- | یکی از دو بت معروف قبیله ((قریش)) و اعراب ،در دوره جاهلیت ت و دیگری ((لات)) نام دا ک قدیمی تر ازاّن ت. اعراب بت پرست این دو را دختران خدا می دانستند و قریش عده ای را به عنوان خده آن ها گمارده بودند که به آنها« اسقام» می گفتند . اهمیت بتها نزد اعراب جاهلیت ریب مرو به ات و من . قبیله قریش عزّی را مهمتر از آن دو می دانست و قبیله ((ثقیف)) لات را و ((قبیله اوس|اوس)) و ((قبیله خزرج|خزرج)) مناة را. |
+ | عزی یکی از دو بت معروف قبیله ((قریش)) و اعراب در دوره جاهلیت و. بت دیگر ((لات)) نام دا قدیمیتر از اّن و. اعراب بت پرست این دو را دختران خدا میدانستند و قریشیان عدهای را به خدتگزاری آنها گمارده بودند که به آنها «اسقام» میگفتند. اعراب جاهلیت لت ((منة)) ر بزرگین بتها یدانستن قبیله قریش عزّی را مهمتر از آن دو میدانست؛ قبیله ((قبیله ثقیف|ثقیف))، لات را و ((قبیله اوس|اوس)) و ((قبیله خزرج|خزرج))، مناة را. |
- | یکی از زیارتگاههای مردم بود که برای این بت هدیه می بردند و با قربانی نمودن به آن تمسک می جستند.
ری ای ت جایی د که هی را ی ک و آنا ا می این. /> قآ نیز ن لات و و مناه مه است: «فرایت الت لّی ما اله اخری»وره م. /> «ر خورا ر «ل» و «ّی»و«منت» ک مین انهاستبگو». این بت ها بعدها توسط ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر)) از بین رفتند. |
+ | مردم برای این بتها هدیه و قربانی میبردن و به آنها تمسک میجستند. ر قآن نیز نا لت و و مناة ده ت: « __یم ال لزی و منو الالثة لی، الکم اذکر و له انی، تلک ا قة ضیزی__ »؛ « به من بر دید آیا لات و عزی و مناة که ومین نهاست ( خترا خدا تد )! ی سم شا پر ا هم ا ختر! ( ر حالی که ب عم ش دخران کم ار! ) این وت ای سیمی ناعادانه است.» ( ور م، آیه 19-22 ) همهی این بتها بعدها توسط ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|پیامبر اسلام )) از بین رفتند. |
| لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ دکتر معین/ معجم البلدان.. | | لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ دکتر معین/ معجم البلدان.. |