تاریخچه ی:
محبت اهل بیت علیهم السلام
تفاوت با نگارش: 2
| هر کسی در زندگی خوداسوه و پیشوایی دارد که سعی میکند خود را به او نزدیک سازد و پرتوی از صفات او را در درون جان خود ببیند. به تعبیر دیگر در درون انسان جایی برای اسوهها و قهرمانها است؛ | | هر کسی در زندگی خوداسوه و پیشوایی دارد که سعی میکند خود را به او نزدیک سازد و پرتوی از صفات او را در درون جان خود ببیند. به تعبیر دیگر در درون انسان جایی برای اسوهها و قهرمانها است؛ |
| و به همین دلیل، تمام ملتهای جهان در تاریخ خود به قهرمانان واقعی و گاه پنداری متوسل میشوند و بخشی از فرهنگ و تاریخ خود را بر اساس وجود آنها بنا میکنند، در مجالس خود از آنها سخن میگویند و آنها را میستایند نو سعی میکنند خود را از نظر صفات و روحیات به آنها نزدیک سازند. | | و به همین دلیل، تمام ملتهای جهان در تاریخ خود به قهرمانان واقعی و گاه پنداری متوسل میشوند و بخشی از فرهنگ و تاریخ خود را بر اساس وجود آنها بنا میکنند، در مجالس خود از آنها سخن میگویند و آنها را میستایند نو سعی میکنند خود را از نظر صفات و روحیات به آنها نزدیک سازند. |
| اضافه بر این، اصل «محاکات» (همرنگ شدن با دیگران مخصوصاً افراد با شخصیت) یکی از اصول مسلّم روانی است. | | اضافه بر این، اصل «محاکات» (همرنگ شدن با دیگران مخصوصاً افراد با شخصیت) یکی از اصول مسلّم روانی است. |
| مطابق این اصل انسان کششی در وجود خود به سوی هماهنگی و همرنگی با دیگران (مخصوصاً با قهرمانان) احساس میکند و به همین علّت به سوی اعمال و صفات آنان جذب میشود. این جذب و انجذاب در برابر افرادی که انسان نسبت به آنها ایمان کامل دارد بسیار نیرومند و جذابتر است. | | مطابق این اصل انسان کششی در وجود خود به سوی هماهنگی و همرنگی با دیگران (مخصوصاً با قهرمانان) احساس میکند و به همین علّت به سوی اعمال و صفات آنان جذب میشود. این جذب و انجذاب در برابر افرادی که انسان نسبت به آنها ایمان کامل دارد بسیار نیرومند و جذابتر است. |
| به همین دلیل ما در اسلام دو اصل به نام ((تولّی )) و ((تبرّی)) داریم یا به تعبیر دیگر، «حُبّ فیالله» و «بغض فیالله» که هر دو در واقع اشاره به یک حقیقت است. | | به همین دلیل ما در اسلام دو اصل به نام ((تولّی )) و ((تبرّی)) داریم یا به تعبیر دیگر، «حُبّ فیالله» و «بغض فیالله» که هر دو در واقع اشاره به یک حقیقت است. |
| طبق این دو اصل ما موظفیم دوستان خدا را دوست داریم و دشمنان خدا را دشمن و پیشوایان بزرگ دین، یعنی ((پیامبر اکرم )) (صلی اللهعلیهوآلهوسلم) و امامان معصوم (علیهالسلام) را در همه چیز اسوه و الگوی خود قرار دهیم. | | طبق این دو اصل ما موظفیم دوستان خدا را دوست داریم و دشمنان خدا را دشمن و پیشوایان بزرگ دین، یعنی ((پیامبر اکرم )) (صلی اللهعلیهوآلهوسلم) و امامان معصوم (علیهالسلام) را در همه چیز اسوه و الگوی خود قرار دهیم. |
| این دستور بقدری مهم است که در آیات قرآن به عنوان نشانه ایمان و در روایات اسلامی به عنوان «محکمترین دستگیره ایمان» معرفی شده است و تا تولی و تبری نباشد بقیه اعمال بیحاصل شمرده شده است. | | این دستور بقدری مهم است که در آیات قرآن به عنوان نشانه ایمان و در روایات اسلامی به عنوان «محکمترین دستگیره ایمان» معرفی شده است و تا تولی و تبری نباشد بقیه اعمال بیحاصل شمرده شده است. |
