 ]   42   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 20 شهریور 1384 [11:31 ]   41   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 12 شهریور 1384 [11:57 ]   40   حسین غراب      v  c  d  s 
 سه شنبه 01 شهریور 1384 [13:07 ]   39   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 31 مرداد 1384 [09:39 ]   38   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 30 مرداد 1384 [08:08 ]   37   حسین غراب      v  c  d  s 
 یکشنبه 30 مرداد 1384 [06:40 ]   36   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 29 مرداد 1384 [11:29 ]   35   حسین غراب      v  c  d  s 
 چهارشنبه 26 مرداد 1384 [06:09 ]   34   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [09:41 ]   33   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [09:17 ]   32   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [09:16 ]   31   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [07:49 ]   30   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 24 مرداد 1384 [05:35 ]   29   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 22 مرداد 1384 [11:29 ]   28   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 22 مرداد 1384 [11:12 ]   27   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [07:05 ]   26   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [07:01 ]   25   حسین غراب      v  c  d  s 
 دوشنبه 17 مرداد 1384 [04:49 ]   24   حسین غراب      v  c  d  s 
 شنبه 15 مرداد 1384 [08:23 ]   23   حسین غراب      v  c  d  s 
 سه شنبه 27 بهمن 1383 [18:34 ]   22   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 بهمن 1383 [04:07 ]   21   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 26 بهمن 1383 [04:05 ]   20   طه محمدی      v  c  d  s 
 جمعه 25 دی 1383 [19:58 ]   19   طه محمدی      v  c  d  s 
 جمعه 25 دی 1383 [19:57 ]   18   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [20:37 ]   17   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [20:34 ]   16   طه محمدی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 24 دی 1383 [20:33 ]   15   طه محمدی      v  c  d  s 
 دوشنبه 23 آذر 1383 [17:46 ]   14   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [06:47 ]   13   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [06:47 ]   12   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [06:47 ]   11   طه محمدی      v  c  d  s 
 یکشنبه 22 آذر 1383 [06:47 ]   10   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [10:29 ]   9   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [10:25 ]   8   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [07:34 ]   7   طه محمدی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [06:57 ]   6   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 سه شنبه 17 آذر 1383 [06:57 ]   5   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 یکشنبه 15 آذر 1383 [17:43 ]   4   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [17:41 ]   3   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [17:31 ]   2   طه محمدی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 04 آذر 1383 [17:23 ]   1   طه محمدی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..