تاریخچه ی:
نقش تمثیل و تشبیه در تعلیم و تربیت
تفاوت با نگارش: 2
- | یکی از شیوه های موثر و جذاب در زمینه مسائل تعلیم و تربیت استفاده از تمثیل و تشبیه، و استعاره و . . . است. گاهی از اوقات گوینده، یک مطلب عقلانی و غیر قابل هضم را با یک تشبیه و تمثیل بسیار ساده بورت یک ب سوس اراه می دهد و ما راحتی یام را دریافت می کند و ه ن ی ی بردند. |
+ | یکی از شیوه های موثر و جذاب در تعلیم و تربیت استفاده از تمثیل و تشبیه و استعاره است. گاهی از اوقات یک مطلب عقلانی و غیر قابل هضم را با یک تشبیه و تمثیل بسیار ساده میتوان قابل فهم کد به گونهای که مخاطب به راحتی پیام را دریافت کند. />آ کریم بارها از ای یوه استفاده کرده است تا آنجا که در آیه 89 از سوره اسراء می فرماید: « __و لقد صرفنا للنس فی هذا القرآن من کل مثل__» (ما برای مردم در این قرآن از هر مثلی به کار بردهایم.) />و نیز همین دعا ر آیات 54 سوره کهف، 58 روم، 27 سوره زمره مطرح کرده است. قرآن کریم در آیاتی یز هدف از تمثیلات را یادآوری، اندیشه و تفکر و تعقل مردمان معرفی میکند. از این روست که نمهای یوانات گناگونی در رآن به کار رفته است. ( همانند (((عنکوت))، ((س))، ((الاغ))، ((پشه)) و . . .) |
- | ن کیم فراا از ین یه است کرد است ا ا ک یه 89 س اا می فرمی : « و ق صرفا لناس هذا اآ من ک مل» ( برای مردم ی قآن ی بکاره ده ایم) و ی همین ا ر یات 54 وه ک، 58 روم 27 م ر کره . |
+ | ائه مومین لیهم اسلا نیز که خنگویان قیی کری هستند ا از تثیل و یه مسائ متف، اقای، اجتماع تریی و . . . به گرفت اند. چن انساها با دات مادی م بیشتر آشنایی دارند، ملب می و عقلنی ی با تفاده از شیوه تثیل مقول به مو ه او منقل کرد ا دینویله ک ک منه درک مائل لی و یر مسس ی بری او فرهم گ. |
- | قرآن کریم در آیاتی نیز اهداف خویش را از کاربرد تمثیلات، یاد آوری، اندیشه و تفکر و تعقل مردمان معرفی می کند. در زمینه استفاده از همین شیوه، نامهای حیوانات گوناگونی در قرآن در مورد موضوعات فراوانی بکار رفته است همانند (عنکبوت، سگ، الاغ، پشه، و . . .)
در همین مسئله ائمه معصومین علیهم السلام نیز که سخنگویان حقیقی قرآن کریم هستند فراوان از شیوه استفاده از تمثیل و تشبیه در مسائل مختلف، اعتقادی، اجتماعی، تربیتی و . . . بهره گرفته اند. از این که انسان با موجودات مادی و محسوس بیشتر انس دارد، مطالب عالی را می توان با استفاده از شیوه تمثیل معقول به محسوس، به او منتقل کرد تا بدینوسیله کم کم زمینه درک مسائل عقلانی و غیر محسوس برای او فراهم گردد.
منابع: قرآن کریم. |
+ | منابع: قرآن کریم. |
| مراجعه شود به: | | مراجعه شود به: |
| ((تربیت اولاد)) | | ((تربیت اولاد)) |