| احادیث بسیار فراوانی در کتب اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت در زمینه حب فیالله و بغص فی الله و تولی و تبری آمده است و به قدری در این باره اهمیت داده شده که در کمتر چیزی نظیر آن دیده میشود. | | احادیث بسیار فراوانی در کتب اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت در زمینه حب فیالله و بغص فی الله و تولی و تبری آمده است و به قدری در این باره اهمیت داده شده که در کمتر چیزی نظیر آن دیده میشود. |
| بیشک این اهمیت به خاطر آثار مثبتی است که پیوند دوستی با اولیاء و دوستان خدا و بیزاری از دشمنان حق دارد و این آثار مثبت هم در قدرت ایمان ظاهر میشود و هم در تهذیب اخلاق و هم در پاکی اعمال و تقوا. | | بیشک این اهمیت به خاطر آثار مثبتی است که پیوند دوستی با اولیاء و دوستان خدا و بیزاری از دشمنان حق دارد و این آثار مثبت هم در قدرت ایمان ظاهر میشود و هم در تهذیب اخلاق و هم در پاکی اعمال و تقوا. |
| در حدیثی از(( امام باقر)) علیهالسلام نقل شده است: | | در حدیثی از(( امام باقر)) علیهالسلام نقل شده است: |
| ~~green:«اسلام بر پنج پایه بنا شده: بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت (رهبری معصومین) | | ~~green:«اسلام بر پنج پایه بنا شده: بر نماز و زکات و حج و روزه و ولایت (رهبری معصومین) |
- | زراره میگوید: عرض کردم: کدامیک از اینها (فاضل است؟ فرمود: ولایت افضل است. زیرا کلید همه آنها است و والی و رهبر الهی راهنما به سوی چهار اصل دیگر است. ~~ |
+ | زراره میگوید: عرض کردم: کدامیک از اینها افضل است؟ فرمود: ولایت افضل است. زیرا کلید همه آنها است و والی و رهبر الهی راهنما به سوی چهار اصل دیگر است. ~~ |
| از این تعبیر بخوبی استفاده میشود که ولایت و اقتدا به اولیاء است. سبب احیاء سایر برنامههای دینی و مسایل عبادی و فردی و اجتماعی است و این اشاره روشنی به تأثیر مسأله ولایت در امر تهذیب نفوس و تحصیل مکارم اخلاق میباشند. | | از این تعبیر بخوبی استفاده میشود که ولایت و اقتدا به اولیاء است. سبب احیاء سایر برنامههای دینی و مسایل عبادی و فردی و اجتماعی است و این اشاره روشنی به تأثیر مسأله ولایت در امر تهذیب نفوس و تحصیل مکارم اخلاق میباشند. |
| ((امام صادق)) علیهالسلام میفرماید: | | ((امام صادق)) علیهالسلام میفرماید: |
| ~~green:هرگاه بخواهی بدانی در تو خیر و نیکی وجود دارد یا نه؟ نگاهی به قلبت کن! اگر اهل اطاعت الهی را دوست دارد و اهل معصیت رادشمن میشمرد. تو انسان خوبی هستی و خدا تو را دوست دارد: و اگر اهل اطاعت الهی را دشمن میدارد و اهل معصیتش را دوست دارد نیکی در تو نیست و خدا تو را دشمن میدارد و انسان با کسی است که او را دوست میدارد. | | ~~green:هرگاه بخواهی بدانی در تو خیر و نیکی وجود دارد یا نه؟ نگاهی به قلبت کن! اگر اهل اطاعت الهی را دوست دارد و اهل معصیت رادشمن میشمرد. تو انسان خوبی هستی و خدا تو را دوست دارد: و اگر اهل اطاعت الهی را دشمن میدارد و اهل معصیتش را دوست دارد نیکی در تو نیست و خدا تو را دشمن میدارد و انسان با کسی است که او را دوست میدارد. |
| ~~ | | ~~ |
| | | |